Tuesday, May 25, 2010

Are the Chinese ungrateful? Read Sanusi Junid

Call him a nationalist, a chauvinist or anything. What this former Cabinet minister and Umno veteran wrote here demands us to reconsider our political atmosphere, our unity and of course, our 1Malaysia. Datuk Najib, Muhyiddin, Soi Lek, Samy Vellu, Kit Siang, Anwar and others should read this piece - about next general elections, the future of the Malays and Malaysians and how national unity will be at stake if we take things for granted.

He reminds us about the possible status confrontation we might possibly face during the next PRU, the attitude of the Malaysian Chinese towards the government and how Umno leaders are facing conflict of detente in wooing back the support of the Malays, including its members.

Excerpts:

"...Seorang bekas Timbalan Perdana Menteri telah menjanjikan Islam sebagai wadah perjuangan sebelum beliau menjadi Menteri sehingga beliau begitu popular dan dipilih menjadi pemimpin di peringkat atasan. Apabila beliau memegang jawatan sebagai Menteri Kewangan beliau menjanjikan pula kekayaan dan kemewahan kepada penyokong-penyokongnya. Ternyata wang lebih popular dari agama sebagai hadiah untuk mendapat sokongan. Apabila ditakdirkan hilang kuasanya sebagai Timbalan Perdana Menteri beliau terpaksa merobah janjinya untuk memperjuangkan keadilan untuk rakyat jelata. Keadilan yang mempunyai berbagai wajah ini pula ditafsirkan oleh yang bukan Melayu dan Bumiputra sebagai usaha menghapuskan hak dan keistimewaan orang-orang Melayu dan Islam..."

and

"... Sudah terlalu ramai pula dari kaum China yang bangga dengan ke Chinaannya, tetapi anti sikap 'racist' yang ada pada Melayu, turut marah jika diingatkan sifat imigran yang ada padanya, tetapi lupa untuk berterima kasih kepada pemimpin mereka yang terdahulu seperti Tun Tan Siew Sin dan Tun Sambanthan yang tidak lupa berterima kasih kepada pemimpin Melayu yang dengan rela dan senang hati menerima nenek moyang imigran mereka untuk menjadi rakan senegera dengan pemberian kerakyatan..."

As usual, readers have different comments. one of whom suggested that its time for the Malays to start eating pork in order to advance their status like the Chinese and Japanese.

Excerpt:

"... Maybe as suggested, the malays should copy the Chinese and start eating pork to improve themselves overall. Obviously, not eating pork hasn't helped them to advance.."

Not with any bad intention, I guess. Sanusi was focusing more on the plight of the Malay politics and how their leaders have failed them in so many aspects. I reserve my comment.

39 comments:

a pagan said...

a have read what sanusi wrote, nothing wrong about all the things he mentioned.

however, the guy who posted such a comment must be reprimanded. the malays wont like it.

i am not a malay but remarks like this has to be contained by the authority.

its harmful for national unity!

tok peraih said...

GOOD PIECE, TAN SRI.

THE MALAYS HAVE BEEN VERY, VERY TOLERANCE ALL THIS WHILE. WE NEVER QUESTIONED THE RIGHTS OF OTHERS BUT DO NOT QUESTION OURS!

vincent said...

i personally think tan sri sanusi should be more careful when writing about the chinese. although there were truth in it, it is still not helping imalaysia

jibam said...

Democracy is the most difficult of all forms of government, since it requires widespread intelligence, and we forgot to make ourselves intelligent when we made ourselves sovereign. Education has spread, but intelligence is perpetually retarded by the fertility of the simple. A cynic remarked that, "you mustn't enthrone ignorance just because there is so much of it." However, ignorance is not long enthroned, for it lends itself to manipulation by forces that mold public opinion. It may be true, as Lincoln supposed, that "you can't fool all the people all the time," but you can fool enough of them to rule a country.

- Will and Ariel Durant-
Lessons of History (1968)

zainal mokhtar said...

Individual commentaries don't necessarily implicate the whole of the race that he comes from. But a pointed slant in such a commentary must surely indicate a bias. To say that the Malays have been given favourable treatment in this country requires a fuller examination of the full context of that statement in the entire fabric of the modern history of this young nation. Certainly the Chinese, in particular, have done exceedingly well in spite of said Malay favouritism. Would the Malays, again as a group, have fared much worse today without the so called favouritism ?
The truth of the matter must be that each needs the tolerence of the other, at the very least, in order for a meaningful peace to even exist in the country. The Malays are not inherently evil. They are easy to please, because they are naturally easygoing. Their sense of gratitude their Chinese friends have known too long - the offering of a stick of cigarette to the Malay rubber tapper was enough to make him not to be too contentious when selling his hard earned produce to the Chinese rubber dealer. In return he expects the same kind of behaviour from his Chinese friend.Facts get different interpertations because of cultural bias. The points of truth, however, surely cannot be denied, that the Malays in Tanah Melayu were influenced by their trusted leaders to welcome their Chinese brethen for the sake of Malaysian political peace. Can't the Chinese graciously accept that, or is that too much to expect after all that have happened in the last 60 years ?

don kisot said...

salam,

saya tidak menyalahkan perubahan sikap orang cina yang makin menolak kerajaan yang selama ini mendokong dan melindungi mereka. yang salah ialah pendekatan kerajaan dengan memperkenalkan dasar2 yang semata-mara digubal untuk mengambil hati dan menjaga perasaan bukan melayu. ini bolehlah dianggap dasar bermuka-muka.

dalam pemimpin umno sibuk menasihatkan mca dan mic agar menyelesaikan masalah dalaman masing2, umno sendiri sebenarnya menghadapi masalah terbesar dalam sejarahnya, iaitu menarik semula kepercayaan orang melayu dan ahlinya agar terus menyokongnya. tanggapan bahawa hanya umno saja parti untuk melayu ternyata sudah tidak boleh dipakai lagi apabila makin ramai melayu menyertai pas dan pkr. dalam erti kata lain, umno seolah-olah tidak relevan untuk menghadapi pilihanraya umum akan datang.

kenapa terjadi begini? secara amnya, pemimpin umno sudah tidak lagi menghiraukan masalah akar umbi. segalanya diserahkan kepada ketua bahagian, ahli parlimen dan wakil rakyat. wakil rakyat juga ada yang berpuak-puak. di antara ketua bahagian dengan timbalan ada krisis yang langsung tidak diambil peduli oleh badan perhubungan negeri. ketua bahagian pula sering memastikan agar ketua cawangan yang dipilih hendaklah orang yang direstuinya. jika tidak, cawangan berkenaan akan terpinggir.

kebanyakan pemimpin tertinggi umno pula hanya memasang kaki untuk mendengar masalah peringkat bawahan. di sinilah bermulanya segala kepincangan. ketua perhubungan negeri pula menyerahkan kepada ketua bahagian. dalam soal ini pun, bukan semua ketua bahagian boleh bercakap senada dengannya.

boleh dikatakan sebahagian besar ketua bahagian hidup kaya-raya dan seboleh-bolehnya ingin memegang jawatan sampai mati. sesiapa yang cuba mencabarnya akan dikategorikan sebagai mendurhaka kepada parti. jika dia ketua bahagian, dia tidak dapat menerima hakikat jika timbalannya dipilih menjadi calon adun atau parlimen. bagi mereka, ketua bahagianlah patut jadi ahli parlimen. berpuak-puak pun bermula. ahli bahagian turut berpecah.

bila kita melihat krisis dalam parti orang cina dan india, kita memperli dan menempelak mereka. kita hanya nampak masalah dalaman parti lain daripada parti sendiri. kita sibuk ke sana ke mari menasihatkan mca dan mic agar merombak parti dan memulihkan parti. walhal umno sendiri berada di ambang tenat.

apabila orang cina memainkan sentimen, melayu marah dan melatah tetapi bila melayu berbuat demikian, ia tidak boleh disangkah.

inilah masalah yang ada sekarang. jika pemimpin tidak terlalu memberi muka kepada bukan melayu, melayu tidak akan banyak merungut...

al-sabr said...

jai,

tan sri sanusi memang betul.

lihatlah hari ini. melayu tidak lagi dihormati, malah dihina oleh kaum lain sejak dr mahathir berundur.

pemimpin selepas mahathir gagal mengesan kelemahan seperti ini.

Anonymous said...

YES, THE CHINESE ARE THE UNGRATEFUL LOTS! THEIR ANCESTORS WERE BETTER HUMAN THAN WHAT THEY ARE TODAY

Anonymous said...

you malays are the same!

sadiqin said...

polemik seperti ini harus dihentikan segera kerana ia boleh meletup di muka kita sendiri.

bukan semua orang cina menentang kerajaan, malah ramai juga melayu yang sedemikian.

dalam apa hal pun, kita buang yang keruh, ambil yang jernih

phua said...

the chinese work hard because they dont enjoy what the malays and bumiputras have.

so, when they advance further, dont blame them.

blame it on the malays' attitude

Anonymous said...

JANGAN BIARKAN MELAYU HILANG SABAR!

KALAU TAK, BURUK PADAHNYA!

Anonymous said...

i am a chinese but i wont dare asking the malays to eat pork.

come on guys, stop it. its not socially healthy

manolito said...

KDN perlu siasat siapa yang menulis komen sedemikian dalam blog sanusi.

dia ni patut disimpan 2 tahun di kamunting.

biadap dan kurang ajar!

Anonymous said...

saya sependapat dengan DON KISOT. ini semuanya berpunca daripada pemimpin kerajaan sendiri. banyak dasar yang diperkenalkan hanya memanfaatkan kaum lain, menyebabkan melayu tersisih. melayu amat kurang mendapat nikmat dasar pembangunan yang kita gubal. kita sentiasa berbangga dengan pencapaian ekonomi dan kemasukan banyak pelaburan asing tetapi nikmatnya tidak sampai 5 peratus dikecap oleh orang melayu. hampir semuanya dinikmati oleh kaum lain. kita perkenalkan dasar yang hanya memanfaatkan golongan minoriti sedangkan puak majoriti dilupakan. mungkin ada dasar yang maksudnya baik tetapi kita gagal mengesan sama ada hasilnya turut dinikmati oleh pribumi sendiri.

kuang-kuit said...

nampaknya imalaysia ni akan hadapi masalah besar yang mungkin sukar dibendung lagi....

PK TIANG said...

jai,

i gota chinese wife.

she's ok... and good laaa..


hehehehehehe!

adel said...

tan sri sanunsi shouldnt have started this. it will drag on and on... no ending.

i dont know what is his motive

nyambek said...

its hard to dtect whether majority of the chinese are really against the governmnt.

what some people said maybe wrong and baseless.

johnny, sarikei said...

to my families,

plse dont read all this craps! we are mixed-marriage family of chinese, malays, indians and ibans.

we must take care of ourselves. this is a dangerous game they play.

lian said...

bujai,

why reserve your comment?

are you for sanusi or what?

man bonet said...

biarlah orang cina dengan cara mereka. jika bn tewas pada pru akan datang, tau la melayu nak buat apa!

kita sokong je siapa yang memerintah.


kah kah kah!

Anonymous said...

biarkanlah Cina dengan kecinaanya, satu bangsa yang menuntut hak saksama dalam semua bidang kecuali ekonomi. Cuba tanya pada mereka balik, bidang ekonomi boleh share tak dengan bangsa lain?

Gerenti mereka tak akan beri kerana apa yang ada pada mereka adalah hak mereka, tapi yang masih bukan hak mereka, mereka akan tuntut, dan akan diungkit-ungkit.

Masih ingat lagi tak dalam pilihanraya 1969, orang Cina diapi-apikan bahawa mereka adalah warga kelas tiga, kerana hak istimewa orang Melayu, agama islam dan juga raja-raja Melayu.

Sekarang ni lagu ini masih lagi dimainkan. Hakikatnya,mereka kontrol ekonomi lebih jauh dari bangsa lain dan taraf kehidupan mereka adalah jauh lebih baik dari bangsa lain.Tapi masih lagi tak berpuas-hati, entahlah mereka akan rasa berpuas-hati kalau PM tu dari keturunan mereka.

salmah H said...

keturunan cina selepas merdeka sehingga awal 80an lebih bersifat nasionalistik daripada era selepas itu. selepas mengecap banyak kejayaan dan kekayaan, mereka mula merasakan tidak wujud saingan atau ancaman daripada bangsa lain, terutama melayu terhadap apa yang mereka sudah miliki. sebab itulah mereka merasakan sudah menjadi tuan di negara ini...

renungkanlah

kawan cina said...

saya langsung tidak terkejut dengan komen agar melayu makan babi ni.

sebabnya, dari kecil lagi kita sudah diberitahu oleh mak bapak dan tok nenek kita betapa hina dan kotornya makan babi.

tetapi orang melayu masih minum arak, berzina, mencuri, berjudi, makan harta anak yatim, rasuah, memfitnah dan sebagainya.

tetapi bila sampai bab babi ni, ia jadi haram!

nak salahkan siapa?

Anonymous said...

bang,

kita patut suruh diorang ni berhenti cakap pasal babi ni.

haram!

siew78 said...

sanusi junid could have written it in a more mannered way, rather than pointing out at the chinese. he should have focussed just on the malays

dang anum said...

saya setuju dengan beberapa pandangan bahwa segala ini berpunca daripada pemimpin umno sendiri yang terlalu memanjakan kaum lain daripada bangsa sendiri.

orang melayu makin melihat diri mereka terasing di bumi sendiri apabila banyak perkhidmatan yang dibuka seratus peratus untuk saingan.

pembebasan sektor perkhidmatan dan kewangan bukan lagi boleh disaingi oleh orang melayu tetapi kerajaan membukanya sebegitu rupa sehingga ia dikuasai sepenuhnya orang kaum lain.

inilah balasan setia kepada umno dan kerajaan

Anonymous said...

ok what! give a chance to the chinese to become next prime minister!

1malaysia!

Anonymous said...

orang cina bukan saja tidak menyokong kerajaan yang ada, malah tidak menyokong parti mca dan gerakan kerana mereka duduk semeja dengan umno dan parti pribumi lain.

nampaknya mereka memang inginkan dap membentuk kerajaan yang akan datang.

melayu perlu insaf dari sekarang,tidak kira umno, pas atau pkr!

donadoni said...

what is wrong with eating pork when there are many malays who gamble, drink and doing things like that?

is pork the only thing that is haram in islam?

Anonymous said...

apa gaduh2 ni? tak baik tau! sapa nak makan babi, makanlah. yang taknak, jgn makan!

Anonymous said...

suatu hari nanti, melayu akan bertindak... tengok je la

guru pencen said...

saya sokong sanusi dalam hal ini. sebagai ahli politik veteran dan pernah memegang banyak jawatan penting, beliau sudah tentu dapat menilai tulisannya serta kesannya terhadap masyarakat.

beliau tidak menulis secara semberono tetapi dengan fakta yang mengarah kepada hakikat kaum cina di malaysia dan besanya mereka dengan orang cina di tanah besar.

saya juga menyalahkan peimimpin umno kerana banyak memberi ruang kepada kaum lain daripada bangsa sendiri, dengan menganggap subsidi kepada melayu sebagai sudah cukup untuk membantu mereka di segala bidang.

Anonymous said...

kita terlalu memberi muka kepada kaum ni, sebab tu diorang naik kepala.

samdol said...

yang saya tau, makin ramai cina yang tak makan babi. ramai juga orang jepun dan orang barat dah tak makan babi sebab tau babi tu menjijikkan, banyak tapeworms dan mendatangkan banyak penyakit.

sebab tu mereka yang makan babi ni perangai dia pun macam tu gak. kuat menyondol, tak kira siapa dan hak siapa!

brisbane03 team said...

jai,

remember brisbane 2003?

we saw a few malays eating pork...

Wake UP! said...

My personal opinion is that DAP which propagates Communism under the new name of Middle Malaysia is MORE DETRIMENTAL to the national unity and the peace of our country.

Illuminati:Banking and money group.

Anonymous said...

Saudara Jai,
Saya berpendapat bahawa bukan saja orang Cina sokong pembangkang malah ramai orang Melayu juga. Ini kerana rakyat tidk yakin lagi pucuk pimpinan BN diketuai oleh UMNO. Lapan tahun sebelum ini, rakyat yakin dengan pimpin BN bukan sahaja malah nampak pun bersih. Kini rata-rata rakyat bercakap "kekotoran" pemimpin. Pemimpin sekrang terlalu lemah dan banyak sagat memberi muka pada pihak lawan. Pemimpin mesti tegas dan berani membuat keputusan walaupun keputusan itu tidak sokongan ramai.Bnyak agensi kerajaan nampaknya "menyokong" kerajaan terlaluan hingga membuat rakyat muak dan benci. Kita ubukan lagi bodoh dan pak turut, kita kini dapat lihat, rasa dan dengar "kekotoran" pimimpin dan agensi kerajaan dan bagitu juga pihak pembangkang.Stelah membuat penilaian, kekotoran melebihi pihak BN, maka untuk menafikan ia tidak berterusan, ramai walaupun tidak 100 peratus merestui pembangkang, terpaksa juga sokong kerana ingin melihat peubahan sikap pempimpin UMNO/BN. Tetapi malangnya, harapan rakyat untuk melihat perubahan itu, tidak menjadi kenyataan. Tidak hairanlah sokongan kepada pembangkang setiap hari semakin kuat. Masih tidak terlewat lagi, Pemimpin mesti berani membuat perubahan secara drastik untuk mengembalikan sokonga rakyat terutama mereka yang sebelum ini memberi sokongan jitu dan adu kepada kerajaan untuk kembali menyokong.DS Najib mesti tegas dan berani membuat perubahan. Berhenti cakap-cakap retorik, berhenti bermuka-muka, berhenti sikap ambil hati. najib sebagi Presiden UMNO, jangan berganjak dengan perjuangan UMNO - bangsa, Agama an Negara. Beliau diletak di atas pesada tertinggi kerajaan oleh UMNO maka dengan itu, perjuangan UMNO hendaklah menjadi terasnya.

UMNO tulin