Wednesday, November 30, 2011

My Umno... part 1

Not many people would read this posting but I believe those who do will understand what are the actual sentiments of people like me and a few million more - the grass root members of Umno - for the party we support and have faith in. It is the only Malay party I've known in 1965, two years before I enrolled as a pupil at Masjid Tanah English School (MTES).

Umno became a brand to me ever since. I shared the pride and excitement each time my mom (a branch Wanita chief) brought me to some of her meetings. I remember seeing Ghafar Baba coming to our kampung to deliver a speech and officiating the 'balai raya', and also chief minister Ghani Ali shaking hands with students (including me) when he visited our school.

Mom told a lot of things about Umno, its history and how it fought for Independence. When curfew was imposed as a result of the May 13, 1969 communal riot (I was already in Standard 3), a few cars belonged to Umno, MCA and MIC members were allowed to ferry us to and from school. And mom said the riots in Kuala Lumpur, Ipoh and other parts of the country were done by 'stupid and evil people'.

In fact, I still met my Chinese and Indian friends, studied together and played at day time and none of us talked about the incident. We are very much intact. Mok Kian Tong whose family supported the DAP said, 'biarlah dia orang gaduh, kita tetap kawan!' (Mok joined MCA in 1981 when I became a member of Umno).

One thing which puzzled me each time Umno wanted to choose its office bearers for a branch and division was that, almost nobody wanted to take it up. Even my mom refused to become a branch Wanita head until she was persuaded by members to take it up. When somebody nominated her, everybody raised their hands, no contest and no objection. She held the position for three terms until mid-1970s.

And so were others who were 'forced' to become Umno branch heads and committee members. At one of the meetings, (the late) Tun Ghafar said, "Takkanlah tuan-tuan nak saya pegang jawatan semua ketua cawangan dan bahagian untuk satu negeri Melaka ni! Tolonglah saya!"

Those were the days when a 'cikgu', a 'kerani' and anyone with strong grass root support got the ticket to such positions. At that time, most of the Malay doctors, lawyers, engineers and other professionals in Umno today were still studying in colleges and universities, locally and abroad.

As time flies and Umno entered a challenging era of post-1969 and with Tun Razak launching the New Economic Policy in 1971, the Malays' interest in Umno suddenly increased. When Tun Hussein became Prime Minister and Umno president, the quest for positions in Umno was overwhelmed by the fact that those who became State Assemblymen or Members of Parliament could access government's contracts.

During that particular era, Malay entrepreneurship was on the rise and Malay contractors were already given priority to government projects. This made branch and division heads more important. A lot of people would go to them, seeking political support for this and that contract. To me, it was the NEP that changed the whole scenario in Umno.

Tussles began to flare at some branch and division elections. Tug-of-war games among various factions wanting to push up their candidates, began to take up its toll when some members left the meetings and voted for the Opposition in the general elections. I know some Umno members in my kampung and in Masjid Tanah division who sent out SMS during the 2008 general elections, asking the Malays to vote for PAS or PKR. Why? Their candidate lost in Umno divisional election or he or she failed to become a Yang Berhormat.

When I became a journalist in 1981, I made it a point to 'balik kampung' at least twice a month, noting not much changes had taken place. Some of the poor folks remained poor - the Malays, Chinese and Indians. Our 'wakil rakyat' seldom paid them a visit, the JKKK committee members were difficult to talk to while the people who worked with the 'wakil rakyat' were a snobbish lot.

But there were changes. The YB brought new water irrigation project that totally dried up the whole 'sawah padi'. It failed! And of course, the narrow 'jalan tanah merah' to Solok Limau Nipis (where Rocky's Bru parents stayed) was paved with a thin layer of bitumen (I learnt in school that it was John McAdam who introduced such roads).

The balai raya Allahyarham Pak Ghafar officiated is still there, as a 'kandang kambing'.

Apart from that, nothing. I sometimes wondered what is the actual function of the JKKK (Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung) if they failed to do a simple job of identifying the poor family in their kampung, and report it to the YB for further actions. Unless the YB is not doing his or her job!

Frankly, I'm ashamed of TV3' Bersamamu program. It reflects much of JKKK, Aduns and MPs failures in attending to such a minor social problem in their respective constituency, especially where Umno has its reps. Had proper attention was given to the group, there won't be any hardcore poor in the country and TV3 will have to go to Papua New Guinea or Africa to find footage for that program.

Umno should have stopped attending to such a social issue had the party - via its 'wakil rakyat' and JKKK - addressed it 20 years ago. It's time to concentrate on our bigger agendas. After 54 years of Independence, we should be ashamed of letting some rakyat still having not enough to eat and not enough to wear before our very own eyes.

And some of our newly-elected Umno State Assemblymen and MPs are already making rounds in their constituencies - not to listen to the rakyat but to show their new cars, bodyguards and guns on the coffee shop's table!

to be continued...

24 comments:

bekas ketua bahagian said...

salam,

a good posting bro, a very good insight of umno. it's very compelling, to say.

u should write a book about it, a book about what the grassroot says and think about umno.

i believe it will sell

syabas!

penangan said...

salam tuan,

gaya penulisan dan rentetan yang amat menarik. semoga ada pemimpin umno yang baca.

saya rasa ramai akan baca dan bagi komen...

saya tunggu seterusnya...

masih di BH said...

waaahhh....

macam a doctor in the house cara kau tulis.

menarik, jai. teruskan!

hj mustaqim said...

pada zaman itu, memang YB2 kita hari ni masih menuntut, masih budak lagi. tapi bila mereka mula pegang jawatan dalam umno, suasana sudah jauh berubah. perebutan jawatan makin rancak dan makin kotor. kalau takda duit, macam mana nak jadi calon? memang ada calon yang bersih tapi bilangannya makin kurang. harap2 umno akan berubah, pemimpinnya juga akan berubah. barulah ahli dan rakyat keseluruhannya menghargai umno.

al-ansari said...

bro,

if you go on for another 4 or 5 chapters, u can produce a book. i am willing to sponsor it.

u know who am i, right?

Anonymous said...

salam,

adun mana yang suka tunjuk pistol tu? aku dengar kat melaka? siapa dia si mangkuk ni?

jangan bagi ali rustam kekalkan dia pada pru akan datang.

orang macam ni tak layak jadi wakil rakyat... jadi wakil mafia je boleh!

kais pagi makan pagi said...

salam,

saya terpegun membacanya. kalau dijadikan buku, akan jadi lebih menarik.

saya kira amat penting bagi pucuk pimpinan tahu mengenai isi hati sebahagian besar ahli umno mengenai parti mereka.

pemimpin kita, termasuk datuk najib, tak pernah rasa susah seperti kita, ahli bawahan ni. eloklah dia tahu apa sebenarnya harapan ahli dan orang melayu terhadap umno.

next bus said...

jai,

dah susah cari pemimpin seperti ghafar baba. seumur hidupnya diabdikan kepada umno, orang melayu dan rakyat semalaysia.

dia meninggal pun miskin, tak seperti pemimpin lain yang mati atau pencen sebagai jutawan.

Anonymous said...

good work bro,

pls go on. we love umno but umno and its leaders are nothing without grassroot support.

the general assembly should raise this matter....

org serkam said...

betul la bro.

bersamamu tv3 tu betul2 menelanjangkan kelemahan kita dalam menangani isu kemiskinan ni.

kalaulah jkkk buat kerja dalam ertikata sebenarnya, manakala wakil rakyat pula benar2 mengambil berat, dah takda dah orang macam ni di malaysia ni.

agaknya wakil rakyat kawasan yang terbabit dengan bersamamu ni tak rasa malu ke?

hulk hogan said...

hahahaahah!!!

kampung rocky memang mundur la suatu masa dahulu, yek?

patut la dia tak gunting rambut.

sori bro... gurau je!

org moncino said...

salam jai,

elok kau sobot pasal tali air di kmpg kito tu.

dio buek tali air tapi takdo air masuk ke sawah. bukan main cantik lagi, macam monsoon drain tapi disobabkan kurang kajian, jadi koring. lopeh tu, orang kampung tak buleh nak tanam padi. padi bukit memanglah tak buleh langsung.

kito harap umno bagi perhatian kepada masalah periuk nasik orang kampung. diorang ni bukan nak kayo rayo tapi cuma nak hidup seleso selopeh merdeka 54 tahun ni.

wakil rakyat sekarang pun bukan buek kojo. dapek projek kampung pun bagi pado kroni2 dio jo. dio dan kawan2 makin kayo, orang kampung dio main joling2 yo. memang hampeh!

Anonymous said...

alaaaa..


bukan najib, muhyidin dan yang lain nak ambil kisah apa yang kau tulis ni walaupun diorang baca.

orang kaya yang dah ada kat atas takkan pedulik apa orang bawah kata.

macam tun dr mahathir cakap, umno tak sanggup terima orang cerdik pandai ni... takut bayang2 sendiri!

johnny deeper said...

bro,

we expect a stiffer competition in the next umno election in 2012...

si manis 24 said...

very nostalgic.

hope u write more. articles like this is hard to come by these days.

good work

si pitak said...

a honest and straight-forward writing.

baru nampak lu punya belang, bro.

gua suka!

bambino said...

saya setuju bahawa DEB memang mengubah umno, ahlinya dan orang melayu secara keseluruhan. mereka berebut-rebut menyabut seruan kerajaan agar menyertai sektor ekonomi. apabila DEB mengutamakan melayu dan bumiputera, mereka mula menanam sikap ingin berlumba-lumba tetapi ramai yang menjadi tamak dan mahukan jalan mudah untuk mendapat kontrak kerajaan dan saham yang diperuntukkan kepada bumiputera. di sinilah bermulanya politik wang apabila wakil rakyat dijadikan pembuka pintu kepada kontrak kerajaan. DEB memang bagus tetapi di waktu yang sama turut merosakkan melayu.

mat gombau said...

jai,

copeklah tulih bahagian keduo. tak saba nak baco ni. memang elok kau tulih pasal bondo2 ni. umno kito punyo, milik orang melayu. kalau pemimpin kito tak baco, alamat golaplah masa dopan umno... dan melayu!

lori sampah said...

bro,

elok kau je yang berucap kat perhimpunan agung umno. orang lain tak berucap dalam konteks ni. elok sedarkan diorang tu!

IPTA student said...

honestly written.

i will wait for the next part.

thank you sir

tinta emas said...

lain daripada yang lain.

dalam pada orang umno berbahas benda2 yang tidak diperlukan oleh ahli akar umbi, khasnya di kampung2, sdr menyuakan penulisan yang amat jujur dan penuh kebenaran.

tahniah, dan teruskan

1 Melayu said...

Inilah realiti sebenar di akar umbi,Ketua Bahagian akan datang melaram dengan kereta mewah Harrier dan Lexus serta berbaju Linen termahal keras berkanji untuk melawat kawasan dan menghadiri majlis.Kereta mewah mesti di parkir di hadapan porch untuk semua orang lihat.Ucapan juru acara mesti sebut nama dengan gelaran dan pangkat,lepas itu juruacara akan puji melangit sebelum menjemput Ketua Bahagian berucap.Puji pujian dan kata kata aluan akan memakan masa 20 minit,ucapan Ketua Bahagian akan meleret leret hingga 1 jam,lepas itu tamat majlis ,minum teh dan bihun maka selesailah majlis.Masaalah rakyat tidak mahu diambil tahu,dialog tak boleh sebab tak cukup masa.This is the current trend in UMNO now,its sickening !

ahli sejak 1970 said...

salam,

secara jujur, saya dapati umno makin hadapi kesukaran pada pru akan datang. ini berpunca daripada rasa tidak puas hati ahli bawahan yang makin meluap2 terhadap karenah sebahagian pemimpin peringkat bahagian, negeri dan negara.

perhimpunan agung masih lagi bersifat retorik, ucapan berapi-api dan yang memperkecil-kecilkan pihak pembangkang. namun, tidak ada ucapan dan debat yang mampu menaikkan semangat ahli.

contoh yang sdr sebut mengenai wakil rakyat yang berlagak, cepat kaya dan sombong adalah penyakit paling besar dalam umno.

satu lagi ialah keengganan umno menerima teguran dan nasihat pihak yang tidak memegang jawatan, iaitu ahli. umno masih lagi melihat ahli akar umbi sebagai pihak dungu dan tidak berpelajaran yang masih boleh diperkotak-katikkan dengan janji manis dan projek.

biarlah berubah, wahai pemimpin umno!

Anonymous said...

Saya cadangkan setiap MP/ADUN diberi KPI ... kawasan siapa yg naik nama program BERSAMAMU-TV3 ... pasti TIDAK akan dicalunkan PRU akan datang !!!

Setuju tak ?

Nani