Thursday, April 14, 2011

Its tough, admits Najib


Prime Minister Najib admits it. Chief Minister Taib too. It will not going to be easier this time for Barisan Nasional, come Saturday April 16.

Although confidence is high in the BN camp that the ruling party would again secure a two-third majority, the number of votes may falter. Also, a few more state seats could go to the Opposition, especially the Sibu parliamentary by-election in May 2010 say the seat fell to DAP.

The BN assault is shouldered by Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Sarawak United People's Party (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS) and Sarawak Progressive Democratic Party (SPDP).

The 'urban Chinese' will again be the decider for BN. During the Sibu by-election, the Chinese were more fond of the Opposition promise of a change. SUPP, the Chinese representative in the state BN, lost six seats to the DAP in 2006, and they are again fighting to win the hearts and minds of the Chinese electorate.

Taib said in Kuching yesterday he was confident the BN would gain more than the 48 seats required for the two-thirds majority because the BN still enjoyed support in the Bumiputera areas that form 80 per cent of the constituencies.

The BN held 63 seats in the 71-member state assembly and is contesting all seats again this time.

The bulk of the opposition is coming from Peninsular-based Parti Keadilan Rakyat and DAP which are fielding 49 and 15 candidates respectively while PAS is contesting five seats. Homegrown Sarawak National Party is banking on a revival by standing in 26 seats after its talks with the PKR on seat distribution collapsed, while Parti Cinta Malaysia has six candidates.

A total of 213 candidates including 41 independents are contesting this time around.

Although analysts said BN could win by a bigger majority - plus the possible split in votes among the opposition because they had failed to compromise on seats due to greed - Najib and other leaders remained cautious.

As for the opposition harping on the tenure of Chief Minister Tan Sri Abdul Taib Mahmud, it is no longer an issue as Taib himself had indicated that he would retire in a year or two, and that his successor has been identified.

Issue brought up by Iban tribe on as when will 'an Ibanese' can become a Sarawak CM has also been defused while land tittle complication was settled much earlier.

The only thing that matters now is how to convince and persuade the Chinese to opt for BN. As Sibu has provided a morale booster to the Opposition, DAP could provide just the challenge for BN candidates on Saturday.

However, with a full force machinery from the Peninsular - including PM, DPM Muhyiddin and other senior ministers - Sarawakians should be able to get the message clear that only BN can champion their causes.

17 comments:

angkong said...

quite an honest opinion by najib. i think he realises the fact that the opposition needs to be respected.

apai, miri said...

the chinese will still vote for DAP. they are fed up with the present state govt for its cronyism and infair treatment of the indigenous people of sarawak.

above all, most projects are centered for town areas to facilitate rich people!

pengawal pantai said...

memang hangat kali ni, jai. tak macam tahun 2006.

pembangkang makin kuat, khasnya dap walaupun wartawan dan bloger macam kau terus-menerus hentam diorang.

Anonymous said...

You are dreaming! BN will be lucky to retain the state - no need to talk about 2/3 majority! Everybody can see it. They have gone after the blogs and websites - knocked off Sarawak Report, Malaysiakini etc - they even fear the presence of someone like Haris Ibrahim in the state! Huh! What does this tell the people?! Sarawakians now know for sure - BN is dead. These are desperate measures of a desperate gang of thieves! Check out this blog bro:- http://malaysianwarriors.blogspot.com/

Anonymous said...

sama macam di semenanjung, kaum cina makin kurang sokong BN sebab mereka tak puas hati dengan hak orang melayu.

kaum cina nak jadikan negara ini macam singapura, kalau boleh. sebab itulah mereka makin berani buka mulut.

dalam prk pun, mca dan gerakan tak banyak membantu bn dan umno. jangan sangkal dakwaan ini.

umbut pisang said...

takkanlah sentiasa mudah je bagi barisan nasional.

takda fight, akan jadi macam singapura pulak dengan pap berkuasa penuh.

elok ada pembangkang sikit supaya mereka boleh tegur kita.

tapi pembangkang pun janganlah nak bangkang je kejenya!

small merchant said...

why didnt anybody come up with a suggestion to conduct investigation on taib mahmud - his politics and wealth?

this has been the root of resentment among many sarawakians, esp the non-melanau.

pesona non grata said...

najib amat berhati-hati dalam membuat statement sebab sarawak bukan wilayah dia tapi milik taib mahmud. kalau terlalu yakin dan akhirnya kalah, akan memakan diri sendiri. taib juga dah mula rasa kehangatannya sebab dia sendiri tau masalah sebenar di sarawak dan isu-isu yang hanya dia seorang yang tahu. dap memang makin kuat, ini tak dinafikan. pkr pula makin dapat tempat di hati golongan yang kecewa dengan kerajaan dan yang meluat dengan dasar taib. jadi, jangan pandang kecil kemampuan pihak lawan. makin kuat orang ban hentam anwar, makin ramai yang simpati padanya. pas memang tidak ada harapan langsung. jadi, apa yang najib cakap ada asasnya. bn akan hadapi saingan sengit. kalau dapat dua pertiga memang bagus tetai kalau majoriti undi di semua tempat merosot, maknanya pilihanraya umum akan datang memungkinkan lebih banyak kerusi parlimen ssrawak akan terjejas peluang untuk menang.

Anonymous said...

i am confident bn will win but the majority of votes will be reduced in many seats.

hotentot said...

bro,

your analysis is good, except for the iban issue. they were only asking to become deputy CM.

nyot2 said...

tidak ada maknanya menang dua pertiga jika majoriti undi merosot.

jika orang cina kurang sokong bn, maka ia akan membawa padah kepada supp dan kerajaan negeri.

kerajana pusat juga akan terjejas pada pru akan datang

Anonymous said...

bagi je pada pakatan rakyat.

salah ke?

telur separuh masak said...

cakap pm betul.

mana boleh selama-lamanya senang.

dalam 16 prk sebelum ni pun, 50-50.

mat gambir said...

jangan ambil mudah kebolehan pembangkang. dulu bolehlah. sekarang suasana jauh berbeza. jangan masuk perangkap sendiri. nanti menangis sendirian!

Anonymous said...

no different between bn and pr.

BOTH ARE CORRUPT!

kawan lama di KCH said...

jai,

jangan ampu sangat bn ni, kan tak dapat apa pun selama ni. ada diorang nak tolong kita yang susah ni ke?

tengok apa jadi dengan billboard kau. nongchik pun kata tak boleh!

rais pulak? sori lah. dia tak nampak kau pun.

hisham? pun satu hal, lupa kawan!

Anonymous said...

Thats why melayu/bumiputra dalam Umno, PKR dan PAS patut bersatu. Lupakan segala sengketa. Bertolak ansur la masing-masing. Hilangkan ahasa dengki. Di sebalik perkongsian kuasa antara kaum, jadikan perkongsian kuasa antara bumiputra. Insyaalah, negara ini akan jadi milik melayu/bumiputra semuanya.