Saturday, October 22, 2011

Lee's salary the highest, Najib's among world's lowest (he deserves slightly more...)

"Leaders of advanced economies earn very similar salaries to each other, and those countries tend to be less corrupt and more democratic. While Lee Hsien Loong (of Singapore) may earn 38 times the average resident of Singapore, his country is considered a good place to do business even if it is not fully democratic.

"On the other end of the spectrum, (Kenyan leader) Raila Odinga earns an incredible amount more than the people he governs, and presides over a country that Transparency International would consider one of the most corrupt around (ranked 154 out of 178 countries)," writes Brent Radcliffe of Investopedia.

Making comparison of 10 highest salaries of world leaders, the survey shows Lee deserves such a high pay, much higher than that of Barack Obama (US) and Yoshihiko Noda of Japan.

Top 10 Political Leader's Salary by Country (2010):

1. Lee Hsien Loong (Singapore): $2,183,516
2. Donald Tsang (Hong Kong): $513,245
3. Raila Odinga (Kenya): $427,886
4. Barack Obama (United States): $400,000
5. Nicolas Sarkozy (France): $302,435
6. Stephen Harper (Canada): $296,400
7. Mary McAleese (Ireland): $287,900
8. Julia Gillard (Australia): $286,752
9. Angela Merkel (Germany): $283,608
10. Yoshihiko Noda (Japan): $273,676

It also takes into account the leaders' income in comparison with their respective countries' GDP growth and base salary vs perks, that saw Raila Odinga getting 'more than what he should gets' as his country is among the most corrupt in the world.

It reminds me of PM Najib's Budget 2012, which among others proposed for a revised allowance for Members of Cabinet and Members of Parliament.

How much is Najib getting?

Don't compare his with Lee. I think his is among the lowest in the world. On that note, I believe he deserves slightly more... honest!

Kasi can laaaar!

37 comments:

sabarudin tukang kasut said...

salam,

saya berpendapat YAB datuk najib dan kabinetnya perlu menikmati sedikit kenaikan gaji dan elaun.

negara kita makin, bukankah begitu? gaji CEO dan pegawai syarikat GLC dan swasta rasanya berkali-kali ganda jauh lebih tinggi daripada gaji PM sendiri.

jadi, tak salah mereka dapat sedikit kenaikan. tanggungjawab makin berat...

chong tuck said...

i think the indonesian president gets more than najib. even president of the philippines.

no sweat lor if he gets a bit more.

not easy to manage a country like malaysia. singapore is easy to rule...

Anonymous said...

if najib gets about rm30k to rm40k per month, its chicken feed in terms of dollar.

sawah lebar said...

aku sebenarnya setuju gaji dan elaun menteri serta ahli parlimen dinaikkan. dah berapa lama tak naik sedangkan gaji kakitangan awam dan swasta dah naik beberapa kali.

rakyat pula anggap ahli parlimen mereka macam bank. tiap kali mereka balik, rakyat dan berbaris di rumah atau pejabat wakil rakyat, minta bantuan, sumbangan dan macam2 lagi.

sebab itulah ada ahli parlimen yang 'takut' dan fobia balik kawasan.

dahlah mereka terpaksa memikul hutang peribadi, nak bagi kepada pengundi pula.

jadi, ada banyak logiknya jika mereka diberikan kenaikan yang berpada-pada.

lagipun kenaikan tu untuk semua wakil rakyat, bukan yang di pihak barisan nasional saja.

MASTANA said...

jadi,

bosa piok, bosalah koghak eh.

ado jugak wakil rakyat kito yang memang dah kayo walaupun gamai lagi yang miskin.

dalam bab gaji ni, memang patut naik.

1000KW said...

means that najib is the poorest leader among the developing nation? that's what u want to imply?

no way man!

his salary may be lowest but many believe he is well taken care of by his cronies who were given big govt contracts.

masih di BH said...

jai,

aku rasa ada bloger yang dapat bayaran bulanan lebih besar daripada dato najib.

kau percaya tak?

aku percaya kau sendiri dapat 5 angka sebulan... kau nak nafikan ke?

lu gi la said...

lu tau ka?

gua mulan2 lapat dua tiga puluh libu jual tin kosong, bateli lama sama itu sulatkaba lama.

lu atak picaya ka?

clarke gable said...

NOPE!

he does not deserve a better pay. our economy is not doing so well. all those reports are not 100pc true, just a window dressing to attract foreign capital.

after all, pm and some ministers are rich... from other sources.

penangan said...

saya setuju jika gaji dan elaun PM, menteri dan semua ahli parlimen dinaikkan.

kenaikan untuk adun pula perlu diluluskan di peringkat negeri masing2.

bagi ahli parlimen, mereka banyak berbelanja bila balik kawasan.

cina buta said...

kita perlu maklum, ramai ahli parlimen menggeletar bila tiap kali balik kawasan. pengundi dah tunggu, menadah tangan minta bantuan kewangan untuk itu dan ini. wakil rakyat dianggap sebagai sumber kewangan. ini salah sebenarnya. ramai rakyat yang pendapatan mereka jauh lebih tinggi daripada wakil rakyat, terutamanya kontraktor dan yang bekerja sendiri. sebab itulah makin ramai yang memandang rendah terhadap wakil rakyat seperti ini, yang pokai!

Anonymous said...

i think a 10 per cent rise is ok.

underdog said...

u know why some GLC bosses look down at PM and the govt?

because they are getting more than a PM!

ayatollah budin said...

ya lor.

kasi can la, naik dia punya gaji.

pembangkang mengada-ngada tolak. ntah2 kalau diorang bentuk kerajaan, diorang sendiri akan naikkan gaji 20 kali ganda.

tunjuk baik konon!

dol jasin said...

jai,

memang patut naik.

anak pompuan aku yang form 5 tu pun belanja dekat seribu sebulan untuk barangan peribadi dia, bahan rujukan sekolah, handfon dan sebagainya. kadang2 tak cukup.

ini pulak perdana menteri dan wakil rakyat. takkanlah nak hidup dengan gaji minimum rm6000 sebulan?

kesian gak, bila balik je kawasan diorang kena 'samun' dengan rakyat!

7 inches said...

no need for a pay hike.

they are getting more than enough from kickbacks!

dont deny it!

tetmentonet said...

merujuk kepada MASIH DI BH...

betul ke ada bloger kaya macam kau, jai?

betul ke kau dapat rm30k sebulan? hebat tu. ajarlah aku macam mana nak jadi bloger macam kau, rocky, house pk, a voice dan yang lain2.

rocky dapat berapa? 50k sebulan ke?

mintak la aku sikit, jai! gaji aku 4 ribu je!

Anonymous said...

my younger bro who works with a UAE co in KL gets about 60k per month.

and why not our pm and mps get more?

bijik said...

setuju dengan sawah lebar,

wakil rakyat memang dianggap seperti bank oleh pengundi dan penyokong.

takda duit je, mintak kat wakil rakyat.

takda duit je, cari wakil rakyat.

inilah mentaliti orang kita, terutama orang melayu!

old curtains said...

dont compare msia and spore. the republic per capita income is among the highest in the world whilst msia is still very low.

anak ramai said...

mintak sedekah pun boleh dapat lebih daripada 5 ribu sebulan!

tak percaya ke?

meh join aku kat puduraya, duduk kat situ hari2 selama sebulan! ndak pula bila bulan ramadan, boleh double, wa cakap lu!

Anonymous said...

anwar tolak kenaikan gaji dan elaun sebab dia memang dah kaya raya. masa jadi menteri dulu, dah banyak dia kaut dan kumpul. so, kalau naik setakat seribu dua, dia tak heran punyalah!

karipuley said...

if i dont get at least RM100k per month, i will refuse a PM job.

what about u, jai?

ucop mantin said...

hehehehehe.... jai,

mentang2 la nama kau naik kat PM untuk lead salah satu kumpulan bloger untuk pru13, kemain lain kau bodek dia.

tapi bila pikir2 balik, memang patut kau dapat job tu.

dan dalam isu gaji ni pulak, aku pun sokong jugak. bagi la naik sikit, bukan untuk orang bn je, untuk pembangkang pun!

wilson, woodlands said...

in spore, its well-known that the pm and ministers hold stakes in GLCs, so we seldom find corrupt practice in the republic.

however, i believe lee and his co are getting more than that. if we take into accounts their salaries from GLCs and other companies, they should be getting between S$3m-5m per month!

the survey was only based on their official salaries as pm and ministers. it did not include other perks!

Anonymous said...

dah nasib badan.

siapa suruh jadi PM dan wakil rakyat?

elok jadi businessmen, lagi elok

apam balik said...

wah! betul ke kau dapat 30k sebulan daripada bloging?

hebat kau jai.

bila nak kawin lagi? hehehehe

ramachandran, kangar said...

ya what!

u want to turn the country into a high income one, so pm salary must rise in tandem with it.

nothing's wrong with that.

i support!

Anonymous said...

not so correct.

lee is actually getting more than S$30 million per annum...

badigol said...

elok tak gaji daripada anu aku tak naik. lagi haru dibuatnya!

mama mia said...

comparing malaysia and singapore.

their population is 10 times less than us.

their industry is much bigger than us

their GDP is more than us

their central bank reserves is bigger than us.

their cost of living is thrice than us

so, they can enjoy a better life down there!

jeremiah said...

thats why only a few people are keen to join politics and become MPs.

but for one thing - they dont care about salary, whats important is political power!

Anonymous said...

Memang gaji mereka ni semua kecik2... tapi check bulan2 akaun anak bini..(tak sebut nama)

Contoh dulu pernah kerja dengan sorang yg dah Arwah..

4anak pompuan @ 25K sorang
1anak jantan @ 50K sorang
Isteri @50K sorang

Anak2 ini semua masih sekolah rendah dan tingkatan lagi!

Pengarah syarikat2 yg sebenda mereka sendiri tak tau dok coghok mana.. bulan2 masuk akaun..

Orang yang paling tau ni semua, driver peribadi mereka..

Anonymous said...

kih..kih..kih apara ko bro, patut yg lg bagus adalah klu PM kita tu turun ke peringkat paling bwh gajinya! ini terbalik plak. ko, aku & semua orng tahu klu takde gaji langsung pun PM kita boleh idupp dgn senang & mewahnya. cuba ko citer mcm2 elaun yg dia dpt. alamak bro nak ampu pun biorle bertempat...aku tahu ko tgh nak dptkan 'syufaat' dia kat akhirat tu kelak...

superman

Anonymous said...

dengan gaji sekarang pun kak mah boleh pakai handbag Birkin..nak apa lagi.

Anonymous said...

Opposition dah ada funding sendiri...(dari luar negeri) jadi tak heran gaji dari kerajaan. Sebab tulah dema sabotaj budget untuk naik gaji(konon untuk dapat plus point dari rakyat-tak mau membazir).

Tengoklah Malaysiakini...yang berfungsi macam newspaper betul-betul. Banyak penulis dan pemberita. Siapa yang funding gaji pekerja portal tu..

BERSIH pula...siapa yang funding.
Bukan murah nak cetak Tshirt kuning dan bawak pesorak pesorak PAS dari kampung (termasuk duit belanja/rokok dan nasi bungkus).

SABI fly overseas sana sini (untuk temu tuan dia kot). Siapa yang funding?

Pengikut pengikut dia pun kena bayar gaji juga..Setiap kali buat ceramah (yang cucuk orang lain) kena duit juga... Siapa yang funding?


Hmmm



Cheers
:)

Anonymous said...

Bro Jai,

Para menteri, timbalan menteri dan menteri2 besar kito sumo ni TAK PAYAH dah naik gaji....gaji udah beso berbanding dgn rakyat jelata...yg dok sebut tu naik elaun wakil rakyat di parlimen dan dewan negeri.

Yg rakyat tau gaji je, yg rakyat x taw sebagai wakil rakyat dan menteri pada masa yg sama, elaun depa dpt macam2...sungguh banyak dan pendek kata nasi yg depa makan di rumah tu pon duit rakyat, semua kerajaan tanggung...dengan duit sapa? Duit rakyat pembayar cukai lah...

Komen di sini banyak bertumpu kepada menteri...dan perdana menteri...rakyat ni taw tak sebagai yb banyak elaun depa dpt ...elaun makan, elaun pakaian, elaun pemandu, elaun org gaji, elaun tukang kebun, elaun saraan hidup, elaun selenggara rumah tahunan, elaun buku, elaun cuti luar negara dan elaun cuti dalam negara, elaun jamuan di kediaman dan elaun makanan minum di pejabat...depa keja dpt elaun depa x keja pon dpt elaun...tu tidak termasuk elaun wakil rakyat dan elaun2 lain yg layak diterima....

Celah2 tu rumah menteri ni mcm2 org hantar pi, buah tangan, buah buahan, makanan dan minuman, hadiah dan pelbagai lagi....dulu ada sorg menteri yg akan hantar kek yg dah basi ke opis seminggu lepas raya sebab bini dia kata "byk sgt di rumah, x abis" ...yg dia x ckp kek tu dah x leh makan sbb rosak, bila dah rosah baru nK kasi kat anak buah segala marhein di opis...

Celah2 tu menteri2 kita ni ada yg org hantar mcm2 (termasuk laha hadiah) yg depa x declare...hanya tun dr m declare hadiah yg dia dpt dan letak di galeria perdana di langkawi...org lain x taw la...kalu us president semua hadiah mesti declare dpd sapa dan berapa kos...

Gaji pm dah cukup baik, biaq p lah kalu kurang skit dpt pm singapork...so what? Sbb pm kita ni kerja utk rakyat...kalu nak gaji besar jadi lah mcm adik dia yg gaji setahun ada dlm 5 juta...ni keje utk rakyat sbb rakyat didahulukan...bukan ka?

Lagipon bukan kita rakyat ni yg paksa depa jadi wakil rakyat dan menteri, bukan ka? Depa yg bersungguh2 dan beria2 nak jadi calon, lepas tu nak menang dan dah menang intai peluang kalu ada habuan jadi montori...takdak sapa paksa depa pon...depa rela so depa kena terima lah apa saja....

Lagi pon keje depa ni adalah tanggungjawab, memegang amanah dan memelihara kepercayaan rakyat....kalu nak gaji besar kena cari keje lain....

Kita boleh buat survey berapa antara menteri kita yg susah? Xdak, semua menteri dan timbalan menteri dah kaya, ada yga kaya raya....so apa masalah?

Kalu wakil rakyat yg komplen elaun kecik tu koba kan derang cari je keje lain lepas pru ni dan mintak la tarik diri dari tawarkan diri sebagai calon....ni yg semuanya akan kata "saya masih sihat dan boleh khidmat" padahal dah 5 penggal jadi wakil rakyat....

Lupo den nak koba, wakil rakyat ke montori ke samo jo...kreta free, minyak free, toll free, smart tag free, parking pon free....naik haji pon free, dpt potong q pulak tu...nak apo lagi??

Yg sepatutnya rakyat mintak ialah wujudkan Tabung Bantuan Orang Susah di setiap pusat khidmat wakil rakyat...guna utk kasi kepada rakyat miskin yg datang mintak tolong selalu tu....tabung tu hendaklah dijaga akaunnya secara baik dan tidak boleh diseleweng...ini baru Kerajaan Berkebajikan BN....

Amacam Bro Jai, setuju x?

Man Laksa
Kola Kedah, Alor Setar