Tuesday, February 1, 2011

Getting rid of all the 'KELINGs'

I think it's time to clean Malaysia of all the Kelings. Find a new name for Tanjung Keling in Melaka and Masjid Kapitan Keling in Penang. Also, get rid of the name 'Kuih Telinga Keling' and a proverb 'Keling Karam'.

Perhaps we can replace it with 'Anthony Muthu', 'kuih John Murugesu', 'Masjid Jimmy Sivanathan' or something similar. I believe the Indians who embraced Christianity will approve it as being a Christian-Indian separates one from being called 'Hindu'. Of course, there is no pariah in the country although the Indians in Greater Indian, the land where their ancestors came is still practicing it.

My suggestion to the government, especially DPM and Education Minister Tan Sri Muhyidin Yassin, let us change every history fact about the Malaysian Indians. Let's erase the undeniable facts that their ancestors were brought to Malaya as rubber-tappers and that some of them were pariahs in Greater India then.

Let's replace the fact to something like 'they came by flights, rich and wealthy, bringing together their tonnes of gold and diamond, setting up ammunition factory to fight the Japanese...', etc

If we are willing to change some true contents of the history novel Interlok, may as well we write a new history about Malaya and Malaysia. For intance, we can start telling the people that it was an Indian who set-up Majlis Amanah Rakyat (Mara) for the Malays, the first Prime Minister was an Indian and the population of the Indians in Malaysia is more than the Malays. Being a majority, they can control the government.

Well done! Umno is on its knees for a little history fact. Read what Aspan Alias wrote about such a humiliation. Titled Interlok: Akhirnya Umno sujud kepada MIC, the blogger was disappointed that the Education Ministry and Umno have to change history just to respect the minority Indians.

(To bro Aspan - DPM said that in Tenang to woo Indians to vote for BN laaaa!).

"Apa? Bangsat sangatkah kita orang Melayu ini? Tunduk disana dan sujud disini untuk menagih sokongan dan simpati. Bagaimana Palanivel pula yang menentukan mana-mana yang patut dipinda dalam penulisan seorang sastrawan negara? Bukankah Interlock itu adalah hasil penulisan seorang sasterwan negara. Bagaimana perasaan sastrawan negara itu jika penulisannya dipinda, dialih dan dianjak kerana tekanan politik? Segala apa yang ada untuk orang Melayu boleh diabaikan dan dibuang begitu sahaja.

Elok dibatalkan sahaja pengambilan buku itu sebagai buku sastera untuk sekolah-sekolah daripada diteruskan pengambilannya tetapi sudah hilang ‘originality’ pemikiran penulisnya. Jika buku itu masih diterima sebagai buku teks sastera ianya mestilah dalam isi kandungannya yang asal."


Former premier Tun Dr Mahathir Mohamad also chided the move. In one of his latest blog postings SEJARAH, he said:

"Umpamanya ada dakwaan berkenaan dengan penduduk asal semenanjung ini yang bercanggah dengan kebenaran. Apakah kerana sensitifnya perkara ini maka kita tidak akan sebut berkenaan penduduk asal negeri-negeri Semenanjung, berkenaan orang asing yang datang menduduki semenanjung ini, yang menjadikan bahasa tempatan sebagai bahasa mereka, menerap sebahagian daripada budaya dan pakaian tempatan sebagai budaya dan pakaian mereka. Sekarang tidak ada lagi orang seperti ini kerana di zaman ini perlakuan seperti ini tidak dapat diterima oleh kaum tertentu. "Dan banyaklah lagi kebenaran sejarah yang boleh dianggap sensitif, sensitif kepada Melayu, Cina, Tamil, Iban, Kadazan dan lain-lain suku kaum. Jika semua yang sensitif kepada kaum-kaum di Malaysia ditapis maka tidak ada pelajaran yang akan diperolehi penuntut."

Seasoned journo-blogger A Kadir Jasin (blog The Scribe) wrote:

"Secara peribadi, sebagai penulis, saya lebih rela karya saya dibakar dan dinyahkan daripada persada ilmu dan kecendekiawanan hambar daripada disunting dan dipinda kerana KONONNYA menyentuh dan menyinggung sensitiviti kaum tertentu.

"Kalau karya Sasterawan Negara seperti Abdullah Hussain pun tidak selamat daripada interpretasi tohor dan gunting para penapis makan gaji, maka karya siapa lagi akan selamat?

"Dan kalau kita benar-benar berada dalam 1Malaysia yang majmuk, mengapa hanya bangsa India yang mendapat keistimewaan memegang gunting tapisan dan pena merah untuk “meminda” Interlok?"


There you are. I agree that we have to change some sensitive facts about history. There was never May 13, 1969 incident, Anwar was never sent to jail for sodomy. Was Chin Peng our hero for fighting against the British?

When did we achieve Independence? Please tell me... thank you!


64 comments:

gajah berang said...

yes! yes! chin peng was our hero. the memali incident never took place, the kerling kovil attack was done by indians themselves and not malays, may 13 was only a drama on tv, muhyidin was never a DPM but nik aziz was, our national flag is called jalur celah and not jalur gemilang, our merdeka date is 31st march and not aug 31, rosmah was pm and not najib... so many sensitive matters in the past and in future can be changed to please some quarters of the community. why not?

love bites said...

independence date also u dont remember ka?

malaysia is still under colonialisation. we have not yet an independence country!

ajeh said...

eloklah pinda novel interlok tu. kita kena jaga kaum india sebab tanpa diorang, malaya takkan merdeka.

merekalah pejuang kemerdekaan sebenar, nenek-moyak dan mak bapak mereka dulu yang lawan penjajah dan komunis.

parameswara, hang jebat dan kawan2nya semuanya adalah orang india dan bukannya melayu atau islam.

memang kena pinda sejarah negara dan bangsa.

lagipun, mana ada melayu dah! dah LAYU!

erlangga said...

ha ha. very sharp!

well done bro.

muhyidin is not wise in making the decision. he was trying to win the indians in tenang by-election.

just wait and see, he will reverse the decision when he comes under pressure.

bantal kekabu said...

jai,

hisham tak campur tangan pulak dalam isu ni ke?

dia makin senyap sejak dua menjak ni. apsal? angau?

Anonymous said...

kita sebenarnya bukan saja tunduk kepada MIC malah hindraf!

telur separuh masak said...

orang india malaysia ni bukan berasal dari india tapi dari amerika syiarikat, UK, perancis, kanada dan brazil.

mana la mereka nak mengaku hakikat sebenar asal-usul mereka. sebab tu la ramai yang marah dipanggil keling atau tamil sedangkan di india memang ada tempat dipanggil kalinga.

saya syorkan pada muhydidin agar pinda sejarah ni cepat demi menjaga hati orang india.

tulis je mereka ni datang dari argentina ke, norway ke....

dorani said...

saya setuju dengan kadir jasin. kalau nak pinda dan sensor karya tempatan yang berasaskan fakta benar, elok bakar je semua karya tu!

london taxi said...

the africans and american negro never deny what is written in history that they were made slaves by the whites. in fact, history makes them a better race today. look who is us persident now? a white?

there is nothing to be ashamed about a race history. it is to be learn and make as a motivator.

Anonymous said...

aspan memang betul.

umno dah makin lemah dan makin tunduk terhadap desakan yang sebegitu kecil.

ke mana arah umno jika muhyidin jadi presidennya nanti?

usin begok said...

jai,

kaum asal-usul kau portugis melaka memang betul ke datang pada abad ke-15 dulu?

kalau betul, maknanya keturunan kau memang penjajah!

jahatnya moyang kau! hehehehehe...

zeep said...

if u refuse to acknowledge your own history and roots, better stop planning for the future!

stupid people!

Anonymous said...

Bagai lembu di cucuk hidung

cikgu sejarah said...

eloklah tak payah belajar sejarah. suatu hari nanti anak cucu kita akan anggap keturunan india di malaysia akan lupa asal usul.

macam soalan sinis yang anda tanya mengenai bila malaysia merdeka - soalan ini akan ditanya tanpa jawapan suatu hari nanti.

kita ubahlah apa pun fakta sejarah, yang hakikat tetapi jadi hakikat. orang india sendiri perlu akur pada sejarah

budak U said...

bangsa yang tak mengenang dan mengakui sejarah adalah bangsa yang tidak mengenang budi dan tidak akan berjaya pada masa depan. mereka juga akan menyebabkan banyak kekacauan kerana ingin memadamkan sejarah hitam mereka.

Anonymous said...

good work, bn and umno.

soon, many things about the indians will be erased!

ombak said...

elok batalkan saja penggunaan novel ni untuk pelajar tingkatan 5. cari je novel lain, misalnya novel dari india. orang india msia mesti suka punya.

bangang punya kerajaan!

Anonymous said...

why not let MIC, hindraf and makkal sakthi to lead barisan nasional?

let them form the cabinet in next election. then they may write their own history, everything is excellent

zalili said...

kalau nak pikat mengundi india pun, takkanlah sampai buat keputusan bodoh macam tu.

sejarah tak boleh dipinda, ia sudah berlaku dam menjadi hakikat yang tidak boleh ditolak oleh sesiapa pun, termasuklah orang india malaysia.

sebaliknya, orang india perlu mengakui kisah suka-duka nenek moyang mereka yang datang ke malaya suatu ketika dahulu untuk merobah nasib keturunan mereka.

memang mereka berasal dari india dari golongan kasta paling rendah. memang mereka dipanggil paria di sana tetapi bukan di sini. itulah yang menjadikan mereka bangsa yang meningkat maju di malaysia. itu pun tak mahu mengaku ke?

malaysia dan orang melayu tak pernah panggil mereka sebagai paria. itu sejarah mereka di india.

kalau itu pun menyingung perasaan mereka, banyak juga perbuatan mereka yang menhyinggung perasaan orang melayu, penduduk asal negara ini!

Anonymous said...

i agree.

next time we want to woo chinese voters, tell them that the govt recognises chin peng as a national hero!

ingat sikit! said...

agaknya kita pun kena cari ganti untuk panggilan india. oleh kerana mereka enggan mengakui keturunan mereka dari india yang banyak mengamalkan kasta, kita panggil mereka dengan nama lain.

ada cadangan ke?

Anonymous said...

hindraf wins, umno is the only loser!

muhyidin is not going to become a prime minister!

anak cina said...

jai,

can i propose that we teach kamasutra in schools?

it comes from india. the malaysian indians would love it!

kublai khan said...

langkah yang baik, muhyidin.

lepas ni pinda apa saja sejarah yang menyinggung perasaan kaum.

ni baru untuk orang india. lepas ni orang cina, orang bidayuh, iban dan sebagainya.

sebut yang baik2 je dalam sejarah!

Anonymous said...

Kerana satu perkataan "pariah" yang memang kita mengetahui secara bualan adalah diguna untuk menghina kaum India, kan?
Tak de ke lain perkataan serupa yang boleh dipakai?
Mana kat India ada guna perkataan pariah?
Perkataan tu diguna cuma kat Malaysia saja utuk menghina kaum India.
Sama macam perkataan "mamak" untuk tunjuk jenis orang Islam tu kelas Islam Melayu rendah sikit.
Betul tak?

Anonymous said...

jai

may I suggest....we press..ctrl, alt, delete....everything to do with them.

Let them start their history from, let say from 2 Feb 2011.

1st entry, we just arrive from Uganda, Idi gave us a 1 way ticket...

John, dont play in the rain tomorrow Chinese New Year (Christmas over laa)....:)

Anonymous said...

soon enough, after excavation here and there, the chinese and indians will claim that they were here first LOOOONNGGGG before the Malays and the Orang Asli

Sheesh, integrity should matter more than votes.

The caste system is alive and well in India but also in Malaysia and yes, even in the red dot.

I think the indians are privately laughing at dpm, poor chap, no tulang belakang

Anonymous said...

akan datang - the chinese and indians are insulted and appalled at article 152 and 153

DPM will try his darndest to appease them????

hullo hullo, mana jatidiri???

lim brady said...

muhyidin should star in the next 'back to the future' movie series.

Anonymous said...

hasrat dihati nak jadi putih saperti Michael Jackson

Anonymous said...

i agree with TDM that history should be studied and make as a perimeter for future advancement.

i dont agree at all with DPM on this. as an indian, i am of the opinion that history about malaysian indians is unique and should be kept as a treasure by the race.

it taught us a lot, about the sacrifice of our ancestors, their hard work and strong commitment.

fed up said...

muhyiddin ni nak jadi hero tamil pulak!

nak ganti rajinikand ke? elok gak, ada melayu jadi hero filem tamil.

ajimsan said...

Well... we can put that our 4th Prime Minister is an Indian in origin.
Amacam... agaknya puas tak hati diorang?

ajimsan said...

Well... we can put that our 4th Prime Minister is an Indian in origin. Amacam...? agaknya puas tak hati diorang?

Anonymous said...

deyyy!!!!


yenna suldrak!

apa lu cakap, incik? india malaysia mari sini dari bulan laaa!!!

jambalaya said...

there is no logic in what DPM did. altering the facts of history in interlok is as good as burning the whole book.

where is his common sense?

that was history fact, wahai sahabat2 kaum india!

lilin seinci said...

its ok. kita ubah la pulak hikayat hang tuah, merong mahawangsa, abdullah munshi dan sebagainya untuk jaga sensitiviti orang melayu pulak.

banyak buku sejarah menyebut ada si kitol dalam masyarakat melayu, ada pengkhianat di kalangan melayu yang jadi talibarut komunis dan penjajah jepun serta inggeris.

kenapa tak padam? kita suka ke melayu jadi pembelot dan pengkhianat pada masa silam?

elok ubah je fakta tu. tak elok bagi tatapan generasi melayu sekarang dan akan datang!

one heart said...

malaysian indians came to the country on their own in the mid 18th century, bringing along tonnes of gold and money for the stupid malays then.

they were the ones who built kuala lumpur and other cities.

they also built petronas twin-tower, the KLIA, star-putra and other big projects.

they never stayed in any estates in the country but live in bungalows and porch houses, at least in semi-D lots.

MIC and hindraf are the largest components of barisan nasional, and that;s why they can instructed umno ti change the content and facts of the novel.

so, what is wrong?

Anonymous said...

kepada orang melayu:

arwah MGR pernah menjadi ketua menteri melaka, kalau tak silap. fakta tu perlu ada dalam buku sejarah kita. kenapa tidak disebut langsung?

deep shit said...

no wonder more malays are leaving umno!

too many idiots are running it!

Anonymous said...

jai,

i read somewhere that a foreign leader used to describe the indians as 'the jews of the east'.

slendang merah said...

susah kalau lupa asal-usul dan keturunan ni....

macam nak perintah orang melayu je diorang ni.

jangan cuba!!!!!

Anonymous said...

akai tarak ka?

yilek pochik!

itu hanya sejarah la! bukan berlaku pada zaman sekarang!

kalau sejarah pun boleh dipinda faktanya, dah bukan sejarah dah tapi haram jadah!

pro-PKR said...

undilah umno lagi, inilah jadinya.

pada pru akan datang, pilih je pakatan rakyat!

biol said...

bak kata kadir jasin, hari malap dalam bidang pengkaryaan negara.,

memang betul. kalau dah ubah fakta buku atau novel tu, eloko bakar je. senang sikit!

lepas tu, bakar kepala korang!

kulitkraf said...

what else does the MIC want from the govt? make samy vellu the new PM or chief minister or yang dipertua negeri, like MGR?

umno is bowing too low under najib and muhyidin.

while taking care of other people's feeling, they forget the fact that the malays are being sidelined in many ways!

sweet revenge said...

where got indians in malaysia?

red indians got laaa!!!

marang prapu said...

tak abis lagi nampaknya kebodohan pemimpin umno ni.

boleh tunduk macam tu saja kepada desakan orang india.

desakan orang melayu sendiri tak terlayan.

agaknya sampai bila umno ni nak relevan?

jawablah!

Anonymous said...

we already got more kuils than mosques in the country.

so, what's next najib?

colorless said...

lepas ni tak perlulah galakkan rakyat membaca atau menulis sejarah lagi.

sejarah boleh dipinda dan diubah-ubah sesuka hati.

agaknya mahatma gandhi dulu mati bunuh diri kot sebab dalam sejarah, dia dibunuh. boleh percaya ke sejarah india tu?

Anonymous said...

our new history book will recognise chin peng as a gerat malaysian leader while tun sambanthan was a traitor.

so what! all facts can be altered, right?

sireh pinang said...

balik india je larr.... bandingkan hidup sana dengan kat sini pulak.

nak bising2 hal sejarah ni, apehal pulak?

bangsa yang suka pinda fakta sejarah ialah bangsa yang kuat menipu dan berbohong!

Anonymous said...

Bro, Kalau nasib sesebuah hasil karya sastera, lebih-lebih lagi yang ditulis oleh seniman yang diiktiraf sebagai Sasterawan Negara, boleh ditentukan oleh sekumpulan manusia yang buta tentang sastera, di manakah letaknya maruah dan peranan panel penilai karya sastera, DBP, Gapena, Menteri Pelajaran dan pihak-pihak yang berkaitan dengan sastera?

Kesian Datuk Abdullah Hussin! Tapi, siapakah yang ambil peduli tentang perasaan dan maruah beliau? Mungkin ada penulis yang boleh hasilkan karya bertajuk "Hari-hari Terakhir Seorang Sasterawan Negara".

-- Balanglama

Anonymous said...

elok batalkan niat gunakan interlok sebagai rujukan form 5, habis cerita. orang india tak bising, fakta interlok pun tak perlu dipinda

guru nanok said...

next, the indians will request to build more mega house of worship in every constituent, and most probably will ask muhyidin to officiate it

Anonymous said...

the japs, british and others never invaded malaya. its a true fact!

juruselam said...

if you are black, how could you claim that you are white?

even the late michael jackson did not admit he was a white!

so, facts are facts. we cant change it!

Anonymous said...

makin pelik la perangai pemimpin umno ni. lebih banyak bermuka-muka untuk dapatkan sokongan kaum lain tetapi sokongan daripada kaum sendiri makin berkurangan kerana perbuatan tidak masuk akal mereka sendiri!

tiang seri said...

nampaknya umno hilang kredibiliti dan kewibawaannya dalam memelihara fakta sejarah tanah melayu.

jika fakta sebenar pun boleh dipinda dan ditukar ganti, maknanya semangat nasionalisme dalam umno sendiri sudah merosot dan menipis.

ke manakah hilangnya pejuang melayu tulen yang kuat dan teguh mempertahankan sejarah bangsa dan negara dahulu?

Anonymous said...

umno dah kena beli agaknya.

begitu mudah sekali kita tunduk kepada desakan puak minoriti!

Anonymous said...

Salam bro, ingat dok orang tua-tua kata
Jika jumpa keling dengan ular, apa yang patut kita buat dulu?
TPM yang mudah lupa. ha...ha...ha

djoe

temper said...

mana perginya maruah parti umno ni? asyik melutut pada parti lain sedangkan parti lain tak langsung pedulikan apa yang jadi pada melayu!

macam ni ke kita nak perintah negara ni?

Anonymous said...

Jai.
Aku tidak fahamlah dengan UMNO ni, Melayu diketepikan Hindu Pariah pula diperjuangya.
Pilihanraya Kecil Parlimen Hulu Selangor penggundi majoriti mahukan calon UMNO, tetapi pemimpin UMNO terus letakkan keturunan Pariah.Tak cukup, latik pula Pariah Palani itu sebagai Senator dan seterusnya Timbalan Menteri. Sekarang Pariah tu nak pula pinda sejarah kaum Pariah ni untuk mengelak diri mereka daripada kaum pariah yang dibawa oleh British ke Tanah Bertuah ini. Ini benar-benar pariah punya perangai. Kasta terendah negara asl mereka sendiri masih mengamalkannya.Kalau Pariah tu tetap pariah apa jua nama baru diberi sekali pun. Yang hairannya Muhyiddin itu sanggup meltup pada pariah ni apa pasal?

Anonymous said...

Jai, kepada orang Melayu di kawasan Parlimen Ulu Selangor yang beri undi kat calon MIC dulu tu, saya ucapkan TAHNIAH kerana BIJAK membuat pilihan. Sekarang apa macam? Bukankah ini maknanya "menang sorak kampung tergadai?"

-- Balanglama