Monday, November 28, 2011

'I'd have slapped him...!'

Alamak!

Last week, a man slapped an Indian minister whom he accused of being incompetent and corrupt. I posted about it and also 'Malaysianised' it under the heading 'Which Politician Would You Like to Slap Most!'

Many responded, some even named a few, both from the ruling BN and the Opposition.

Without me realising it, this slapping (in Bahasa means tempeleng, lempang, tampar... is cepuk included?) phenomena is already getting popular, at least among Felda settlers.

Felda settlers head Shamsuddin Othman has given Tan Sri Isa Samad 14 days to apologise for allegedly insulting him at a briefing in Kuala Pilah earlier this month.

Shamsuddin aka Pas Sam who heads the Settlers Negotiation Committee (JKPP), said the Felda chairman should not have called him a 'liar', 'hypocrite' and claimed “if he (Shamsuddin) were a small boy, I’d have slapped him”.

“This is the first time a Felda chairman has insulted a settlers head... I think all settlers were insulted by Tan Sri Isa’s statement,” he told reporters in Kuala Lumpur today.

Isa was also alleged to have said that Shamsuddin did not understand Felda Global Ventures’ planned listing despite being briefed many times. Is that the reason?

'Apo ceghito ni, waghih?'

continue reading...


27 comments:

gemini man said...

hahahahaha,..

i think we better ask our parliamentarians to push a motion - giving power to everybody to slap anybody whom they deem as not doing his job well, corruption, nepotism, cronyism, etc.

sooner of later, nobody would dare to make mistake.

ok or not?

dondang sayang said...

paaangggg!!!!

aaaa... kan dah kena cepuk (dalam filem p ramlee, kalau tak silap pendekar bujang lapok).

pada zaman 60an, 70an dan 80an dulu, ramai guru yang amat suka pada cara ini untuk menghukum pelajarnya.

tak taulah kalau zaman ni boleh pakai lagi.,.,, kalau takut naik mahkamah!

penangan said...

salam,

sikit2, lempang...

sikit2, tempeleng...

sikit2, tampar...

sikit2, cepuk...

tak eloklah macam ni. pemimpin dan ketua kena ada diplomasi untuk mencapai keberkesanan dalam tugasnya...

kepala angin said...

kalau diikutkan ati, memang ramai kat malaysia ni yang patut kena tangan!

cakap banyak, kerja kurang.

silap orang, dia nampak; silap sendiri taknak mengaku!

ndak pulak pembangkang! macam tin kosong. elok lempang je sekor2!

mat gombau said...

jai,

den tongah sodih ni. ni sumo kau punyo pasal. ajaran sosek kau tu laaa berkenaan dongan pepatah petitih ni.

patah tumboh hilang beganti. ingat tak?

den tongah borak2 dgn bini pasal pepatah tu. den kato patah tumbuh, dio jawab hilang berganti. den kato kalau mati laki, dio kato kawin lain. den kato kalau mati bini, dio pun kato kawin lain kalau masih ado upayo laie.

tu takpo.

den pulak kato, kalau hilang pak mentuo, makno eh kito kono cari pak mentuo baru. yo lah, patah tumboh, ilang berganti!

paaaaannggg!!!! sebijik ateh muko!

salah ko pepatah tu?

Anonymous said...

go on... slap anyone you want!

its a small offense. RM50 if i'm not mistaken.

Anonymous said...

patut sebut penampar jepun sekali.

kalau nak tau macam mana sakitnya, try tanya mak bapak atau tok nenek kita yang masih hidup dan pernah menerimanya!

Anonymous said...

kalau nak cerito pasal tempeleng nie bro, eisay nak tempeleng yo felda trading yang supply barang 1 koop, barang eh.., kurang bermutu dan boleh beri makan pada kambing den yo, Den ingat elok benor ketua peneroka tu suruh pengerosi felda mintak maaf dengan dia sebab eh yang nak sangat listing felda global buet apa, felda tak cukup duit ko? Den ingat lah kan, kerajaan nak suruh felda jadi macam Sime zaman Pak lah, yang untung siopo.....


kekadang den terfikir nak join Pas lah sebab dah maleh dengan Umno nie, naik meluat, semua nak float, Mas pun jual kat Tony, besok jual felda kat Thomaslah kan atau kat omar ong ke....

Anonymous said...

kalau nak cerito pasal tempeleng nie bro, eisay nak tempeleng yo felda trading yang supply barang 1 koop, barang eh.., kurang bermutu dan boleh beri makan pada kambing den yo, Den ingat elok benor ketua peneroka tu suruh pengerosi felda mintak maaf dengan dia sebab eh yang nak sangat listing felda global buet apa, felda tak cukup duit ko? Den ingat lah kan, kerajaan nak suruh felda jadi macam Sime zaman Pak lah, yang untung siopo.....


kekadang den terfikir nak join Pas lah sebab dah maleh dengan Umno nie, naik meluat, semua nak float, Mas pun jual kat Tony, besok jual felda kat Thomaslah kan atau kat omar ong ke....

taukeh lim said...

i think isa didnt mean it. call it 'slip of the tongue'.

anyway, its a small matter lor.

no need for both parties to make a fuss out of it. shake hands and go for teh tarik.

that also u dont know aaaar!

yong chong kai said...

serious man!

this isa samad must have thought that his position as felda chairman puts the settlers under his feet!

i think he better apologise!

Anonymous said...

isa should be thankful to umno and the people of bagan pinang for giving him another lease life in politics.

had not for being appointed as felda chairman, he is just an ordinary state assemblyman, no power, no nothing.

so, he should do some 'soul searching' to be a better person.

bentayan said...

salah ke kalau lempang orang yang ternyata buat salah, yang tak reti bahasa dan kurang ajar?

dalam kes isa samad ni, aku rasa dia silap, si sam tu pun silap. takkanlah lepas berkali-kali dengar taklimat, masih tak faham lagi.

apa guna jadi ketua peneroka kalau tak bijak hal2 korporat ni!

esah samad said...

hooiiii!!!!

den gurau yo lah!

takkan tu pun nak ambek ati.

apo lah kau semuo nih!

presint 8 said...

its really funny la bro.

looks like it is a trendy all over the world now.

i guess its ok... as long as we dont break any cheek bone!

hahahahahahaahahah!!!!

Anonymous said...

eh... apa salahnya?

kalau dah banyak kali cakap tapi tak paham2 jugak, memang patut kena tempeleng!

peneroka generasi pertama said...

apsal nak listing felda global?

apsal tak mintak pendapat peneroka terlebih dahulu. janganlah fikir semua peneroka ni bangang2 belaka.

anak2 peneroka dah ramai yang berjawatan tinggi dan faham selok-belok penyenaraian ni.

takkan masih anggap kami ni kolot lagi kot? lagipun, siapa yang akan untung besar bila listing kelak?

apa peneroka dapat? rm400 setahun?

minang kobok said...

kepada esah samad,

ni bukan bondo gurau-gurau. ado pepatah melayu yang berbunyik, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya.

apsal nak main lompang-lompang lak ni? kito ni dah dewaso, dah tuo2 bangko.

takkanlah dah umor macam ni pun masih nak kono lompang laie?

Anonymous said...

is isa such a person?

what's got into him?

Anonymous said...

Bro,

Hish, yang warih hang nak tempeleng dia pasai apo? Eden lulusan business pun tak faham pasai apo dia nak float felda global..., nak duit untuk pru 13 ko?

Eden nak tempeleng yo, warih kau tu, kalau tak junir kau masa sekolah dulu tu, siapo, mazlan pontian,atau mazlan alimin...

yushimura said...

ni dah berbalik ke zaman jepun la pulak ni.

main tempeleng!

nanda-omai!

sidin johol said...

yang nak kena lempang tu tinggi gak orangnya.

yang nak melempang tu kemetot je...

sampai ke?


hehehehehe ahaarrggh kuarrgh kuarrghh!

Anonymous said...

i dont understand it.

why must it goes for listing? who are the main beneficiaries? the settlers? i dont think so!

mayang said...

i dont trust this sam, actually.

he is a big rascal and a 'penghasut'. he may support the listing in the open but at the same time incites some settlers to oppose it.

lori sampah said...

elok setel je la. tak baik sesama melayu. aku rasa isa tak maksudkan atau dia mungkin sebut lain tapi dipetik sebagai berkata benda lain. ni semua tak baik untuk kita semua. salam dan berdamai.

BigDogDotCom said...

Jai,

I was there in the crowd when Tan Sri Isa Samad said this in the last of the five road show series where he, FELDA DG Dato' Dzulkifli A Wahab and FHB/FGV CEO Dato' Seri Sabri Ahmad met representatives of the FELDA settlers, on the FGVH listing.

Background; FGVH listing is Prime Minister Dato' Seri Mohd. Najib Tun Razak's agenda and baby for FELDA. He announced this in his 2012 Budget Speech, 7 Oct. As part of the listing program his office wrote to FELDA for Isa to be appointed Chairman of Koperasi Permodalan FELDA on 15 August. Lembaga FELDA which met on 25 August, made a decision based on the explicit instruction.

It means that FELDA DG Dato' Dzukilfli A Wahab needed to relieve himself from the FELDA Chairmanship immediately.

It was an in-depth briefing and there were Q&As where Isa took all the Qs and offered answers, all the five briefings. Same roadshow, same presentation in Kuantan 26/10, K Terengganu 27/10, Melaka 29/10, Trolak 31/10 and K Pilah 12/11.

The purpose is for the settlers to understand and buy-in the proposal that Koperasi Permodalan FELDA be used as the vehicle for the post listing ownership.

Straight forward and across the board.

Even this Shamsuddin "Pak Sam" Osman was on stage with the trio in the roadshow in Melaka on 29 Oct, for settlers in Melaka/Johor region.

He said he was agreeable and fully supportive of the program.

TV3 went on to interview Pak Sam at his home and he said the same thing; fully supportive.

However, he organized separate briefings for FELDA settlers around Johor, to reject the proposal!

The following is what Isa Samad said verbatim when asked during Q&A in Kuala Pilah on 12 November:

"Kita tengok, ada gak lepas kita terang, balik dia buat perjumpaan lak. Katalah Pak Sam, says dapat laporan (saya blum jumpa dia ni!), kita jumpa kat Melaka, terang(kan) dalam board (BOD). buat perjumpaan lagi! Masih lagi tak paham. Kalau budak budak, saya lempang aja! Ini dia dah tua, tak elok. Kita tak nak macam ini, tak elok. Dia kata, "Terpaksa buat statement kat TV". Apa macam dia cakap macam itu? Perbetulkan! Benda ni (cakap sini lain, kat kg cakap lain) tak elok. Kita dah tua tua ni. Tak usah la membohong. Itu semua tak elok. Saya tak nak Tuan Tuan macam tu, kat sini beriya iya. Balik, cerita lain. Jangan kita jadi nilai nilai munafik la, dak? Tak elok!".

Isa was saying that this 'Flip-Flop' business and back-stabbing is no good and is damaging. Had it was youngsters, he would deal with it in the crude manner.

I think some people are really sensationalizing this for some sinister purpose which include to derail the listing of FGVH. And top of the agenda is to discredit Isa.

Why? Someone had to vacate his FELDA KPF Chairmanship, for PM's choice which is Isa.

Read The Mole, Rocky's and my posting. On top of his Staff 3 civil servant pay, the FELDA DG also have been enjoying RM 700k p.a. extra income sitting in 34 different Kumpulan FELDA companies BOD. This is not taking into consideration other perks.

All of these will be gone when he is no longer KPF Chairman.

Back to the issue: Isa is right. Pak Sam was briefed about this several times, even at board level. He had all the opportunities to set things right. In all these meetings, he did not oppose.

So how do you deal with persons like this?

They back-stab you, for some sinister agenda. Then they sensationalize the matter, as if Isa is a really bad fellow.

I ask you personally; wouldn't you want to slap for back-stabbing two-faced person like this, if it happened to you?

Another Brick In The Wall said...

TURUNLAH LAKNAT DARIPADA ALLAH APABILA HAMBANYA MENGHALALKAN MEMUNAFIKKAN SAUDARA SEAGAMA.

SEDANGKAN BERKAHWIN MEMERLUKAN SAKSI, APATAH LAGI MEMFITNAH SAUDARA SEAGAMA.

BERTAUBATLAH. BERTAUBATLAH. BERTAUBATLAH.

Kerja saya di sini sudah selesai...

Maka bagi yang ingin melihat (kebenaran):

Hipokrit dan Munafik sangat jauh jurangnya.
Hipokrit adalah menyembunyikan pendapat atau pendirian di mata umum.
Munafik, walaupun dalam maksud paling halus, adalah orang yang Islam di mata umum tetapi sebenarnya kafir di hati.

Hadis untuk semua :
Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Adakah kamu semua mengetahui apakah ghibah (mengumpat)? Sahabat menjawab: Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui. Lalu Baginda meneruskan sabdanya: Kamu berkata mengenai saudara kamu perkara yang tidak disenanginya. Lalu ditanya oleh seorang sahabat: Walaupun saya berkata perkara yang benar-benar berlaku pada dirinya? Rasulullah bersabda lanjut: "Jika kamu berkata mengenai perkara yang benar-benar berlaku pada dirinya bererti kamu mengumpatnya, jika perkara yang tidak berlaku pada dirinya bererti kamu memfitnahnya. "(Hadis riwayat Abu Hurairah)

Bertaubatlah wahai saudaraku.