Tuesday, June 12, 2012

Anwar's RM3b: A new probe, MACC?

A BANK chief executive officer had declared to the Anti-Corruption  Agency (ACA) in 1999 that Datuk Seri Anwar Ibrahim had instructed him to channel millions of ringgit into the accounts of individuals and companies.

According to the New Straits Times, ACA had obtained a confession from the CEO, who was the first suspect questioned by the graft-fighting body investigating alleged corruption and abuse of power by Anwar, who was deputy prime minister and finance minister until Sept 2, 1998.

Quoting reliable sources, NST said the CEO would have been a star witness, having managed the movement of the funds locally, only for investigators to discover that those instructions were largely verbal and without a paper trail.

A statutory declaration (SD) by former Bank Negara assistant governor Abdul Murad Khalid had sparked the probe.

Murad said Anwar had amassed some RM3 billion during his tenure in the administration, adding that the latter’s cronies had set up master accounts from which contributions could be made in Anwar’s interests.

The ACA had, in connection with the case, roped in Bank Negara's investigators and launched investigation papers (IPs), including into one master account related to some RM3 billion, which was opened in the British Virgin Islands.

However, in his blog today, Anwar posted a decision by former ACA director of investigations Abdul Razak Idris who told the KL High Court on Nov 11, 2009 that he had cleared him of allegations of stashing RM3 billion in foreign accounts and having foreign links to Western interests.

He also said ACA had investigated the matter following allegations made in a statutory declaration by Murad.

I personally believe the MACC (formerly ACA) has to reopen investigation. Since so many parties are questioning Anwar and the way his case was handled, some aspects of the investigation have to be looked into. Until all parties involved are called to give statements and evidence, the matter should not be considered 'totally closed'.







15 comments:

black duck said...

waaa...

chak-bey-liau lor anwar! with that amount of money, if its true, he can buy enough support and votes to win the next general election!

el-bimbo said...

why not?

a new investigation is necessary.

as much as anwar and gang are asking for some major cases to be reopened, why not his case as well?

it will be fair to everyone, right?

pro-Pakatan said...

kalau mahkamah dah kata anwar tak besalah, maka dia tak bersalah la.

jadi, tak payahlah hasut SPRM buka semula kertas siasatan.

buang masa je.

nanti mahkamah akan kata dia ni tak bersalah jugak!

apa bukti yg korang ada ni?

penangan said...

salam tuan,

mungkin siasatan yang dibuat sebelum ini tidak berapa menyeluruh dan ramai saksi tidak berani tampil ke depan.

ketika anwar masih menteri kewangan dan timbalan perdana menteri, tidak ada orang berani mendedahkan kepincangannya, sehinggalah dia dipecat.

mungkin masih ada orang dan bekas pegawainya di luar sana ingin tampil memberi keterangan jika siasatan dibuka semula.

saya pasti, kes ini akan lebih menarik perhatian dunia!

Anonymous said...

yes, reopen this case.

the rakyat must know the whole truth about anwar's wealth!

atas pagar said...

patutlah negara kita macam tu gak, rakyat masih hidup di takuk lama, khasnya orang melayu,

semuanya kerana ada pemimpin yang kaut wang negara yang diperutnukkan kepada rakyat.

baik di pihak BN atau PR, nampaknya dua2 tak boleh pakai.

elok tubuh parti baru untuk semua rakyat, bebas dari rasuah dan penyelewengan!

karipuley said...

been wondering,

since his dismissal from the cabinet, how does anwar survive with no revenue sources?

looking at how he spends on his family, politics and campaigns, i think he should earn at least rm200,000 a month to sustain all that.

unless he got BIG savings and financial supports from elsewhere!

harakiri said...

kalau benar anwar arahkan pegawai BNM bua begitu, ia adalah satu perkara yang besar kesalahannya.

bukan saja ia satu jenayah korup, malah melanggar etika moral sebagai seorang pemimpin.

saya tidak pasti sama ada kes ini perlu dibuka semula atau tidak.

tetapi apa yang saya ingin lihat ialah keadilan di pihak kerajaan dan anwar sendiri.

jika benar bagai dikata, mereka yang membuat tuduhan perlu tampil memberi ketrangan dan bukti.

Anonymous said...

i dont trust NST reports,

who are their sources?

journalists nowadays are good at making up stories!

Anonymous said...

jangan lah double standard! kalau nak probe... probe juga rafidah aziz, daim zainuddin, nor yakcop, azmin, tun mahathir, PM (termasuk zaman tranformasi ni)...

dulu sama2 sapu... tup tup tahun 2012, nak siasat anwar sorang.

mana aci bro...

ANWAR ABRAHAM

tengokperati. said...

Pasai duit 3 billion ni lah straits time kena jual kat 4 budak hitam .berapa banyak saudara mara dan kawan yang seangkatan dengannya jadi kaya raya . ada yang tak muncul lagi lepas terima duit. Sebab tu jugalah dia kelupok nak jadi PM sebab bila jadi PM dia pakai kusa macam dulu juga salah guna, dia padam semua kes yang bolih ancam kedudukan dia . Tapi kena ingat DAP akan malukan dia kalau dia jadi PM . Semua kes anwar ada dalam tangan DAP , Karpal Sink akan keluarkan satu... satu .. Mana bolih palam lubang .. lubang pungkuk bolihlah ...

Anonymous said...

eh,

takyah siasat la.

kalau tu duit dia, duit dia la jugak.

ramai lagi ahli politik yang ada duit berjuta-juta ni walaupun pegang jawatan satu penggal je.

apa nak heran, dah tabii mereka macam ni!

Murad said...

Dont waste taxpayer money and time.you have batter thing to do.If PKR have 3 billions they dont need to beg money from public and organise Dinner.common sense.

Anonymous said...

Siapa PM Dan menguasai ACA masa tu?

Kena siasat juga tutup mata sebelah kalau benar. Betul tak?

zon hitam said...

eh bro.

i guess its ok la.

at least we have a malay billionaire.

aren't u proud of him?

kahkah kahkah!