Sunday, January 23, 2011

'Wakil rakyat' nominees must undergo IQ test too!

A week before Tenang nomination day (Jan 22), I was talking to blogger Jebat Berkokok about covering the 14th by-election. On the 20th, Merlimau state seat also fell vacant when its assemblyman died, making it (possibly) the 15th by-election in about less than three years.

I told him the government should regulate that all nominees for the general election should undergo a thorough medical test to ensure they are fit to be called State Assemblymen or Members of Parliament.

Of course, our lives are in His hands but we need to ensure our health condition enables us to shoulder such a big responsibility for the rakyat. If we cant attend any meeting or assembly due to health reason, we cannot expedite our duty well to the rakyat who voted for us.

So, when Deputy Dewan Rakyat Speaker Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar said on Saturday that MPs should not only go for annual medical check-ups (here) but should also be trained on stress management, I feel glad. At least, I have similar view.

However, I am of the opinion that the reps should undergo medical test NOT after winning the polls but before contesting. At least, they should get 'a certificate of fitness' to stand in general election of any by-election. Diseases such as diabetes, cancer, leukemia and others should stand as a 'deterrence', depending on its level.

By the way, do you happen to know a rep with epileptic problem? Better find it out yourself!

Anyway, I also did tell Jebat that all potential election candidates should undergo another check-up - IQ test!

Why? Some assemblymen and MPs are only fit to be called 'the dumb and dumber'!

24 comments:

Anonymous said...

Correct, correct, correct. Health Minister said they should go for annual medical checkups; really they must have medical checkups every 6 months. And for Najib's "winnable candidate" criteria, a medical fitness certificate should be a requirement for all candidates selected to run (not stand) for elections. If elected they should then attend courses on how to (1) face the press especially TV (2) debate (3) manage stress (4) DUN/parliamentary protocols.

1citizen said...

agree on both, sir.

first, they must be healthy for the job, and secondly, they must be knowledgeable or they will end up like some of today's elected reps who just attend the sittings for the sake of collecting full allowance!

kulitkraf said...

agaknya berapa banyak SPR dah belanja untuk semua PRK ni?

20 juta? 30 juta? 100 juta?

ini membazir namanya. 1 juta pun dah boleh bantu sekolah agama dan rumah anak yatim

Anonymous said...

why not the govt draw a guideline on age limit for a rep, lets say 55. those above that will not be considered even thou he is a division party chief.

otherwise we would see more and more by-elections along the way.

lori simen said...

all wakil rakyats must sit for a special exam and qualified fit to contest.

those who fail must be replaced with someone better.

good idea, bro!

Anonymous said...

baru sebulan dua jadi wakil rakyat, dah mati.

belum pun sempat dapat pencen, dah mati

rasa2 la sendiri badan tu

si kontolots said...

jai,

ahli politik malaysia ni, terutama yang jadi menteri atau jawatan lain, kalau boleh nak kekal sampai mati pegang jawatan. tak kiralah melayu ke, cina ke, india ke atau yang lain.

dah jadi tabiat buruk orang malaysia berbuat demikian.

selagi tak suruh turun, dia takkan turun punya. dah nazak atas katil pun masih pikir tentang jawatan, takut orang lain ambil.

cuepacs pulak nak desak kerajaan agar umur bersara dinaikkan kepada 60. agaknya dalam mengejar usia tu, ramai la pegawai awam yang mati sebelum 60.

lee lap tiang said...

no big deal lor.

if they die, many people want the job also what.

give chance for them to die laaa!

hj mustaqim said...

salam,

saya setuju dengan saranan sdr agar semua bakal calon pilihanraya turut menjalani ujian IQ bagi menentukan tahap mindanya.

adalah penting bagi wakil rakyat memiliki pengetahuan serba sedikit mengenai pelbagai bidang. ini akan memudahkan mereka menyertai perbahasan di parlimen.

kalau tak silap saya, baru-baru ini YAB TPM ada menyebut pentingnya ahli parlimen malaysia menjadi wakil rakyat kelas satu dan setanding dengan rakan mereka di negara maju.

tidak ada gunanya kita menjadi wakil rakyat 'buta' semata-mata jika tahap IQ kita masih rendah dan gagal mengikuti perkembangan semasa, termasuk di peringkat antarabangsa.

jadi, saya rasa ujian IQ inilah yang akan membantu mereka menjadi kumpulan yang dimaksudkan oleh TPM.

wallahualam

long john silver said...

i second your motion for an IQ test.

for a start, let us screen all our parliamentarians first.

katil bujang said...

kalau murid sekolah boleh diasingkan kelas mengikut IQ dan pencapaian, mengapa tidak ahli parlimen dan wakil rakyat kita?

nak jadi wakil rakyat mestilah ada ilmu yang cukup.

kalau IQ rendah, jadi drebar wakil rakyat pun dah memadai dah!

snakecharmer said...

agree. there are so many dumb at the parliament. u can tell from the way they took part in debate. some dont even know how to ask question.

kick them out and call for fresh by-election. or better call for a national poll soon to pool only the best people for the job.

Anonymous said...

kebanyakan yang berebut nak jadi wakil rakyat tu ialah mereka yang kurang ilmu...

budak sekolah said...

saya sokong agar calon dikenakan ujian IQ.

kalau bodoh, takyahlah jadi wakil rakyat. buat semak je!

Anonymous said...

good points all.... just hope nik aziz read this blog and realises that he should resign NOW for he is old and also ill... for IQ test, well I know some DAP and PKR reps who won in 2008 just because of the political tsunami, not because they are clever or smart... time the rakyat pick those who are smart and true Malaysians at heart, regardless of their parties...

mok said...

i like your idea, bro jai.

all this while, many of our MPs are not really knowledgeable in so many issues.

some dont even know anything about our foreign policy!

gemini man said...

if our MPs dont pass the IQ test, ask them to fill up the forms for MP (military police) intake!

dajal suci said...

bukan nak mengata tapi betul. ahli politik melayu ni kalau boleh nak pegang jawatan sampai mati. nak jadi ahli parlimen selama-lamanya.

orang lain kena tunggu peluang bila dia mati je, barulah merasa bertanding dalam pilihanraya kecil.

kalau macam ni, dalam setahun ramai lah yang mati...

jembalang tanah said...

yes, yes, yes, yes, yessir!

u are absoutely right.

ask the election nominees to undergo a special IQ test to find ouot whether they are fit to carry the title wakil rakyat.

otherwise, they better be a rakyat biasa!

temper said...

aku sokong ujian IQ ni. tak semestinya yang lulus doktor, peguam dan yang ada PHD tu ada pengetahuan am yang baik di bidang yang mereka tak belajar di universiti dulu.

orang macam ni cuma nak main politik, nak jawatan dan pegang sampai mati.

tak kisah nak tambah ilmu dengan baca akhbar atau buku, tak ingin ambil tahu perkembangan semasa dalam dan luar negara dan tak tahu nak belajar lebih lanjut apa dia erti tugas wakil rakyat.

ada tu, keluar-masuk parlimen tapi ilmu cetek.

Anonymous said...

kaboommmm!!!

ask the dumb MPs to resign and get the fuck out of parliament. they are not fit to the there.

my words to najib, screen test all candidates in the next poll. if not, the standard of our MPs will remain the same - a pool of donkeys!

meriam buluh said...

jai,

kau tau tak, beberapa menteri dan timbalan menteri yang ada hari ini pun perlu jalani ujian IQ tu. agaknya kau tau ke siapa....

quek mambo said...

the prob with our reps are, they are so greedy for power but fail to improve on their knowledge.

i agree that some are not fit to become YBs... but what can we do about it?

an IQ test is good but will the govt agree to it?

Anonymous said...

yes, how to become world class reps when what we have now is all DUNGU?