Sunday, May 30, 2010

Doa for Sultan Kelantan


I am in Kota Bharu, visiting relatives and friends. As a journalist, I did asked some distinguish figures about the health condition of His Majesty Sultan Ismail Petra ibni Almarhum Sultan Yahya Petra, who has been ill for quite sometimes.

I was told that he was recuperating, thanks to the continuous effort put up by his family members to cure him.

I believe the rakyat of Kelantan are concern about his health and the events that took place during his absence from the throne. Many versions of stories came to me, some of which were shockingly unbelieveable. I hope to stay awhile and dig up the truth myself.

Anyway, I would like to call on all Malaysians to pray for his health and wellbeing. The Kelantanese say he is a good and caring Sultan, so I agree. I came from a state without a King and I understand how proud is it to have one.

41 comments:

awe machang said...

salam,

saya percaya rakyat kelantan memang mendoakan yang terbaik untuk baginda sultan. semoga baginda cepat sembuh... amin

Anonymous said...

may allah be with him and help him out

will-na said...

bro, what do u mean by 'shockingly unbelievable?'

anything that u know or informed of?

we need to know too

merak said...

he was supposed to continue treatment in singapore but i heard he was not allowed. why?

i believe he is comfortable with the hospital in singapore. why not let him go there again?

who are the medical experts with him now?

i also heard that the internal problems are far from over. any latest development?

Anonymous said...

samo2lah kito doa...

Anonymous said...

bujai,

what are u trying to dig up? leave them alone with their prob

chinggay said...

so what, u came from melaka, no sultan. few hundred years ago u got sultan but then everthing gone. its good to have sultan, u know. although i am chinese, johor has a good sultan... may god helps sultan kelantan

nik suriani said...

baginda perlu pulih dan kembali ke takhta. hanya ini saja cara yg ada untuk meleraikan pihak2 yang bersengketa dalam istana.

sebagai rakyat kelantan, saya ingin melihat keluarga diraja ini aman damai dan dapat memerintah negeri dengan adil dan saksama.

anok che soh said...

semoga allah mengembalikan kesihatan baginda untuk terus menerajui pemerintahan negeri... amin

out of kelantan said...

bro, actually u are exposing yourself to danger...

stop it and do better things. dont meddle with their affairs

take my advise

ohm said...

betul ke polis terbabit dalam isu ini? kenapa mereka serbu rombongan untuk menghantar sultan ke airport dan memaksa baginda ke hospital kubang krian?

bukan rakyat kelantan je, malah seluruh malaysia perlu tahu

al-ikrak said...

ini gambar masa baginda di singapura.

carilah gambar terbaru baginda, kami nak tengok wajah baginda yang terbaru

sipitak said...

bro, apa sebenarnya yang berlaku?

di antara dua beradik lelaki ni, siapa yang betul dan siapa yang salah?

kami pun dengar dan baca banyak berita yang berlainan mengenai isu perbalahan istana kelantan ni.

harap2 ada pihak yang berani menceritakan segala kebenarannya kepada kita semua

fargo said...

WAAAAAAHHH.... NAK JADI BLOGGER DIRAJA PULAK KE?

salina, sarikei said...

sir,

if you really wanna dig the whole truth, get everybody to speak up - the queen, his two sons, their daughter, palace officials and the police.

dont get a one-sided story.

it will be interesting to know

anyway, hope the king gets well soon

wan wanted said...

bagus jai,

korek je apa yang rakyat patut tahu. ni macam2 versi yang kita dapat tapi tidak dapat disahkan kebenarannya. 20 mulut, 20 kisah... susah nak percaya.

lainlah kalau kau dah dapat kumpul info dan tulis dalam blog ni.

boleh ke?

Anonymous said...

ya allah, berilah kesihatan kepada sultan kami


amin!

toya said...

whom are you with? fariz or fakri?

kawan NSTP said...

be careful bro...very2 careful... its not going to be easy

seven down said...

oi!

berapa lama la lu nak duduk sana! balik la cepat ke kl. banyak urusan ni nak mintak lu tolong!

Anonymous said...

HMMM.... LOOKS LIKE YOU WILL STRIKE A FORTUNE IF U MANAGE TO UNVEIL THE TRUTH...

BTW, WHO IS PAYING U BRO?


SORRY... JUST ASKING

WKRP in KB said...

hanya satu cara je untuk pulihkan keadaan di istana - iaitu baginda pulih dan meneruskan pemerintahannya.

so, takda siapa berani rebut kuasa selagi baginda masih hidup dan berkuasa.

sekurang-kurangnya baginda boleh sediakan wasiat kepada siapa patut diserahkan takhta kerajaan negeri dan jajahan takluknya nanti

Anonymous said...

GOD SAVE THE KING!

Anonymous said...

hope the palace is calm and back to normal now. we dont like such crisis to happen in kelantan and elsewhere in the country.

may the lord be with his majesty

Anonymous said...

doa rakyat itu amat bernilai dan bererti dalam saat2 seperti ini. marilah kita sama2 mendoakan untuk baginda

shakirin said...

sudah tidak ramai kita temui sultan berhati rakyat... tapi makin ramai rakyat yang bersultan di hati. inilah yang boleh merosakkan institusi raja2 melayu suatu hari nanti.

HIDUP SULTAN KELANTAN! HIDUP RAJA2 MELAYU!

kelingking said...

jai, macam mana sebenarnya keadaan kesihatan baginda sekarang? rakyat nak tau gak. sejak dia keluar HUSM pada 8 mei kalau tak silap, tidak ada berita mengenai keadaan baginda. apa pun, saya turut mendoakan

Anonymous said...

bang,

banyak ke dapat... upah budu?

sori ek

mat gombau said...

jai,

den respek la sobab kau nak cungkey segalo gal sebona di istano kelantan tu.

walaupun den bukan oghang kelantan, den pun nak tau kisah sebona eh, siapa boto, siapo salah. di mana pun gajo ni duduk, samo ado di kelantan ko, kodah ko, johor ko.... ini semua rajo2 melayu yang mesti kito jago dan junjung kedaulatan eh. tanpa gajo, takdo tompek untuk melayu mengadu.

boto tak, jai?

mek 30 said...

ya Allah, kembalikanlah kesihatan baginda Sultan kami agar baginda dapat terus mentadbir negeri ini. Permudahkanlah segala urusannya... Amin!

hanky said...

i was in kota baru recently and was fascinated with its development under the pas state govt.

Anonymous said...

dah selesai ke masalah istana kelantan bro?

senyap je sejak peristiwa baginda masuk HUSM ni...

Anonymous said...

Siapa yang nak faham akan apa yang sebenarnya berlaku di Kelantan, boley baca di sini :

http://thekelantaninsider.blogspot.com

Orang Kelantan yang sebenar tahu apa yang sebenarnya yang berlaku dan orang Kelantan yang sebenar mahukan Pemangku Raja diangkat menjadi Sultan bagi menyelesaikan segala isu yang telah dan sedang berlaku.

Majoriti rakyat Kelantan mengakuinya ...

Anonymous said...

salam,

Those who read the kelantan insider only cannot paint the whole picture of the conflict....becoz the kelantan insider was hired by State government of Kelantan. The blog like Just Read, Newkk yang ku dengar dan ku lihat...will give you a check and balance...please DONT JUDGE A BOOK BY IT COVER.

amir said...

Hai,I'm Dr Amir Ramli, Doctor who manage tuanku. will help you if you have problem to convince the audience. I promise to tell the truth.Bye

amir said...

Sebagai salah seorang doktor yang merawat tuanku sehingga sekarang,pada pendapat saya kelantan insider tidak layak bercakap tentang kesihatan tuanku, memandangkan mereka tidak pernah datang melawat tuanku. mereka hanya banyak menabur fitnah. memberi fakta kesihatan yang tidak terkini( fakta kesihatan tuanku pada may 2009)dan berniat jahat. Ini di burukkan lagi oleh kenyataan halim hamat yang juga TIDAK terkini yang menyimpang dari fakta kesihatan semasa. Dr amir ramli

amir said...

Sehingga sekarang keputusan pemeriksaan kesihatan tuanku oleh panel 10 pakar doktor masih tidak di sembahkan kepada tuanku. kepada siapakah keputusan itu diberikan? Adakah kita semua faham bahawa laporan perubatan adalah sulit terhadap pesakit dan tidak boleh di berikan kepada orang ke 3 tanpa perkenan pesakit. memberi kepada anak, isteri atau kerajaan negeri adalah satu kesalahan yang BESAR. akan ada medicolegal case selepas ini!

Anonymous said...

Woi jgn byk songgeh lah Jai, u ni nak jadi Datok di kelate iye? Pi laa

Hot Canns

Marhaen Kelantan said...

Kenapa susah sangat nak faham?

Isu sebenar di sini adalah RAJA PEREMPUAN KELANTAN (RPK) yang selama bertahun-tahun terlajak menggunapakai nama Sultan untuk campur tangan urusan kerajaan negeri, membuat keputusan dan memerintah Kelantan dengan tiada hak langsung dalam Perlembagaan Negeri !

Itulah yang kini cuba diperbetulkan oleh YMM Pemangku Raja !

Masakan kakanda Sultan sendiri iaitu Tengku Rozan dan Tengku Salwani begitu berani mengeluarkan kenyataan akhbar baru-baru ini yang jelas mengkritik RPK ?

Tidakkah kalian terasa aneh mengapa Tengku Bendahara yang merangkap putera KEDUA langsung diam dalam isu ini ? Begitu juga si puteri bongsu ? Mengapa pula si putera KETIGA yang bangun menentang Pemangku Raja ? Tak pelik ker ?

Mengapa masih ramai yang tak faham ? Atau sengaja tak mau faham ?

Semua orang Kelantan tahu, the ultimate solution, walaupun diakui "tidak cantik" selagi hayat Baginda Sultan, adalah dengan mengangkat Pemangku Raja ke tempat yang ' sewajarnya ' ..

Lebih2 lagi dlm keadaan Sultan yang pastinya tidak akan 100% kembali sihat (atas faktor umur dan sejarah kesan serangan jantung) biarpun dikatakan baginda sudah beransur pulih ..

Katalah apa sahaja pun, semua orang Kelantan dah nampak apa yang " terbaik " bagi negeri kesayangan mereka.

Hanya mereka yang berkepentingan dengan RPK (baca: pengikut setia) sahaja yang tidak akan bersetuju dengan hasrat hati majoriti marhaen Kelantan ini ..

Saya berharap agar segala keputusan dan segala apa yang berlaku selepas ini adalah dilakukan/berlaku demi kepentingan RAKYAT MARHAEN KELANTAN SELURUHNYA dan bukannya demi seberapa kerat mereka, khasnya mereka yang karenahnya rata-rata rakyat marhaen kelantan sudah sedia kenal dan jelas faham ...

Maka, kenapa masih susah sangat nak paham nih ?

SITI SHARINA said...

hai marhaen kelantan,

jangan mengulas isu kesultanan ini menggunakan emosi. kalau betul RPK bersalah dakwalah baginda di mahkamah.berikan bukti yang nyata kepada pihak berkuasa. Dakwalah RPK. Jangan bercakap kosong tanpa bukti. Sebutkan kepada saya dari perlembagaan mana yang digunakan oleh saudara membolehkan kesultanan kelantan di jatuhkan jika ada RPK, anak atau keluarga yang melakukan kesalahan atau mengaibkan institusi kesultanan.Jangan guna emosi, gunalah otak yang waras.

Jika tengku salwani dan tengku rojan berani mengeluarkan kenyataan akhbar, apa pula yang berlaku kepada kekanda tuanku sultan yang bernama TENGKU MARJAN. Baginda bukan saja membuat kenyataan akhbar tetapi diikuti dengan laporan polis dan bukti CD sekali. Masakan berani betul Tengku Marjan ni kalau TIDAK ada bukti yang SAHEH dan BENAR.

Bagaimana pulak dengan rakyat kelantan yang turut berani membuat laporan polis tentang CD konspirasi menjatuhkan sultan kelantan. Adakah mereka ini mereka-rekakan bukti???

Saudara Mahean Kelantan, Jangan melihat keburukan orang sahaja. Tolong juga melihat kebaikan. Entah- entah RPK lebih mulia dari saudara. Berapa ramaikah orang miskin dan fakir yang saudara telah bantu, berapa ramaikah saudara telah mengISLAMkan saudara baru, berapa banyakkah peluang pekerjaan yang saudara telah buatkan di kelantan.

Saya rasa saudara tidak pernah berjumpa secara personal dengan RPK menyebabkan saudara sedikit kekaburan. Baginda adalah lebih baik dari apa yang saudara FITNAHKAN.

Anonymous said...

MARHAEN....

AWAK NI MAMANG BUTA SEGALA KONFLIK NI APA YANG AWAK TULIS DAN PAPARKAN MENGGAMBARKAN AWAK BERAT SEBELAH. BE SENSETIVE AND PROFESIONAL. YOU ONLY JUSTIFIED THAT YOU HEARD WITHOUT EVIDENCE