Saturday, April 2, 2011

Al-Kitab: No more issue

I hope the 10-point statement issued by Minister at the PM Dept Idris Jala on the al-Kitab (Bibles in Bahasa Melayu) today is able to defuse any confusion among Malaysians and foreigners (read here).

The Christians, too could sigh in relief that the 'Muslim-controlled' government is a level-headed one and is not what they accused of previously.

As for the Malays who are Muslims, there is nothing to worry unless there is an additional demand for the al-Kitab to become another subject in Sekolah Kebangsaan and Sekolah Menengah.

I dont think the al-Kitab should be an issue anymore. Our al-Quran comes in many languages, including the Hebrew to suit Muslims all over the world. Malaysian Muslims too need not worry that their children' faith will be affected.

What's important is for Muslim to give adequate Islamic teaching to their children. And I dont think the Malays would be interested to buy or even read the al-Kitab if some of us are not even keen to read the al-Quran!

On top of that, please stop accusing the govt of trying to woo Christian votes for the Sarawak state election.

38 comments:

siti felda said...

salam jai,

let us all be open about the issue. a u said, it wont affect the muslims' faith or aqidah.

the quran too comes in many languages. we can even find it on the internet.

we should be fair to non-muslims too

cindy said...

good simple posting, bro.

we are all malaysians with different religions, faith,race and culture. i believe our muslim friends will not even read it although many non-muslims read the bible and other holy books just for knowledge. reading it will not change one to christian, esp the muslims.

even islam wants its followers to respect others, right?

tembakul said...

alaaa...


ni semua untuk pancing penganut kristian sarawak untuk undi bn.

tiap kali ada pilihanraya je, mesti buat benda yang sama....

sori la sebab cakap macam ni. dah biasa dengan cara kerajaan

dajal suci said...

memang benar.

jika kebanyakan umat islam sendiri malas baca al-quran, takkanlah mereka berminat dan beli atau baca kitab injil dalam bahasa melayu ni.

satu sindiran yang tajam dari sdr.

Anonymous said...

saya cuma harap al-kitab ni tak dijual secara terbuka atau dijaja macam barangan lain.

jangan pula ada pihak yang buat tuntutan lain, misalnya memperkenalkannya di institusi pengajian tinggi.

jangan pula uji kesabaran orang melayu!

richard d lion said...

mr bujai,

u are a fair person.

thank u

haji 60 sen said...

saya setuju.

jika orang islam sendiri malas baca quran, takkan nak baca kitab lain pulak!

he he he

OTC said...

janganlah keputusan ni menaikakn ego persatuan kristian di negara ini, terutamanya father lawrence yang angkuh, bongkak dan sombong tu.

kalau umat islam boleh bertolak ansur, dia perlu betulkan perangai dia yang tak disenangi tu.

jangan provoke umat islam ni keterlaluan. ingat tu!

Anonymous said...

no issue at all... if we stick to our own faith

budak sekolah said...

tak heran la. apsal orang melayu nak marah lak?

ini hak penganut agama lain. lainlah kalau diorang hantar kitab tu dari rumah ke rumah, ke sekolah agama, sekolah rendah, tadika dll...

tolak ansur je ler

el-walid said...

saya setuju dengan komen 'orang islam tidak akan berminat nak baca injil bahasa melayu ni kerana mereka sendiri pun tak minat baca al-quran'.

ini memang benar, tuan. sebagai orang islam, saya tidak lihat kebanyakan orang melayu berminat membaca dan mengkaji kandungan al-quran itu sendiri, apatah lagi untuk membaca kitab agama lain.

tidak ada apa perlu dibimbangkan dengan injil bahasa melayu ni.

Anonymous said...

hell with u, jai.

i dont understand your support for the christians!

damn u!

TAK MAKAN BABI said...

no big deal.

orang islam tak makan babi tapi ramai yang minum arak, berzina, rasuah dan macam2 hal lagi.

mereka takkan baca kitab lain. macam awak kata, baca quran pun kurang.

malayawatak said...

ini helah kerajaan pancing undi di sarawak kerana kebanyakan orang iban dan kaum lain adalah kristian dan yang tidak ada agama khas.

harap tolong jaga sensitiviti orang melayu negara ni.

setakat bible bahasa melayu ni, oklah. tapi jangan nak buat benda lain yang boleh menaikkan kemarahan melayu.

peter G said...

when i was in istanbul, i found a bible in turks version. the muslims didnt even bother!

so, why must the malays felt offended?

noor aura said...

to siti felda,

we can be open but to d extent that they step on our heads.

let us wait for their next demand!

roda impian said...

jangan jadi terlalu liberal, tuan jai, takut nanti kita kalah kepada keadaan.

walaupun kerajaan berbuat demikian, ia bertujuan politik.

sebaliknya kita sebagai orang melayu kena lebih berhati-hati. keputusan kerajaan bukan selalunya tepat dan betul...

fikirkanlah

putih tulang said...

makin banyak kerajaan mengalah kepada tuntutan kaum dan agama.

interlok sudah dianiaya kerana tuntutan orang hindu. kali ini kita tunduk kepada tekanan orang kristian.

lambat laun, akan ada lagi tuntutan sebegini dibuat oleh kaum dan agama lain.

wahai melayu, sedarlah bahawa kita semua makin diketepikan di tanah air sendiri!

miss jade said...

i believe this is done for good purpose.

to all malaysians, take it positively, especially the malays and muslims.

let us compromise and not talk confrontation here.

we all love peace!

Anonymous said...

jai,

kau katam quran tak?

sori tanya...

Anonymous said...

jai,

tolak ansur pun ada hadnya!!!!!

ubaidullah said...

orang melayu perlu berpegang teguh kepada ajaran islam. jika ini dipatuhi, saya yakin tidak akan ada anak melayu akan terpengaruh untuk membaca injil bahasa melayu/indonesia ni.

itu saja kuncinya

winston said...

no need to exaggerate on the issue. to all bloggers and politicians, stop spinning it for political dan personal reasons.

this is a multi-religious and multi-racial society. we observe mutual respect.

the govt's decision was timely to defuse tensions stemming from the issue.

the christians have no intention to baptist the muslims, especially the young ones. the bahasa bibles are meant for those who dont read english.

let us all be fair and wise.

furthermore, i dont stop my sister from marrying a malay and embraced islam. think about it. muslims are my brothers too...

don kisot said...

kalau ada orang islam yang beli atau baca al-kitab ni, memanglah dia yang cari penyakit.

kuntum said...

sdr memang betul. kalau umat islam sendiri malas nak baca quran, tak ada sebab nak baca kitab lain, termasuk injil bahasa melayu ni.

jadi, apa rumusannya?

teuk dada, tanya selera!

virus said...

jai,

why didnt the govt make such an announcement before?

it was timely with the sarawak state elections!

dont u see it?

Anonymous said...

lakum dinukum waliyaddin... fahami betul2 ayat ini....

sama rata said...

tidak ada salahnya pun.

al-quran dicetak dalam banyak bahasa dunia.

begitu juga dengan kitab lain.

yang penting, umat islam perlu berpegang teguh pada agama. itu saja.

jadi, tak perlu lagi kita polemikkan hal ini.

din boroi said...

jai,

ada orang kristian bakar quran di florida. ramai orang islam membantahnya.

agaknya apa akan jadi kalau injil bahasa melayu ni dibakar?

tapi, orang melayu negara ni amat bersabar dan bertolak ansur. janganlah dicabar kesabaran mereka...

kamalakawa said...

sooner or later, they will ask the govt to approve the setting up or more churches in the country, perhaps in every kampung!

will the govt consider?

Anonymous said...

kau dengan rockybru sama je...

pengkhianat!

Anonymous said...

sabar....


sabar....


sabar...


biarkanlah....

majnun said...

but.... why idris jala?

dont we have a minister for islamic affairs?

Anonymous said...

siapa kata takda isu?

manalah tau kot2 diorang mintak nak bakar quran lak lepas ni, macam kat florida tu!

kelat said...

idris jala bukan orang yang layak buat pengumuman tu...

Anonymous said...

apa kecoh2 ni.. bible tulisan jawi ada tk?. Kalau tk de macamana arab kristian membaca?

Anonymous said...

Persoalannya, mengapa perlu Bible dalam bahasa melayu sedangkan penganut2 kristian bukan pengguna bahasa melayu pun?malahan ada yang sampai hari ni masih tak fasih bahasa melayu?pergilah tanya paderi2 kristian yang bukan berbangsa melayu tu, bagus sangat ke bahasa melayu mereka?ini hanya alasan untuk menyampaikan dakyah kristian kepada melayu beragama islam...dan jika perlu sangat, silalah kerajaan berapa ramai jumlah melayu yang membuat permohonan menukar status mykad kepada kristian.ke masih nak selindung lagi

Anonymous said...

Persoalannya, mengapa perlu Bible dalam bahasa melayu sedangkan penganut2 kristian bukan pengguna bahasa melayu pun?malahan ada yang sampai hari ni masih tak fasih bahasa melayu?pergilah tanya paderi2 kristian yang bukan berbangsa melayu tu, bagus sangat ke bahasa melayu mereka?ini hanya alasan untuk menyampaikan dakyah kristian kepada melayu beragama islam...dan jika perlu sangat, silalah kerajaan berapa ramai jumlah melayu yang membuat permohonan menukar status mykad kepada kristian.ke masih nak selindung lagi