Friday, April 1, 2011

Sex video: Cyber Security is the expert

IGP Ismail Omar today confirmed the 'Anwar' sex video is genuine and not doctored. The police may also ask foreign experts to support the findings by a local firm, which said the man in the video 'resembles' the Opposition Leader.

I dont understand why Ismail did not name the local expert (here). However, a few phone calls revealed it was Cyber Security Sdn Bhd under Ministry of Science, Technology and Innovation.

I guess Home Minister Hishammuddin Hussein too would be announcing it pretty soon as to quash rumors that the govt had asked the experts to 'confirm' the authenticity of the video.

Cyber Security is a non-profiteering company under MOSTI, with the main task of undertaking research and innovation in cyber-related areas.

Looks like Anwar has to find other avenues to deny such accusations. Where will he go from here?

30 comments:

kaniney said...

alamak!

anwar is a dead meat!

he better be well-prepared!

atas pagar said...

nampaknya 90 peratus mengatakan pelakonnya ialah anwar. polis pula dah sahkan video tu ori dan tidak diubahsuai.

apa tindakan seterusnya? tangkap anwar sebab main pempuan ke?

bagaimanapun orang yang bersubahat memasang video berkenaan dengan niat jahat dan kemudian mempratontonkannya kepada media?

siapa lebih bersalah? pelaku seks atau orang yang mengintip dan bermaksud memalukan anwar? di segi islam, siapa lebih jahat?

Anonymous said...

abis la lu anwar.

baik lu tobat cepat2.

pegi la mekah dulu, buat umrah!!!

candy said...

why cyber security?

it belongs to the govt. it may raise questions that there is a conspiracy behind it.

why not appoint a free and independent firm?

who should answer this?

Anonymous said...

the police should get foreign experts to verify the video, instead of a government-owned company!

u know what i mean?

PP JOO said...

i think what happens now will take a heavy toll on bn chance of winning sarawak election in a big way... also in next general elections.

lets wait and see...

ikan termenung said...

ismail omar tak dedahkan nama firma pakar tu sebab takut orang ramai, khasnya orang anwar akan kata kerajaan subahat sebab syarikat tu pun milik kerajaan, bawah kementerian.

persoalannya, kenapa bagi pada cyber security? takda ke pakar lain yang bebas boleh menjalankan kajian ke atas video berkenaan?

apa motif ismail tidak mendedahkan nama firma berkenaan?

ni semua mendorong banyak pihak membuat andaian buruk terhadap kerajaan.

lee lap tiang said...

waaahhhh!!!!

who told u it was cyber security?

anyway, i dont think the company qualifies to check contents of the video.

galunggung said...

when our IGP failed to disclose the name of the expert/company for the sex video, it left it to open speculation that the govt was trying to hide something from anwar and the public.

there is not need to keep it a secret although it may raise question about the company's credibility in carrying out the inspection.

disclosing the company wont leave any impact on the authority as it will dispel rumor mongers that the govt was in cahood with the perpetrators of the scandal.

rashid siber said...

boleh percaya ke kepakaran syarikat ni?

bila video tu diserahkan kepada mereka dan berapa lama masa diambil untuk merumuskan ia adalah tulen?

ni semua tak dijelaskan...

tiang seri said...

jai,

benda ni dah melalut jadinya. aku tak sokong anwar tapi aku mempersoalkan niat orang yang merancang filem video tu.

yang pertama, siapa lebih bersalah - orang yang perangkap anwar atau anwar sendiri?

di segi lojik, orang yang pasang kamera tu mempunyai niat tidak baik, iaitu untuk memerangkap anwar dan menjatuhkan maruahnya.

kedua, mereka juga menceroboh privacy orang lain dengan berbuat demikian. tak kiralah orang tu anwar atau tidak, apa hak kita untuk merakam apa yang dibuat oleh orang lain dalam sebuah bilik tertutup?

ketiga, memiliki dan mempratontonkannya kepada umum, terutama media juga salah di sisi undang2 negara mana pun.

jika asas ini dibawa oleh anwar ke mahkamah, aku rasa dia akan menang.

Anonymous said...

posessing illicit materials is already an offense... lets not talk about framing somebody!

broga boy said...

those people are crazy... crazy for power and also publicity-craze!

fuck them lor!

confused said...

the govt must name who are the experts at cyber security who conducted the test.

or, u got something to hide?!

Anonymous said...

anwar will be a gone case, very soon. it will be good because our politicians and the authorities can go back doing their work for the rakyat, and NOT FOR ANWAR!

sugardaddy said...

apa nak susahkan kepala otak! dah clear tu memang anwar. kalau bagi pakar asing pun, diorang takkan nak tukar pelakon tu dengan brad pitt pulak!

badigol betol la korang ni!

Anonymous said...

so, jai, is there a need to set up a special commission for the case?

halilintar said...

beribu orang berkhalwat, berzina dan beromen hari2, kat mana pun. apsal nak pilih anwar sorang je untuk intip? pakatan apa namanya ni? kalau setakat nak jatuhkan dia, dia memang dah jatuh pun. nak rosakkan nama dia, memang dah lama rosak pun. apa lagi korang tak puas ati ni? nak bunuh dia, bunuh je la...abis cerita!

orang melayu memang suka buat benda2 kotor dan jijik macam ni. yang dedahkan video ni pun jenis tak bermoral, tak tau malu.

melayu bunuh melayu, bangsa lain bersorak, tunggu masa nak perintah negara!

harith zapin said...

ini bukan saja mengaibkan nama seseorang, malah merosakkan nama bangsa melayu.

walaupun saya bukan penyokong anwar ibrahim, saya tidak setuju dengan komplot melayu untuk merosakkan maruahnya.

saya nak tanya, ada melayu kafir ke di malaysia ni?

Anonymous said...

my question - how reliable is cybe security?

orang minyak said...

he he he.


jai,

yang mengena dan terkena sama-sama perangai hodoh!

pro-PKR said...

i want to know who are the cyber security expert!

Anonymous said...

IGP's failure to disclose the name of the expert can be put to question.

what is there to hide?

what was he covering?

lunar said...

better get foreign experts of independent experts to check on the sex video. this will quash accusations that the govt is being bias about it.

kolonel said...

kalau dan betul si nuar tu, apa nak cakap lagi. nak tangkap dan dakwa dia untuk apa? sebab main pompuan? tak lojik dan masuk akal. kalau dia kena, maknanya kes soi lek pun kena bongkar balik dan dia pun patut kena heret.

siapa yang perangkap nuar, pasang kamera, intai dia, dedahkannya patut disoal integriti mereka jugak. ini sau jenayah

main pempuan satu jenayah ke?

Suri said...

harith zapin

Jangan kaitkan kes ini dengan Melayu atau islam. Bila dah jadi macam ni mulalah keluarkan hujah tentang Melayu dan Islam. Samalah dengan suicide bomber yang membunuh ramai orang yang tidak berdosa atas nama jihad. Hakikatnya, ini mengenai salah laku seorang suami, ayah dan Pemimpin.Rakyat mahukan kebenaran. Jika bukan dia, DSI perlu buktikan. Itu saja.

Anonymous said...

i am an anwar supporter but i dont like the conspiracy. this is not humane!

poket kosong said...

cyber security ni tak banyak kita dengar.

sepatutnya tan sri ismail sebut je. bila dah sorok, pembangkang boleh tuduh kita macam2.

atau memang ada pakatan?

bangsa 1malaysia said...

why wasnt there any special commission for chua soi lek's sex video?

because he is a govt leader?

why the double-standard?

anti-khianat said...

aku ni meluat gak kat anwar tapi yang ni dah terlalu melampau. sama macam bunuh dia jugak. melayu tak macam ni. yang anwar buat tu memang dosa tapi yang dedahkannya pun satu perbuatan terkutuk.

ramai kawan2 aku yang sokong kerajaan dah mula meluat dengan cara ni. setelkan saja kes liwat anwar, abis cerita.

ni nak buat macam2 lagi kat dia, cara paling kotor pulak tu yang membabitkan pemimpin melayu jugak, sukar diterima.

melayu jenis apa yang perangkap orang macam ni?

janganlah disebabkan usaha jijik ni menjejaskan masa depan umno dan baarisan nasional pada pru akan datang.

kalau makin ramai melayu yang dah naik meluat dengan cara tokoh politik melayu, maka buruklah padahnya nanti!