Saturday, January 15, 2011

Alamak... Tok Rais!

I am taking the cue from blogger Noor Hasilah Ismail (Asam Pedas). Again, its about Rais Yatim. Titled 'Penonton Malaysia Bodoh Ke?, she was startled with the minister's comment that Malaysian film and movie producers should stop making horror or ghost movies.

Why? Rais said, “Kementerian berpendapat filem, drama atau kandungan sedemikian tidak meningkatkan tamadun atau nilai hidup yang positif. Filem-filem hantu dan tahyul tersebut meskipun telah diluluskan oleh Lembaga Penapisan Filem (LPF), termasuk untuk tayangan di pawagam, namun ia tidak semestinya sesuai untuk siaran televisyen.”

He was commenting on producer Sheila Rusly's denial that her latest drama series 'Sakti Delima' carries elements which deviate from Islam. Although the movie was an adaptation of P Ramlee's 'Pancha Delima', TV3 has stopped airing in on the 4th episode.

Shila wrote 'perkembangan ini amat menghairankan kerana sebelum ini banyak drama Melayu serta Thai, Cina, Inggeris, Indonesia yang sarat dengan unsur berkenaan, dibenarkan ditayangkan bukan sahaja di TV3, tetapi juga TV2'.

Agree... but I better not comment on this. Read Shila's blog, will you?

However, I recall this. Sometimes early last year (in March, if I am not mistaken), the minister had 'tried' to issue a directive to local radio stations, including private-owned to stop or reduce offering foreign songs to the rakyat.

I immediately called a senior ministry's official and said: "You better ask Rais to regulate only dondang sayang, ghazal, langgam, joget, dikir barat, boria and local songs for the radio stations!"

So much for the 'Malaysia is truly Asia' slogan!


14 comments:

mat gombau said...

salam,

apo bondo eh ni bang? kalau nak ikutkan, banyak filem malaya yang tak patut disiarkan macam lanchang kuning, pontianak cibam-cibam (lupo lak den tajuk eh, ali baba bujang lapok, mat bond dan sebagainya. tapi tv masih siarkan sobab mutu antik eh.

kito tengok tv pun, khas eh astro, banyak filem indon yang ado unsur2 tahyul disiarkan.

filem omputih lagi la banyak.

agak eh kartun pun tak elok disiarkan, takut budak kocik tiru aksi kartun tu, lompek bangunan 30 tingkat pun tak mati!

que sera said...

is he for real?

i just dont believe that rais is losing his balance!

melissa said...

even some arab nations got their own myth such as aladdin.

we are a multi-culture country, dear mr rais.

people from all over the world are in malaysia, most watch tv and listen to radio.

what's wrong with foreign songs and music? its part of culture too!

radio gaga said...

yeah man!

only joget song for all radio stations and quran recital, nasyid and religious movies on tv.

but we must be fair to the chinese, indians and other races too by providing their slot for their religions.

its a way to develop a HOLY MALAYSIA so that everybody goes to heaven!

Anonymous said...

dia "tak dapat" kot? either dari sheila atau dari team producer tu, kot?

Anonymous said...

so, what kind of movie/drama is suitable for our tv stations?

let me suggest - a boss and his maid? this can attract millions of viewers!

mat sabun said...

datuk rais kita ni alim orangnya. sebab tu dia buat statement macam tu. korang tak pikir itu cadangan yang bagus ke? hari2 kita cuma tengok drama yang tema ceritanya sama je - orang kaya dan miskin, hidup masyarakat desa dan bandar, dll.

aku rasa drama macam mat rempit pun tak elok sebab ia akan pengaruhi generasi muda, termasuk bayi dalam kandungan

jampok said...

jangan marah dia jai... takut dia tengah buang tebiat! kang kita jgak yang berdosa

pak belalang said...

something is not right with him. he began to talk nonsense since his row with rockybru, mcmc and maid case.

he needs to take a vacation, i guess. let him have some muhasabah.

pity him also. after all the bashing he got, his mind is really tired

nasi dan kicap said...

salam datuk rais,

saya sokong kenyataan tu. kalau orang luar buat filem mengarut tu, kita janganlah ikut.

patut dikurangkan secara perlahan-lahan tapi biarlah kita habiskan semua episod filem dan drama yang sedang ditayangkan.

kita perlu berlaku adil jugak kepada producer tempatan yang dah keluar banyak duit untuk terbitkannya.

kalau nak buat ruling, bagi tempoh tertentu.

bogeyman said...

what nonsense is this?

what about foreign movies, esp from hollywood and others that contain a lot of this elements?

this is what we call entertainment, sir and i dont think viewers are stupid enough.

pls be sensible, mr minister!

Anonymous said...

its a good idea. however not now. it should be implemented after we gained independence.

seluar yengki said...

bernas idea menteri tu. memang bernas!

lepas ni kita buat filem agama dan import filem agama je.

kartun pun jenis agama je. apa kata buat kartun 1malaysia je, semua tv kena pakai, termasuk astro.

filem p ramlee yang mengarut pun takyah siarkan lagi, bakar je filem dia tu.

tang lagu pulak, elok semua stesen radio mainkan lagu negaraku sepanjang hari, diselangselikan dengan lagu umno, lagu mca, lagu mic, lagu bunga raya dan lagu2 patriotik yang lain.

memang bernas kan? cuma bernas tu jaga beras je!

Anonymous said...

tahniah datuk rais.

anda memang hebat!

PS... mana perginya hebat fatimah?