Tuesday, July 24, 2012

Over protecting the GLCs...

Last Thursday saw Syarikat Jalur Lebar Nasional (Jalenas) signed a memorandum of understanding with its Swedish counterpart Metroverse Sdn Bhd, a move that will see it investing RM850mil over the next five years on high-speed broadband (HSBB) infrastructure.

Metroverse, the local partner and sole distributor for Swedish broadband management systems provider PacketFront AB is to develop the core component used by Jalenas in its networks.

For a company like Jalenas, it has to fork out its own money to stay in competition, without any assistance from the government, which from time to time shouts about 'helping the Bumiputra entrepreneurs' and introducing new business insentives and more grants to help develop them.

But for Jalenas, it was a sad story.

The MCMC refused to issue them with an operating license about five years ago, forcing Jalenas to buy the government's RM20,000 license for RM1.5 million from a non-Bumi company. And up till today, the MCMC threats the company as an alien and a 'pain in the ass'.

When Datuk Seri Najib launched Jalenas project in Kuantan (in his capacity as the Deputy Prime Minister) in early April 2008, he said the government should give more space to the new and upcoming companies, especially Bumiputra who venture into such a project.

As to whether Najib, as the PM now realise how much pain Jalenas has taken to sustain its business, the issue here is the government (as I see it) has been over-protecting some of its GLCs by not allowing any competition in similar business.

Telekom Malaysia, for instance, was given a development grant worth RM2.4 billion despite its subsidiary TMI incurred losses in its overseas operation, particularly in India and Sri Lanka.

Companies such as Jalenas and at least two more broadband solution entities which pose no competition to giant TM are neglected in terms of a fair deal, both by the government and its agencies like MCMC and TM itself.

With no grant to support and expand its operation, Jalenas which has spent about RM40 million from its own purse to complement TM services nationwide, was left choking. Worst was when a local bank linked to Najib's brother chose to back off from financing the business due to some pressure, both politically and from a royal family.

I don't care who runs Jalenas but I do care about the kind of business offered - to wire the whole nation by means of broadband application.

Sometimes its really beyond comprehension to note that while we work hard to attain a fully-developed status by the year 2020, we are not paying much attention to such a business. Compared to Singapore which is among the world's top 5 for full broadband penetration, Malaysia is still proud with its above-50 rank.

Politics aside, I believe Jalenas deserves recognition both from the Cabinet and Telekom Malaysia for taking such a drive.

The government should relax a bit the protection for its GLCs and give some rooms for companies like Jalenas to share a small piece of the business cake. Unless if the government wants to see the company and others go tumbling down just because there is no business to execute.

The MCMC should also review its stand in this matter. While it has issued many licenses to non-Bumi companies - for ISP, NSP or others - those at the helm of it must subscribe to a more positive attitude in dealing with businessmen.

If I am the minister in charge, I will try get at least RM200 million in the form of development grant for Jalenas, which is the only company offering an open access fibre-to-the-home technology broadband connectivity.

Taking into account the 61 per cent Internet access for the whole country as at today, Jalenas should be given more opportunity to work together with TM and other providers. Why must there be worries that they would eventually gulp up TM business?

That's absurd!

43 comments:

eric estrada said...

BINGO!

direct to the point, bro.

good comment.

of course, the govt must protect its GLCs and safeguard their interest.

by doing so, no competition will come in between and take away their business.

such a crap policy!

penangan said...

salam tuan,

memang benar. kerajaan boleh melindungi semua GLCnya tetapi ia juga harus melihat tawaran syarikat yang sealiran dengan skop bisnes yang ada dalam mempertingkat penyertaan rakyat, khasnya Bumiputera.

janganlah kerana dasar terlalu melindungi ini, maka kita menidakkan hak orang lain untuk sama2 bersaing dalam perniagaan yang serupa.

tak adil namanya.

saya pun tahu kisah jalenas ni. kesian jugak kerana dianaktirikan oleh kerajaan, telekom dan SKMM sendiri.....

rubber tapper said...

among the govt GLC, i think only TNB and Proton give much space for supporting business to come in.

telekom....?


hmmmm.... no way to come near them! honest speaking!

Anonymous said...

actually some parties, including poliyticians, want to see a company like jalenas to 'bungkus'.

why?

because of its better solution than telekom malaysia.

TM is worried if it loses its business to jalenas and s0 the pressure the govt to sideline the company.

they are all afraid of new companies like jalenas.

that;s why the govt refuses any grant or insentive to jalenas.

pity heikal and his team!

caplamangga said...

salam jai,

aku nak komen sikit je.

dua atau tiga orang pegawai paling atas dalam skmm patut ditukar je. mereka ni selalu menyusahkan orang melayu dan bumiputera. mereka rasa dah cukup berkuasa hinggakan apa yang mereka buat semuanya betul dan tak boleh dipertikaikan oleh menteri dan perdana menteri.

kau tau ke siapa yang aku maksudkan?

pro-Pakatan said...

kalau beginilah syarikat orang melayu dilayan dan diperlakukan, elok jangan undi je barisan nasional pada pilihanraya umum akan datang.

betul tak cakap aku ni?

melia kong said...

agree la bro.

whether heikal or no heikal at jalenas, the company needs some support from the government.

this policy of providing extra protection to telekom must be reviewed for the sake of 'a level playing field'.

datuk najib should read this posting of yours.

tauke lim said...

for sure the govt has to protect the GLC maaaa...

if not, they will go bankrupt.

that also u dont know aaar!!!

Anonymous said...

bro.

was it cimb that back off from jalenas?

must be something not right there...

temper said...

kalau taknak saingan, takyah la galakkan melayu bersaing di bidang telekomunikasi.

buat semak otak je la!

i dont like hisham said...

inilah nasib syarikat melayu yang baik dan yang menawarkan khidmat yang seakan-akan sama dengan GLC milik kerajaan.

mereka akan ditindas, dinafikan hak dan diketepikan akhirnya.

walaupun jalenas menawarkan pakej yang jauh lebih baik daripada telekom malaysia, kerajaan menutup mata dan pintu kepadanya kerana takut TM akan ditelan oleh syarikat ni jika diberikan peluang untuk maju.

mat gombau said...

jai,

samolah dengan menteri dan ketua jabatan.

kebanyakannya tak suko orang bawahan lobeh pandai daripado dio.

kalau ado yang cubo tunjuk pandai walaupun ia akan membantu meningkatkan pencapaian dan produktiviti jabatan, dio akan disisihkan dan dinafikan kenaikan pangkat.

last2, kono usir...

macam ni lah nampaknya sampai bilo2... sodih amek dibuek eh!

Anonymous said...

Salam Sir,

You may be mistaking TM's overseas oprations with Axiata, which since 2008 is a separate entity from TM.

Anonymous said...

telekom malaysia gets the most protection bro because its one of the major contributors to the govt's revenue.

we cant do much about the protection policy but the govt should walk the talk in encouraging more local companies to join the big brothers of various industries.

karipuley said...

the liberalised financial and services sectors and why not this one? after all, the benefit is for the whole nation and not just in klang valley or other exclusive regions!

Anonymous said...

susah nak tgk firma bumi maju kalau ada sekatan dan kekangan politik....

Anonymous said...

TMI is now Axiata it has not been a part of TM since 2007-08...

But having said that TM is trying to be seen as not a Monopoly in HSBB by selling its last mile to operators...now with jalenas coming in it will sure dampen its Wholesale revenue...

Anonymous said...

telekom malaysia tu tempat pekerja melayu yg tak dapat masuk kerajaan... pekerja nya pulak ramai perempuan , rasany dlm 60 percent kot...

yg teruk nya.. dia buat telekom tu macam kerajaan.. slow lah , kalau suruh perform sikit cakap kerajaan tak suruh perform.. quality kerja pun teruk....

so jgn laa kacau telekom tu ya... tu company tempat orang melayu cari makan....tau?

line clear said...

TM takut saingan, tak macam GLC lain. sebab tu la kena lindung semua bisnes dia.

dan sebab tu jugaklah mcmc pun terlibat sama, tak nak bagi lesen kepada jalenas masa mula2 dia mohon dulu.

ni semua ada kaitan.

percayalah!

Anonymous said...

the problem with our govt is, they tend to forget what they are promoting!

Anonymous said...

bagus cuba lihat satu lagi policy berkait dengan GITN anak syarikat TM berkaitan one gov net.. habis lagi value added company yang lain

melayu juga said...

apa guna PM cakap mengenai pelbagai insentif dan galakan kepada syarikat bumiputera dan lain2 kalau perlindungan yang diberikan kepada GLC menjadi penyebab kepada lumpuhnya perniagaan sebegini?

di mana letaknya lojik ETP dan macam2 skim galakan jika ia hanya untuk memancing undi dan memastikan BN terus berkuasa selepas pilihanraya umum akan datang?

kenapa syarikat yang bersungguh-sungguh ingin membantu kerajaan dan negara ini dibiarkan tanpa bantuan dan sokongan sedangkan syarikat lain diberikan pelbagai insentif?

inikah politik orang melayu, takut dengan bayang2 sendiri...?

trust no one! said...

look at tm now, big and glorious to the extent that nobody can compete with them.

this is actually what they want - no competitor and no challenge!

Anonymous said...

those at the MCMC are just a bunch of morons who think they are smart enough for the job. i heard that dtk sharil doesnt like heikal at all because the latter is smarter than him. waddafuck!

kelas malam said...

kepada datuk seri najib, buatlah apa yang perlu untuk jalenas ni. ia mampu jadi pemangkin kepada usaha kita untuk meluaskan liputan internet ke seluruh negara. timbang2lah apa yang patut...

Anonymous said...

what?

TM to wire the whole nation? give them another 20 years, we will still be lagging behind countries like cambodia and vietnam!

lanang said...

jai,

aku kenal heikal ni. seorang yang kuat bekerja dan tabah. dalam masalah yang dihadapinya sekarang, dia terpaksa juga cari jalan untuk teruskan usahanya ini. sayangnya, takda siapa membantu. bank cimb pun dah undur atas sebab2 tertentu yang tak masuk akal...

Anonymous said...

MCMC ni pilih kasih, cuma bagi projek kat kroni2 dia je. tak percaya? cuba check siapa idris tu dan nazri abdullah...

kimmy said...

if tm was given rm2.4b, why cant the govt consider a few million for jalenas as it complements tm's services?

what is tm afraid of? losing its grip on consumers?

common lor, the market is so big for 100 companies to manage!

hazeline said...

latest that i heard, jalenas was waiting for approval from bank pembangunan. what if the bank also refuses to give the loan to jalenas? close shop or sell it off to foreigners or tauke cina? is this what the govt and umno want to see?

anak johor said...

bagitahu heikal tu, kalau tak boleh tahan, tutup je. jgn harap la kerajaan nak bantu. cakap je geran dan tabung usahawan itu ini tapi pilih kasih. geran tu cuma diberi kepada GLC dan kawan2 menteri. aku kesian kat heikal tapi dia kena paham yang jalenas ni ditakuti oleh telekom yang rasa dia sudah cukup bagus khidmatnya. apa nak buat, heikal....

pro-DAP said...

aku dah cakap, tukar je kerajaan ni. diorang cuma bantu mereka yang boleh bagi untung dan undi je kepada barisan nasional.

kes jalenas ni lain sebab akan ancam perniagaan telekom malaysia.

jadi, apa tunggu lagi? jangan pikir banyak2, undi je pakatan rakyat pada pru akan datang!

Anonymous said...

kerajaan apa namanya ni kalau tak boleh bantu sykt yang betul2 berpotensi dan berdaya maju ni?

Anonymous said...

Hello!!!

Protecting GLCs means protecting the Malays...

Must Do!!!

Or Out Goes Najib the Pansy

croc rock said...

pity rais yatim who works hard to comply with the national connectivity program.

he doesnt know that his people at the mcmc are screwing him!

hujan panas said...

bagus posting ni bro. kita perlu ingatkan bos2 di atas yang kita sokong selama ni bahawa cara mereka kadang2 boleh backfire.... sama macam dtk hisham yang tewas kepada bersih di mahkamah...

yop nilai 3 said...

jai, sampai bila2 pun TM akan memonopoli bisnes yang ada dan takkan bagi sedikit ruang pun kepada orang lain walaupun sebagai khidmat sokongan. aku dah keje telekom ni lama, pemikiran orang kat atas pun pemikiran lama dan tak boleh diubah2 lagi dah. dah jumud, beku. kalau jalenas nak maju, elok cuba dapatkan kontrak swasta je. kerajaan kita ni ok tapi tak boleh diharap dan dipercayai sangat...paham2 je la...

jering tanam said...

all GLCs are being led by the malays. those at the top are malays. when they see another malay wants to compete with them, of course it sends shivers down their spine.

like it or not, they will close all doors to company like jalenas.

and they will send reports to the govt that they must be well-protected from all kind of competitions and dont give any chance to such new companies.

malays! u know what kind of a heart they have against their own race!

Anonymous said...

jai,
kau nak kena balun ke? kau berani kritik kerajaan ke?

kah kah kah!

apa pun, aku setuju dengan kau. kerajaan kita ni elok bagi orang yang dapat rasa 'keelokannya' saja.

bagi yang lain, kerajaan ni sama je macam guru besar tak bertauliah!

talam dua muka said...

bro,

dah dua kali kau sebut hal jalenas ni. ada apa2 ke?

kalau masyuk, mintak la sikit...

Anonymous said...

the problem with our govt is, they will award projects to the same pool of companies, bumi or not.

this is depriving new and upcoming companies like jalenas the opportunity to join the business and taste a little bit of the big cake.

how benevolent the govt is, i am not sure but i dont like the way businesses are being managed...

no pork said...

just like malaysia airline lor.

it incurs losses every year but the govt still protect it, inject money and will keep it that way because it carries malaysia's name worldwide.

understand?

Linggum said...

PM/Government must look into this matter seriously. Why there is a double standard. Apa guna ada Teraju? MAVCAP? MDV? MTDC? SME Corp? kalau x tolong bumiputra?