Saturday, May 22, 2010

Allah revisited... at BUM 2010

update
BUM 2010 blasted!

The forum on 'Allah' at BUM 2010 in Subang Jaya yesterday drew some furious comments from readers on this blog and also on Rockybru's. Some were nasty, too.

Excerpts:
bujai, tanya rocky - adakah kebebasan dalam BUM bermakna mereka bebas memilih topik perbincangan yang tidak sepatutnya? adakah BUM sengaja berbuat demikian untuk menyemarakkan lagi sentimen agama di malaysia? adakah BUM ini terlalu bebas sehingga dibenarkan oleh kerajaan untuk membahaskan tajuk sedemikian? adakah orang2 seperti ini yang patut bercakap mengenai ALLAH sedangkan mereka ini sendiri patut dikecam kerana pendirian yang bercanggah dengan islam? apa pendirian BUM sebenarnya?

and

"secara peribadi, saya mengecam forum BUM 2010 yang membenarkan isu allah dijadikan bahan senda dan polemik ahli politik dan bloger picisan. hal seperti ini tidak seharusnya berlaku, apa lagi ia membabitkan parti politik yang ternyata menggunakan nama allah untuk memancing sokongan orang bukan islam. rata2 yang datang ialah bloger antikerajaan dan penyokong politik pembangkang. kerana itulah, saya kira, isu allah ini sengaja dibangkitkan semula untuk menghangatkan suasana forum. saya sama sekali tidak menduga orang seperti harris ibrahim boleh bercakap merapu mengenai allah, al-quran dan hadis sedangkan dia sendiri ternyata berpendirian islam-sekular dan tidak menghiraukan agamanya dipermain-mainkan oleh orang lain. memang saya kesal kerana penganjur tidak memilih topik yang sesuai untuk dibahas dan dibincangkan. isu allah sepatutnya tidak dipolitikkan demi kepentingan peribadi. datuk rockybru harus mengambil kira sentimen yang ada sebelum membenarkan tajuk ini dijadikan bahan senda. di kalangan hadirin semalam, ramai yang menyatakan rasa tidak puas hati dengan isu itu walaupun forum ini bagus diadakan bagi merapatkan hubungan pelbagai pihak. kita perlu peka dengan isu yang tidak sepatutnya dijadikan bahan polemik ahli politik murahan seperti ini. saya harap mereka akan lebih berhati-hati pada masa depan. janganlah kerana kita inginkan perhatian, kita sanggup menggadai maruah agama sendiri!"

Earlier posting:

I thought its all over or at least things have cooled down. Now I understand why some politicians and even bloggers love riding on sentiments, very sensitive sentiments.

At bloggers BUM 2101 Forum today, the Allah issue took center stage again (here). Panelists, both from Umno and the Opposition exchanged views and words about Allah.

When one said Allah is a universal word and can be used by all religions, the other contested it. Although different opinions didn't lead to breakup among friends (both from pro and anti-govt), I personally believe such a topic could have been avoided.

Speakers like PKR's Zaid Ibrahim, lawyer Harris Ibrahim and Khalid Samad of PAS spoke different aspects of Allah and on individual tone. So was blogger Akramshah Sanusi.

The bottom line is, let us not relive and add fuel to the issue. Although the government, especially Umno has yet to come up with a solid proposal as to how the issue should be resolved, let's everybody - irrespective of political parties and religions - put it to rest and live as Malaysians!

42 comments:

lian said...

enough is enough.

politicians and bloggers alike, stop it please!

better concentrate on how to unify our people, tha malaysians!

kasanova said...

bro,

i think u bloggers invited the wrong panelists.

next time, choose who and who and be careful on the topics.

we should also stop toying around with religious sentiments

budak kampus said...

umno hentam pas, pas bantai umno, bn gasak dap, pas belasah umno, pkr tibai umno.... sampai bila pun isu ni tak abis.

agaknya diorang suka tengok rakyat malaysia saling berperang dan berbunuhan sesama sendiri, baru nak berhenti main isu agama ni.

ya allah... sedarlah sikit!

Anonymous said...

its time to stop.

as u said, put the issue to rest and let all of us live in harmony and peace.

no point prolonging issues like this

Anonymous said...

BLAME IT ON THE ORGANISER!

solo said...

bagus la.

khalid dari pas, zaid dari pkr.

takda ke orang umno dijemput sebagai ahli panel?

BUM ni antikerajaan ke apa?

Wake UP! said...

Isunya kita semua sedia maklum. Kristian nak guna nama Allah supaya mudah mubaligh Kristian menyebarkan agama Kristian.

Jangan berlembut lagi. KDN jangan jadi pondan tepi jalan.

Maybe rocky bru should organize his own annual blogger united meeting which does not see too many opposition inclined panelist talking without any input from BN.

Stop the apostate

Anonymous said...

hahahaha.... kalau jadi rusuhan kaum di malaysia ni, salahkanlah khalid, zaid, haris dan orang macam ni.

tak habis2 lagi nak menyusahkan rakyat.

namanya pembangkang tapi pembangkang yang benar2 nak hancurkan negara,

ni lah dia!

dajal suci said...

amende BUM ni?

apsal nak sebut isu allah ni lagi?

akai tarak!

fatty bum bum said...

BUM BUM BUM, bunyi senapang
kanak2 segera lari sembunyi
BUM BUM BUM, bom pulak berdentum
jahanamlah negara ini tahun...

lu orang la yang akan bertanggungjawab!

koboi said...

i agree with lian.

keep malaysian politics in good shape. nobody should relive the issue again... not ever again.

look forward for a better future together.

Anonymous said...

u people are just idiots! politicians and bloggers!

montoya said...

ni semua ahli politik yang dah bangkrap dengan idea.

dah takda isu lain untuk tarik peminat.

peminatnya pun jenis tolol semuanya.

dah takda apa nak diterangkan pasal isu allah ni. umno betul dan salah, pas pun ada betul dan salah, pkr pun serupa.

yang betul cuma dap!

Anonymous said...

some people are with brains and without.

bloggers got brain but politicians got only their peanuts!

lekir said...

ya tuan alah, ampunilah wa punya losa....

dari dulu pun orang bukan islam dah sebut TUAN ALLAH....

apa salahnya?

elok jugak untuk mereka berjinak dengan islam

so, amende yang nak dihebohkan lagi ni?

lempang sekor-sekor kang!

Anonymous said...

such problems only arise in malaysia, not in any other nations.

allah has been widely used by non-muslims. so, stop politicising it!

Anonymous said...

who are these people to talk about allah?

they are the apostate!

Anonymous said...

i saw u there jai.

u shouldnt have attended!

lots of nonsense!

seven down said...

wrong forum to defend allah issue. haris ibrahim the racist, zaid ibrahim the drunken sailor and khalid samad the big liar have no rights whatsoever to talk ALLAH!

may ALLAH forgive them all

Anonymous said...

those who attended BUM 2010 yesterday were all BUMPS!

al-hadi said...

bujai, tanya rocky - adakah kebebasan dalam BUM bermakna mereka bebas memilih topik perbincangan yang tidak sepatutnya?

adakah BUM sengaja berbuat demikian untuk menyemarakkan lagi sentimen agama di malaysia?

adakah BUM ini terlalu bebas sehingga dibenarkan oleh kerajaan untuk membahaskan tajuk sedemikian?

adakah orang2 seperti ini yang patut bercakap mengenai ALLAH sedangkan mereka ini sendiri patut dikecam kerana pendirian yang bercanggah dengan islam?

apa pendirian BUM sebenarnya?

hamba allah said...

secara peribadi, saya mengecam forum BUM 2010 yang membenarkan isu allah dijadikan bahan senda dan polemik ahli politik dan bloger picisan.

hal seperti ini tidak seharusnya berlaku, apa lagi ia membabitkan parti politik yang ternyata menggunakan nama allah untuk memancing sokongan orang bukan islam.

rata2 yang datang ialah bloger antikerajaan dan penyokong politik pembangkang. kerana itulah, saya kira, isu allah ini sengaja dibangkitkan semula untuk menghangatkan suasana forum.

saya sama sekali tidak menduga orang seperti harris ibrahim boleh bercakap merapu mengenai allah, al-quran dan hadis sedangkan dia sendiri ternyata berpendirian islam-sekular dan tidak menghiraukan agamanya dipermain-mainkan oleh orang lain.

memang saya kesal kerana penganjur tidak memilih topik yang sesuai untuk dibahas dan dibincangkan. isu allah sepatutnya tidak dipolitikkan demi kepentingan peribadi.

datuk rockybru harus mengambil kira sentimen yang ada sebelum membenarkan tajuk ini dijadikan bahan senda. di kalangan hadirin semalam, ramai yang menyatakan rasa tidak puas hati dengan isu itu walaupun forum ini bagus diadakan bagi merapatkan hubungan pelbagai pihak.

kita perlu peka dengan isu yang tidak sepatutnya dijadikan bahan polemik ahli politik murahan seperti ini.

saya harap mereka akan lebih berhati-hati pada masa depan. janganlah kerana kita inginkan perhatian, kita sanggup menggadai maruah agama sendiri!

Anonymous said...

haris dan zaid bercakap pasal allah?

memang la kelakar!

Anonymous said...

TOLONG JANGAN PERSENDAKAN ISU ALLAH LAGI. DAH CUKUP! KALAU PARA BLOGER SENDIRI MENGGALAKKANNYA, MEREKA HARUS TANGGUNG AKIBAT JIKA NEGARA HURU-HARA

Anonymous said...

wrong panelists for the wrong topic.

anti-zaid said...

those who spoke about allah at BUM 2010 are satan's love child.

mulut baru arak tapi cakap pasal ketuhanan!

ptuiii!!!!

sipitak said...

idea forum tu bagus bro, cuma tajuknya tak sesuai. lebih tak sesuai bila orang yang berhujah mengenainya adalah jenis islam loose!

usin put put said...

bujai,

nasib baik kawan lu si usin lempoyang tu tak bercakap mengenai agama.

bayangkan.... kah kah kah!

brunette said...

tell your bloggers friend, esp bru, next time dont forget to invite kit siang, karpal and samy vellu to speak about allah. i bet more people would attend

mentonet said...

DAH JADI TAK SENONOH DAH BUM NI.

AKU SYORKAN PADA FORUM AKAN DATANG, KITA BINCANG PASAL KRISTIAN PULAK. PASTU BINCANG PASAL HINDU, BUDDHA DAN SEBAGAINYA.

BAGUS NI!

LEBIH2 LAGI BINCANG PASAL ISU LEBIH BANYAK KUIL DARIPADA MASJID DI MALAYSIA NI.

AMACAM... BAGUS TAK?

Anonymous said...

waaaaa jai!

kau je yang patut cakap pasal agama ni. kan ke dulu kau pernah masuk arqam?

sori beb... hehe

Anonymous said...

YOU GUYS REALLY SUCK!

Anonymous said...

oiii... apa salahnya. diorang tu nak bagi orang bukan islam paham mengenai kedudukan isu allah ni.

so, haris ibrahim pun boleh cakap, apa!

tengkolok said...

saya nak tanya, kenapa tajuk allah ni dibenarkan di forum berkenaan?

kenapa tak cari tajuk lain yang lebih sesuai sedangkan penganjur tahu bahawa mereka yang bercakap mengenai isu allah tu bukannya ulama atau mereka yang benar2 arif mengenainya?

apa motif BUM sebenarnya?

Anonymous said...

karut marut semuanya

whiteorange said...

KEBEBASAN PUNYA BATASNYA

Menarik rambut didalam tepung, rambut jangan putus manakala tepung tidak berselerakan..

kerana pulut santan binasa , kerana mulut negara binasa ...

Manusia perlu dikawal, kerana manusia sering bertindak melebihi sifat haiwan..

AKU SOKONG ISA KERANA AKU MAHU HIDUP DALAM NEGARA DEMOKRASI TERPIMPIN

Rocky's Bru said...

Yang berbahas pasal isu penggunaan "Allah" kat BUM2010 tu semua orang Islam beb. Akramshah tu Muslim. Khalid Samad, Muslim. Haris Ibrahim, Muslim. Dan moderator sessi tersebut, Salahuddin aka A Voice pun Muslim jugak.

Mereka berlainan pendapat sikit -- Akramshah vs Khalid & Haris. Saya cukup bangga dengan anak muda ini, sorang-sorang aje pun sukar nak dikeroyok.

Malah, dalam penggulungannya, Akramshah menyeru puak gereka Katholik di negara ini melakukan apa yang patut, iaitu menggugurkan desakan mereka mau menggunakan "Allah". Hanya dengan cara ini, kata Akramshah, baru isu ini dapat diselesaikan tanpa apa-apa implikasi buruk.

Hebat dan perkasa anak Sanusi Junid ni. Bila saya tengok cara dia berhujah dan mempertahankan kepercayaan kita (saya, sekurang-kurangnya), saya rasa masa depan politik orang Melayu amnya, dan Umno khususnya, masih cerah.

Terima Kasih.

Rocky's Bru said...

Yang berbahas pasal isu penggunaan "Allah" kat BUM2010 tu semua orang Islam beb. Akramshah tu Muslim. Khalid Samad, Muslim. Haris Ibrahim, Muslim. Dan moderator sessi tersebut, Salahuddin aka A Voice pun Muslim jugak.

Mereka berlainan pendapat sikit -- Akramshah vs Khalid & Haris. Saya cukup bangga dengan anak muda ini, sorang-sorang aje pun sukar nak dikeroyok.

Malah, dalam penggulungannya, Akramshah menyeru puak gereka Katholik di negara ini melakukan apa yang patut, iaitu menggugurkan desakan mereka mau menggunakan "Allah". Hanya dengan cara ini, kata Akramshah, baru isu ini dapat diselesaikan tanpa apa-apa implikasi buruk.

Hebat dan perkasa anak Sanusi Junid ni. Bila saya tengok cara dia berhujah dan mempertahankan kepercayaan kita (saya, sekurang-kurangnya), saya rasa masa depan politik orang Melayu amnya, dan Umno khususnya, masih cerah.

Terima Kasih.

Anonymous said...

good forum maaaa.... got allah or not, we are good citizen what!

mastana said...

jai,

buleh tahan gak bahaso melayu sepupu kau ni.

ingatkan buleh tulih omputih jo!

syabas la pado dio dan bloger lain sobab anjur forum macam ni.

bujai said...

mastana,

dak rocky ni, macam2 bahaso dio buleh, termasuklah bahaso sanskrit dan bahaso jiwo bangso.

kau buleh ko?

Anonymous said...

next bum, better be careful lor. also invite more ministers and qualified speakers... not hifi speakers!