Saturday, September 8, 2012

What happens to Mersing Laguna?

The RM22 billion Mersing Laguna project which gained much publicity earlier this year, has been cancelled.

The Sultan of Johor, Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar said the project had been cancelled after the developer Radiant Starfish Development Berhad failed to raise the paid-up capital to RM200 million within six months as required under the agreement signed on Feb 25.

What happened? Malaysians were looking forward to the project, dubbed to be at par with the Gold Coast in Brisbane, when it was launched sometimes in March. I think the developer's representative has some explanations to do.

UPDATE:
Here's a good comment by a reader called Bentayan:
"CEO Mersing Laguna, Ungku Safian kembali ke Rahmatullah pada pagi Jumaat 8.30 7 Ogos 2012 kerana komplikasi hati dan telah menjalani rawatan tidak beberapa lama selepas majlis pelancaran Mersing Laguna. Pengumuman pembatalan projek dibuat pada hari yang sama. Keluarga dan syarikat pemaju tidak dapat berbuat apa-apa dalam keadaan yang menyedihkan ini.
Di harap semua komentar dapat memberi sedikit rasa hormat walaupun tidak bersetuju dan menganggap projek tersebut hanya angan-angan kosong.
Kebanyakan rakyat Malaysia tidak memahami keadaan ekonomi daerah Mersing yang ketinggalan jauh di belakang daerah-daerah lain di negeri johor. kami sebagai penduduk tempatan amat mengharapkan satu projek yang dapat memberi peluang pekerjaan dan menjana ekonomi mikro.
Sebelum ini tidak ada syarikat multinasional atau konglomerat yang berminat melabur atau mencadangkan projek seumpamanya di Mersing yang boleh memberi harapan kepada kami. Sekurang-kurangnya Radiant Starfish/Mersing Laguna mengeluarkan belanja yang besar untuk membuat kajian, membayar perunding, membuat EIA dan sebagainya sehinggalah beberlanja untuk mendapatkan persetujuan Kerajaan Negeri dan perkenan Sultan Johor.
Mengutuk dan menghina memang merupakan kegemaran rakyat Malaysia tanpa mengambil kira apa keperluan orang lain terutamanya kami di Mersing.
If any of you people with money and direct access to the istana of Johore, then you are welcome to develop Mersing with some `realistic' project. If you don't have it takes, then go fly kites."

Mersing Laguna involved the development of boutique hotels, service apartments and waterfront villas on 809ha of reclaimed land, touted to be the country's biggest land reclamation project.

Radiant Starfish had also signed agreements with four partners - Chinese construction conglomerate Sinohydro Corporation (M) Sdn Bhd, China-based theme park developers Shengrong International Group Co Ltd, Johor education foundation YPJ Holding Sdn Bhd and CIMB Insurance Brokers Sdn Bhd.

Under the agreement, the reclamation work to create 2,000 acres of land will be carried out by China's Sinohydro, one of the biggest dredging and reclamation companies in the world and has been involved with the construction of the Three Gorges Dam in China and the Bakun Dam in Sarawak.

Mersing Laguna, which started its three-year reclamation work, is located between the Endau-Rompin and the Marine Parks off the coast of Mersing.

Reclamation project involves a 36km stretch of the beach. The project was one of the nine announced by Prime Minister Datuk Seri Najib Razak to be implemented in the ECER region that straddles Pahang, Terengganu, Kelantan and Mersing in Johor on Feb 28.

I hope there is a way to salvage the project...

76 comments:

mr kudita said...

Something was not right with the developer for not able to meet the requirement.

What happened to the partnership is also a question to be answered.

Whar a waste of effort!

org johor said...

Saya rasa baginda sultan sendiri kecewa dgn kegagalan pemaju mengotakan janji. Bagaimanapun, diharap ada usaha untuk memulih dan meneruskan projek ini.

Anonymous said...

Take the developer to task!

What a shame. After all the publicity, and with the sultan gracing the ground breaking ceremony, we demand a good answer.

Its a big project and the whole world already know about it.

morris said...

Hahaha!

This radiant company is not that radiant afterall. Boasting only!

Anonymous said...

Alamak!

After all the publicity they got, its finally over. Radiant is causing us a great deal of embarassment.

They must explain and seek forgiveness from his rayal highness.

Better blacklist the company from now on!

seri mersing said...

Mcm ni nak compete dgn bali dan gold coast? Hahahahaha!

Boleh jalan la radiant ni.

Ckp je besar, boleh buat mcm2 tapi tin kosong.

Sebagai anak jati mersing, saya harap kerajaan negeri lebih hati2 memberi persetujuan kpd mana2 pemaju pada masa depan.

Kegagalan projek ini turut menjejaskan nama baik negeri johor di mata dunia

Anonymous said...

An inquiry must be conducted to identify problems that led to the cancellation.

We cant allow such things to recur in the future.

Its shameful!

Anonymous said...

Lets hear to what radiant and others gotta say about it.

If they dont come up with a logical answer, means they were just fooling around

temper said...

Kemain gah lg masa launching 8 mac lalu. Boleh dikatakan semua media cetak dan elektronik bg liputan.

Ni dh kena cancel ni, kenapa tak inform media?

Memang koman punya sykt pemaju.

Kalau takda duit, takyah la buat projek besar. Buat la yg kecik2, misalnya projek tandas awam ke, reban ayam ke...

penangan said...

Salam tn,
Mesti ada sebab kukuh kenapa projek besar ni dibatalkan, sama ada pemaju hadapi masalah kewangan atau masalah dgn sykt2 yd dilantik dlm konsortium.

Biarlah pemaju yg beri penjelasan berhubung isu ini dan kita tak perlu buat spekulasi.

Apa pun, saya yakin masih ada ruang dan peluang untuk memulihkan keadaan dan menyambung semula projek ini.

Satu penyelesaian perlu dicari.

tauke lim said...

Ahaaaa.... Big mouth only.

They actually dont have that amount of money. They were hoping their foreign partners in the team could help but they are also empty vessels.

That also u dont know aaar!!!

kaniney said...

This is what happened when we trusted them so much.

In the end, they humiliate us!

Anonymous said...

Apa susah2?
Panggil je kontraktor singapura. Diorang kan ke hebat, mcm pelaburan besar diorang di iskandar malaysia!

Apa lagi ghani?

pisang keling said...

Ni kira dah memalukan baginda sultan yg sudi lakukan pecah tanah projek.

Apa nak jadi dgn org kita ni?

Kalau tak mampu, jgn la buat.

Ukurlah baju di badan sendiri!

mat said...

This company, they obtained 400 million facilitation fund from federal government. Don't know what happened to the fund. Has it been drawn out yet or not.

Maybe Ali Hamsa, the formerly UKAS DG can answer.

Anonymous said...

What a waste of effort. Contractor being cancelled or the whole project is cancelled? Hopefully they can salvage the project as it is beneficial to Mersing and its people.

Anonymous said...

What a bad image it imposes on the country. Mersing has already placed on world tourism map when the project is called off.

Who to blame?

sentinel said...

The sultan knew what was taking place, i guess, and he himself must be disappointed.

However, something should be done to safe johor of all the blushes.

If the developer is incompetent, others should be given rooms.

We cant just abandon it forever

Anonymous said...

Siapa punya sykt ni?

Dh tau tak mampu, apsal nak buat gak?malu la!

lincheekang said...

I dont know what kind of company evaluation was applied when johore state govt approved the proposal.

I agree with the others.

Its a shame!

Anonymous said...

Siapa yg xtau hal sbenar dsebalik semua ni boleh mengata dan bercakap mcm2.. Penjelasan bkn hybdr sebelah pihak shj..

mastana said...

Jai, cubo tanyo mb johor tu, di mano silap eh.

Den kesian gak dgn org mersing, hampo

Bentayan said...

CEO Mersing Laguna, Ungku Safian kembali ke Rahmatullah pada pagi Jumaat 8.30 7 Ogos 2012 kerana komplikasi hati dan telah menjalani rawatan tidak beberapa lama selepas majlis pelancaran Mersing Laguna. Pengumuman pembatalan projek dibuat pada hari yang sama. Keluarga dan syarikat pemaju tidak dapat berbuat apa-apa dalam keadaan yang menyedihkan ini.
Di harap semua komentar dapat memberi sedikit rasa hormat walaupun tidak bersetuju dan menganggap projek tersebut hanya angan-angan kosong.
Kebanyakan rakyat Malaysia tidak memahami keadaan ekonomi daerah Mersing yang ketinggalan jauh di belakang daerah-daerah lain di negeri johor. kami sebagai penduduk tempatan amat mengharapkan satu projek yang dapat memberi peluang pekerjaan dan menjana ekonomi mikro.
Sebelum ini tidak ada syarikat multinasional atau konglomerat yang berminat melabur atau mencadangkan projek seumpamanya di Mersing yang boleh memberi harapan kepada kami. Sekurang-kurangnya Radiant Starfish/Mersing Laguna mengeluarkan belanja yang besar untuk membuat kajian, membayar perunding, membuat EIA dan sebagainya sehinggalah beberlanja untuk mendapatkan persetujuan Kerajaan Negeri dan perkenan Sultan Johor.
Mengutuk dan menghina memang merupakan kegemaran rakyat Malaysia tanpa mengambil kira apa keperluan orang lain terutamanya kami di Mersing.
If any of you people with money and direct access to the istana of Johore, then you are welcome to develop Mersing with some `realistic' project. If you don't have it takes, then go fly kites.

Bentayan said...

I have posted my comment earlier.
Hope it will be publish by the blog moderator.
As i wrote, the developer CEO Ungku Safian Abdullah, dies at 65 yesterday 7 August 2012 8.30am due to liver complication.
Please be considerate in all comments.

old jaguar said...

i think the developer was waiting for some money to fall from the sky. in other words, waiting for someone to come with an offer.

this shouldnt have been the way.

we must be responsible with what we do or lose credibility

Anonymous said...

another flip-flop decision!

developers should be publicly scrutinised before embarking on such a big project like the mersing laguna.

it reflects not only the capability of the company but also johor state and malaysia as a whole.

the world has learn about the project and when things like these happen, our credibility is at stake.

kusut masai said...

mesti ada jalan untuk selesaikan masalah ni.

saya benar2 harap agar projek ini dapat diselamatkan.

Bentayan said...

To all that wish the project to be salvage, thank you for supporting.
We, the people of Mersing, would welcome any 'bijak pandai' commentator here to study Mersing and its economy thoroughly before accusing other who has tried but stop short just because of the Sultan sole decision, and his so-called 'involvement' and 'monitoring' of every project coming in to Johore.
Yes money are not from the sky, but Allahyarham Ungku Safian Abdullah ideas and vision exceed all barriers.
I am just a local that looks forward for securing a steady job once the project kicks off, but now everything turns black. Do all of you people thinks the Sultan will come knocking at my door asking how me and my family doing?
Visit Mersing and study its profile, socio-economy and the livelihood of the locals. But if you comes as a tourist with money to spend, then forget the whole thing...

Bentayan said...

kamu lebih teruk dari Radiant.
Apa yang kamu boleh buat untuk Mersing?
Johore tak terjejas sikit pun, Sultan tetap makan tak abis, tapi kehidupan kami di Mersing takkan berubah kerana Cik Seri Mersing yang bijak pandai tak nak create projek macam Laguna kat kampung halaman sendiri.
Kalau setakat kejar projek Kerajaan, kamu boleh join Kelab Kontraktor Kelas F UMNO.

Bentayan said...

Tuan Temper,
maknanya sykt bayar publicist yang baik untuk promo dan kerja media.
Kerana kamu tak faham, maka otak kamu sama standard dengan tandas awam ker..atau reban ayam ker..

Bentayan said...

terima kasih Tuan Penangan..
projek ini besar maknanya bagi orang kampung..doakan ia dapat diteruskan walau dalam skala yang kecil..

Bentayan said...

if you have lots of money then invest in Mersing la..
what say you tauke lim? or you mouth also big one aa..

Bentayan said...

who humiliate you?
its not about you..
its about us the Mersing locals..

Bentayan said...

Apa yang nak di malukan?
Dia dah Sultan..saper nak malukan dier?

Bentayan said...

Betul bang..ramai yang tak tau cakap lebih la pulak..

Bentayan said...

Doakan En. Kusut Masai..terima kasih..

sangkakala said...

al-Fatehah to Ungku Safian.

what Bentayan said is true. mersing needs some good projects to stand tall with other regions in johor and malaysia.

if those with intention to bring about such projects to mersing, they must have the ways and means and not only money...

jauh di selatan said...

elok kalau mersing dibangunkan secara berperingkat, bukan terus dengan projek sebenar ini.

usaha murni seperti ini boleh bawa kejayaan jika ada keikhlasan tanpa udang di sebalik batu.

dengan apa yang terjadi, mungkin ada hikmahnya.

wallahualam

dua bijik said...

apsal bentayan suruh main layang-layang lak ni? kat mersing takda layang2 ke?

heh heh heh!

janganlah marah encik bentayan!

Alang said...

Tanah-tanah pantai di Mersing baru naik harga pasal projek ni. Bila dibatalkan semuanya akan jatuh merudum begitu juga dengan harapan anak bumi Mersing. Saya percaya isu kekurangan modal boleh diatasi dengan memberi sedikit lanjutan masa terhadap kontraktor. Saya berdoa agar YAM Tuanku Sultan juga dapat mencari pengganti dari kalangan kerabat yang business minded untuk menjaga kepentingan Allahyarham Ungku Safian. Sekiranya tidak atau terdapat pergolakan dalaman dalam konsortium atau dalam proses pusaka/faraid selepas pemergian Ungku Safian, saya harap pihak YAM Tuanku Sultan dapat mencari syarikat pengganti dalam meneruskan projek ini.

Anonymous said...

sebagai rakyat johor, saya turut berharap agar ada jalan lain untuk memulihkan projek itu kerana ia bukan saja untuk orang mersing dan johor tetapi untuk seluruh malaysia.

awang gobek said...

janji tak ditepati. satu lagi projek kerajaan Barisan Nasional.

Anonymous said...

To do such a large project you must be vary lage corporation and all such corporations must have a sussession plan.

Anonymous said...

bila masa dan siapa suroh Sultan ni mencampori hal bisness???Is he the CEO pf the state or he is the sultan yang boleh membuat keputusan

maizatul said...

cari la jalan untuk selamatkan projek ni.

ramai orang mersing mengharap, apatah lagi harga tanah dah naik sejak projek itu diumumkan.

bila dibatalkan, adussss...

aku yakin akan ada penyelesaiannya... insya-Allah

Anonymous said...

Saya sebagai penduduk Mersing bersetuju dengan Titah Tuanku. Kita biarkan Mersing seperti biasa agar ianya ANTIK kerana barang Antik akan lebih mahal daripada yang baru.

Anonymous said...

Sebagai rakyat Mersing saya sanjung Titah Tuanku. Biarkan Mersing seperti ini dan menjadi ANTIK kerana barang antik akan lebih mahal dari yang baru.

Anonymous said...

Terkejut aku dengar berita mersing laguna batal.....mcm tak percaya tapi memang aku dah agak pun......susah harap fund dari luar....entahla...

Anonymous said...

tuanku is a wise person.

better stop it before other complications come it...

Anonymous said...

projek yg amat besar sebegini sepatutnya di beri kepada konglomerat macam Syed Mokhtar Albukhari.Kalau bagi kepada company yg financial unstable of course will fail

Anonymous said...

Dear Bentayan,

We share your strong sentiments about Mersing as the family and I had planned to retire in Mersing after recently acquiring a small plot of land there.
Your respect to the recently deceased is equally shared..INNALILLAHI..
However among friends in the technical field , we had been very sceptical about this development plan from day one.
The idea of creating
artificial island is just not feasible or way out.
If Dubai has natural lagoons and islands like Mersing, even they might not have built the Jumeira Palm .
Just look at the Dangga Bay.
Dredging works which started many many years back are still on-going today.
Master developer had since changed hands, yet not much progress can be seen.
You wrote.."Sekurang-kurangnya Radiant Starfish/Mersing Laguna mengeluarkan belanja yang besar untuk membuat kajian, membayar perunding, membuat EIA dan sebagainya"..
This raised a bigger question which maybe the commentor Mat September 8, 2012 8:34 PM, can answer.
The right consultants paid with proper fees will come out with good ,feasible plans that can be implemented.

wak

Botak Alor said...


Bro

LAGUNA PROJECT...mmmh... JADI TARAK GUNA PUNYA PROJECT.

Samad said...

kalau revive balik projek ni investor mesti takut coz pembatalan leh dibuat Sultan sendiri. Takde warning apa-apa ke dari Jabatan berwajib dani Kerajaan Negeri? Rakyat juga perlu dimaklumkan samada facilitation fund RM400 juta telah dibayar kepada pemaju ini. Ianya perlu dituntut kembali sekiranya ia telah dibayar.

Anonymous said...

Ini project punya tuan sudah makan byk duit from contractor yg masuk the project..jawap la kat kubur nanti

Anonymous said...

Bentayan...do u know that ungku safian had "makan" duit from contractors and investors to finance his family luxury life style....r u part of his family?

Anonymous said...

something fishy.. why the sultan cancel the project on the same date the CEO of project died? And there are no any board member during the cancellation.This project is under goverment..not under The Sultan.

Bentayan said...

As far as I am concern, Laguna project will not harm others yang bukan Mersing local.

@Anon Sept 10 3:18AM & 3:27AM : Keep Mersing as an ANTIK? Kalau Mersing boleh di jual dan hasilnya di beri sama rata kepada semua penduduk Mersing mungkin cadangan kamu boleh diterima.

@Anon Sept 12 2:49PM & 4:52PM : Allayarham Ungku Safian makan duit kontraktor? How should we know? Duit sapa kena telan? Pergilah buat tuntutan dan saman. Isu ini pun tak de kena mengena dengan kami yang bukan kontraktor. Kalau saya kontraktor besar pun, saya tak kan sebegitu bodoh untuk beri `commitment fee' atau rasuah Board Member untuk dapatkan job. Saya juga bukan anggota keluarga arwah.

@Wak Sept 10 : Understand from your group of technical experts point of view these project feasibility might not be appropriately prepared, but where were you people when the Laguna EIA report made available for the public for review and comment?

Saya difahamkan pengumuman oleh Sultan dibuat pada hari KOR Gerup Gerak Khas di Kem Iskandar Mersing..masa dan tempat yang salah. Tapi kerana dia Sultan,
maka biarlah dia saja jadi MB dan anak beranak dia jadi EXCO Kerajaan Negeri. Dia pun dah banyak memilik-istanakan beribu hektar tanah dalam Negeri Johor, oleh itu mana-mana syarikat, walau Syed Mokhtar sekalipun, kalau nak buat projek dalam Johor kenalah kautim Sultan dulu.

Hari ini DYMM Tuanku akan ke Pulau Rawa untuk berehat dan berfoya-foya, sambil menikmati keindahan alam kepulauan Johor. Selalunya pompuan-pompuan akan sampai kemudian. Lepas tu hari Jumaat ni marilah kita beramai-ramai mendoakan kesejahteraan baginda sebagai Ketua Agama Negeri Johor.

Laguna dah di batalkan, so let it be. Mersing akan terus ketinggalan, orang tempatan akan mengekalkan status quo ekonomi nya, dan yang semakin kaya di Mersing cuma restoran mamak yang mengaku islam, kedai makan tomyam, peniaga-peniaga Cina, kontraktor kelas F dan orang-orang politik Mersing. Kita rakyat biasa yang miskin pulak perlu berkorban sepertimana permintaan PM DS Najib.

Kerana masih dalam bulan Syawal, saya mohon maaf zahir dan batin kerana ada berkasar bahasa, maklumlah kecewa kerana peluang untuk menambah pendapatan bagi jangka masa panjang sudah pun dimusnahkan oleh Sultan. Terima kasih yang memberi komen, samada pro atau kontra, dan juga yang mengambil berat. Sayangnya semua ini tidak membantu.

Anonymous said...

Itu arwah takde guna punya orang..makan duit saja tau mau maintain his family lifestye...dia dan anak lelaki dia ungku shahiran and top management dia byk makan duit...project nie just his fronting

Anonymous said...

Itu arwah takde guna punya orang..makan duit saja tau mau maintain his family lifestye...dia dan anak lelaki dia ungku shahiran and top management dia byk makan duit...project nie just his fronting

Anonymous said...

Arwah ada makan u punya duit ke? Kalau setakat dgr cerita2 kabar angin ni tanpa bukti dan menuduh org yg dah meninggal sebegitu...berat dosa u nanti....my 2cents

Anonymous said...

Kita yang tidak tahu pasal perjalanan projek ini usahlah menuduh orang yang telah tiada dengan cemuhan dan sebagainya. Adalah lebih baik kalau kita sama-sama mendoakan kesejahteraan keatas rohnya. Sebagai rakyat biasa kita hanya mampu mendoakan supaya projek ini dapat diteruskan sekiranya projek ini banyak mendatangkan manfaat kepada rakyat khususnya rakyat Mersing dan jika tidak sebaliknya itu semua adalah ketentuan Allah. Kita hanya mampu merancang, yang baik itu datangnya drpd Allah manakala yg buruk itu datangnya drp kita sendiri.

pilotHans said...

some sort of investigation should be done...not publicity has been given/or shall i say less publicity compared during the launch..

if some sort of corruption is involved something must be done....

for me, it better to just reserve whatever's there...no need future dev...we need jungles/rural areas like mersing .maybe do some thing like the penang national park perhaps? wait there is an existing park there right :)

peace..no war...sape makan rasuah dia yg kenyang sorang2 jgn marah org klo tertangkap...haha..

peace, no matter who u r today, in the afterlife we are all the same :)

Anonymous said...

Well you're probably quite ignorant aren't you ? Without knowing any facts about the project itself you're willing to comment on such ridiculous terms , even if they did give an answer , a logical one , I doubt you would have capabilities to comprehend

Anonymous said...

You don't even know how much had been spent dlm proses nak buat ni..so jagn judge bende xtwu

Anonymous said...

Kalaw macam tu bia sme rakyat mersing jual keropol smpi generasi 2020 xpyh maju2

Anonymous said...

People talk but they dont know nothing.

Anonymous said...

halooooo.....lu org sume x syg mulut ke....sebenarnya lu org ni sume cemburu dgn kejayaan org....wa org johor...anak jati johor....x payah nak dok kutuk2la...kondem2 sume...lu org x tau cite....so shut the fuck up.!!! lu tun ke..dato ke...tan sri ke....lu nak cerita banyak lu tulis nama lu terang2....mana lu baginda sultan kecewa...? lu p.a dia ke...? sudahla....jgn menyalak macam anjing...apa la punya manusia...

Anonymous said...

sapa yg comment nie..lu sapa? mmg owner radiant nie penyagak..abis duit contractor dia ambik

Anonymous said...

Sokong 100% - anak jati mersing

Anonymous said...

Ko nk bisnes ape jer kt mersing yg ko kata boleh bg org miskin jd kaya? Cuba jelaskan

Anonymous said...

Aku sebagai anak jati mersing tidak nampak sebarang kebaikan dari projek mersing laguna. Daripada membazir rm22 bilion katanya baik bagi kt anak jati mesing yg kurang berada 1 keluarga 1 juta.. ade gak faedahnya

Anonymous said...

Ura ara kat market and jelas,.super VIP pow pemaju mintak beratus jutaan ringgit. .sebab 2kena cancel.

Anonymous said...

ini semua dalang Dari super super VIP nie...

Anonymous said...

Cuba anda semua selidik knp pemaju tidak bertindak. Something is not right here. Total cover up .

Mungkin masa belum tiba utk mana mana pihak pertengahkan sebab sebab munasabah.. Tetapi ura ara super VIP Ada interest. Tak deliver so kena block.

Anonymous said...

kepada semua komentar, berfikirlah positif demi rakyat johor dan khasnya mersing,jika projek mersing laguna lebih bermanafaat patutlah diteruskan, harap SUPER VIP boleh considerlah..jgn fikirkan kocek individu tertentu..MERSING telah ketinggalah arus pembangunan...maka sudah TIBA masa ia BERUBAH...

Anonymous said...

Saya setuju dengan bebberapa orang komentar..."July 4, 2013 at 9:34 PM Ura ara kat market and jelas,.super VIP pow pemaju mintak beratus jutaan ringgit. .sebab 2kena cancel.."

Sy one of contrator yang hanya dapat LOA, berhabisan hampir jutaan ringgit..kecewa dengan tindakan sultan membatalkan projek disebabkan oleh alasan yang tidak boleh dibincangkan disini...

Untuk makluman kepada komentar ..Saya sempat berjumpa dan berbincang dgn Allahyarham Ungku Sufian berkenaan projek ini. Beliau memperingati kontractor supaya membuat aduan kepada kepada beliau jika ada kakitangan beliau yang cuba " minta duit kopi" ...
So kepada yang cuba memfitnah Allahyarham Ungku Sufian supaya bertaubat.. jaga percakapan jika tidak mengetahui kesahihan sesuatu perkara..

Warga Radiant Starfish masih berusaha supaya Projek ini berjalan...sama sama kita doakan...Kita merancang dengan cita-cita, Allah merancang dengan cintaNya