Thursday, May 20, 2010

Appreciating the police...

Look carefully at this photo. May I ask you Malaysians - do you want your kids to be like this? Disrespecting law and order, confronting the police and turning them (our youths) into subversive agents?

What IGP Musa Hassan told Ahmad Talib during a 'live' interview on TV3 last night was right (here). The policemen were trained to act accordingly but there are a few who went overboard. If the public refuse to cooperate in keeping a harmonised neighborhood, dont blame it on the police.

Also, he urged poliicians (especially the Opposition) not to interfere in police duty as it will disrupt the procedure of investigation. However, that's what they love doing, trying to become hero to a clear-cut criminals and politicising whatever the police do.

I dont want to go deeper into this issue but we, as parents and members of the community, should ask ourselves - is it fair to blame the police all the times when they catch your kids riding or driving around without a valid driving license?

Or is it fair for a politician to find 'a way out' for an 'ahlong' or a drug dealer being held at a police lockup?

Let's not single out any relevant case as many readers do not like it. I believe there are more good policemen than the bad ones. Generally, more people are having their brain shrink when it comes to admitting the fact that they too are not contributing to preventing crime and other sorts of wrongdoings.

Go back to the picture... ironically, many people are proud to have kids like this.

18 comments:

Anonymous said...

musa said that because he is retiring in september, bro.

he wants to leave the force in good name and faith

TIM, batu pahat said...

agree. more people are giving 'trainings' to their kids to go against the law.

in many cases, parents usually tell their kids that the police is their enemy.

no wonder more parents are becoming senseless nowadays.

Anonymous said...

THE PROBLEM IS, THE PUBLIC HAS NO KNOWLEDGE ABOUT THE ACTUAL PROVISIONS OF THE POLICE RIGHTS AND DUTY.

OTHERWISE, THEY WONT TAKE THE POLICE TO COURT EACH TIME THERE IS A CASE INVOLVING THEIR INTEREST

Anonymous said...

hello!

all nonsense la what he said. the police are actually racist!

polis gaban said...

kenapa kau tak belasah hisham lagi jai?

aku seronok bila baca posting kau pasal dia.

sebagai menteri dalam negeri, kenapa tidak dia je yang handle kes budak kena tembak tu? kan ke dia suka publisiti!

tapi bagus gak pass kan abu seman. dah lama abu seman tak kuar paper dan tv.

si jelaing tu nampaknya tenggelam terus!

man bonet said...

jai,

siapa ganti musa nanti?

aku tengok timbalan yang ada sekarang macam tak sesuai je...

gigi pun dah nak luruh abis!

Anonymous said...

all nonsense la what he said. the police are actually racist!

- Then why not ask the chinese/indian to become police, sure they don't want, due to work overload and less salary, then why say so.

- Even some chinese can't even speak malay. haiya already born in Malaysia still can't even speak malay. even want to say few word also can't. Bull Shit Man.

drafunt said...

Looking at the picture without knowing the real story and assuming that the child (and family) are acting subversively and therefore wrong, is probably the same attitude that our police takes when they see anyone that does not "obey" their orders.....be it right or wrong.
The police are there to protect and serve the public, not be judge and excutioner. But then again "To Serve and Protect" is not our Malaysian police motto. Ours are "Mesra (?), Cepat dan Betul (yup...quick to judge and quick to execute).

Anonymous said...

those in the police force are human. we are all human too. as human, we err.

only a few policemen did not oblige to standard procedures when they are on duty. blaming the entire force for one or two cases is definitely not fair.

Anonymous said...

jangan membebel banyak la jai. polis ni kadang2 sengaja cari pasal dengan orang ramai. yang dah terkena tu tau la macam mana susahnya

kuntum said...

in some countries, the police got nothing much to do.

in malaysia, they have to do most in securing a peaceful place for us to live.

so, show some appreciation to them!

toha, sarikei said...

saya sokong saranan ini. memang jasa polis perlu dihargai. janganlah kerana beberapa insiden yang membabitkan anggota yang cuai, seluruh pasukan polis dipersalahkan.

perkhidmatan lain seperti kastam, imigresen, perguruan, kesihatan dan lain2 turut memiliki banyak kelemahan di mana anggotanya membuat kesilapan tetapi rakyat tidak langsung menuding jari ke arah perkhidmatan itu.

jadi, adlaah tidak adil sama sekali menuding jari ke arah PDRM kerana kesalahan segelintir anggotanya.

jika kita mengambil kira sikap orang awam, mereka ini lebih banyak berdosa terhadap pasukan polis!

seman gagap said...

jai, tolong setelkan saman aku sebanyak rm1,400 ni. nanti aku kasi la kau upah sikit.


jangan marah haaaaaaa...

Anonymous said...

GUA TABIK SPRING KAT LU, MUSA... gua rasa lepas pencen nanti, lu jadi pelakon la pulak macam adik lu.

Anonymous said...

i agree with man bonet that the deputy igp is not very fit to replace musa hassan.

perhaps datuk ramli.....

Anonymous said...

Salam Sdr Jai,

Sebenarnya kita hidup dalam zaman yg amat mencabar dan menghadapi pelbagai ancaman dari sudut ekonomi,sosial budaya,perhubungan kaum,politik dan kegiatan jenayah.Nilai-nilai agama dan prinsip universal yg murni semakin luntur dan terhakis dikalangan mysarakat kita.Mysarakat kita menjadi terlampau materialistik dan tamak serta "selfish".Pada masa yg sama kita juga menjadi semakin sensitif dan emosional dalam banyak perkara,khususnya dalam hal yg berkaitan dengan agama,adat budaya,kaum dan bangsa.

Dalam keadaan beginilah fikiran kita mudah jadi tidak rasional dan lantas akan hilang pertimbangan yg waras.Apatah lagi jika ada pula pihak yg merasuk, meransang dan membakar pemikiran orang ramai dalam hal yg menjadi isu yg sedia hangat pada masa itu.

Pada waktu inilah kita dapati orang ramai menjadi ghairah menghentam,mengutuk dan memburuk-burukkan pihak Polis dengan cara melampau,seolah-olah pihak Polis ini begitu jahat dan tidak ada perkara baik yg telah dilakukannya.Sementara itu pula masyarakat ternampak semacam membela dan mengangkat mereka yg kononnya menjadi mangsa Polis sebagai wira.Kesalahan dan kesilapan Polis memang tidak dinafikan tetapi mana yg salah itu perlu diadili dan dihukum sewajarnya.Biarlah proses keadilan berjalan mengikut cara dan jalan yg sedia ada.

Jika kita mengambil sikap bermusuhan dengan pihak berkuasa,khususnya Polis pastinya kita akan melahirkan generasi yg bukan sahaja tidak menghormati pihak berkuasa tetapi akan membencinya.Tatasusila dan mutu disiplin akan merudum dan terhapus.Jika keadaan ini wujud maka suasana anarki, huru hara dan malapetaka akan melanda Negara tecinta ini.Walaupun perkara ini ternampak semacam satu khayalan kepada sesetengah pihak,tetapi percayalah ianya satu perkara yg pasti berlaku jika kita terus menerus membiarkan sifat dan sikap orang ramai membenci pihak berkuasa ,disamping membiarkan kegiatan membakar semangat perkauman dan agama berleluasan.Apa yg berlaku di Bangkok sekarang ini merupakan satu contoh yg nyata,walaupun punca kejadian itu sekadar berkisar disekitar isu politik.

Sebenarnya Negara kita telah mengalami pengalaman itu dalam tahun 1969 yg lalu.Sejarah hitam itu mistilah dijadikan pengajaran dan iktibar kepada kita semua.Jika kita lupa sajarah kita akan dipaksa mengulangi dan menerima padah dari peristewa yg telah
tersimpan dalam lipatan sejarah itu.Fikirkanlah secara waras dan rasional agar negara kita terselamat,terus aman dan makmur.

Askar Tua

Anonymous said...

jai, bole pinjam 50 ringgit . . . nake behli tulang khambeng. Dengau skg ko ni kaye raya.

Hot Canns

life is not a fairy tale dude said...

There will be some bad apples among the good ones.

Article 160