Tuesday, April 20, 2010

Not easy when you are spotted

Browsing the Opposition command centre and camps was interesting. As a journalist and blogger, it would be fun doing some investigating and fact-gathering IF YOUR ARE NOT SPOTTED!

Now we understand why some bloggers did not display their photo on their blogs. They just did not want to be recognised. Some label them as coward. irresponsible and only like to throw stones at people.

I got my picture on my blog, thinking nobody would bother to know how I look like, where I stay, etc. I was wrong.

Merely 20 minutes into conversation with some PKR people in Batang Kali last nite (around 10.30pm), a few men aged between 25-40 intervened, saying: "Awak blogger pro-kerajaan, kan? Saya kenal awak. Elok keluar dari sini."

In defending my presence, I said I had never written anything bad about them during the start of campaigning for Hulu Selangor. They didnt buy it. "Blogger kerajaan semua sama, semuanya memburukkan pembangkang."

Hey! What about their bloggers who keep on battering the government blindly?

So, I left the place (not intimidated), only to notice that a group of six people were leaning on my car. "Ni kereta encik ke? Patutlah ada sticker Press," said one of them. Lucky, they didnt smash up my windscreen or scratch its body. "Tak payahlah datang sini lagi."

My reminder to other bloggers on duty in Hulu Selangor, hide your identity for the sake of your safety, especially in the Opposition-controlled areas. I think that's part of the reasons why Rockybru, Ahmad Talib and some bloggers of disclosed-identity have yet to be spotted there...

15 comments:

thai song said...

its part of the duty, sir. they were the ones feeling intimidated by your presence.

they are also so naive about reporting.

however, do go on.... em sai keng!

lambretta61 said...

bro,
pembangkang ni sentiasa curiga terhadap orang lain, termasuk adik-beradik dan kawan2 yang bukan sama parti dengan dia.

jadi, tak heranlah bro kena provoke macam tu. dan perkara biasalah mereka bersifat sedemikian demi menutup kelemahan mereka.

bro buat keje macam biasa je. kita ada undang2. bro kan ke rapat dengan IGP! hehehehe

Anonymous said...

Unlike Rocky, Bujai is a blogger without integrity, just like the lame ass Tok Mat. Btw, Tok Mat has been going around saying bad things about Penang UMNO, after he hosted them on TV.

KAWE NIK AJIH said...

KALU ADO SAPO2 CUBO NAYO DEMO, GOYAK KO KAWE NIH. KAWE ANYTIME BULEH TUGHUN.

STAKAK DUO TIGO ORGHE TO KAWE BULEH LA, KALU LEBIH, MAAK JO LA.

samseng kg dusun said...

bujai. need a bodyguard? if u can afford to pay me 3k, employ me.

jurutera, PKR said...

sdr bujai,

saya sudah mengikuti blog sdr hampir setahun. walaupun saya sendiri bukan pro-kerajaan, saya meminati blog sdr kerana saya rasa sdr seorang penulis yang adil. tidak pernah saya membaca tulisan sdr yang menghentam pembangkang dengan teruk dan sdr juga sekali-sekali mengkritik dasar kerajaan.

saya adakalanya meninggalkan komen tanpa nama pada blog sdr dan tidak pernah sdr mengenepikannya.

blog sdr sepatutnya menjadi contoh kepada blogawan lain yang hanya tahu menghentam seseorang tanpa bukti jelas. mereka juga tidak berani dan menjadi amat pengecut untuk menyiarkan gambar masing-masing pada blog mereka.

sdr juga amat berhati-hati dalam segala penulisan agar tidak terlalu menyinggung perasaan sesiapa.

apa yang berlaku di batang kali, saya kira adalah perbuatan mereka yang tidak biasa dengan blogawan dan wartawan. mereka seperti merasakan diintai di segi kelemahan yang ada. sama ada barisan nasional atau pembangkang, kedua-dua pihak memiliki kelebihan dan kelemahan.

apa pun, saya harap sdr terus berkhidmat untuk pembaca dan rakyat malaysia.

budak moncino said...

jai,

hebat kau. begapo kau dapek upah untuk blog hulu selangor?

bagi la den sikit, nak boli tali kambing ni.

PKMT said...

bujai, u are ok man. those bloggers with no accurate identity dan photo are merely coward!

they dont got balls!

adik, UM said...

bang,

sebenarnya diorang yang takut dengan abg...

dont wori, adik2 kat UM sentiasa sokong abg.

abg is the bestest!

donplaypuks® said...

It's really sad when people don't understand or respect the concepts of democracy and free speech.

The HS guys you encountered deserve to be spanked!

dpp
we are all of 1 race, the Human race

bujai said...

to ANON 1.00,

thank u for dropping a few lines. integrity? who? do you know what integrity is all about?

anyway, being a coward like u is worse that someone without integrity. i published your comment because u are part of the readers.

being ANON all the time makes u a coward, dont u agree? what does a coward know about integrity!

bujai said...

kpd JURUTERA, PKR,

terima kasih banyak2. saya sebenarnya bukanlah seperti blogawan lain yang suka tembak membabi-buta. politik menyuakan kita dengan pelbagai kemungkinan.

saya tidak terlalu berminat menghentam mana-mana peribadi secara terang2 walaupun ada bukti. ada had untuk berbuat demikian.

saya akan terus mengkritik sesiapa saja, termasuk kerajaan jika saya dapati ada sesuatu yang tidak kena dengan pelaksanaan dasar dan hal2 lain.

memang tugas kita sebagai rakyat ialah menegur kerajaan. kita juga berhak menegur pembangkang jika cara mereka tidak langsung menyumbang kepada pembangunan rakyat.

saya ada pendirian sendiri sebagai blogawan dan wartawan.

terima kasih sekali lagi

Anonymous said...

tak lama lagi, hulu selangor akan jadi macam kelantan jika zaid menang. semua orang akan buleh kecek klate....


yang peliknya, zaid sendiri malu nok kecek klate!

nate!

Anonymous said...

And these are the preachers of democracy?

A GOOD MAN DOES NOTHING.

JomoSamaTuaran said...

Adalah lebih selamat menyembunyikan wajah daripada menunjukkan wajah kita...
`JOURNEY WITHOUT RETURN' bro....