Wednesday, July 27, 2011

To PAS, everything about Arab is Islam

I visited an old friend in Petaling Jaya yesterday. Born in Machang and brought up in Kuala Lumpur, he is a Pas member. In fact, he is quite popular among the party's youths.

We met in Baghdad in 1982 - he was a final year student at the Baghdad University while I was a journalist reporting the Iran-Iraq Gulf War. Young and slim then, he is now bloated after having his 6th kid.

A lecturer in the Islamic 'usuluddin' at a government's university, he didnt hide his intention to lure as many Malay students into 'embracing' PAS. And some of them did take part in the July 9 Bersih 2.0 rally for RM200 each.

His semi-D house is filled up with pictures of PAS leaders - Asri Muda, Nik Aziz, Hadi Awang, Abu Bakar Hamzah and others - hanging onto the walls, neat and eye-catching. His graduation photo in 1983 is in between Hadi and Nik Aziz.

"Nope! I dont want to be a party leader. I just want to recruit as many youngsters to join the party. You know, more and more university students are joining PAS because of its Islamisation. BN is so secular that it cannot treat Islam like we do."

I didnt say much as I didnt want to offend him. I was in his house, anyway.

So, during coffee, we were serenaded by some Arab songs.

"Do you know that all this songs are about Islam, the beauty of the religion and what Muslim brotherhood means? I only listen to Arabic songs because its all about Islam and Muslims. Many PAS leaders and members listen to Arabic songs," he said.

I know that he speaks fluent Arabic. However, I didnt think he was aware that I do speak and understand the language too, in a 'bahasa pasar' way.

Yup, I understood the song. The artiste is a Lebanese beauty Amal Hijazi (picture) and the song was 'Akher Gharam' or 'The Last Love'. There wasnt any Islamic element in the song. It was all about love, frustration and heart-sick.

And again, I didnt protest that it was 'an Islamic' song. I just wondered all the way while driving to Ampang. When I was in Sidon, Lebanon in 1984, I met some Arabs who were not Muslims... they were Christians.

However, in Malaysia, all Malays are Muslims.

22 comments:

Anonymous said...

however, in M'sia all Malays are Muslims (in names only)...

Anonymous said...

Salam bro,

Not everything about arab is islam. Arab is a beautiful language and because of that Allah made quran in arab. Song written and sing in arabic make it even more appealing especially if women like Amal sings it. I think this friend of yours has something different in mind and giving islam as an excused, you know what I mean. Having 6 kids alone tells that he must be sexually powerful.

Anonymous said...

Saudara Bujai,

Memang tidak usahlah berdebat dengan pengikut dan peminat Pas. Pada mereka tidak ada nilai kebenaran selain daripada apa yang mereka pegang dan percayai.

Saya juga berpengalaman tinggal serumah dengan majoriti golongan itu semasa menuntut di UM. Kadangkala rasa sedih melihat budak-budak yang bijak pandai dalam jurusan sains dan undang-undang tetapi bila memperkatakan tentang hal-hal politik mereka seolah-olah sebagai burung kakaktua.

Mereka bercakap dan berhujah 'sama' sahaja antara satu dengan lain seolah-olah perkara itu telah dipasak di dalam minda. Kadang kala terfikir juga mereka telah di 'brainwash' ke?

Jangan cuba hendak berhujah kita akan dikeroyok beramai-ramai dan boleh jadi pentengkaran pula. Mereka baik sebagai sahabat tapi bila sampai bab-bab politik mereka begitu taksub.

Jadi untuk menjaga persahabatan, diamlah sahaja bila mereka bercakap dan dengar sahaja. Mereka pula bila lihat kita dengar sahaja, dia ingat kita amat bersetuju dengan pendapat mereka. Hati Allah sahaja yang tahu!

Warga Setia

Anonymous said...

Most of us are like that Bujai. I remember taking an Emirates flight out to Moscow once and when the stewardess was giving the routine security briefing, I automatically put out both the palm of my hands. It sounded like she was reciting some doa.

Mus

Rafi said...

All malays are Muslim? I wonder hw did u miss to read the news thousands Malays are not anymore Muslims?

LTY said...

is it true that all malays are muslims?

i have seen a few of them ate pork!

gelandangan said...

inilah masalahnya pas dan mereka yang taksub dengan ilmu yang mereka ada.

pas tidak sedar yang zaman sudah berubah. kalau dulu memang tak ramai orang umno yang boleh berbahasa arab, sekarang dah ramai.

ni tidak. ke mana saja mereka beri ceramah, mesti ada istilah arab dan ayat quran yang dibacakan, seolah-olah merekalah islam sejati walhal mulut merekalah antara yang paling kuat mencerca orang seagama!

lenggang kangkong said...

many arabs are jews.

many arabs are christians.

many chinese are muslims

many indians are muslims

many mat saleh are muslims

so... if pas think arab is all about islam, they better go back to basic!

stupid!

Anonymous said...

jai,

kat rumah dia ada perabot tak? ada tv tak?

dulu ada fanatik islam yang buang barangan yang dibuat oleh orang bukan islam.

ingat lagi tak?

tak makan saman said...

bro,

cun betol la penyanyi lebanon ni.

bila agaknya rais yatim nak jemput dia buat show kat sini? mesti meletup punya laaa!!! orang pas mesti hadir punya dengan tasbih masing-masing!

kulitkraf said...

memang buruk betul. dah la jadi pensyarah kat ipta, dia hasut pulak pelajar melayu agar join pas.

kerajaan patut pantau kegiatan macam ni. bahaya kepada negara dan umno.

faleigh said...

jai,

memang kebanyakan pelajar ipta kita berkiblatkan pas.

puncanya? sebab umno sendiri kurang beri perhatian kepada usaha mendekati mereka.

ada pemuda umno pun asyik buat duit je!

so, nak salahkan siapa kalau mereka sokong pas dan pembangkang?

pukitiang said...

she is a beauty lor!

no wonder pas people like her songs!

Anonymous said...

kenapa biarkan pensyarah seperti ini bermaharajalela di IPTA milik kerajaan barisan nasional? kenapa biarkan dia rosakkan pemikiran mahasiswa dengan politiknya?

old trend said...

kepada pas -

ajak la penyanyi ni jadi ahli. kemudian jadikan naib presiden ke, apa ke.... asalkan dia tak ubah cara pakaiannya. kaw-kaw punya!

gajah berang said...

kawan tetap kawan bro.

soal politik soal lain asalkan persahabatan terus dipelihara.

biarlah penyokong pas dengan caranya. mereka masih kawan seislam kita

Anonymous said...

malu jadi melayu kalau kita berpecah belah.

bangsa asing tertawakan melayu sebab mereka bukan saja berpecah belah tetapi runtuh akhlak - makan babi, zina, judi, bertenung nasib, makan riba, sapu harta anak yatim dll.

Anonymous said...

if everything about arab is islam, then everything about islam is arab!

he he hehhhh!

sorry lor

dajal suci said...

ramai orang macam ni, sdr.

biarkanlah...

Anonymous said...

Islam tak memandang bangsa. Semua muslim bersaudara.

non-muslim said...

already been said that BABI is also halal as it comes from God.

sooner or later, BABI in politics will be fully accepted by malaysians!

so. be careful

Anonymous said...

asalkan rumah dia tak ada minibar,tak ada patung; asalkan dia bukan berpurapura cintakan islam; asalkan dia tak mengajak anak2 muda kpd pelbagai jenis maksiat; asalkan dia bukan pemimpin yang rosak akhlaq,korap,rasuah,pecah amanah....dah kira baiklah tu.

Bila merdeka,melayu telah diamanahkan untuk mentadbir negara, memelihara agama Islam.Selepas lebih 50 tahun berkuasa sepatutnya pegangan melayu terhadap Islam makin kukuh,bukan melayu makin ramai peluk islam, tetapi sebaliknya berlaku, keadaan 'all Malays are Muslims'yang memang begitu pada awalnya tidak dapat dikekalkan. Murtad makin menjadi jadi.
Tidak takutkah pada Allah bila amanah gagal ditunaikan tapi masih mahu berkuasa.