Sunday, August 1, 2010

DAP sacks Boon Hock

DAP yesterday sacked Klang municipal councillor Tee Boon Hock for alleged misuse of power involving recommendation letters to secure Klang Municipal Council (MPK) contracts. Selangor DAP chairman Ean Yong Hian Wah, when contacted by Bernama, confirmed the sacking but refused further comment.

On Tuesday, an English daily reported that a municipal councillor had allegedly used Selangor Local Government, Study and Research Committee chairman Ronnie Liu's official letterhead and seal to produce his own letters of recommendation to get MPK contracts for his cronies and family members.

Meanwhile, Selangor police chief Datuk Khalid Abu Bakar said the search done on MPK's office yesterday did not find any letters of recommendation alleged to have been produced by the councillor.

He said although Tee had been called to give his statements to the police, the councillor had yet to do so.

DAP, at least, did not try to defend its 'corrupt' member unlike other parties. The stern action is probably the most harsh ever taken against its member but the MACC is not left with lesser burden in investigating the case, should they want to.

Shall we commend this move by the DAP?

12 comments:

Wargamas said...

Nothing to commend about, it's just a show! Nothing to boast about when Tee is nothing but a small fry. Try catching the big fishes like Ronnie Liu & gang and the biggest fish of all, the angelic devil Anwar.

Bet DAP and PR will go to town screaming they are pure and clean.

Bet they would have done nothing had the news not broke out.

Be warned BN, they are getting emboldened by the day with their saintly 'sandiwara' and devilish behind-the-scene plots.

kluangman said...

Periuk DAP, guna untuk mereneh ramuan herba, kini diluarnya kembali nampak bersih berkilat selepas dengan cepat membuang beberapa tompok hitam dan daki. Cukup mempersonakan.

Kita belum merasa herba renehan DAP, tunggu dan rasa bila beberapa negeri lagi jatuh ke tangannya atau terus ke Putrajaya dengan bantuan wira2 lebel Islam dan Melayu.

laban said...

good work, DAP! at least your showed your seriousness in your war against corruption.

don, cheras said...

walaupun saya sokong kerajaan, saya ingin mengucapkan syabas kepada parti dap kerana ketegasannya menangani rasuah di kalangan pegawai dan ahlinya.

barisan nasional perlu lebih tegas dalam hal ini dan jangan sekadar melepaskan batuk di tangga

syabas dap!

siong77 said...

rasuah tidak kenal sesiapa, baik orang kerajaan atau pembangkang.

manusia lah katakan.

kalau dap tak pecat dia, maruah dap pulak akan dipersoalkan

so, tindakan dap tu bukan berunsur politik tapi ketegasan.mana2 parti pun akan buat demikian

Anonymous said...

si ronnie liu tu apsal tak kena?

Banjing said...

Bang,

Benda ni ada kaitan dengan kematian Teoh Beng Hock, yang masa tu disoal-siasat oleh MACC berkenaan salah-guna kuasa bos-bos DAP. Parti ni lah yang defended members dia sampai x bagi MACC siasat dan kemudian sanggup tuduh MACC bunuh Teoh Beng Hock? (Yang paling kuat menuduh masa tu bukan Ronnie Liu ke?).

Jadi, pecat si kote kecik Tee ni aje mana cukup?

Liu dan mafia2 DAP lain lepas lah?

Nak abui mata kita semua? Ingat kita bodoh?

Parti yang punyai best track record going after its members for korupsi ialah Umno/BN. Anwar Ibrahim pun diorang buang dalam lokap. Dan baru minggu lepas, Tun Ling.

Tun oi, jangan main2 ...

Anonymous said...

will BN do the same?

pitt said...

dap was left to no choice but to sack him because the issue was already made public. otherwise, book hock would be 'safeguarded'!

Anonymous said...

saya ingin melihat samseng2 dalam dap ni disiasat bukan saja oleh sprm malah polis.

kenapa ronnie liu dan kumpulannya boleh lepas begitu saja?

heng NS said...

ahaaaa... you got no idea what happened, bujai.

this guy was framed by his own dap fellas.

lets check it out

don kisot said...

kena pecat la. tindakan apa lagi yang boleh menafikan dap daripada memecat mangkuk ni?

kalau isu ni tak heboh satu malaysia, nescaya selamat dia.

macam mana dap dan anwar menutup 'kemaluan' masing2 kerana melindungi rpk dan budak india PI tu kat london, macam tu lah mereka akan cuba menutup kepincangan sendiri jika ada peluang.

kes hock ni dah tak boleh tutup. bila pecat je, nampak macam dap ni bagus je dalam memerangi rasuah padahal kerajaan pimpinannya di p pinang serta pkr di selangor dan perak lebih teruk daripada apa yang kita ketahui