Friday, August 6, 2010

Umno is in deep shit!

To our leaders, especially in Umno - you dont have to bow to any kind of pressure, including foreigners who try to interfere in Anwar Ibrahim's court case. Dont give it a damn. This is our country and there is nothing wrong with our judicial system.

Similarly, dont also bow to mounting pressure from Umno grassroot members who wish to see major revamp to the party. No need to listen to them because your are the bosses. Just do whatever you think is right and only beneficial to you and your clans. Just sideline the members because they are nothing.

You are proud to make rhetoric statements now and then that 'Tanpa Umno, Siapalah Kita'. May I change that, at least for a point to ponder? Why not this time around we put it as 'Tanpa Ahli, Siapalah Umno' instead?

Who makes up a party and who choose the leadership? Are we denying the fact that Umno wont exist without membership? But the way you people at the top act doesnt reflect your appreciation for what the members had done.

The only thing that Umno leadership does is to keep good contact with Umno state chiefs. Good chiefs are hard to come by these days. Most of them are fighting for their own political survival. Their only concern is winning a general election and that is why they only keep a good rapport with division heads.

Most of this division heads are managing their own political empire. In some cases, an Umno division chief will install his wife as the Wanita head, his daughter as the division Puteri leader while his son leads the Pemuda. What do you call this?

But, please dont blame them. The top leadership has set the precedent. A useless son of a prime minister or a minister would one day become a prime minister and a minister too, no matter how bad his political performance is. No worry. Umno members are Malays. The Malays are well-known for respecting their leaders and will always make way for their sons and daughters to climb up the political ladder without any task.

And so it goes on and on and on. Dont be surprise if the cycle of Malaysian prime minister will be dominated by candidates from Kedah, Johor, Pahang and Penang ONLY. Other states wont have any chance at all. And dont be surprise if Muhyiddin becomes Prime Minister, his deputy would be a Johorian too.

Umno leaders are actually so proud of their rhetoric. When one starts talking about Anwar's issue, the rest will follow as nobody wants to be left behind and be accused of being 'ketinggalan zaman'. So, everybody talks Anwar. So much so, they dont feel comfortable anymore to discuss problems at their respective divisions.

Back home, the ordinary members are getting fed up and blase. Many division heads are the rich ones - getting one project after another, living in bungalows with a fleet of luxury cars park around it, getting snobbish day after day and only allow those they know to meet them.

Many divisions are having serious cracks. Division heads who were not elected to the State Assembly or the Parliament in the previous general election are at odds with their deputies who are now Yang Berhormat. There were cases during PRU12 when this division heads sent out SMS to Umno members not to vote the party candidate as they (the heads) were not selected.

Those with the idea that BN, notably Umno could notch easy wins should we call for a general election now, should swallow their own tongues. Call it now and BN would only win by a majority of less than 10 Parliament seats!

Yes, Umno is in deep shit. Dont ignore it. Bloggers have conveyed lots of message to its top leadership. Unfortunately, it often falls on deaf ears. The proud ones are still at their belief that Umno is in good shape, in perfect form to kick off Pakatan Rakyat from Selangor, Kedah and Penang.

I am writing this in a very simple language. Is it so difficult to understand? If you dont understand it, its your problem... not mine. Have you forgotten what happened to Liberal Democratic Party (LDP) in Japan?

47 comments:

Anonymous said...

yes the culture of "the boss is always right" is not right at all

the yes-man culture is also wrong

the crony and nepotism culture is outdated

so bujai what is the right way?

The Malays have absorbed the "money" culture into their daily lives, scrambling for huge mansions, luxury cars, servants, branded goods and overseas holidays

They have forgotten the poor and the handicapped in the rural areas whose fate are in their hands

Are the Malays MORE noble and respectable when they are poor and humble?

Can this race handle wealth and fame? Are they equipped to manage the modern benefits and convenience?

As the modern Malays become richer and more knowledgeable, something goes out the window ...

E2 smsj 77 said...

thanks jai for the truth.mca tak pernah kacau penang.kenapa umno nak kacau kelantan.umno never care for the bangsa.

hj sadikin said...

sdr bujai,

saya sokong sdr dalam hal ini walaupun sebelum ini saya tidak berapa setuju dengan kebanyakan posting sdr.

banyak kelemahan dan kepincangan dalam umno ditutup atau diselimuti dengan kenyataan2 indah daripada pemimpinnya. ini sama sekali salah dan tidak akan membantu memulihkan parti.

saya sudah lebiih 30 tahun menjadi ahli umno di selangor dan saya berani berkata bahawa mereka yang memegang jawatan daripada peringkat ketua bahagian hingga ke ketua perhubungan negeri sebenarnya hanya mementingkan diri sendiri dan suku-sakat mereka.

ahli bawahan hanya dijadikan alat untuk meraih undi dan sokongan setiap kali pemilihan peringkat parti diadakan. mereka ini boleh dikatakan kaya semuanya. yang menjadi ketua bahagian akan cepat kaya dalam tempoh tidak sampai setahun. daripada memandu kereta proton, mereka akan membeli bmw selepas menjadi ketua bahagian.

ketua bahagianlah yang banyak memberi masalah kepada rakyat. mereka menganggap diri sebagai setaraf dengan ketua menteri atau menteri besar. malah ada yang berlagak lebih besar daripada ketua perhubungan negeri.

penyakit berpuak-puak sebenarnya berlaku kerana kepentingana peribadi. mereka yang memegang jawatan parti sekarang sebenarnya ingin memburu kekayaan dengan cepat, takut2 kalau jawatan itu terlepas ke tangan orang lain pada pemilihan akan datang. sepenggal sudah cukup untuk mengaut untung kerana kebanyakan projek kerajaan atau negeri disalurkan melalui ketua bahagian.

mengenai tulisan sdr bahawa ada ketua bahagian yang membina empayar politik, ini memang benar tetapi tidak dipedulikan oleh pucuk kepimpinan. mana2 ahli yang berani menghalang hasrat pembinaan empayar ini akan disisihkan oleh ketua cawangan atau ketua bahagian atau oleh orang2 mereka.

amat sedih melihat keadaan umno hari ini. oleh kerana mereka yang memegang jawatan tertinggi dalam umno adalah keturunan orang yang memang sudah kaya, mereka tidak merasai pahit getir ahli biasa dan oleh itu kurang mengambil tahu masalah mereka.

ke mana arah umno selepas ini, amatlah dibimbangi.

t kasih

Anonymous said...

you are daring enough to come up with such a posting. i like your style and courage.

karambunai said...

if general elections is this year, barisan nasional would bungkus, sir. even few other states could fall to pakatan rakyat. the only six umno seats in selangor would be lost too.

yes, umno is in deep shit. not easy to find one good solution to clean it up. it may take long years and a lot of effort.

however, i hope it can be done. as a member, i would like to see our top leaders giving special attention towards revamping the party.

samagagah said...

bukan ke umno ni untuk orang kaya je!

so, ahli2 yang miskin dan papa kedana tu, eloklah keluar parti dan masuk pas atau pkr je...

a fed up member said...

lesson from japan?

they wont learn such a lesson, bro.

umno leaders always think that the party will remain relevant forever because umno is not ldp in japan.

they are so proud to take up lesson from others....

lebai malang said...

bujai,

kau boleh kena pecat sebab tulis macam ni. walaupun kau betul, cara kau salah. kenapa kau tak jumpa najib ke, muhyidin ke, hisham ke untuk bincang hal ni?

hehehehe....

iye tak iye gak... siapalah kau, kecuali ahli biasa je.

oleh itu, kau belasahlah diorang tu cukup2. berani kerana benar. kalau kau kena pecat pun, parti lain sure nak terima kau punya.

teruskan bro. kalau takda orang macam kau sanggup bermulut celupar demi kebaikan, sampai bila pun umno akan terus merudum.

aku nak jumpa barack obama jap

Anonymous said...

WHAT DO U MEAN BY 10 PARLIAMENT SEATS?

I BET ITS GONNA BE JUST FOUR!

montoya said...

sebab tu dr mahathir ketika jadi presiden parti dan perdana menteri dulu, tidak galakkan anak-anaknya begerak aktif dalam politik. beliau tak nak dituduh bina empayar politiknya sendiri.

tapi suasana dah berubah hari ini. ketua bahagian pun dah ada empayar politik sendiri. beberapa menteri pun begitu.

apa nak jadi pada umno selepas ni, hanya tuhan yang tahu

Anonymous said...

shit man!

how dare u slam your party like that!




btw, u are right ler...

on-call said...

pemimpin umno seronok bila ada ahli pkr dan pas masuk umno. bukan main lagi media arus perdana siarkan.

tapi mereka juga tahu ramai ahli umno yang keluar parti dan masuk pkr serta pas. cuma tidak dihebahkan.

orang melayu hari ini dah ada alternatif. kalau hidup dalam umno ibarat jadi kuli dan balaci ketua bahagian je, baik tak payah. asyik2 nak mengkayakan orang macam ni je.

ahli sejak 1980 said...

najib, muhyiddin dan MT takkan baca tulisan ni, jai.

kalau ada yang baca pun, mereka takkan ambil kisah.

dah banyak komplen dah pasal benda ni. macam kau kata, it falls on deaf ears. memang betul.

maka dengan itu, kita biarkanlah pemimpin umno yang mendakwa bijak-pandai ni terus pimpin parti kesayangan kita ni.

apa akan jadi di kemudian hari, biarlah mereka yang tanggung sendiri.

manalah mereka nak dengar suara orang macam kita ni

MASTANA said...

uwah wah wah...

begani boto kau tibai umno ni. kang kot kono ban kang.

kito tak buleh buek apo jai. contoh eh di bahagian kito pun ada masalah yang samo sojak sekian lamo. dah bebuih mulut kito becakap tapi bondo ni masih macam tu yo.

eloklah kto caghik makan elok2. jangan pedulikkan parti dah. yang pimpin umno dah kayo-ghayo. kito pun kono bagi makan anak bini. kalau kito asyik bepolitik jo, mano duit nak masuk!

cumo soghang jo buleh jadi ketuo cawangan dan ketuo bahagian. dioghang ni kalau buleh nak pogang jawatan sampai mampush!

sitora said...

umno will lose more seats in the next general election if its leaders fail to ratify the problems and solve it from now on.

then, umno would be history, just like the ldp in japan

Anonymous said...

banyak lagi kelemahan yang ada pada umno.

masalahnya, pemimpin kita dah tak berapa kisah mengenainya.

cock-a-nut said...

bro,

let's join DAP. u may take over from karpal singah one day.

kah kah kah

IB said...

umno memang boleh lupakan kelantan. dah takda cara nak pikat hati orang kelantan ni. bagilah banyak mana duit dan projek, mereka akan tetap sokong pas selagi tok guru masih hidup.

di pulau pinang, kedah dan selangor, harapan tetap tipis walaupun pas tidak segagah mana di selangor tapi pkr dan dap tetap dan makin utuh.

silap aribulan, terengganu, perlis dan perak boleh terlepas ke tangan pembangkang.

apa najib nak risau.... semua laporan yang diterima dari umno negeri adalah elok belaka!

penyu said...

we should pay attention to all the 50-50 areas and states like selangor, terengganu and perak.

terengganu is worst although hisham says nothing is so fragile about it. he doesnt know the whole truth about umno terengganu.

all info hisham got from mat said is fully painted black

Anonymous said...

stop complaining la jai.

work for umno....hehe

Anonymous said...

apsal kau tak hentam rosli dungun lagi? dia tu memang patut dihentam pun. dia ingat umno tu milik dia sekeluarga!

tapi tak boleh buat apa gak. ahmad said banyak termakan budi dia

ex-kj friend said...

with people like hisham and kj in umno, the future of the party remains bleak

Anonymous said...

Hello Bujai,

Like many others, it is quite painful to see UMNO in such state of denial.

It appears the people that helm UMNO have lost the reality, lost touch with the ground sentiments, the honesty and the aspiration to serve the people that they suppose to serve. The worst part the name UMNO has now being branded as dirty.

I feel the pain for our parents, makcik, pakcik, kampung folks, grandparents that have made sacrifices to make the party strong in the early years so their future generations can be given hope and opportunities.

I can't bear to see through their eyes to see the state of UMNO today and the antics that the leadership brought to UMNO.

My only hope sumpahan Mahsuri has not been spelt upon UMNO.

kluangman said...

Kalau UMNO punah, pemimpin Melayu UMNO yang sedia ada tak akan miskin pun, cuma depa tak dapat pulun lebih kaya kalau UMNO tidak terus jadi pemerintah.

Apakah Rosmah terpaksa kurangkan makan dua kali sehari kalau Najib bukan PM lagi?

Bahasa dan pengiraan yang mudah, ahli UMNO dan orang Melayu lain peduli apa.

airman_1 said...

hallo.. bro dont worry be happy umno going to close shop after pru13 and lim guan eng to become 1 pm of malaysia. be happy yeah..yea

Anonymous said...

Mr Bujai

Who are you to comment and gave a very very negative remark on UMNO. Nobody would believe you. You are just another blogger who knows next to nothing. The people who can comment and advice the President are those in the "Inner Circle" group of PM and the UMNO President.

Just see what's the PM response and reaction on many issues of interest to the government, country and the rakyat eg the lost by billions by Kazanah Nasional , the issues of SC Chairwoman,the reluctancy of Tun Musa The Fox to step down and many more weaknesses of CEOs of GLC and while the rakyat money is flowing out by billions , whether what had been raised in the blogs had been brought to the PM's attention or otherwise.

Percaya lah wahai DS Najib bahawa sekiranya tiada rakyat yang menyukong UMNO , anda akan kecundang dalam PRU 13 akan datang. Jangan terbuai mimpi dengan slogan "I Malaysia" anda.

Kami juga tidak akan beri undi kepada "Pengkhianat" Negara , Bangsa dan Agama dari PR.

Renung dan Perhitunglah.

penganan said...

saya sokong pendapat awak, malah saya rasa ramai lagi yang setuju.

saya juga puji keberanian dan ketelusan awak menulis posting ini. agar ia membuka mata pemimpin peringkat pusat umno.

bukan masanya untuk leka lagi. ini semua kenyataan

tiga bini said...

i pity u pro-umno bloggers. u people have been writing so much about it but there wasnt any response from the party leadership.

from now on, stop writing about umno. write about the opposition instead!

bodo!

Anonymous said...

after the next general elections, umno will be known as um-no more!

tarzan said...

most of umno problems are at division level.

most of the division heads always portray themselves as kings!

don, cheras said...

memang inilah hal sebenar yang berlaku tapi pucuk pimpinan buat tak kisah je. syabas la jai sebab berani buat pendedahan macam ni walaupun diorang tak suka. selagi benda mcm ini dipendamkan, orang atasan takkan tau betapa buruknya keadaan dalaman parti sekarang.

TRIS said...

adakalanya kita lupa sejarah.

adakalanya kita lupa siapa kita

adakalanya kita gagal ambil iktibar daripada peristiwa di sekeliling kita

adakalanya kita gagal melihat ke belakang

renungkanlah!

Anonymous said...

the question is whether umno will remain relevant to the malays and to malaysians.

samdol UK said...

oit bro.

marah semacam je nampak.

apsal?

tak dapat payment ke?


ooppsss.... sorikan gua

Anonymous said...

apa tak nya! dah orang atasan kumpul duit, ketua bahagian pun ikut ler. nak salahkan siapa?

the saint said...

di amerika, parti democrat dan republican silih berganti menang.

di jepun, ldp yang berkuasa sejak perang dunia kedua akhir kecundang jugak

di australia juga begitu.

di banyak negara, parti pemerintah dan pembangkang saling ambil alih tampuk kerajaan.

so, tak hairan jika suatu masa nanti, barisan nasional akan jadi pembangkang di parlimen... kalau tak betul caranya

amran kg pulau said...

jai,

elok kau je ganti abu seman sebagai ketua bahagian masjid tanah nanti.

kalau kau jadi ketua bahagian, aku nak tengok sama ada kau cepat kaya macam ketua bahagian yang ada sekarang atau kau betul2 bekerja untuk parti dan rakyat.

kadang2 kita cakap tak serupa bikin. sebelum pegang jawatan, kita hentam sana-sini tapi bila dah pegang jawatan, kita pun sama macam mereka gak.

kalau kau nak bertanding, aku sokong. ramai lagi kawan2 akan sokong kau

Anonymous said...

that bad, uh?

no wonder more malays are joining pkr and pas now

pro-PKR said...

ha ha ha. u are funny but so factual.

lets promote anwar ibrahim to become the next pm

ajau, bintulu said...

bro jai,

nama ngigak wai? kemaya kitak ngagai bintulu?


betul bang. kalau macam ni, nampaknya tidak ada peluang orang sabah dan sarawak jadi perdana menteri sampai bila-bila

nior said...

ni malaysia, bukan jepun, ngok.

umno akan kekal memerintah sampai bila2... kata pemimpin2 umno sekarang.

temper tau!

cikgu ya said...

jangan angkuh dengan pangkat dan kedudukan. ingatlah tanpa ahli, umno akan berkubur. tanpa ahli, tidak ada pemimpin akan dilantik.

malangnya, ramai pemimpin umno pelbagai peringkat yang takbur dan taksub dengan kedudukan dan sokongan. mereka lupa bahawa apa yang ada hari ini mungkin boleh hilang bila2 masa jika mereka tersilap langkah.

jangan fikir umno sudah cukup kuat untuk hadapi cabaran akan datang. jangan fikir pemimpin umno tidak ada kelemahan dalam memimpin parti.

dan ingatlah bahawa melayu makin terhimpit kedudukannya di negara sendiri...

mat jai, senai said...

bujai,

umno sebenarnya memang lemah, dilemahkan oleh sikap sesetengah pemimpinnya yang haloba dan gila kuasa.

paling ketara ialah di peringkat bahagian di mana ramai ketuanya menyisihkan ahli yang menyokong calon lain pada pemilihan bahagian.

orang macam inilah yang merosakkan masa depan dan kewibawaan umno

Anonymous said...

cock-a-nut said:

"bro,

let's join DAP. u may take over from karpal singah one day.

kah kah kah"

Ya lah, you all should join the DAP and turn it upside down - from a majority Chinese party into a majoriti Melayu parti! hehehe

Anonymous said...

Walau apa3 pun BN & UMNO terutamanya tetap akan menang pada PRU13 percayalah bukan kerana popoulariti atau kehebatan atau apa pun tetapi kerana orang2 melayu masih ramai yang tak sedar dan masih ramai lagi yang duduk bawah tempurung...selain dari kelicikan UMNO terutamanya dalam hal belit membelit dan putar memutarr...kuasa di tangan mereka...

Anonymous said...

So what do you suggest? Don't just criticise...give ideas , inputs , suggestions...whatever

Anonymous said...

You Malays if vote DAP in the next Election.You are digging your own grave.