Monday, September 6, 2010

Explain before you go, IGP!

Yes, outgoing IGP Tan Sri Musa Hassan must answer this nonsense. He knew what actually happened. For the police to act such, approval must be sought from him or his deputy. Only Musa and his deputy (and of course Home Minister) can approve it.


When the U-Tube (July 22) about the Police Special Force (UTK) storming Sultan Kelantan's motorcades on May 4, 2010 was made available, many readers came back to me (some did call) asking whether the Sultan was really there in the MPV as the video failed to proof anything. They doubted it.


However, God is Great. One of the UTK members involved in that ambush 'defected' out of his conscience and handed over a copy of the video he took on that day (he was carrying a beta-cam to record the disgusting and disgraceful event). Many thanks to him.


Watch for yourself how the UTK members pointed semi-automatic rifles at the MPV which carries the Sultan, and a photo of the defenseless Sultan inside it.

Now, Musa and Hishamuddin Hussein must answer this. Musa, especially must explain in details what actually took place, who requested it, why did Kelantan Police Chief comply to the request and sought Bukit Aman's approval.

Before you leave the police force for good, clear your name and image of this embarrassment. If you dont, then PDRM is not fit to use the word 'Diraja'. I am sure you, Hisham and few people at Bukit Aman and KDN know the actual truth and got copies of the video.

'Memalukan' is precise to describe what they did on May 4 outside Istana Mahkota, Kubang Krian. When you point a gun at a Raja Melayu, what is the penalty if you are found guilty?

To Hisham, its your responsibility too. You were given a copy of the second video CD but you ignored it on promises that the ministry would investigate and issue a statement. Are you also part of the conspiracy to ambush, hijack and kidnap a Malay Ruler?

Prime Minister knows about it too but he is 'lost in words'! He rather wash his hands than meddling with this insulting episode that smears the good image of his government, the Home Ministry and PDRM.

As I mentioned many times, I have been very supportive of the police but NOT this one!

82 comments:

orang minyak said...

sdr,

kalau macam ni lah, polis memang tak layak guna istilah DIRAJA pada nama pasukan. memalukan! dah la bertindak sedemikian, lepas tu macam taknak mengaku salah.

musa mesti memberi keterangan sebelum bersara. kalau tidak, namanya takkan bersih sampai bila2. orang ramai akan tetap mempersoalkan kewibawaannya sehingga isu ini diselesaikan.

hisham pun kena bagi keterangan, sama ada satu siasatan akan dibuat atau ada pegawai serta anggota akan kena tindakan. kalau dia terus tutup mulut, maka dia sendiri pun tak layak pegang jawatan menteri dalam negeri.

ini bukan soal masalah dalam istana lagi. ini sudah mellibatkan pihak polis dalam perbuatan yang amat mengaibkan.

takkan semua orang nak lepas tangan je!

caliente said...

musa will leave the force without explaining anything, bro.

the top people already asked him to keep his mouth shut.

ask hisham... he knows

ray band said...

i thought its all over but after seeing the pictures, esp the gun pointed at the sultan, i got angry.... very angry.

this is not only humiliating the sultan but also putting him down at your feet!

if the world knows about it, they will laugh at the malays for their 'upholding the raja2 melayu'!

this is how they do it, right?

Anonymous said...

macam ni ke polis menghormati seorang raja melayu?

memalukan

mengaibkan

menjijikkan!

lintah laut said...

aku percaya semua anggota utk tu melayu.

mereka serang seorang raja melayu, menjatuhkan air mukanya dan menghina baginda.

memang susah untuk diterima akal. takda ke cara lain untuk menghalang baginda ke singapura?

yong tau fu said...

imagine if one of the utk members accidentally pulls the trigger...

tak suka hisham said...

musa nak cuci tangan.

dia takkan jawab punya, wa cakap lu.

dengar khabar najib akan lantik dia sebagai duta selepas ni.

rajawali said...

jai,

malangnya bos perkasa, sebuah pertubuhan melayu yang mendabik dada memperjuangkan hak melayu dan mempertahankan kedaulatan institusi raja2 melayu, menyepi dalam hal ni.

ibrahim ali tak kata apa pun dalam kes ni walhal ini sultan kelantan, sultan dia.

kenapa dia tak buat laporan polis sebagaimana lazimnya dia buat laporan terhadap siapa2 saja yang mempersoalkan atau mengusik hak orang melayu?

ini soal raja. pelik juga sikap ibrahim ali ni...

Anonymous said...

musa is leaving behind a lot of shit to ismail...

nawab said...

inilah akibatnya tak guna otak bila bertindak.

soal istana mahkota bukan lagi isu dalaman kerana apabila polis campur tangan dan bertindak sebegitu bodoh begini, seluruh negara perlukan jawapan.

tan sri musa tak seharusnya bersara tanpa berkata apa-apa dalam kes ni.

serbuan ke atas seorang raja dengan mengacukan senjata ke arah baginda, amat memalukan seluruh orang melayu. kita sudah meletakkan seorang raja melayu di bawah tapak kaki kita sendiri, iaitu tapak kaki orang melayu!

Anonymous said...

najib tak komen, hisham berdiam diri manakala musa membisu seribu bahasa.

siapa patut jawab?

ketua polis kelantan la ke jawab nampaknya!

buat malu je!

biol said...

BODO PUNYA KERJA!

BODO PUNYA UTK

BODO PUNYA KDN

BODO PUNYA BODOH!

MASTANA said...

jai,

nasib baik la melako dah takdo sultan. agaknya kalau ado, lobih menarik lagi.

apo? orang gilo di gombak yang mengaku waris sultan melako tu samolah bangang eh dengan hisham dan musa...

kau poso tak?

class monitor said...

this is palace matters... no need to interfere la, bro!

demang said...

kita memang bagus buat kerja2 macam ni, terutama orang melayu.

lontar batu, sembunyi tangan.

polis pun sama gak! dah buat silap besar tapi taknak mengaku dan buat pembetulan

merdu said...

ini boleh ditakrifkan sebagai satu pendurhakaan terhadap raja dan menghina raja2 melayu secara keseluruhannya. di zaman dahulu, sesiapa yang melakukan kesalahan begini akan dihukum pancung.

amat menyedihkan, dalam usaha kita memperjuangkan hak orang melayu dan menjunjung institusi raja2 melayu, pihak polis pula yang merosakkan segalanya dengan berbuat demikian terhadap sultan kelantan.

apa faedahnya, tidaklah diketahui tetapi di segi logik pun, mereka tidak wajar bertindak begitu rupa walaupun ada permintaan dari dalam istana sendiri untuk menghalang baginda meninggalkan istana.

memang ini satu pendurhakaan, tidak kiralah pihak yang membuat permohonan kepada polis atau pihak yang meluluskan serbuan berkenaan.

di manakah orang melayu dan negara malaysia ini tanpa kesultanan melayu? datuk najib, tolonglah jawab sikit!

Anonymous said...

heh heh.

dah jadi macam ni, semua nak sembunyi tangan. taknak mengaku

Anonymous said...

Kenapa nak guna UTK seakan-akan Sultan Kelantan ini seorang yang ganas.Beliau sakit ,sepatutnya jangan mendrhaka kepada Sultan..Ini bukan UTK punya kerja tetapi #uki punya kerja tidak hormat Sultan melayu.Yang memeberi arahan ..aku cabar buangkan bangsa melayu dari namanya.

Anonymous said...

semoga di bulan ramadan mulia ini mintak la Nik Aziz mendoakan supaya IGP bukak mulut dia.
kalau hujan pun dia boleh mintak turun tentu dia boleh tolong rakyat kelantan dan sultan kelantan.
amin.

Anonymous said...

Bro.

Kerja ni mesti ada kelulusan pihak atasan. Jangan salah Musa/PDRM yang cuma mengikut arahan dari pihak atasan.

Saya tak pasti apa sebab UTK terlibat dalam kerja ini. Motifnya pun saya tak pasti.

Pihak yang perlu beri penjelasan ialah Menteri Amaran.
Mungkin Menteri berkenaan ingin memberi amaran kepada Tuanku Sultan Kelantan tentang sesuatu isu kot????????????????.

Kalu kita tengok gelagat serta aksi anggota UTK ini macam berlakun aje.

Salam

Anonymous said...

pikir la sendiri kenapa polis buat mcm tu. kenapa PAS senyap je tak mau juarai isu ni. PAS kan parti memerintah di kelantan. cuba fikirkan elok2.

kalau bang brahim talipon polis. polis kelantan layan ke.?? dia bukan pemerintah. dia cuma seorg MP dan pembangkang di negeri kelantan.

nik adli

Anonymous said...

bukan ke pemangku sultan skrg (anak sultan kelantan) yg memangku kuasa sultan. jangan sembunyikan fakta.

Anonymous said...

pdrm sudah durhaka sebenarnya, so tak layak jadi polis DIRAJA malaysia, cuma polis malaysia saja.

aziz gun said...

sedarlah hisham. selagi kau tak ambil tindakan atau buat kenyataan, kau boleh lupakan masa depan politik kau. setakat ini je lah nampaknya.

kau ingat ni benda kecil ke. jika polis yang mewakili kerajaan sanggup menghina sultan kelantan macam tu sekali, jangan marah kalau ada orang melayu akan menghina raja melayu yang lain pulak.

dan jangan terkejut jika bangsa lain akan turut meludah muka seorang sultan suatu hari nanti, dan masa itulah kita tidak dapat berbuat apa2 kerana kes sultan kelantan ni tak diselesaikan.

semua orang dah tau, jadi apa salahnya buat kenyataan sikit mengenai penghlibatan polis dalam serbuan tu?

Anonymous said...

that menteri amaran will do nothing to clarify this matter, bro.

he is a coward!

Anonymous said...

hoi.

awak buat apa ni? kan ke dah diberitau agar jangan campur tangan hal ini lagi!

kalau awak terus berdegil, awak rasalah akibatnya nanti!

renggamman said...

macam mana musa boleh jadi ketua polis negara, aku pun tak paham. elok berlakon filem je macam jalaluddin!

putat said...

jai, betul ke musa akan dilantik sebagai duta ke brunei selepas ni?

the saint said...

i believe some has arranged the script for this ambush. i am sure!

the arbitrator said...

we cannot interfere, bro. this is palace matter. even pm also cannot say anything. the used the police for their own vested interest... could be tgku mahkota.... and could be tgku temenggong. lots of possibiities but when we trim it down, it will go back to the palace. so, how to settle it?

Anonymous said...

kita tukar TUKAR akronim

POLIS DI-RAJA MALAYSIA

KPD

POLIS RAJA DI-MALAYSIA...baru betul

Anonymous said...

waaa... macam dalam filem je.

siapa pengarah filem ni?

siapa penulis skripnya?

siapa penata muziknya?

siapa watak utamanya?

Anonymous said...

suatu hari nanti, kaum bukan melayu pun akan turut menghina raja melayu... kalau berlaku nanti, janganlah kita marah sebab yang ini pun kita membisu dan tidak bertindak

RSK said...

so, this is how we uphold the monarchy...


what an insult!

whether the palace is involved or not, an investigation must be conducted!

Anonymous said...

bro,

where is the 2nd video? u-tube it lar! tq

dewata said...

siapa yang minta agar rombongan sultan diserbu sebegitu rupa?

tengku mahkota atau tengku temenggong?

kalau salah sorang terbabit, maknanya dia durhaka kepada ayahanda sendiri dan mengetuai konspirasi merampas kuasa dan ingin melihat baginda mangkat cepat.

maaf... ini andaian saya, rakyat kelantan yang kasihkan tuanku

jin kutub said...

hisham is the worst home minister we ever had. i wonder why najib puts him there.

he is not a performer, he ignores many cases and is always bias in making decision.

he should go... fast!

inai said...

apa pun, polis tak sepatutnya terlibat, lebih2 lagi dengan cara seperti mafia ni. tak elok gamaknya. ni bila dah terjadi, mulalah diam diri dan buat bodoh je. rakyat dah tau, cuma nak dengar sendiri daripada pihak berwajib. hisham pun kena jawab gak, jangan peluk tubuh je. kang kot kalah jawatan parti kang!

true citizen said...

kalau kita berani halakan senapang ke arah seorang sultan, eloklah kita cabut cepat dari negara ni. bukan saja kita menghina baginda dan seluruh institusi raja melayu, malah kita ibarat membakar perlembagaan negara!

mat gombau said...

sepatut eh bondo ni lah yang ibrahim ali perjuangkan tapi dio sonyap jo.

apo bangang eh perkaso ni kalau takut perjuangkan hak gajo melayu?

cakap yo bosa, pipit kocik!

EYES said...

i suggest the setting up of a royal inquiry into this.

if not, we are not fit to be malays and malaysians.

this is an insult to the monarchy!

malay hit said...

bujai, dah la tu. dah gerenti kau dapat datuk kelantan tahun depan. cukup2 la. tak payah nak panjangkan lagi isu ni.

tapi... mana dia u-tube kedua? hehehe

kubota said...

jai,

kau raya mana tahun ni?

kota bharu ke?

hebat kau sekarang! hulur la sikit kat aku ni...

Anonymous said...

tunggu musa abis tempoh jawatan, pastu kita tangkap dia, nak tak?

hehehehehehehehehe!!!

gua respek dia la bro. dia best!

nik mood said...

banyok ko buleh pitih?

kawe tau...

toksey blanjo kawe ko?

kalu kelik kb, jange lupo kawe, deh?

sale

yang arif said...

walaupun ada permohonan dari istana, tindakan seperti ini harus dielakkan. permohonan itu pun boleh ditolak dengan baik.

bagaimanapun, nasi dah jadi bubur, kesilapan sudah pun berlaku.

seseorang di peringkat tinggi kerajaan harus mengambil tanggungjawab untuk menjernihkan semula keadaan.

rakyat mahukan satu kenyataan sama ada dari pm, hisham atau bukit aman mengenai isu ini.

sikap diam diri hanya akan membuka lebih banyak spekulasi buruk

duke said...

i hope musa or hisham or najib answer this soon.

someone has to take up the responsibillity

BNatang said...

UMNO PDRM = Polis Derhaka Raja Malaysia???

Anonymous said...

soalannya, perlukah senjata api digunakan?

baginda ni pengganas ke sampai dperlakukan begini?

bangsat punya orang yang rancang benda ni

jurugegas said...

rakyat kelantan tak sedih ke tengok sultan mereka dalam keadaan begini?

laban said...

dont blame musa hasan or hisham. the palace should put things back to order again.

zalili said...

apa nak jadi kat malaysia ni

hina islam

hina raja

hina kerajaan

hina pembangkang

hina masjid

hina gereja

hina bangsa

hina mak bapak

hina dina....


korang la penyebabnya. bloger dan media arus perdana!

Anonymous said...

hehehehehe... nampak gaya igp baru, ismail la kena jawab.

tak pasal2 kena cuci mangkuk!

Anonymous said...

kenapa awak suka campur tangan urusan polis dan istana? saya pernah beri awak amaran tapi awak degil jugak

Anonymous said...

rajawali..ibrahim ali menubuhkan PERKASA untuk kepentingan dirinya percayalah bukan untuk orang melayu untuk dirinya..populariti,POPULARITI modal untuk hari mengundi..kah..kah..kah

Anonymous said...

polis PDRM dan mereka yg terlibat sungguh memalukan!!! shame on you!!!

Anonymous said...

what a joke..looks at the comments timing...all by same person...adoi..apa suda jadik jai...paid ka?

Anonymous said...

pade2 la panas line nyoh.... ksyo doh demo jai...

Anonymous said...

sdr

sekiranya macam ini layanan polis pada sultan, bagaimana kita sebagai rakyat mungkin lebih teruk lagi. Tuanku dan Raja diacu sub-mesigan. Kol. Dr. Razin dan pemandu di tarik keluar. Tuanku, Raja serta Dr. Amir dan Dr. Lim ke HUSM. Tapi adakah Tuanku PENGGANAS? Tengku Fakhry, Sjn Risek, Bodyguard dan boy di gari di bawa ke IPK. Apakah kesalahan mereka sampai UTK bertindak sedemikian. So Menteri Dlm Negeri mesti jawab sebab beliau sudah tahu dgn detail benda ini malahan salinan CD ada dengan beliau. Takkan PM kena jawab, IGP dah basuh tangan.

Daulat Tuanku

Anonymous said...

salam...

sebelum saya menulis lebih lanjut..
saya ingin menyatakan bahawa kenyataan saya ini tidak bermaksud menyinggung mana-mane pihak..

apa yang terjadi sebenarnya ialah pasukan unit tindakan khas(utk)ini cuba menyelamatkan sultan kelantan tersebut...

perkara ini berlaku kerana, sultan kelantan tersebut telah diculik atau diambil secara paksaan oleh putera kedua kelantan yang ingin mengambil alih kuasa secara paksaan..

apa yang terjadi ialah pemangku sultan kelantan atau putera sulung kelantan dan juga pemaisuri kelantan telah memohon kepada khususnya pasukan polis kelantan dan amnya PDRM untuk menyelamatkan sultan kelantan sebelum keadaan menjadi lebih buruk..

jadi sebelum kita menilai sesuatu itu, kita mesti tahu isu itu yang sebenar, perkara ini berlaku seperti menarik rambut dalam tepung kepada keluarga diraja kelantan...

sebagai rakyat malaysia yang berpelajaran dan berfikiran positif saya harap mana-mana pihak yang telah terlepas pandang atau terlanjur bahasa, sila memohon maaf kepada pasukan PDRM khasnya UTK yang telah membantu krisis istana kelantan...

janganlah kita melupakan jasa-jasa mereka yang sanggup menggadaikan nyawa dengan ikhlas untuk menyelamatkan institusi raja-raja melayu...

bahawasanya mereka(PDRM) ini gagah berani menggadaikan nyawa, manakala ada segelintiran yang hanya berani duduk dibelakang menundukkan kepala kerana takut tetapi hanya berani berkokok riuh sekampung...

wasalam...
dari anak melayu islam prihatin.

Anonymous said...

actually, best person to ask is the Pemangku Raja, why this happened...

Anonymous said...

saya rasa ini bukan berpunca drpd KPN dan KDN. Ini masalah di Istana Kelantan. KULI pun takleh buat apa-apa. malah MB kelantan langsung tak cakap2 apa. apsal kita nka marah-marahkan KPN dan KDN. PM pun tak mampu buat apa-apa. tanya la orang Istana sapa yg arahkan benda ini. Jangan main tuduh-tuduh aja. cuba semak kronologi yg berlaku di istana diantara Putera Sulung dan Putera ke3. aku pun tanak masuk campur.

mustaqim said...

come on ppl.....ini soal perebutan takhta....polis and even u(if we in monarchy counrty) has to obey to king....tapi bila ada banyak raja......pastu tengku muda nak topple tengku mahkota....dua2 ada loyalist, askar dsb nya...normal laa....

i think you all shud watch tv film more laaa.....

ini perebtuan kuasa yg mengakibatkan empayar melaka jatuh, pahang, kedah, johor-temasek sume tergadai....

elakkan libat kan diri dalam konflik perebutan...takut2 pihak lain pula yg menang kita rakyat sibuk berbalah..mcm suami isteri gado..kita org luar jgn campur...

pasal utk acu pistol tue...perasan tak pintu depan sebelah driver tue terbukak...ada anggota polis yg tgh on the knee n the gun point at him bukan raja kelantan.....

lain kali..tunjuk sume gambar and paham protokol pengawal pengiring....mesti duduk depan 2 orang sbb nak tahan peluru untuk raja.....ada paham kaaa

Anonymous said...

salam semua,
kalau korang takat tgok gambar je komen, kutuk itu ini bulan poso ni, tak payah la.. kena ingat pepatah,'dont jugde the book by it cover only'.. ni mesti ada story di sebaliknya. Utk ni pasukan elit, utk mesti sedang mengawal kdymm sultan kelantan kerana mungkin ada maklumat ancaman ke atas sultan, itu yg bw g husm tuu..

Patek said...

I dont see the police pointing their guns to HRH The Sultan of Kelantan, they were just holding their guns and it is NOT pointing as what I can see. I guess the one who speaks the loudest and the most knows best what is actually going on in Kelantan, especially in "Dalam Pagar" issue.
I would suggest the people of Kelantan Darul Naim create a site and vote who they are in favour with.., the elder or the younger.! Just do it, and we anak Kelate, rakyat Kelate shall see.

anak kusia said...

Pihak UTK telah menjalankan tugas diatas pemintaan YM Pemangku Sultan untuk menahan 'pihak ketiga' daripada membawa YM Sultan keluar negeri secara salah.

Kewujudan senjata automatik adalah perlu kerana 'pihak ketiga' mempunyai puluhan bodyguard yang turut mempunyai senjata.

Tolong jangan mengelirukan rakyat dengan blog anda!!

Anonymous said...

kelantan perlukan seorang raja yang berpendidikan tinggi dan bukannya menipu ada ijazah; seorang yang tahu meningkatkan taraf ekonomi negeri dan rakyat dan bukannya yang hanya duduk dalam istana dan jumpa rakyat sekali-sekala; seorang yang tidak ambil dadah dan tidak berpura-pura dalam hidup; dan seorang yang mampu menyatupadukan rakyatnya.

ada ke siapa2 yang layak?

Anonymous said...

Sebagai seorang anak yg soleh, pemangku mesti mengambil tindakan yg tegas terhadap utk polis yg mncemar maruah raja2 melayu.kami Akan menyokong pemangku untuk mengambil tindakan yg tegas terhadap pihak polis. Jikalau tindakan ini adalah untuk keselamatan tuanku, knapa tidak didakwa sahaja org yg dikatakan mengancam tuanku.come on la negara kita Ada undang2.benda2 mcm ni akn mengancam raja raja melayu yg lain. Daulat tuanku !!!

Anonymous said...

Sebagai seorang anak yg soleh, pemangku mesti mengambil tindakan yg tegas terhadap utk polis yg mncemar maruah raja2 melayu.kami Akan menyokong pemangku untuk mengambil tindakan yg tegas terhadap pihak polis. Jikalau tindakan ini adalah untuk keselamatan tuanku, knapa tidak didakwa sahaja org yg dikatakan mengancam tuanku.come on la negara kita Ada undang2.benda2 mcm ni akn mengancam raja raja melayu yg lain. Daulat tuanku !!!

Anonymous said...

Bodyguard sultan mestilah bersenjata . Takkan nk bwk rotan. Lojikla sikit anak kusia.kalo mereka bersalah kenapa tidak didakwa Dan dihukumje pihak ketiga?? Knapa tuanku sultan dibenarkan plak pergi buat rawatan ke singapura selepas itu selepas peguam sultan membuat permohonan habeas corpus..

Adakah pihak utk hanya mendapat risikan yg salah??? Seolah2 pihak utk lemah Dan tidak terlatih. Kita tunggu sajalah apa kata majlis raja2 kerana Hal ini melibatkan raja2 melayu. Adakah pihak utk sewenang2nya boleh membuat operasi bersenjata ke Atas mana2 sultan yg sah di Malaysia ini. Isu ini harus di jawab Dan suruhan diraja harus ditubuhkan bg menjaga keharmonian institusi diraja malaysia. Daulat tuanku

Anonymous said...

1)mana suara pemangku bila ayahanda dibuat mcm ni. Kalu doh soleh mesti kena bergadai nyawa utk ayahanda dan bonda, kalau tidak derhaka namanya.
2) mana suara kerajaan malaysia, sbb UTK bawah federal
3) Mana suara kjaan PAS kelantan sbb ini sultan mereka. Tuanku masih lagi Alsultan, pemangku ttp pemangku.
4)mana suara NGO melayu, perkasa ke? pekena ke? pelemah ke?
5)mana suara Raja raja melayu
6) mana suara pegawai kerajaan kelantan, SUK ? PID? dll
7) Suara aku ialah: Daulat Tuanku & Raja Perempuan Kelantan.

Anonymous said...

kpd class monitor,anak melayu islam prihatin , mustaqim dll.....sila buka mata dan minda. 1)Yg fakta ialah Pemangku anak sulung dilantik memangku semasa ketiadaan Baginda AlSultan.
2)Kalau Tuanku dah balik, serah semula la kuasa, apa nak dikisahkan jika kita anak yg soleh
3) yg masalahnya ada 3 'barua'(maaf terpaksa guna ayat yg kasar utk melambangkan perbuatan mereka) yg dok menyibuk mempengaruhi TM (Tenku Mahkota = Pemanku). Namanya Sukkkkri,Aiiiiseri& Haaaalim. Habis cerita, tangkap je diorg ni.
4) TT (Tenku Temenggong), anak ketiga yg selalu berdamping dgn Ayahnda & Bonda. Off course la dia merasakan apa tindakan yg tidak kena dilakukan oleh pihak tertentu kpd ayanhnda & bondanya termasuk kes UTK ni.IGP melalui Rahim Hanafi ada saham atas perbuatan ni.
5) Kerana sibuk nak jadi Sultan, mcm mcm hal dibuat oleh grup TM termasuk menggugurkan Bapa Saudara dari jadi MPN, nak lantik diri sendiri jadi Sultan, nak ubah kuasa Pemanku = Kuasa Al Sultan.
6) Kalau dah perlakukan ayahnda dan bonda mcm tu....apabila dah ada harbeas corpus baru senyap ni dah derhaka namanya.
7) Negeri lain pun Sultan bukan sihat sangat tapi TMnya tak lorat nak jadi Sultan, mungkin sebab tak de barua. Aiiiiseri ni, anak saudaranya kena tangkap khalwat dlm kereta tapi masih pegang jwtn penting di SUK, kalau org lain dia suruh berhenti ( kes ADO kena cekup di resort). Belum campur kes kerrete mewah di KL dan duit di bank. Pastu sibuk ngata org tu org ni yg betul. Periksa PTK pun buat 2 tahun sekali. Kesian saya kat PTN Kelantan dpt ketua mcm ni.

Jadi kpd abang2 kat luar sana, check dulu cerita. Kalu tak tahu baik diam + selidik.

Anonymous said...

From the video itself show that we dont respect the sultan and there are no KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA or KEDAULATAN UNDANG-UNDANG.

We are going to be republic country sooner or later.


Daulat Tuanku!

Anonymous said...

aku ada dengar polistu hendak selamat sultanlah bodoh.........

Jaipur said...

Anonymous September 12, 2010 1:38 AM, apasal pulak SUK Kelantan kena letak jawatan kalau anak sedaranya yang kena tangkap khalwat? Bukan dia yang kena tangkap. Kalau ADO yang awak cerita tu kena tangkap dan disuruh berenti, masuk akal la jugak. Kalau anak sedara awak kena tangkap, tiba2 awak pulak yg kena pecat, masuk akal ke? Kalau camtu, semua orang kena simpan anak beranak dan sedara mara dalam peti besi supaya diaorg tak kena tangkap. Sedara awak pun nak kena simpan awak dalam peti besi jugak.

Jaipur said...

Kena tanya jugak apa niat di sebalik acu senjata ke kereta raja. Kalau raja kena culik oleh penjahat dan dibawak lari dalam kereta raja misalnya, takkan takleh acu senjata ke kereta raja.

Anonymous said...

Aku rasa mesti ada sebab UTK wat cam gini, kita sbg org biasa terutama bukan keja gomen nie x kan tau hal2 sulit ttg operasi depa. Bagi aku apa dia org buat mungkin bukan bertujuan untuk menderhaka, mesti ada sesuatu yang tersirat. kalau ikut logik pun pasti isu ini da panas. terutama kajaan pusat and negeri berlainan. fikir2 kan lah

Patek said...

AllahuAkbar.
AllahuAkbar,
AllahuAkbar,

Daulat Tuanku..
Daulat Tuanku..
Daulat Tuanku Al Sultan Kelantan Tuanku Fariz Petra.. Daulat Tuanku.

Anonymous said...

bodoh la penulis ni, kata prnah temuramah saddam hussein la, tp otak kat lutut, UTK buat camtu utk selamatkan sultan la, klu depa x buat camtu,krisis istana xkan selesai selama-lamanya. klu x tahu asas perkara ni baek x yah tulis apa2 pasal perkara ni.

Anonymous said...

http://seafailed.blogspot.com/2010/10/sultan-ismail-petra-kena-ambush.html

read this first..don just see from 1 side..
"org yg bijak, tidak trus mengkritik tnpa melihat pnjelasan kedua-dua phak"

try to compare..

Anonymous said...

This blog owner, is so stupid!!..
write something without brain. u should come see me and learn how to use the brain. it's just easy!.

anyway, bravo UTK! and Daulat our new Sultan.

Anonymous said...

tak kira arr nak slamat kan sultan ke ape... tapi knape mesti acu senjata kat sultan... bkn gitu caranye....