Thursday, June 30, 2011

MCMC and its '1001' towers

I am impressed with MCMC announcement today that another 1,000 communication towers will be erected nationwide this year. At least its chairman Tan Sri Khalid Ramli is honest about it (here).

However, the only issue here is which and what type of companies will be awarded such a luxury project? Is it going to be the same 'group of few' and 'close MCMC allies' or to other NSP license holders whose duty is only to pay their high annual fee without being given a chance to build even a single tower?

Numerous complaints were made against the irregularities in which such projects were issued out to MCMC's small number of registered contractors.

I know a few Bumiputera contractors still owing the Commission a few hundred thousands ringgit in NSP license fee, which they got more than five years ago. However, as most projects were awarded to the same companies, the rest are being neglected and only made to pay the fee annually.

NSP license is not cheap. If it costs you RM100,000 a year, you may end up owing MCMC RM500,000 after 5 years although your company fails to get any of the contracts. Its a big sum, you know, especially for the few Bumiputera contractors.

However, I am most impressed that Khalid's speech was read by MCMC Chief Strategy Officer, Datuk Mohamed Sharil Mohamed Tarmizi. What a guy he is! Isn't he the man being 'too close for comfort' with Rais Yatim's special officer DATUK Nazri Abdullah who is still under MACC investigation over the alleged 1Malaysia notebook scam?

Wow! Am I glad that Sharil is back at MCMC again! But who should I congratulate for having such a 'powerful' keyman? Info Minister Rais Yatim or sec-gen Datuk Seri Kamaruddin Siaraf... or Khalid himself?

By the way, it was a good announcement. Let us hope this 1,000 towers would not end up like the 1Malaysia notebook!

35 comments:

Anonymous said...

bro,

they got their own people for the project already...

no chance for others. i am one of the victims!

good that you wrote about it.

madu empat said...

ha ha!

padan muka diorang. elok tibai je banyak2 jai. macam2 hal diorang ni!

so high said...

that 1000 towers will only serve friends and cronies, bro. the announcement is just a formality to avoid any public doubt.

i know how the mcmc works in issuing out contracts to registered companies.

cant say much now....

red sky said...

eh.... is this for real?

i thot khalid and sharil are at odds!

but good lor, they are together again for common interest and common benefit.

kaniney said...

why must the announcement was made in sarawak?

does it mean that the larger chunk of the project will be allocated for east malaysia?

then, no peninsular companies will be eligible to compete althou the sabahans and sarawakians are allowed to bid for projects in the peninsular.

what a double standard...

lord draman said...

seperti agensi kerajaan yang lain, skmm juga ada kawan bagi diberikan projeknya. tujuan memilih kawan ini ialah bagi memastikan projek yang diberikan dilaksanakan dengan baik. kontraktor yang beginilah dijadikan kawan kerana tidak memberikan banyak masalah kepada mereka.

bukannya skmm atau kementerian lain tidak mencuba kontraktor lain tetapi hasil kerja mereka jauh lebih rendah mutunya berbanding syarikat KAWAN ini.

jadi, tidaklah adil menyalahkan skmm dan agensi kerajaan yang lain dalam menentukan kepada siapakah sesuatu projek boleh diberikan.

adalah penting memastikan sesuatu projek itu dijayakan sepenuhnya, daripada terus memberikannya kepada mereka yang tidak berkemampuan.

amour said...

bro,

not many companies are given this nsp license due to the price and the reduced number of projects with the mcmc.

i think only a few of them are bumiputras.

of course the mcmc has its own criteria in determining which company to award any project with. however, we dont deny the existence of 'favoritism' in dealing with it.

Anonymous said...

is it true that datuk seri rais doesnt meddle with mcmc admin as khalid is already too powerful?

sorry for asking

a citizen said...

i dont agree with u sir, sorry.

mcmc selection team is perhaps the most effective and impartial. they dont even know who and who bid for a contract as they are given 'numbers' to choose.

we must uphold this approach.

Anonymous said...

kenapakah orang yang sama disyaki terbabit dengan skandal notebook ni masih dikekalkan dalam panel pemilihan?

hairan. tidakkah menteri ada kuasa untuk campur tangan dan menyarankan sedikit perubahan?

sampai bila pun akan berlaku ketidakadilan dan 'rasuah' di dalam skmm!

kuntum said...

he he he...

satu je aku nak komen.

shahril ni memang dah kaya.


tu je...

paham2 je la

Anonymous said...

so, who say it was already awarded?

kayu api said...

biasa ler!

umum projek itu, projek ni. macam kerajaan juger... tapi takda tender... tapi tup2 dah ada orang yang buat.

macam mana benda ni boleh berlaku, ek?

Anonymous said...

woi!

dua hari berturut-turut kau bantai orang kementerian dan skmm ni. pehal? nak mampus?

old trend said...

its sad to note that most NSP licensees are not given equal opportunity to grab mcmc projects as it always go to the same few companies. there is obviously no just here. so, whats the point of issuing out the lucrative license to them?

minister rais should well look into this and make some changes to the board and commission.

namo den dino said...

kepada tok rais - takda orang lain ke nak ganti pegawai kanan skmm yang bagi banyak masalah kepada beliau dan rakyat ni?

pikir2kanlah. ramai lagi orang yang layak dan patut diberi peluang.

lebih lama orang tak berguna ni duduk di skmm, lagi banyak bencana dan salah laku akan terjadi.

Anonymous said...

reputasi dan nama baik rais tercemar kerana membiarkan saja kes pegawai khasnya ini tanpa sedikit pun menyiasatnya.

ini menunjukkan betapa lemahnya beliau sebagai seorang pemimpin dan ketua. beliau sepatutnya mengadakan siasatan peringkat dalaman bagi memeastikan benarkah pegawainya itu korup tetapi beliau sebaliknya hanya berdiam diri.

adakah benar surat sokongan yang dibawa oleh pegawainya itu benar2 datangnya dari beliau sendiri?

point blank said...

here we are again bro, making crooks the heroes.

this is a system that will bring down the whole govt in the next general election.

arent they aware that the rakyat know about it?

jeeva said...

its not easy to proof any wrongdoings if people at the top are also in it.

am i not right, sir?

Anonymous said...

are they going to tender out the projects or just give it to whoever they wish?

hotentot said...

malang betul la nasib syarikat bumiputera yang pegang lesen skmm ni kalau tak dapat job.

yang aku tau, hanya dua atau tiga syarikat besar bukan melayu selalu dapat job ni.

memang betul lah, syarikat melayu hanya diberikan tugas membayar yuran tahunan lesennya.

Anonymous said...

kalau rais sendiri dah sayang orang macam nazri dan sharil, apa yang kita boleh buat bro?

macam mana pun kesalahan dan kelemahan mereka, rais akan nampak cantik jugak!

peng chin said...

only an announcement la. a formality. actually all projects are given out already to their friends. who doesnt want money? u think being a boss at mcmc, you can simply award project to any company without kautim anything first? potong ayam maaa!!!

Anonymous said...

i heard a lot of stories about the ministry and mcmc.

from its bosses, dg and down, all are half pas six!

mat gombau said...

wah wah wah!

apsal tibo2 yo kau bantai diorag ni bang? kalau iyo pun marah, janganlah sampai dua hari menibai.

tapi kan, elok yo. biar diorang tu soda sikit. cakap pandai, tapi hampeh!

TAK MAKAN BABI said...

after next general election, make sure this people are no more there.

SICKENING!

adik, UM said...

saya puji cara abang.

walaupun hubungan abang dengan datuk rais, ksu dan pegawai kementerian adalah baik, abang seorang yang berani memuji dan menegur.

inilah sepatutnya jadi ikutan bloger lain yang hanya tau mengutuk dan mengampu walaupun tak kena pada tempatnya.

memanglah, sebagai rakyat dan rakan, kita puji segala yang baik dan betul dilakukan oleh pemimpin. dan kita juga berhak menegur apa saja perbuatan yang kurang enak dilihat dan didengar.

Anonymous said...

if u know this datuk sharil.... he is a stuck up!

bugis johor said...

pegawai kanan skmm ni buat skmm macam bapak dia punya.

aku dah 6 kali cuba nak dapatkan temujanji dengan salah sorang daripada mereka tapi gagal. alasannya semua sibuk, takda opis, ke luar negara dan sebagainya.

semua makan gaji buta dan makan komisen projek.

memang celaka!

Anonymous said...

mcmc should be placed under the prime minister's dept and not under the purview of information ministry.

this will ensure smooth administration and no discrepancies at its all level

annoyed said...

syarikat kawan aku dah enam tahun dapat lesen tapi tak pernah dapat apa-apa job pun daripada skmm. tiap tahun cuma bayar yuran membaharui lesen. lesen bukannya murah. nak dapatkan job lain, tak boleh sebab dah terikat dengan skmm tapi skmm jadikan syarikat seperti ini sebagai kuda tunggangan untuk kutip duit mudah secara haram!

Anonymous said...

same old story.

we have a good organisation but poorly managed.

minister is closing his eyes on teething problems at MCMC.

why? so many people have some vested interest in it.

u know what i mean?

Anonymous said...

apa boleh buat jai. skmm ni milik beberapa orang tertentu dalam kementerian dan skmm sendiri. merekalah yang menentukan pada siapa nak diberikan kontrak. melayu sesama melayu lebih buruk perangainya daripada melayu dengan bangsa lain. melayulah yang menjahanam dan merosakkan bangsa sendiri.... bukannya orang lain!

Anonymous said...

sharil?

dia ni memang orang kuat rais! pada mata rais, dia ni sentiasa betul

Anonymous said...

Hello bro, I'm still waiting for my 1Malaysia notebook. don't know when the will deliver?