Saturday, August 25, 2012

Finas needs a balancing act

Finas MD Naguib Razak made an encouraging statement to Bernama today that the Authority would introduce new ways to help local film makers and producers become financially stronger, and it will also help them seek new markets.

I wish to commend him and his team for having such a great idea and I hope to see local film producers get more support - financially and 'politically' - in providing us with products of high quality and worth viewing.

However, Naguib's (has his tenure been extended?) statement fell short of revealing the problems faced by Finas in attending to the needs of the industry.

His plan to call for a roundtable seminar involving local and foreign players on Sept 20 is good but will not meet the objectives of addressing the woes of new and small industry players if they fail to deliberate on the subject.

Finas has too much politics within. With a few grants in hand to help boost the local film industry, some big shots play dominant role by deciding to whom should the financial assistance be channeled. And of course, in many cases, we have noticed the same group of producers getting the grants.

Some people may get more than a single grant in two or three years. For instance, a RM3 million was given to a producer or company to produce a lousy-RM400,000 film which failed to attract enough audience at cinemas.

When the same producer applied for another RM3 million grant for his RM500,000 film a few months later, he got the approval.

To Naguib, I know how 'Nasi Lemak' got such a grant from Finas. I also know how this few producers who have strong connection with Finas 'top insiders' got their grant after grant on the back of their low-quality production.

I also know how a few new players with a brilliant and high-quality films were denied any chance of getting such grants although they applied. In fact, to get Finas' pitching' on their product will take a long time or not at all.

Another thing. Who controls local cinemas? Answer me!

Finas itself finds it so difficult to get a cinema slot for local films as they (the cinema owners) are more keen in foreign movies, especially from Hollywood and Chinese movies that are able to draw more audience.

But do not blame them as business is business. A business without profits will lead to nowhere. And so are our local films. If the same group of producers who received Finas grants could not notch a good return from their product, you better stop giving them the financial assistance.

There are new players who know how to improve and uplift the local film industry to a level compatible with others but Finas has never invited them for a talk or dialogue. Its always the same pool of 'established and rich' players who often rub shoulder with them.

Be a true professional, Finas! While some people need only a simple application for your grant, others were forced to get strong recommendation from ministers and also the palace. What actually is your problem in helping them?

I do hope to see changes in Finas approach in dealing with local film industry and its players, irrespective of whether they are new or already seasoned. Sometimes we have to admit the fact that a boy speaks better than a man!

25 comments:

penonton said...

assalamualaikum,

saya amat tertarik dengan tulisan sdr ini kerana ia mengandungi banyak kebenaran.

saya kenal dua penerbit filem tempatan yang selama ini menghasilkan filem yang lebih baik daripada orang lain tetapi semua permohonan untuk geran finas ditolak tanpa alasan.

saya juga tidak tau apa sebenarnya kriteria pemberian geran berkenaan kerana saya dapati orang yang sama saja yang menerimanya setiap tahun.

saya tidak bekerja dengan finas tetapi dengan sebuah agensi yang berkait rapat dengan finas. jadi, banyak yang saya tahu mengenai perjalanan finas dan siapa yang mendapat pelbagai geran yang disediakan.

benar, sdr. filem nasi lemak memang tidak layak mendapat geran berkenaan tetapi ia diberikan juga kerana sokongan orang tertentu.

saya tidak menafikan finas banyak membantu tetapi bantuan terlalu banyak diagihkan kepada orang yang sama sedangkan orang baru yang mampu menerbitkan filem yang lebih bermutu ditekan.

syabas atas penulisan ini. semoga ianya membuka mata pihak atasan untuk menyemak semula rekod finas dan memperbetulkan di mana silap.

finas amat penting dalam menerajui industri filem tempatan tetapi jika 'favoritism' masih berleluasa, ia akan mengekang pertumbuhannya.

terima kasih.

sakuntala said...

finas is not hollywood or bollywood bro. its fund is limited but i agree that only the same pool of producers are getting it.

perhaps finas should be more transparent in its grant management.

a victim said...

naguib's contract as finas MD must not be extended!

i will object if datuk rais yatim gives him another term!

Anonymous said...

a good posting.

we should open the door to new ideas, not the only ones we already have and help.

for the local film industry to move in, financial support is not the only issue but the access to cinemas.

what u wrote is true. the cinemas are not under finas but under private owners.

if local movies are not up to viewers expectation, may as well dont send them to the cinemas!

penangan said...

salam tn,

selamat hari raya, maaf zahir dan batin.

saya nak komen sikit je.

apa halnya finas bagi terlalu banyak sokongan kepada filem berunsur hantu, tahyul dan khurafat ni?

asyik2 filem begini saja diberikan 'rating' tinggi oleh finas sedangkan filem lain bersusah payah mencari tempat tayangan.

filem yang sedemikian juga tidak elok untuk generasi muda, khasnya anak2 di bawah usia 15 tahun kerana ia meninggalkan kesan tidak baik dalam mental dan diri mereka.

carilah tema yang lebih elok.

dalam pemberian geran pula, finas perlu lebih adil kepada semua pihak yang terbabit dalam industri filem tempatan ni.

kalau asyik agih kepada orang yang sama, jangan haraplah filem tempatan akan maju.

tauke lim said...

what is finas anyway!?

just a body to share profit with their friends in the film industry.

that also u dont know aar!!!

Anonymous said...

Tukar menteri tu, hopeless jurasic specie

Anonymous said...

from sources, i was told that racist film nasi lemak failed to get finas grant but was finally approved by some one or two idiots!

and those who starred in the movie are just namwee's racist tools!

sipi-sipi said...

macam mana filem tempatan nak maju kalau panggung wayang bukan milik agensi kerajaan. nak masukkan filem melayu, kena sembah toke panggung. filem yang ada pun cuma satu dua yang bermutu, yg lain macam hampeh dan produk dua tiga ratus ribu ringgit. dapat geran berjuta-juta, duit lebih joli sana-sini tapi upah pelakon dan crew tak terlangsai!

anak wayang said...

bang,

saya syorkan kepada KPKK agar buat satu panggung seperti pawagam p ramlee dulu.

pada zaman tu, lido dan colesium menayangkan filem tamil dan hindi manakala rex, cathay dan sebagainya filem asing, termasuk sikit2 filem melayu.

dengan adanya pawagam khas untuk filem melayu, kita dapat menilai sendiri sejauh mana pencapaian industri filem melayu dan setakat mana mutunya.

harap pihak finas dan kerajaan pertimbangkan!

9 abdul said...

satu hal mengenai filem melayu - asyik2 ambil pelakon yang sama, takut nak cuba pelakon baru.

lepas tu pulak, bila sorang buat filem hantu dan boom, orang lain turut ikut.

dah lupus idea agaknya produser filem melayu ni.

bila musim hantu, semua buat cerita hantu. bila musim cinta, semua ikut.

apa punya koman la!

betul ke aku ni? said...

why not the ministry review finas function - from helping the local producers to co-produce their films?

i think both sides can make profit if the quality is good

Anonymous said...

hahahaahahaha!

nampaknya finas ni dah dikontrol oleh segelintir tokeh filem yang rasakan filem diorang tu hebat2 belaka!

suruh telan bom lagi elok!

ingat setakat satu dua filem dah laku tu, bukti yang diorang tu hebat ke?

boleh blah ler!

mr loo said...

do those finas people really know how to manage it? if not, change them lor.... better work at public toilets!

ikan puyu said...

jai,

finas ni samalah dengan agensi dan kementerian, takut nak bagi geran dan kontrak kepada orang baru yang berpotensi. asyik2 orang dan syarikat yang sama dapat kontrak, sesetengahnya tak payah masuk tender, tup2 dapat tawaran je!

kalau macam nilah caranya, sampai bila pun tak berubah. kalau asyik orang yang sama dapat habuan, orang lain takyahlah buat filem atau projek.

melancap lagi elok!

Anonymous said...

yes, favoritism runs high everywhere. finas is of no exception. those in-charge of the grants would also like to share some of it. plse check out yourself, do some more investigation...

temper said...

kalau tak tau nak berlaku adil kepada semua pengusaha filem, tak perlulah rancang itu dan ini untuk naikkan martabat filem tempatan kalau sekolompok kecil pengusaha saja yang dapat geran dan bantuan finas!

faham?

Anonymous said...

nak jemput sharil tu buat hapa?

apa yang dia tau pasal filem?

tempoh dia kat skmm pun nak abis dah, macam naguib gak!

bananarama said...

good film gets 100,000

bad film gets 3m

thats what finas is all about!

mat gombau said...

wah jai!

sompek lagi kau buek posting dari NY!

kau buek apo sanun? bgapo haghi?

den pun sependapek dgn kau hal finas ni. kesian produser baru yang idea eh lobeh elok daripada yang ado sekarang ni... anak tiri!

sameon said...

memang lucu!

filem tempatan susah nak dapat pawagam untuk tayangan.

aku sendiri pun tak suka sangat filem tempatan ni. asyik muka yang sama diambil berlakon.

macam la dah takda bakat lain di malaya ni!

kamasutra said...

bro,

i agree with ANAK WAYANG that the govt should consider setting up a cinema for malay movies only.

i believe it will help!

biol said...

aku pun nak buat filem, tajuknya NASIK LEMAK BASI.

agak2 boleh dapat geran finas tak?

pelakonnya cuma sorang - aku je!

Anonymous said...

orang finas sendiri pun tak reti menilai buruk-baik sesebuah filem.

abih tu, camno!!!!

Anonymous said...

Asyik nak geran bikin filem saje.

Kalau produser hebat, tak payah tunggu geran bikin filem.

Bank pun Akan taja kalau tau filem hebat Dan bermutu Dan dapat pulangan hebat.

Asyik mentaliti subsidi Dan produser tak berkaliber mengawal industri perfileman saje.