Sunday, April 24, 2011

When minister is Chinese, no job for Bumi contractors!

This is about 1Malaysia and its administration. A short posting which demands long and solid answers. I want to believe it because it came from a few senior sivil servants. As to whether their allegations can be established, I hope the respective ministers and authorities can give a downright explanation.

1. No Malay contractors were awarded with any jobs by the Tourism Ministry over the last two years. Why? Its minister is a Chinese. This is the worst case, they claimed.

2. Only a few non-Bumiputras managed to get contracts with the Works Ministry. Why? Its minister is a Malay.

3. Only a few 'Melayu' got contracts (small ones) from the Ministry of Human Resource. Why? Its minister is an Indian.

Let's not touch Sabah and Sarawak as the general saying is that, Sabah is for Sabahans while Sarawak is only for Sarawakians. However, contractors from both States are living comfortably in 'Malaya', the Peninsular.

This is serious. But on second thought, I dont see anything wrong with it. Banks and finance companies are more keen in giving out loans to non-Malays. Aahhh... let them.

But I demand some answers for the three cases. The minister in-charge must come up with records and tangible evidence to rebut it. Thank you.

28 comments:

M Jefferson said...

bro,

i also heard similar complaints. dont know how far that it is true but prime minister must look into this. all ministries must produce records of contract recipients and if possible, publish it in the newspapers or display it on their respective website.

if we promote transparency, lets do it!

daik said...

yes, tourism ministry is not doing the right thing!

i know because i am the qualified-yet-rejected contractor

taknak jadi polis said...

betul ke ni?

aku rasa ada betulnya....

aku pernah gak masuk tender. dah check dengan kementerian berkenaan yang harganya ialah 15 juta. yang shorlist semuanya bagi harga antara 12.7j dan 14.8j. aku punya 14.1j.

tiba-tiba yang dapat ialah kontraktor bukan melayu yang masuk dengan harga 17.3j!

lojik ke? menteri dia pun bukan melayu gak

karipuley said...

haaaa!!!

you are so berani this time, jai.

good one!

lets taruk some more. this people should know the limit.

yob lekior said...

alamak.

kau bagi najib sakit kepala ni bro.

kalau dia tak jawab, maknanya memang berlaku hal seperti ni. elok menteri terbabit yang jawab. kena bagi bukti. kalau setakat nafi je buat apa!

tak jadi la 1malaysia macam ni!

Anonymous said...

I believe there is some truth in this.

Pak Tua

ah choy the tailor said...

i think its fair what.

malay minister takes care of the malays; chinese minister takes care of the chinese and indian minister takes care of the indians.

we also have minister from sabah and sarawak to take care of their own people. so, whats wrong?

except for the fact that there are more malay ministers in the cabinet!

shark said...

1malaysia should treat all as malaysians, not by their races.

if things like this happen, it wont augur well for the spirit of national reconciliation.

nasi dan kicap said...

agaknya najib tak tau atau tak pantau kot.

tak elok macam ni. biarlah sama2 dapat kalau layak. misal kata takda seorang cina pun dapat kontrak kat kementerian sumber manusia, tak patuut la jugak.

macam mana nak galakkan rakyat hayati konsep 1malaysia kalau macam ni.

elok tok najib minta laporan setiap kementerian

Anonymous said...

i heard similar thing about tourism ministry from a friend who works there...

yen yen.... anything to say or proof?

mat gombau said...

mak oi jai. sampai macam ni kau cungkey.

eloklah pun. kito melayu ni dah lamo bertolak ansur tapi tak dihaargai langsung.

sepatut eh biarlah samo gaso nikmati negaro ni, jangan satu kaum jo.

moon keramat said...

menyakitkan ati je diorang ni.

dah bagi jawatan untuk berlaku adil pada semua kaum, asyik2 pentingkan kaum sendiri.

Anonymous said...

Siapa cekap dia dpt projek..siapa cepat bagi $$$ dia dpt projek..perkara ini berlaku di jkr wilayah jln chan sow lin..jabatan mekanikal..terdapat pembantu jurutera bersengkongkol dgn bukan bumi pakai lesen kelas f bumi untuk dptkan projek...HARAPKAN PAGAR..PAGAR MAKAN PADI..dh report sprm pun senyap je..

Anonymous said...

siasat je. jangan bagi muka sangat. yen yen terutamanya. aku dah dengar banyak rungutan pasal kementerian pelancongan ni!

ex-MITI said...

agree with jefferson.

all ministries must prepare a report to pm, if not to the media, about who dan what got the contracts and the malay-chinese-indian ratio.

this is very, very important to dispel any allegation and to defuse the issue

Mohd said...

Inilah masa yg sangat sesuai utk kaum Cina memerintah Malaysia kerana kaum Cina MCA, Gerakan dan DAP sedang bersatu. Padahal kaum Melayu sedang sibuk bercakaran sesama mereka melalui UMNO, PAS dan PKR.
Tak apa, mungkin ini adalah ketentuan Allah supaya kaum Melayu yg bodoh sombong, tak sedarkan diri dan tak boleh diajar supaya merempat di tanah air sendiri.
Bila ini terjadi ada kemungkinan besar perang besar akan meletus di Malaysia di antara orang Melayu dan orang Cina.
Orang Cina akan mengharapkan campurtangan dan bantuan Singapore.
Orang Melayu akan mengharapkan Angkatan Tentera kita yg rata2 terdiri dpd orang Melayu.
Rusuhan kaum spt ini akan mengakibatkan kaum Cina yg kaya melarikan diri. Perniagaan mereka akan dirampas atau dimusnahkan oleh orang Melayu.
Menang jadi arang, kalah jadi abu.
Yamg seronok dan yg akan beruntung adalah Singapore dan sekutunya negara2 Barat yg akan membedil Malaysia spt yg berlaku di Libya. Mereka akan mengambil kesempatan utk memiliki petroleum Malaysia yg sangat mahal harganya sekarang ini.
Melayu mudah lupa .......
Nauzubillah!

Anonymous said...

what are u implying... that if a minister is chinese, the malays will be sidelined?

are u being racist or what?

Kelas A, B, C, D said...

lets not talk about this ministry and that. lets come to reality.

the govt seems to award projects, esp big ones to the same group of contractors, bumi or non-bumi. this practice is not healthy in nurturing more businessmen and also defeats the purpose of creating more millionaires, esp among the malays.

many big contracts are not even tendered out, thus defying the govt's self-imposed regulations that all projects must be tendered out.

when we accuse the govt of issuing out projects to friends and relatives, they jumped at us. but what do you call this?

Anonymous said...

nobody can b fair, bro, including yourself.

if u are a minister and your 'culai' come hunting u for projects, will u deny them?

watanabe said...

semua kementerian!

keluarkan laporan mengenai semua projek yang sudah diawardkan, sebut nama syarikat sekali dan kos projek.

ada berani ka?

old folk said...

ng yen yen is a chinese, real chinese. the malay ministers are really malays. got what i mean?

so, no big deal.... just let them!

Anonymous said...

kementerian kesihatan, kementerian pengangkutan dan kementerian perumahan pula macam mana jai?

pro-PKR said...

kerajaan yang tak betul!

Anonymous said...

Kanineh... I heard in Penang 80% went to the malay contractor !

The blardy chibai chinese CM don't know how to take care of the chinese contractor one ke?

Come next election better vote for BN, at least can still get scrap !

Anonymous said...

bongok lah ko...

kalau projek tu hanya untuk bumiputera, tak kan bagi kat non-bumi.. ko check betul2 lah sebelum tulis

ko baca lah iklan tender dulu sebelum tulis

Anonymous said...

Bumi contractor yg dapat dari Kementerian Kerjaraya jual kat non malay!

Anonymous said...

betul kata anon tu...

kalau projek tu untuk bumi, mana boleh bagi pada bukan bumi.

kalau nak jadi blogger, biar lah ada class bro..

jangan jadi blogger tak ada ilmu. check dulu fakta..

lagipun semua projek kat jkr open tender... tak kan u tak tau

Anonymous said...

banks and finance companies dont give out loans to melayu because of their credit rating ... nothing to do with race lah .... its a business.
no one cant be that stupid, or blinkered. sad case u people