Friday, January 21, 2011

Thaipusam is dead in Singapore

'Thaipusam and the fire walking ceremony in Singapore this year is dead. This is because the PAP government thinks that Indians here pray to demons and devils...'

I am proud to be a Malaysian. I can enjoy its well-diverse culture and heritage. We have the rights to our religions, schools, languages and believe. I swear, never did it cross my mind to be a Singaporean (or any other nations) although I enjoyed visiting relatives and friends during my school days.

Yesterday was Thaipusam in Malaysia. As usual, Batu Caves, Penang and other Hindu worship places throughout the country held similar ceremony and procession. Tourists flock it every year for its colorful and unusual event.

Even Prime Minister Datuk Seri Najib Razak was the guest of honor in Batu Caves to symbolise how Malaysians from all walks of life have recognised Thaipusam as a national event and celebration.

I feel sorry for our Hindu friends in the Republic. An article here explains everything.

'Looking at the Hindus walking down the road at midnight with no fanfare at all is like looking at zombies roaming from Serangoon Road to Tank Road...'

To our Malaysian Hindus, appreciate what we have. We may encounter some minor problems from time to time but everything can be resolved. There is no need to vent our anger by asking the Indian Government to severe all trade ties with Malaysia or things like that...

19 comments:

p rajah, s'pore said...

bro,

thank u for this posting. u are an honorable man.

the spore govt did that for its hatred for the indian community in the republic.

there are not too many of them but they control most of the delicate business like gold and jewelery, textiles and garments.

we pay good taxes to the govt but they always keep an eye on us. they distrust us for nothing and look down at us with askance.

nora putih said...

if i am not mistaken, thaipusam is mentioned spore tourism calendar as 'one of the most colorful event' in the republic.

what happened?

x-factor said...

kesian la.

walaupun tak ramai, mereka patut diberi hak berarak seperti di malaysia ni.

apa alasan singapura 'mengharamkan' perarakan itu, tidaklah diketahui tetapi mungkin ada sebabnya yang tersendiri...

Anonymous said...

maybe they didnt want to clean the mess as the result of coconut-breaking. it is also held at nite which may disturb the non-hindus around. pity, singapore is a city nation... no special place for such a procession.

Anonymous said...

FUCK PAP FOR DISCRIMINATING THE HINDUS!

mesin jahit singer said...

i think hindraf should go to singapore and become champions to the hindus there.

there is not for them to champion here in malaysia

anil said...

sooner or later, they will ban friday prayers for the muslims there...

mark my words for it!

loga, kajang said...

singapore is only for chinese, my friend.

all about the chinese is good. other race is similar to other 'things' to them

bayu said...

sebab itulah rakyat keturunan india di malaysia perlu menjadi warga malaysia dalam ertikata sebenar, hidup rukun dengan orang melayu dan bangsa lain, iktiraf hak melayu yang dah termaktub dalam perlembagaan dan jangan prejudis tehadap orang melayu.

hindraf tidak ada haluan tetapi sengaja ingin mengeruhkan hubungan baik antara melayu dan india di malaysia. pemimpin hindraf seolah-olah tidak merasakan diri mereka warga malaysia tetapi sebagai warga india.

pernah negara cina merungut mengenai nasib orang cina di malaysia?

jawapannya tak pernah. kenapa? sebab orang cina yang jadi warga malaysia ialah hak malaysia dan bukannya hak negara cina untuk campur tangan!

ajeh said...

jai,

kau ingat tak maso kito kocik dulu, selalu ikut taipusam di estet bangsa. gamai boto kawan2 india yang kito ado masa tu. kito tak ponah pun syak wasangko malah kito sekolah samo2, main bola samo2, mancing samo2, ponteng samo2, curi segerap samo2... memang syok masa tu. sikit pun takdo sapo yang sakit ati atau begaduh. kalau ado tak pueh ati, kito duduk bicang apo nak buek. den boto2 gindukan masa lampau dongan siva, muru, cicak dan lain2. tiap2 jumaat tgk wayang free dokek padang sekolah tamil, abih satu kampung datang. ponah ko kito donga orang india gaduh dengan melayu, india gaduh dengan cino, cino gaduh dengan melayu? tak ado! maso 13 mei, tok nenek dan omak apak kito samo2 sorokkan kawan2 cino daripado jadi mangso melayu bodoh yang mengamok maso tu. ado kito mintak apo? takdo. kito cuma nak bekawan sampai mati.

malang eh haghi ni, kito dah hilang sejarah indah tu. generasi kito skrg saling curigo, saling menuduh dan saling menghino.

sodih bilo ingatkan kisah lampau dan bandingkan dongan haghi ni. manolah poei eh orang dulu yang hati eh putih melopak walaupun kulit eh itam. dioghang lah yang jadikan malaysia ni cukup indah.

jap... air mato den kuar lak bilo tekonang kisah silam.

kito samo2lah doa agar negaro kito ni aman selalu, dan semugo ado pemimpin dan rakyat yang hayati kisah silam ni

managua said...

memang saya sendiri terkilan dengan nasib orang india singapura, diketepikan hak menyambut thaipusam secara tradisi.

ini mengingatkan saya nasib yang sama dihadapi rakyat islam di selatan sepanyol...

Anonymous said...

so, what is good about singapore?

nanonano said...

so many things are dead in spore, sir.

soon, lee kuan yew!

Anonymous said...

I Thot hungry ghost festival is also praying for demons?
Chinese can, Indian cannot.

Anonymous said...

spore indians are under oppression. their reps in the cabinet are only puppets who cannot make any decision for the benefit of the indian community

hinder singh said...

i agree, hindraf should stay in spore instead. try fight for their mates there if they can.

aney said...

dah banyak faedah pembangunan yang dikecap oleh orang india di malaysia. ia sama dengan melayu, cina dan bangsa lain.

janganlah dikeruhkan keadaan dengan meminta yang bukan2

Anonymous said...

hindraf tak mau hantar wakil buat demo kat singapork ke? ah lipas mesti suka kalu ada demo kat sana? kat malaysia beria-ria, tak tengok langsung kat negara orang. tidak tahu bersyukur. ooppsss, syukur hanya dipelajari oleh org beragama islam, itu pun ramai beragama islam yg tak tau bersyukur. agama lain ada ajar tak?

Anonymous said...

pada aku lah... thaipusam tak mati di spore.. yang mati adalah pengamal2 budaya itu... org india spore hari ni bukan kerja estet atau buruh pelabuhan atau buruh rel ketapi... ramai dah maju, modern dan berfikiran modern... amik contoh di malaysia ajer.. berapa ramai org india yang berjaya jadi loyer, doktor, engineer, dan lain2 yang kawin dgn pompuan india. hampur 80 persen kawin pompuan cina... yang kaya raya berniaga di bandar spore kawin pompuan india dari keturunan darjat tinggi di India... dan anak2 india di spore hari ini cakap mat saleh ajer.. berabuk pulak tu.. tak caya tengok astro berapa ramai pompuan india jadi pengacara sukan dan semuanya org spore... ingat dia org ni nak ke cucuk pipi, lidah, bawak lembing penuh di badan pecahkan kelapa dan menyeksakan diri mereka....? kerajaan spore tahu memang org india sana tak lagi minat kat thaipusam.... bagi yang minat, gi ajer ke batu caves dan kotorkan batu caves dgn adat reesam mereka....