Sunday, May 2, 2010

Hisham speaks like a party President

If we talk about relevance, many things are not. Not everybody can talk relevance. We cant question the relevant of others if we ourselves are not relevant to some people.

So, Umno vice-president Hisham said MCA must prove that it was still relevant to the Chinese community in this country. Citing the Hulu Selangor by-election result, he said although the Chinese votes in the constituency had declined, it may not necessarily mean they have lost confidence in MCA (read here).

Hisham spoke like a party president. In cases like this, not even a vice president of other parties may tell Umno to re-engineer its relevancy to the Malays. Yes, Umno have had its bad time, Hisham did mention that.

But what does the 1,725 majority for BN in Hulu Selangor reflects? That majority of the Malays there voted for BN? Dont we think PKR is still a relevant political party? Remember Kuala Terengganu where we fielded a strong local candidate? We lost 'handsomely'. He himself is in charge of Umno Terengganu but does he really attend to the State's problem?

Is Umno Terengganu still relevant in the next general elections? Is Hisham himself still a relevant Umno leader to solve the problems and bickerings there? Or does he treat all that as irrelevance!

Its not that Umno has gone through a difficult period. Umno is still facing major problems in rallying support from the grassroots. Umno has become a party dictated by some people at States and national levels. Some division chiefs and their subordinates are screwing each other, trying to bring down one another.

Is his adviser a relevant person in feeding him with precision fact and figures or any information about Umno Terengganu? Compared with the time when he was an Education Minister, he is getting snobbish of late.

Or maybe he has never been under a difficult period since his childhood days. He is the son of our beloved former Prime Minister but will he gain similar affection and appreciation given to his late father? And is it relevant to have a descendant of a Prime Minister to become one when he grows up although he doesnt possess the credibility of a premier?

Sometimes, we also need to ask ourselves - is the chair we sit on fits us well enough? If not of politics and support from the grassroots, what are we today? With our present attitude, can we forever have their full support?

We like making decision. When we think its a big and a significant one, others call it stupid. When others cry, we laugh to ourselves. When we feel we can control a big organisation by ourselves, without taking advise and getting feedbacks from others, we may end up a bigot and later on fumble in so many aspects.

We may sound being so ambitious. Nothing is wrong with that but our moves and actions are not relevant to efforts in attaining our objectives.

So, what is so relevant and what is not here...

26 comments:

wau bulan said...

jai,

only najib makes a good PM... so far. he is better than his father.

as for hisham and mukhriz, they better forget of becoming one, esp hisham.

even as a vice president, hisham lacks in many things. i believe umno members support him because of his late father, and not because of him.

he wont get any further

APOK, setiu said...

sdr,

masalah umno tganu makin parah sebenarnya. walaupun hisham cuba, masih gagal.

di beberapa bahagian, perpecahan makin ketara tetapi hisham sering dapat gambaran salah daripada orang2 yang dilantiknya.

apa boleh buat. relevan atau tidak umno tganu pada pru akan datang, bergantung kepada hisham jugak.

jika tganu jatuh semula ke tangan pembangkang, hisham boleh gulung tikar

Anonymous said...

what is relevant and what is not?

umno is, hisham is not!

Anonymous said...

kuala terengganu by-election was a good lesson for umno but they never learnt. i remember hisham at the pentarama in the stadium on the eve of polling, celebrating...

Anonymous said...

hisham ni kan ke suka publisiti! hari2 nak berita dia kuar paper dan tv.

bagi chan la sama dia bro.

dia kan ke lembut...

IbnAbdHalim said...

Talk about relevancy? Well,UMNO itself is in the hot soup. Can UMNO go alone all the way without the other components? If it's not been because of the Sabah-Sarawak seats UMNO is already dead meat. Does the keris yielding minister realize that he himself is in question over relevancy?

Anonymous said...

IbnAbHalim is right.

hisham position as the home minister is also not relevant!

cicak koben said...

bro,

apa ni?

dulu kau kata hisham ok, skg dah tak pulak

kau gaduh dgn dia ke?

airman_1 said...

apakah umno maseh relevant

Anonymous said...

yes, snobbish!

is it true that his sec-pol is leaving?

tok janggut said...

hisham needs to learn more. as a party VP, he is considerably a young chap for the post, and the way he carries himself is making people fed up and blase.

he got to learn taking good advise, not only from that datuk of his but from others who are more wellworth in certain issues.

tak boleh macam ni beb! nanti makin ramai orang tak suka, susah la lu nak jadi timbalan presiden atau presiden umno.

you got to admit that you sometimes dont care much about what other people say...

Anonymous said...

KDN tak harus ada dua timbalan menteri. abu seman dan jelaing macam takda keje langsung. semuanya hisham yang buat, hisham yang umum, hisham yang bagi PC, hisham yang masuk paper dan tv dan hisham sorang yang orang kenal.

ritma said...

jai, masalah utama umno sekarang ialah makin ramai ahlinya yang makin menyampah dengan pemimpin yang ada.

di peringkat bahagian, ramai ketua bahagian jadi diktator dengan menentukan sendiri ketua cawangan. demokrasi sudah tidak wujud. kalau bukan orang pilihannya jadi ketua cawangan, nescaya kena pinggir punya.

macam yang kau tulis dalam posting mengenai dungun, memang aku akui bahwa ada ketua bahagian yang pernah jadi ahli parlimen, akan memulaukan timbalan atau sesiapa saja dalam bahagiannya yang jadi ahli parlimen baru menggantikannya. ini memang berlaku di dungun dan banyak bahagian lain.

ketua bahagian yang tak jadi ahli parlimen ni pulak akan buat apa saja untuk menjatuh atau memburuk-burukkan ahli parlimen baru. macam2 karenah dibuat untuk menyusahkan hidup ahli parlimen ni, macam yang jadi pada matulidi di dungun.

masalahnya, ketua bahagian yang macam nilah yang diterima oleh peringkat negeri kerana sudah kaya. sebab tu menteri besar pun taknak campur tangan. bila jadi macam ni, peringkat pusat akan sentiasa dapat maklumat tak betul mengenai ahli parlimen baru ni daripada ketua bahagian sebab ketua bahagianlah yang sediakan laporan dan hantar kepada pucuk pimpinan pusat.

tikam-menikam ni makin serius, cuma pemimpin pusat tak tahu sebab segala laporan yang diterima adalah baik, sedangkan keadaan adalah sebaliknya.

jadi, ahlilah yang jadi mangsa dan terpaksa ikut telunjuk ketua bahagian yang buruk perangai ni. ini mendorong ahli untuk tidak menghadiri banyak majlis kerana meluat sangat dengan kemelut yang ada.

ini macam ke kita nak melayu dalam umno bersatu? bersatu untuk apa? untuk mengkayakan lagi ketua bahagian?

budak sekolah said...

at least mca buat pemilihan baru.

umno berani ke?

klu umno buat, hisham sure out punya!

wau bulan said...

orang macam hisham tak faham kesusahan rakyat dan ahli umno. yang dia tahu, dia dah jadi naib presiden umno...

hisham jugak said...

ooiiii bro!

baik kau jumpa aku skrg jugak!

putu mayam said...

GUA TAK TAU NAK CAKAPA APA.

YANG GUA TAU, HISHAM NI OK JE WALAUPUN MEMANG TAK OK

OK KE KOMEN GUA NI?

Anonymous said...

actually hisham can be a good minister and umno VP if he listens to advise.

ni tak. from what i heard, susah dia nak terima pendapat orang.

lagi satu sifat dia, hari ini cakap lain, esok cakap lain.

DELIMA said...

mana nak sama bapak dengan anak, bro.

arwah tun hussein memang terkenal dengan budi pekerti, suka bertanya pendapat orang lain dan tidak terburu-buru membuat apa jua keputusan.

anaknya pula lain. mungkin hisham masih terlalu muda untuk jadi naib presiden kot

kelingking said...

susah deal dengan orang yang tak pernah hidup susah ni.

susah dia nak terima pendapat orang,

susah dia nak minta pendapat orang,

susah dia nak percaya orang,

susah pulak orang nak percayakan dia,

susah bekerja dengan dia,

dia pun susah nak kerja dgn orang,

susah akhbar dan tv dibuatnya,

susah lagi kita dibuatnya

susah dia nak bantu orang lain,

susah jugak orang nak bantu dia nanti....

kelingking said...

susah deal dengan orang yang tak pernah hidup susah ni.

susah dia nak terima pendapat orang,

susah dia nak minta pendapat orang,

susah dia nak percaya orang,

susah pulak orang nak percayakan dia,

susah bekerja dengan dia,

dia pun susah nak kerja dgn orang,

susah akhbar dan tv dibuatnya,

susah lagi kita dibuatnya

susah dia nak bantu orang lain,

susah jugak orang nak bantu dia nanti....

Anonymous said...

bujai,

btol ke dia tak suka bloger?

takpa la, jgn layan

bila tiba time nanti, dia tau la penangan bloger ni macam mana!

kluangman said...

Saya rasa dalam memberi "PERINGATAN YANG SEKERAS KERASNYA, TIDAK TERAGAK AGAK DAN AMARAN' Hisham adalah calon dan Menteri yang paling sesuai dan serasi setakat ini.

kumar said...

let him speak like a party president. let him rehearse la, bro.

apa bising-bising?

Anonymous said...

bukan setakat dua timbalan menteri je. semua pegawai kanan dia pening, termasuklah pegawai khas, Su akhbar dan yang lain.

hisham nak yang terbaik daripada mereka tapi dia sendiri bukan bos terbaik untk mereka!

luvly mya said...

a bit curious, how we know that the chinese not voting for BN? The vote supposed to be secret? or my knowledge no relevents in this issue!