Saturday, July 2, 2011

Bersih: Listen to Sanusi Junid

To those who are looking forward to Bersih's July 9 mass rally, please read what Umno veteran Tan Sri Sanusi Junid writes about what 'demonstrations' are all about. Some demos are carried out for good causes but the rest are just to challenge the authorities, to create unnecessary cross-hatred and to champion politics of individuals.

If you are joining them for the sake of fun, there will be no thrill in store. The police will not issue any permit. The propagators of Bersih are doing it for Anwar Ibrahim and for Pakatan Rakyat.

If you love your country and want to retain the social harmony and political stability, do stay out of it. Unless you really want to court trouble. Read what Sanusi writes here...

"... Tetapi di Malaysia kerajaan pusat dan negeri dipilih oleh rakyat di dalam Pilihanraya Umum. Dato' Seri Najib bin Tun Abd. Razak belum pun memimpin sendiri satu Pilihanraya Umum kerana pimpinan beliau sekarang ini adalah hasil Pilihanraya Umum tahun 2008 yang dipimpin oleh Tun Abdullah Ahmad Badawi. Tun Dr. Mahathir telah bersara dari jawatan Perdana Menteri tanpa sebarang demonstrasi. Tun Abdullah Ahmad Badawi telah dipendekkan khidmatnya apabila ternampak penyelewengan dan ketidakmampuan dalam pentadbirannya. Semuanya tanpa demonstrasi.

"Jelas sekali Suruhanjaya Pilihanraya telah difitnah, dan namanya hendak dicemar, sebagai institusi yang diramal akan melakukan penyelewengan dalam Pilihanraya Umum ke 13.

"Penganjur demonstrasi ingin menghukum sebelum mana-mana pihak membuat dosa.

"Sepatutnya Kerajaan Barisan Nasional yang merasa tidak puas hati dengan Suruhanjaya Pilihanraya apabila kalah beberapa negeri, dalam Pilihanraya Umum 2008, kepada Pakatan Rakyat sebagaimana pembangkang selalu menyalahkan sistem pemilihan apabila kalah..."


"Tetapi Barisan Nasional menyedari kekalahan itu harus diterima kerana Suruhanjaya Pilihanraya telah menjalankan tugasnya dengan adil dan profesional..."


So, look before you leap!

21 comments:

bangsawan said...

saya harap pihak polis tidak bertolak ansur. kalau tidak, seluruh negara akan kucar-kacir oleh perbuatan ala komunis ini.

tangkap ambiga bedebah ini dan rakan-rakannya.

apa gunanya ada undang2 kalau kita sendiri takut untuk mendokongnya. biarlah apa orang akan kata asalkan kita berjaya elakkan menitiknya walau setitis darah pun di muka bumi malaysia ni.

GANYANG BERSIH YANG KOTOR INI!

sheppard said...

sanusi junid is a well-distinguish umno leader who has been a lot of unprecedented events. he has been thru it many times.

what he wrote in his blog contains his honest opinion about such demos and what should be done to address it before it brings down the nation.

of course ISA is still relevant in dealing with such people who organised bersih but the police has to be stiff-yet-reasonable in their action.

let us hope the best for the country. we are against any mechanism of extremism

masterkey said...

yup.

better read and listen to what he says.

i think its time for malaysians who support bersih to reconsider their stand.

if they want trouble, they will get it but dont blame others

Anonymous said...

that is his personal opinion.

my opinion is, bersih is bersih enough!

dewata said...

kalau nak mampus, nak tengok pertumpahan darah dan akibat buruk daripada perhimpunan haram ni, buat je lah.

jangan selepas itu cuba salahkan kerajaan atau pihak berkuasa.

babi punya ambiga dan konco-konconya!

pendeta said...

sebagai pemimpin yang pernah melalui pelbagai cabaran dan liku-liku kehidupan, tan sri sanusi memang berhak menasihati semua rakyat malaysia agar jangan merosakkan keharmonian yang sudah terjalin. usahlah kita menjahanamkan perpaduan yang ingin kita pupuk dan jangan pula sekali-kali ingin menjerumuskan negara ke dalam kancah sengketa yang tidak penghujungnya.

mereka yang gilakan kuasa hendaklah percaya kepada suruhanjaya pilihanraya dalam mengendalikan proses pemilihan yang bersih dan mengikut undang-undang.

janganlah hanya kerana tamakkan kuasa, kita sanggup membelakangkan kepentingan agama, bangsa dan negara demi mencapai cita-cita politik itu secara kotor dan hina.

insaflah... jika berlaku sesuatu yang buruk kepada negara, kita sendiri akan berdosa kepada generasi akan datang!

anti-war said...

ambiga is a satan's love child!

she must be taken in before its too late!

where is hishammuddin hussein!

urko said...

this is time to test the draconian ISA law. while many want it to be abolished, a larger portion of the citizens want it to be retained for reasons like these!

HIDUP ISA!

Anonymous said...

orang macam ambiga ni adalah jenis binatang yang makan bangkai kawan2nya.

DAP pula ialah pemangsa yang makan najis.

PKR ialah haiwan yang makan taik sendiri

PAS pula tukang kumpul najis semua kawan2nya dan menghidangkannya kepada ambiga!

janitor said...

its time to use ISA again.

this time, name it Ops Ambiga or Ops Bersih!

lets clean up all the mess!

lincoln said...

yang sanusi tulis tu adalah sejarah.

kali ni, bentuknya lain. dulu melayu bermusuhan dengan orang cina, sekarang ni melayu sama melayu! orang cina cuma ikut2 je!

ritchie blackmore said...

if the police considers ambiga and friends as a threat, they should perceive ibrahim ali as the same.

bersih and perkasa are threats to the national stability and peace!

so, arrest all of 'em!

kutub khanah 70an said...

kita semua memang patut baca dan ikut apa yang tan sri sanusi tulis ni. beliau sudah alami banyak perkara yang sedemikian dan sudah semestinya beliau dapat menilai yang mana baik dan yang mana tidak.

Anonymous said...

PAS - parti ajaran sesat - dah jadi macam komunis. sanggup melihat kaumnya sendiri dibunuh demi kepentingan politiknya.

anak haram semua tu!

gondola said...

bro,

what if the rally by bersih really comes peacefully and without any untoward incident? who will bear the shame? kdn or police?

Anonymous said...

When a mum stops breastfeeding her baby, it is inevitable that the next few days would be most irritable and intolerable for both.
Now imagine if a 50 year old were to be stopped for the same reason. Imagine the ruckus caused by those have been so dependant on handouts and freebies for too long. Perhaps this is a time when OWC should step in and cause a bit of useful distractions, no?

puteri said...

Ambiga dan kuncu2 cuba butakan mata orangramai.
Butakah mata hingga tidak nampak nikmat keamanan dan kesehteraan hidup di negara tercinta ini...anak2 kita selamat bermain dan ke sekolah, kita selesa ke sana ke mari tanpa takut, makanminum tiada masalah, suasana keliling aman dan tenteram.
Susah kalau berpijak di negera se aman ini masih takutkan bayang2 atau sememangnya manusia2 kejam itu mahu menjahanamkan negara dan bangsa.

Anonymous said...

Orang tua tu yang kaki bodek Mamak uzur tu masih ingatan bernas ke?

Elok luangkan masa tua tanam padi kat bumbung bertingkat tu.

Habis Bersih jadi Hindraf terus kalau ambik nasihat SJ tu.

Anonymous said...

MALANG SUNGGUH PASUKAN POLIS DAPAT MENTERI YG AMAT LEMAH.. SEPATUTNYA POLIS DI LETAKAN DI BAWAH MENTERI KEPOLISAN BUKAN DIBAWAH KDN...BILA LA MENTERI PONDAN NI JAGA RELA..AJA..

Anonymous said...

Bila menang di empat negeri dan mengekalkan Kelantan kenapa tidak katakan Kerajaan tidak adil? Lapan perkara yang dituntut SPR berubah, Lebih dari separuh sudah di laksanakan. Apa masalah nya? Padang orang berlari, padang sendiri berjingkit!!!

Ambiga yang punya rekod menjahanamkan Islam menjadi ikutan kepda PKR, PAS dan DAP. Bukan kah ini mainan PR? Percaya lah semua ini usaha memalukan institusi Melayu. Raja tak baik sebab Melayu, PM zalim sebab dia Melayu, Polis jahat sebab mereka Melayu, Hakim zalim sebab mereka Melayu. Semua yang Melayu digambarkan buruk.

Peliknya yang menyokong ialah Aspan, Anwar dan Hadi Awang.

Sedih kita. Pertahankan yang ada. Buruk mana pun, bila mati kita, fatihah dapat juga.

Anonymous said...

Bila menang di empat negeri dan mengekalkan Kelantan kenapa tidak katakan Kerajaan tidak adil? Lapan perkara yang dituntut SPR berubah, Lebih dari separuh sudah di laksanakan. Apa masalah nya? Padang orang berlari, padang sendiri berjingkit!!!

Ambiga yang punya rekod menjahanamkan Islam menjadi ikutan kepda PKR, PAS dan DAP. Bukan kah ini mainan PR? Percaya lah semua ini usaha memalukan institusi Melayu. Raja tak baik sebab Melayu, PM zalim sebab dia Melayu, Polis jahat sebab mereka Melayu, Hakim zalim sebab mereka Melayu. Semua yang Melayu digambarkan buruk.

Peliknya yang menyokong ialah Aspan, Anwar dan Hadi Awang.

Sedih kita. Pertahankan yang ada. Buruk mana pun, bila mati kita, fatihah dapat juga.