Sunday, July 25, 2010

When Ibrahim Ali plays the Malay hero...

Dissolve Umno and Pas, form a new 'Malay and Muslim' unity party. That's what suggested by Ibrahim Ali, Member of Parliament (Independent) for Pasir Mas and the president of Perkasa. A good proposal (read here), in fact but its actually easily said than done.

Perkasa now boasts an organisation to fight and protect the rights and the interest of the Malays, so they claim. Umno boasts of being the largest Malay (all Malays are Muslims) party in the country while Pas represents another group of 'Muslim fundamentalist'.

While Ibrahim's suggestion has yet to draw any response from both leaders of Umno and Pas, many would cast doubt over it, especially when Ibrahim himself used to be with both parties. Pas gave him the green light to contest the Pasir Mas parliamentary seat in 2008 at times when his relations with Nik Aziz and the rest of Pas leadership was so intact. Not an overboard statement to say that he contested on Pas ticket.

However of late, he subsequently falls out with Pas, notably after founding Perkasa which receives tangible support from the Malay and Umno leaders and members, including former premier Tun Dr Mahathir Mohamad who once chided him as 'frog' for his bad political habit of party hopping - from Umno to Semangat 46, back to Umno and then Pas before declaring his 'independent' within a short span.

Umno expelled him when he contested as an Independent for Pasir Mas in 2004 (he lost). "I didnt leave Umno... it was Umno that sacked me..." was his words then.

Now, in suggesting the 'merger' of Umno and Pas, Ibrahim (maybe) has forgotten the role of Perkasa should that idea materialises. What would Perkasa be then, its function and role? Would it be another political party or just maintaining its status quo as a powerful Malay NGO?

The non-Malays, who already made a big fuss about Perkasa (calling it a racist and anti 1Malaysia organisation) would not feel very easy should Perkasa joins the 'new party'. As a hero by then for making such a brilliant idea, he would definitely join it if Perkasa is not turned into another political party.

And again, the non-Malays would feel very uncomfortable to see a 'Malay chauvinist' sitting together with Najib Razak, Muhyiddin Yassin, Nik Aziz and Hadi Awang. DAP will be the most stung by it as the Pakatan Rakyat has lost a component party.

(Ever since the formation of Perkasa, the Chinese and Indians too have formed theirs. Even Deputy Prime Minister Muhyiddin said all races can form anything similar to Perkasa. The Malays dont like it actually and start to call them racist, too. Is this healthy for national integration?)

Ops... another thing. Why didnt Ibrahim suggest for Parti Keadilan Rakyat to also consider the Umno-Pas 'new party'? PKR members are mostly Malays, too. He can always tell PKR non-Malay members to either opt for MCA, MIC, DAP, PPP or others. Why didnt he think of that?

If you are too concern about Malay unity, dont leave anybody behind, right? Not fair. Anwar Ibrahim is a Malay too. Maybe we can suggest to the judiciary to call off Anwar's court case (we can kautim anything in Malaysia, right?) and let him join the new party for the sake of Malay Unity!

Anyway, I kinda like his idea. He is a true Malay, isn't he? Can we call him a Malay hero?

29 comments:

lambretta66 said...

bujai,

i second ibrahim's proposal. it will augur well in uniting the malays under one political party. since all malays are muslims, we should support this idea.

the only thing is - as you said - include those malays in the pkr also. if we want to do it, all malays must come together.

let us see. yes, not an easy one but at least umno and pas should look into it. its time!

siong77 said...

he should dissolve perkasa and form a new malay party with umno and pas.

cakap tak serupa bikin!

guru BM di sekolah Cina said...

usaha yang baik. dalam usaha untuk menaikkan semula namanya dan memikat hati kerajaan dan orang melayu, ibrahim memilih platfom yang sesuai untuk dirinya, iaitu menubuhkan perkasa. melalui perkasa, dia memperkasakan melayu dengan moto untuk memperjuang dan mempertahankan hak orang melayu. selepas tu gunakan orang yang pernah memimpin umno menjadi ahli. sudah tentulah dia dapat sokongan lebih padu daripada melayu yang kononnya betul2 nak perjuangkan hak melayu ni, sedangkan ada antaranya adalah opportunis yang cuma pandai menangguk di air keruh dan menahan lukah di pergentingan. asal guna nama perkasa, dapat publisiti. ibrahim memang hendakkan sanjungan sedemikian agar asas politik kataknya menjadi kukuh semula. orang yang dahulu dicacinya dan yang mencacinya, mula bergabung di bawah sayapnya. sungguh bijak ibrahim ni. cuma yang hairannya, mengapa kawan2nya dalam semangat46 dulu tidak ramai sertai perkasa? jika perkasa bukan pertubuhan melayu bersifat perkauman,kenapa hak yang sudah ada pada bangsa lain dipersoalkan?

Anonymous said...

hebak muh, pok heng!

orghe pasir mah dok boring doh dengey mu!

TAK MAKAN BABI said...

saya harap syor ini akan dikaji oleh pas dan umno.

ia satu saranan yang baik. melayu makin lemah kerana berpecah belah. satu usaha ke arah ini harus diberikan perhatian.

syabas yb ibrahim!

vincent said...

brilliant! soon, the chinese from mca, gerakan, dap and others will unite under one chinese party. so will the indians in mic, ppp and others. the whole country will be divided into three major races party - malay, chinese and indian.

so, who knows one of these days the chinese unity party win general election and from a majority government, to rule malaysia... and dont be angry la if one day a chinese would become prime minister of malaysia.

ibrahim. thank u... u are paving the way for us the non-malays!

kamsia lor!

w kamil said...

susah bro. satu macam ayam, satu lagi macam itik. naya nanti!

kain play-cut said...

syabas pak brahim. idea yang amat bernas demi kepentingan orang melayu keseluruhannya. semoga tuhan membantu jadikannya realiti... amin

Anonymous said...

si katak ni nak jadi hero atau zero? ada cita2 nak jadi perdana menteri kot!

ramai orang kenal dan tau perangai dia ni. cepat lupa kawan yang pernah tolong dia dahulu

bekas 46 said...

jai, kau sendiri dah kenal lama brahim ni, kau pernah ikut dia berkempen masa dia dalam 46 dulu walaupun kau tak kempen untuk 46.

dia ni opportunis, beb. tak boleh percaya. jenis lempar batu sembunyi tangan.

tanya la orang pasir mas macam mana sombongnya dia kat sana.

menang pada 2008 dulu pun orang pas yang tolong undi, bukannya umno

Anonymous said...

how come a racist like him made such a proposal?

he should also suggest all chinese to form one party.

pelesit said...

saranan yang baik tapi tak kena tempatnya.

malaysia ni majmuk. kalau orang cina, india, benggali dan bangsa lain buat parti satu kaumnya masing2, parti melayu ni boleh terjejas.

bayangkan dap bergabung dengan mca dan gerakan untuk mewakili semua orang cina.

tak salah kan jika mca dan gerakan ambil keputusan ni apabila umno dan pas bergabung?

nak cakap tu, fikirlah dulu buruk-baiknya.

sekarang pun orang cina dah tubuh persatuan sendiri untuk menandingi perkasa sebab mereka rasakan perkasa amat pro-melayu dan anti-bangsa lain.

apa faedahnya? baik ke untuk kita semua?

ni bukan singapura yang dikuasai satu parti je.... ni malaysia la!

lee lap tiang said...

what hero?

he is fit as a hero kampung, just like kj said! i am also anti-kj but when it comes to ibrahim ali, i agree with kj and whoever blasts him!

gembo said...

vincent,

saya sokong awak walaupun saya melayu.

amat bahaya untuk perpaduan nasional jika syor ibrahim katak ni diikut oleh umno dan pas.

kenapa kita harus berpuak-puak mengikut bangsa sendiri?

bangang punya orang ini mr frog!

karipuley said...

i agree for malays forming one party, chinese one party and indians one party. we go separate, no need barisan nasional. when election comes, we compete. if malay party wins, the can form the govt. if chinese party wins, also can form govt. if indian party wins, let an indian be prime minister.

ibrahim is a fair person.

joyo said...

jangan sebab terlalu cepat nak popular kerana perkasa dapat sambutan, dia buat syor yang amat tidak masuk akal dan membahayakan masa depan negara dan orang melayu sendiri.

fikirkanlah semasak-masaknya sebelum buat syor yang macam ni.

kesannya bukan saja pada melayu tapi pada bangsa lain juga.

SSS Admin said...

Salam Sejahtera Tuan/Puan,

Kami di Satu Sekolah Untuk Semua (SSS) amat berbangga dan berterima kasih di atas sokongan Tuan/Puan.

Kami percaya bahawa sokongan Tuan/Puan masih lagi berterusan walaupun kami dapati laman citra Tuan/Puan tidak lagi memaparkan logo SSS sebagai tanda sokongan. Walaupun begitu, kami ingin menyampaikan ucapan terima kasih di atas sokongan Tuan/Puan selama ini.

Kami sedang mengemaskinikan senarai e-Patriot kami dan amat berharap sekiranya Tuan/Puan dapat menghubungi kami melalui emel ataupun meninggalkan catatan di laman SSS (halaman e-Patriot), secepat mungkin, sekiranya maklumat kami ini tersilap ataupun Tuan/Puan memaparkan semula logo SSS di laman citra Tuan/Puan.

Sekian, terima kasih.

emel kami : satusekolah@gmail.com

laman web kami : http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com

"SATU BAHASA, SATU BANGSA, SATU NEGARA"

Admin SSS

Anonymous said...

chiss... si pendek ni lagi nak tunjuk handal!

cermin diri dulu!

Anonymous said...

What is the problem with the proposal for citizens of Malaysia of Malay origin to unite under one party?
Surely you get more unity in the country and better harmony.
What'smre if the Malay origin is the majority? Better still for the move towards One MAlaysia right?
And for the Muslims, why should they fear a proposal for unity of the Ummah? After alltheir religion demands them to do so right?
This Ibrahim is thinking out of the box.
That is why there are those who fear him. If not just dismiss him as an insignificant crazy guy and leave him be.
No need to dedicate a whole article to him.

Toing!

kluangman said...

Idea Ibrahim Ali bukanlah satu idea kosong malah ramai pun yang terfikir untuk melihat satu lagi parti Melayu menggantikan UMNO dan PAS walaupun agak mustahil untuk parti baru itu bertahan dan kukuh selagi UMNO dan PAS tidak dibubarkan.

Seperti kata Ku Li, Perkasa atau Ibrahim Ali sekadar mengambil tempat atas keskosongan atau kelemahan Pemuda memainkan peranannya.

Lemparan terhadap Ibrahim Ali sebagai cuba menjadi hero Melayu, atau sekadar nak popularkan diri, atau apa apa sahaja yang negatif sekadar menunjukkan mereka2 itu tidak lebih dari Melayu yang tipikal, busuk hati dan suka sangat memandang rendah atas orang lain sedangkan diri sendiri tidak menyumbangkan sesuatu pun selain dari sekadar pandai bercakap sahaja.

jurugegas said...

umno setuju ke

pas setuju ke

bagaimana parti lain yang ramai ahli melayu?

apa pandangan bangsa lain dalam hal ini? adakah mereka rasa terancam dan tercabar?

captain said...

i doubt it.
impossible for both parties to unite. had there been a chance, they would have done it many years ago.

just forget about it!

usin begok said...

memang baik jika dapat satukan semua melayu bawah satu parti tetapi apakah kesannya kepada kaum lain dan perpaduan nasional kelak. kaum lain sudah pasti melihatnya sebagai satu langkah perkauman melayu. apa pun, kita kaji dulu implikasinya

Anonymous said...

Tiada siapa yang boleh menyelamatkan Melayu melainkan Allah. Dan orang yang layak untuk menyatukan Melayu ialah TUN DR. Mahadir Mohamad.

Jangan buang masa...ayuh kita sokong usaha murni IBRAHIM ALI ini hingga berjaya. Tentukan kejayaan PRU 13 menyebelahi kita.

Lantik TUN sebagai Pengerusi PROTEM party baru PARTY MELAYU MALAYSIA(Melayu).

Cuma satu soalan : Harap Tun terima cadangan ini.

Mari kita doakan kesejahteraan dan kesihatan TUN supaya berkekalan dan berada ditahap yang tinggi.

salam

Anonymous said...

aku sokong berahim tapi tak sokong buat parti melayu camtu. pada aku PERKASA boleh main politik, tapi bukan untuk mencari kuasa memerintah. PERKASA should be a vehicle to promote Malay unity, independence, strength, and pressure group... Fokus PERKASA juga patut kepada eprkara-perkara kemasyarakatan Melayu yang nampaknya pemimpin sekarang susah nak tolong dengan terus-terang..

PEMINAT ROCKY

bat8 said...

Bujai,

Bagi orang yang kenal berahing ali tentu ketawa berguling-guling bila habis baca artikel ini.

2. Kalaulah berhing ali ni ibarat burung- bagi orang kelantan bagi free dengan sangkar emas sekalipun xnak. depa rela lagi bagi duit upah suruh pi bagi kat orang lain. beahing ali ni nak tak laku lagi kat kelantan.

3. bagi orang kelantan depa tak heran dan dah tak percaya lagi kat dia. Ibaratnya ; aantara ular, keling dan ibrahim ali - yang mana dulu kita balun? orang kelantan kata balun berahing ali dulu, lepas tu ikut suka hati hangpalah nak balun ular atau keling dulu!

Berahing ali ni - demi survival politik, sanggup buat apa sahaja. Kalau kena masuk MIC dan lawan samy vellu pun dia sanggup ! Itulah nilai berahing ali dimata orang kelantan.

btw, pertandingan jawatan presiden MIC antara samy vellu dengan berahing ali sememangnya cocok. Ibarat buku bertemu dengan ruas, ibarat cicin dengan jari, fits like a glove!

bat8

Anonymous said...

Sabenarnya china dah lama bersatu dalam senyap. Mula dgn pak lelah dan kj, china semakin berani menyoal itu dan ini.

lee kuan yew dari dulu dah soal macam2 sebab tu dia kena tendang.

titik merah ni "berjaya" sementara - tapi kini punya banyak masaalah, rakyatnya yg bijak pandai dah cabut lari jadi "pisang" - luar kuning dlm putih.

lepasan oxford ni penggerak utama utk menjadikan titik merah sebagai pusat negara Malaysia, selepas peliwat hilang pengaruh dan hilang tujuan - disebakan nafsu terpesong perjuangan "red dot as capital of Malaysia" ala Malaysian Malaysia.

Ibrahim hanya 'loudspeaker' tetapi 'the brains' are present UMNO members.

Nik aziz berdendam lama dan akan bersekongkol dgn sesiapa yg anti UMNO.

Situasi inilah peluang keemasan china utk kaup kuasa politik selepas memegang kuasa ekonomi. India pun di hasut dan dibimbing utk berontak kononnya baru 'terbuka mata'.

Kini Melayu berpecah belah dinegeri sendiri. Jangan sampai jadi Melayu dititik merah - langsung tiada kuasa apa pun.

Jangan dek lalai dibuai 1Malaysia jika ini bermakna hak istimewa Melayu Bumi dilelapkan.

Matlamat pertama - kikiskan kuasa ekonomi china sebab inilah asas 'kurang ajar' mereka - bak api ketika kecil berguna jika merebak membesar - bahaya (pada orang lain dan juga diri mereka). Jangan sesekali lupa May 13 riots.

Belilah dan sokong jualan Melayu Islam supaya harta masih ditangan Melayu Islam.

Matlamat kedua - bersatu teguh bercerai runtuh - Melayu PAS, PKR dan UMNO harus bergabung utk masa depan yg aman dan tenteram.

Ini diwajibkan agama (khas utk nik aziz dan sekutu dgnnya).

Matlamat ketiga - sekolah china dan india sudah tiada fungsi lagi setelah pendatang diberi kerakyatan. Fungsi sekolah2 ini adalah utk mereka pulang kenegeri asal. Jika mereka berdegil - hanta saja ketongsan habis cerita.

Jika kerajaan membiayai juga - ini adalah bertentangan dgn konsep 1Malaysia dan wang yg diberi melanggar perlembagaan Malaysia.

Melayu Baru harus berdiri tegap dan membela hak yg termaktub dlam perlembagaan negeri. Jangan nak bersopan santun, beradap, berlembut, berbudi bahasa pada orang yg tak kenang budi langsung.

JANGAN MENJADI SAPERTI MELAYU SINGAPURA - senyap, sepi dan tak bermaya, tak boleh bersuara.

Anonymous said...

Sabenarnya china dah lama bersatu dalam senyap. Mula dgn peliwat kemudian makin jadi dgn pak lelah dan kj, china semakin berani menyoal itu dan ini.

lee kuan yew dari dulu dah soal macam2 sebab tu dia kena tending keluar padang.

titik merah ni "berjaya" sementara - tapi kini punya banyak masaalah, rakyatnya yg bijak pandai dah cabut lari jadi "pisang" - luar kuning dlm putih.

lepasan oxford ni penggerak utama utk menjadikan titik merah sebagai pusat negara Malaysia, selepas peliwat hilang pengaruh dan hilang tujuan - disebakan nafsu terpesong perjuangan "red dot as capital of Malaysia" ala Malaysian Malaysia.

Ibrahim hanya 'loudspeaker' tetapi 'the brains' are present UMNO members.

Nik aziz berdendam lama dan akan bersekongkol dgn sesiapa yg anti UMNO.

Situasi inilah peluang keemasan china utk kaup kuasa politik selepas memegang kuasa ekonomi. India pun di hasut dan dibimbing utk berontak kononnya baru 'terbuka mata'.

Kini Melayu berpecah belah dinegeri sendiri. Jangan sampai jadi Melayu dititik merah - langsung tiada kuasa apa pun.

Jangan dek lalai dibuai 1Malaysia jika ini bermakna hak istimewa Melayu Bumi dilelapkan.

Matlamat pertama - kikiskan kuasa ekonomi china sebab inilah asas 'kurang ajar' mereka - bak api ketika kecil berguna jika merebak membesar - bahaya (pada orang lain dan juga diri mereka). Jangan sesekali lupa May 13 riots.

Belilah dan sokong jualan Melayu Islam supaya harta masih ditangan Melayu Islam.

Matlamat kedua - bersatu teguh bercerai runtuh - Melayu PAS, PKR dan UMNO harus bergabung utk masa depan yg aman dan tenteram.

Ini diwajibkan agama (khas utk nik aziz dan sekutu dgnnya).

Matlamat ketiga - sekolah china dan india sudah tiada fungsi lagi setelah pendatang diberi kerakyatan. Fungsi sekolah2 ini adalah utk mereka pulang kenegeri asal. Jika mereka berdegil - hanta saja ketongsan habis cerita.

Jika kerajaan membiayai juga - ini adalah bertentangan dgn konsep 1Malaysia dan wang yg diberi melanggar perlembagaan Malaysia.

Melayu Baru harus berdiri tegap dan membela hak yg termaktub dlam perlembagaan negeri. Jangan nak bersopan santun, beradap, berlembut, berbudi bahasa pada orang yg tak kenang budi langsung.

JANGAN MENJADI SAPERTI MELAYU SINGAPURA - senyap, sepi dan tak bermaya, tak boleh bersuara.

Anonymous said...

Sabenarnya china dah lama bersatu dalam senyap. Mula dgn peliwat kemudian makin jadi dgn pak lelah dan kj, china semakin berani menyoal itu dan ini.

lee kuan yew dari dulu dah soal macam2 sebab tu dia kena tending keluar padang.

titik merah ni "berjaya" sementara - tapi kini punya banyak masaalah, rakyatnya yg bijak pandai dah cabut lari jadi "pisang" - luar kuning dlm putih.

lepasan oxford ni penggerak utama utk menjadikan titik merah sebagai pusat negara Malaysia, selepas peliwat hilang pengaruh dan hilang tujuan - disebakan nafsu terpesong perjuangan "red dot as capital of Malaysia" ala Malaysian Malaysia.

Ibrahim hanya 'loudspeaker' tetapi 'the brains' are present UMNO members.

Nik aziz berdendam lama dan akan bersekongkol dgn sesiapa yg anti UMNO.

Situasi inilah peluang keemasan china utk kaup kuasa politik selepas memegang kuasa ekonomi. India pun di hasut dan dibimbing utk berontak kononnya baru 'terbuka mata'.

Kini Melayu berpecah belah dinegeri sendiri. Jangan sampai jadi Melayu dititik merah - langsung tiada kuasa apa pun.

Jangan dek lalai dibuai 1Malaysia jika ini bermakna hak istimewa Melayu Bumi dilelapkan.

Matlamat pertama - kikiskan kuasa ekonomi china sebab inilah asas 'kurang ajar' mereka - bak api ketika kecil berguna jika merebak membesar - bahaya (pada orang lain dan juga diri mereka). Jangan sesekali lupa May 13 riots.

Belilah dan sokong jualan Melayu Islam supaya harta masih ditangan Melayu Islam.

Matlamat kedua - bersatu teguh bercerai runtuh - Melayu PAS, PKR dan UMNO harus bergabung utk masa depan yg aman dan tenteram.

Ini diwajibkan agama (khas utk nik aziz dan sekutu dgnnya).

Matlamat ketiga - sekolah china dan india sudah tiada fungsi lagi setelah pendatang diberi kerakyatan. Fungsi sekolah2 ini adalah utk mereka pulang kenegeri asal. Jika mereka berdegil - hanta saja ketongsan habis cerita.

Jika kerajaan membiayai juga - ini adalah bertentangan dgn konsep 1Malaysia dan wang yg diberi melanggar perlembagaan Malaysia.

Melayu Baru harus berdiri tegap dan membela hak yg termaktub dlam perlembagaan negeri. Jangan nak bersopan santun, beradap, berlembut, berbudi bahasa pada orang yg tak kenang budi langsung.

JANGAN MENJADI SAPERTI MELAYU SINGAPURA - senyap, sepi dan tak bermaya, tak boleh bersuara.