Monday, September 13, 2010

Danger awaits Istana Mahkota Kelantan

latest: Tengku Faris is new Ruler of Kelantan

Kelantan palace braces for 'internal trouble' - Free Malaysia Today

Federal Government says Faris appointment is valid - Malaysiakini

Lawyers for Faris father file petition

Kelantan to install a new Sultan today (Sept 13)? I am not in the position to meddle in this but I saw the Sultan during a Hari Raya open house at the Istana Mahkota on Friday. He was recuperating fast and many agreed he was not in what was described by some quarters as being in a 'critical condition'.

However, I came across this statement by the Sultan's sister, Tengku Puan Sri Utama Tengku Merjan ibni Almarhum Tengku Yahya Petra who questions the legitimacy of the installation and its consequences to the Federal and State governments should the ceremony goes on.

I dont know how serious this matter is and how the Federal and State government should step in but the tone in which Tengku Merjan wrote was pointing at more miseries await Istana Mahkota...


24 comments:

zulkifli said...

What do you mean by "he is not in a critical state"?

Seorang Sultan atau pemimpin tinggi yang lain mesti berada dalam keadaan sihat sepenuhnya untuk menjalankan tugas. Kalau setakat hadir di majlis berhari raya, tapi nampak semacam kepayahan dan lebih suka balik istana beradu, atau pergi berterawih 8 rakaat dengan dibantu oleh orang lain dan berkerusi roda, itu bukan macam mampu menjalankan tugas. Sudah setahun lebih keadaan ini berterusan. Perjalanan pentadbiran negeri dan suasana tidak menentu ini tidak bagus sama sekali untuk rakyat negeri Kelantan. Demi membaiki keadaan, langkah mengumumkan Regent sebagai Sultan baru memang wajar. Mereka yang membantah ada musliaht untuk menjaga kepentingan diri sendiri.

Anonymous said...

apa pun, tgku faris dah sah jadi sultan baru kelantan.

marilah kita sama2 menyokong baginda.

observer said...

i think the rift will widen. as the case is pending in court, there would be some problems later on.

belia tanah merah said...

saya rasa selepas tengku faris dilantik sebagai sultan, eloklah adik-beradiknya yang lain akur dengan keputusan ini, terutamanya tengku fakhry.

tengku fakhry seharusnya duduk bersama abangnya bagi memberi pandangan dalam mentadbir istana dan hal-ehwal negeri kelantan.

lupakanlan perselisihan yang wujud selama ini. ingatlah mereka berkongsi ayah dan ibu yang sama sejak lahir.

carik2 bulu ayam, lama2 bercantum juga...

Anonymous said...

nazri pun cakap perlantikan tengku faris adalah sah. jadi takda bangkangan patut diterima!

tierra templada said...

bro,

just 1 question - what happens if sultan ismail petra recovers? where would he be and what would he be?

nik mat, salor said...

DAULAT TUANKU!

DAULAT TUANKU!

DAULAT TUANKU!

Anonymous said...

bro jai,

do u support the new sultan?

Anonymous said...

Encik Jailani ... I find it weird that you supports a non functional sultan who was manipulated by those close to him into making various statements that very contrary to those that would had been made by the regent. this is why kelantan need a new sultan who can truly rule and just parrot things that those around him wanted the people to hear. The an ailing sultan was not able to rule effectively and the rakyat were suspicious with some of his "decisions".

What do you think?

jambu said...

i dont understand it but i hope it ends whatever conflict may there be in the palace

sultan di hati said...

saya setuju dengan zulkifli. seorang sultan mestilah sihat dan mampu menguruskan negeri.

jika sakit bagi tempoh yang lama, sukarlah untuk mentadbir.

oleh itu, pengganti mesti dicari. yang ganti dia pun bukan orang lain, anak sendiri!

buah kana said...

those with tengku temenggong will continue finding ways to win the court cases.

and this is not good for the royal siblings. they will remain enemies forever.

what a precedent set for the rakyat of kelantan!

Anonymous said...

betul ke saya dengar tengku faris takda ijazah atau diploma, tak macam adik2 baginda?

nyonyot said...

SAYA TAK MAHU SEBUT PASAL PERLANTIKAN TENGKU FARIS, CUMA TERKILAN SULTAN ISMAIL DIBUAT SEPERTI QURAN BURUK - NAK GUNA TAK BERAPA ELOK, NAK BUANG PULAK SAYANG!

ceti muda said...

wahai rakyat kelantan, marilah kita bersatu menyokong raja kita yang baru ini.

DAULAT TUANKU!

Anonymous said...

masalahnya aku rasa begini ... anaknda ketiga seperti yang kita semua tahu agak lavish cara hidupnya. Dia juga sangat rapat dengan bonda dan ayahnda. Sebalinya Tengku Faris ..down to earth dan rakyat friendly. Bila Tuanku gering, bermacam statements dibuat "dikeluarkan" oleh Tuanku. Tetapi kerajaan negeri tidak dapat pastikan samada ia benar-benar dikeluar oleh sultan yang sedang gering. teorinya ianya mungkin oleh mereka yang rapat dgn tuanku dengan tujuan2 yang tersendiri. Itu yang Tuan Guru tidak setuju. ramai yang rasa pelik bagaimana Tuan Guru boleh memihak ke Tengku Faris tetapi keadaan memaksa. Jika tidak sukar hendak mentadbir negeri jika ada pihak ketiga yang control sultan padahal pemangku sultan dah ada dan sangat berkebolehan. Kes dia tak ada Ijazah atau diploma ...apa ada kene mengena beb? Kalau ada bagus kalau tiada tak jadi hal apa2 pun. ALLAH Selamatkan Kelantan.

zahid said...

Kes ini adalah satu penghinaan kepada proses mahkamah yang sedang berlansung untuk menentukan kuasa-kuasa pemangku dan kuasa kuasa sultan.
Hanya Allah sahajalah yang mengetahui siapa yang benar.

Mad said...

Apakah yang akan berlaku jika Tuanku kembali pulih semula. Adakah Tengku Faris akan di turunkan?

Mantan Pengetua said...

Zulkifli.

Tahniah kepada anda kerana sudah ada istilah MANTAN SULTAN KELANTAN.

Tahniah juga kepada semua rakyat kelantan....

Negeri lain bila lagi nak ada MANTAN SULTAN... marilah kita ramai ikut kelantan...

Tahniah Tahniah Tahniah

Anonymous said...

Apakah reaksi sultan-sultan negeri lain?Just wondering. Salah satu cara baru naik takhta, ayah sakit,pinda perlembagaan.

Daulat Tuanku!

Anonymous said...

alhamdullilah... kemesraan dan kebaikan tgku faris sering diwar war kan dalam media apatah kini baginda dimasyhurkan sebagai sultan kelantan.

tentu ianya lebih manis apabila dia berbudi dan berbakti kepada kedua ibubapanya...

Anonymous said...

Secara terang-terangan 3 culprits sukeri, aseri and Halim hamad yang kononnya sudah ada imuniti dgn pemasyuran Tg Faris baru-baru ni sudah berani membuat kenyataan-kenyataan yang entah apa-2 (ikut tafsiran sendiri)di media.

Anonymous said...

kalau baca undang2 tubuh yang dipinda tu pun tentu org berakal boleh paham, dia kata kalau tidak dapat menjalankan tugas mengikut hukum syarak. So pelantikan Tengku faris tentu memenuhi syarat itu.

Anonymous said...

If you ask me...better have a new Sultan who has better character than his brother who can't even control a young 18 year old wife...a shame to Malaysian