Monday, March 7, 2011

Tks YB Dtk Rais... but I have to go on

Thank you YB Minister Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim for replying my SMS on our double victory in Merlimau and Kerdau. As Umno members, we should praise those who had worked hard for it. As a minister, you have done your best in both and I personally believe the rakyat appreciated it.

However, sorry to say, I cant stop what I have started. Not about you as I believe as a senior politician, your are able to distinguish the points I have written previously. Should I stop now, my credibility will be at stake.

But if you remain adamant about issues pertaining to your special officer NA, then yours will be at stake. His 'involvement' in securing contracts from the MCMC is now in the hands of the MACC. An officer who tarnishes his boss' good name and clean image cannot be tolerated. Afterall, he produced letters purportedly signed by you.

As I wroter earlier, it was an 'unfortunate cooincidence' that he serves you. Even if he is a special officer to the Prime Minister, I will still write about it.

However, you didnt like me exposing such a scandal involving the people and agencies under your scope of responsibility. And should I quit after 2 drilling sessions with the MCMC (Tues, Feb 15) and the MACC (Sun Feb 20)?

I was made to understand that you no more allow NA to go to the MCMC in Cyberjaya. That's good and such an action should be commended because you have at least acted on it. Furthermore, MCMC's chief operating officer Datuk Shahril Tarmizi was 'out' during your meeting with the Commission members last two weeks. I know the reason why.

I was also told that all 6 members of the MCMC Commission were summoned to the MACC headquarter in Putrajaya on Monday Feb 21, a day after me.

Yes, the MACC is still investigating. The latest news is, they got strong evidence for pick ups. What I am doing is to help you with some cleanings. Your name and image are still not affected and I want it to stay that way.

Although I am a bit disheartened that you strike off my name from the list of bloggers for Merlimau and Kerdau by-elections (RM3,000 is quite big for someone as poor as me), its okay. By-elections dont come all the time.

Its also alright when an officer of yours said that you wont see and talk to me. My only point is, dont cover this NA and any wrongdoings. Not good for you (whom I have high respect for) and not good for the government.

33 comments:

cello said...

u are really a pro.

u kept away during the merlimau and kerdau but here u are again.

get this NA out of rais' office. he is a bad omen for the minister!

masih di BH said...

aaaiiikkk....ingatkan dah stop, sampai sokong kenyataan rais di kerdau.

btol2 la hebat kau ni...

he he hehe heheee...

tapi apsal tak berani lagi sebut nama penuh mamat sabah tu?

sebut je, dia bukan ada imuniti

que sera said...

alamak bro!

3k is big money to me too. how could he!

anyway, i know you dont cari makan in the way.

B747-400 said...

betul ke rais yang potong nama kau, atau haji ibrahim atau haji nasir?

aku kenal diorang ni, penyokong kuat datuk rais. kalau kau hentam rais, diorang akan terasa jugak bro.

tapi apa nak kisah duit sebanyak tu walaupun aku boleh bayar 4 bulan installment rumah. tak kisahlah, kau pandai cari makan, aku tau tu!

Anonymous said...

i am glad that you are BACK again, bro!

been missing your kind of postings over the past two weeks or so.

go on with this expose. make sure this NA guy is proven guilty.

kerusi malas said...

ye lah. apsal datuk rais macam protect je si nazri abdullah ni? aku pun tau kes ni, orang skmm pun dah meluat dengan dia. takkan rais tak tau

Anonymous said...

RM3K per blogger? I should have offered my services too as RM3K is a lot of money to me too.
Pak Tua

timah langat said...

waahhhh....

satu mcmc dah kena jawab kes ni.

maknanya, memang ada kes.

yang datuk rais ni pun satu hal. kenapa buat tak tau je dan apsal marahkan kau sebab buat pembongkaran ni? pelik gak... atau....

sakuntala said...

we are with u, jai.

expose it until everything is unveiled!

Anonymous said...

kau memang pro, tak campur kebenaran politik rais dengan apa yang cuba kau bogelkan.

rais memang menteri yang baik dan handal, cuma dia silap ambil pegawai khas.

aku dengar, si NA ni walaupun orang sabah, dia dah tak boleh cari makan di sabah.

adik, UM said...

sampai ati dia buat abang bujai macam tu.

nampak sangat datuk rais nak lindungi pegawai khas ni...

adik, UM said...

apa pun bang, terima kasih banyak2 kerana sudi bertemu kami di jengka 22 minggu lepas.

kami bangga dengan kehadiran seorang wartawan dan bloger terkemuka macam abang.

harap2 kita dapat jumpa lagi.

salam sayang

joseph M said...

bro,
what i am afraid of is the possibility of mcmc resorting to dirty tactics in their investigation. for the sake of rais and this NA, they could eliminate all evidence and eventually make u as a guilty person.

this can happen as it has in the past. when it comes to investigation that has a link to a VIP, they will do anything to clean it for him.

in the end, you will be the sole loser

thats why i hope the MACC will be impartial in conducting its investigation

be careful, bro.

underworld said...

does rais know u in person, jai?

why did he refuse to see u?

and his action in getting u out of the list shows how much he protects his officer.

let him... for the time being!

Anonymous said...

alaaaa..... apa nak sakitkan kepala pikir benda ni.

kalau rais marah kau, maknanya dia tahu apa yang pegawai tu buat dan cuba lindungi dia.

kalau rais lindungi dia, maknanya dia pun sama2 subahat.

tu pun susah ke?

anak askar pencen said...

lu memang pro la bro.

dua minggu lu senyap sebab nak bantu umno menang merlimau dan kerdau. lu sokong lagi kenyataan rais. dah apa yang dia cakp tu betul, memang patut la lu sokong.

berbalik kes si NA ni, teruskan. tengok sejauh mana dia dilindungi

mat gombau said...

waghih,

agak eh kalau tok rais jumpo kau, maun dilompang eh kau.

tapi jangan melawan. kau dah cakap kau bukan hontam dio tapi si samdol budak sabah tu.

polik gak apsal tok rais tak buleh teghimo kenyataan ni? kau punyolah defen dio maso kes dio dan rockybru dan isu pembantu gumah dio, ado dio beteghimo kasih dongan kau?

ni kau jontik pembantu dio sikit, dio dah potong namo kau?

takpo lah waghih, tuhan maha mengetahui. dio akan tolong kau nanti, insya-allah.

rais nak maghah kau, biakanlah. kalau dio maghah, ado la yang tak kono tu...

karipuley said...

rm3000 is nothing bro except for the way rais and his officers treated u. so childish!

Anonymous said...

hoi! tak habis2 lagi ke?

sudahlah tu. kau takkan dapat apa pun.

cukuplah, tak payah tulis lagi!

lawyer 90s said...

bro,

take my advise. stop writing for a while until the macc completes investigation.

hashim fonda said...

u got it so detail.

who has been feeding u with all info, bro?

knowing u, u wont pen it without strong evidence and material of support?

tell me lar!

Anonymous said...

i heard the macc will pick up this guy anytime now... could be this of next week.

he deserves it

Anonymous said...

aku rasa bukan NA sorang je yang buat macam ni. ramai lagi pegawai khas kepada menteri dan VIP buat keje macam ni, nak kaya cepat, lebih2 lagi kalau bos mereka tolong.

ini tren tak sihat namanya.

inspektor sahab said...

jai,

aku sokong apa yang ditulis oleh JOSEPH dalam komennya.

aku risau kalau2 orang SKMM sendiri putarbelitkan fakta dan lupuskan segala dokumen yang boleh mensabitkan NA ni.

kita cuma dapat berdoa agar SPRM menjalankan tugas siasatan tanpa berat sebelah.

semoga kau berjaya

pisang keling said...

biasalah bagi pegawai2 untuk lidungi dan ampu bos.

iyelah, nak cepat naik pangkat.

tak lama lagi kp penerangan nak pencen, so adalah orang tu nak naik. orang lain kat bawah dia pun akan naik secara automatis.

dah lumrah alam dan lumrah manusia... nak jaga periok nasik la katakan!

malim kundang said...

lunchai terjun dengan labu-labunya...

BIARKAN! BIARKAN!

kong kali kong said...

kepada datuk rais yatim,

janganlah membiarkan pegawai ini merosakkan terus nama baik beliau dan kementerian.

kalau sayangkan dia pun, takkanlah sampai menolak terus dakwaan blog ini.

orang kampung said...

Jai,

Sure RM3000 is a lot of money. It's ok bro. Insya-Allah ada rezeki di tempat lain.

Officers are often reminded and even warned that they're accountable for any action or non-action of their subordinates.

I don't know whether they are also applicable to ministers.

Anonymous said...

lu berani ke bertentang mata dengan rais, jai?

kayuh said...

hati2 dengan geng kau di bhgian penerangan kat pj tu. diorang mungkin baik dengan kau tapi diorang tu orang datuk rais! jangan lupa hakikat tu

Anonymous said...

tak lama lagi... tak lama lagi... tak lama lagi....

Anonymous said...

bujai..why just concentrate on NA and his boss...what about sec.gen of the ministry? i heard he had morale and many other cases but been covered up by some one! latest news..he simply appoint his favorites n junior contract officers to higher grade n denying the right of prmanent staff for promotion. i believe if u investigate throughly, u will find more clues and evidences on the involvement of moi sec.gen in many more 'wrong doing' such as involving tender and project in rtm.

Anonymous said...

Pendedahan yang dibuat oleh saudara amat bagus. Saudara ternyata seorang wartawan yang berpengalaman dan profesional. Pendedahan dibuat bukan berbentuk tohmahan membuta tuli tanpa fakta yang sahih. Sebagai seorang rakyat Malaysia, pendedahan sebegini memang baik dan dialu-alukan kerana ia dapat memastikan perjalanan jentera kerajaan yang telus agar negara menjadi lebih makmur dan rakyat mendapat manfaat yang sewajarnya. Kebanyakan di dalam mana-mana Kementerian, yang menjadi pencemar nama baik organisasi ini adalah adalah para-para pegawai...bukan Menterinya. Oleh kerana mereka ini bekerja rapat dengan Menteri, maka mereka pun ambil kesempatan. Nama Menteri ini akan dijaja - kononnya "ini arahan Menteri!", "Ini projek Menteri", "Ini untuk tabung Menteri".

Saudara cuba-cubalah tengok di Kementerian-kementerian lain juga. Kementerian Pelajaran umpamanya... Dan siasatan kalau dibuat janganlah terhad kepada Pegawai Khas sahaja. Pegawai-pegawai di bawah Bahagian-bahagian dan Jabatan-jabatan perlu ditengok sama. Ramai yang pandai pakai nama Menteri dan rasa diri mereka amat kebal.

Syabas saudara.