Thursday, April 8, 2010

Hulu Selangor: Let us see...

Of course, its the prerogative rights of the Prime Minister as chairman of Barisan Nasional to decide which party will represent the government in the Hulu Selangor parliamentary by-election on April 25. And I am sure Samy Velly is most happy now as the traditionally-held MIC seat is still intact (read here).

Najib has been very wise in making the decision. Samy is already a winner. The only question here is, can BN win the seat from Pakatan Rakyat?

I am not refuting the Prime Minister's decision. I am more concern about winning. Hulu Selangor suddenly reminds me much of Kuala Terengganu parliamentary by-election in January 2009, in which BN lost to Pas. Why? They fielded an 'unwanted' candidate when the voters prefered someone else.

Are we for the interest of MIC as a BN component member or for the sake of the ruling party? Do we really need a win or just to contest-and-lose in Hulu Selangor.

I dont know how much homework has the BN done in Hulu Selangor. I am not sure as to whether they acknowledge the sentiment of the majority there and take into account who do they actually want as their Member of Parliament. Didnt we learn anything from the last defeat?

No, I am not being bias. IMalaysia is good. Equality is to be upheld but there are times when we need to reconsider our position for the benefit of all, in this context to ensure BN winning the constituency. We have been very 'fair' in the last general elections but it didnt pay!

I better stop here. I am going back to Hulu Selangor...just to listen.

28 comments:

A. Alshukor said...

To make it very simple, isn,t it a test for BN upholding what PM Najib vision are.

Are the party members whit him, will the rakyat be with him ???

Non-partisan said...

I wish to recall when Palanivel was making his rounds during the 2008 Gen Election campaign.' Sudah mau pilihan raya lagi kah ?' came the general response from the Hulu Selangor electorates. Palanivel lost.

Anonymous said...

Who is paying for your trip to Hulu Selangor? You seem like a very dirty blogger. Just saylah JAI you dont want an Indian candidate.

Ryzal72 said...

Assalamualaikum,

Sdr. Percaturan strategik di Hulu Selangor sudah masuk ke fasa ke 2. Calon BN sudah di ketahui iaitu MIC. Sejauh mana icon MIC di mata pengundi India hulu selangor?. Di mata Cina Hulu Selangor dan di mata Org Melayu?. Calon PKR juga sudah diketahui- Zaid Ibrahim. Jenteranya sudah bergerak sakan.

Jika sdr datang ke Hulu Selangor boleh lea hubungi saya . Saya menetap di Kuala Kubu Bharu. Kita boleh sembang lama. Ini nombor saya, nanti saya akan perkenalkan diri saya lebih lanjut jika kita telah berjumpa: 013 52 33 861. POHON JGN DI SIARKAN COMMENT SAYA. TQ.

John said...

Plz Help us to expand - Your blog has been link to our website http://mybloghub.my/ (blogroll section) ...please consider linking us back...in return, we believe both of us will

get great traffic/visitors....thank you.

http://mybloghub.my/

Anonymous said...

jai,

its a tough time for najib and bn. najib got to be fair to mic and other components parties too.

win or lose, it doesnt matter.... as long as it fits to satisfaction of some people... dont u think so?

Anonymous said...

u are a bias blogger!

i think u hate indians!

bujai said...

to the 2 anons who accused me of being bias and anti-indians:

i wrote for the sake of barisan nasional, for the sake of the country, for the sake of the malaysia, chinese, indians and others.

we lost so many by-elections if you could recall and this one is important for najib.

i gave an example of kuala terengganu by-election. the candidate is a malay and not indian. whether he is a malay, chinese or indian, barisan nasional must get the right candidate, someone who is welcome by the majority. in kuala terengganu where more than 80 per cent voters are malays, they rejected bn candidate because he was not popular.

its fair to see a malay, chinese and indian candidate contesting in areas where their race doesnt form the majority. some won, some lost but after a streak of losing games, we tend to forget the rakyat.

it doesnt matter who is bn candidate but a win for bn will secure victory for everybody.

dont u understand?

thank you

toing said...

percaturan yang silap, rasanya. bukan nak kata mic tak boleh letak calon. yang penting ialah kemenangan bn.

pasrah said...

jai,

kita tengok siapa betul... rakyat atau kerajaan!

Anonymous said...

bila la agaknya pandangan rakyat majoriti dapat diterima oleh pemimpin kita ni.

kalau kalah, mesti salahkan orang lain punya!

sindrom said...

bujai,

saya rasa datuk seri najib pun serba salah dalam menentukan calon di hulu selangor - sama ada untuk memastikan kemenangan bn atau memuaskan hati mic.

dalam hal ini, saya sokong keputusan beliau kerana mic kalah banyak kerusi pada pru yang lalu. elok kita cuba sekali lagi.

kalau kalah, kita tau lah siapa nak dipersalahkan

mastana said...

anons,

bujai doesnt hate indians. i know him very well. in fact he got many indian friends.

his only concern is another defeat for bn.

the kuala terengganu case speaks loud enough

Anonymous said...

SURE PR MENANG PUNYA!

ORANG MELAYU HULU SELANGOR NAKKAN CALON MELAYU. BUKAN SOAL ISU KAUM TAPI MEREKA MEMANG DARI DULU NAKKAN CALON MELAYU.

JIKA MENTERI KERJARAYA KITA BOLEH SERAH KEPADA ORANG MELAYU SEJAK DIKUASAI MENTERI KETURUNAN INDIA SEJAK SEKIAN LAMA, APA SALAHNYA LETAK MELAYU PULAK.

NI UNTUK KEPENTINGAN PARTI, BUKAN UNTUK JAGA HATI SAMY VELLU!

demang said...

kasi can la sama mic bro. lets see if they can win this seat for bn.

kalah kalu, samy got to reconsider his position in the party...

Anonymous said...

stupid blogger!

i dont like u at all!

Anonymous said...

yes. i agree. its not about race, its about barisan nasional!

all of you who accuse bujai of being racist, are the ones who are!

jibrak said...

hilang dah saspen.

datuk najib patut diam dulu. lagi dua hari nak penamaan calon, barulah umum.

ni awal sangat.

pro-PR said...

hahahahaha!!!!
elok korang yang sokong najib ni bergaduh dalam blog.

yang pasti, pakatan rakyat akan menang.

HIDUP ANWAR!

ex-mate said...

jai, kau tak buat liputan nanti ke?
siapa sponsor? ajaklah aku sekali.

Anonymous said...

kalau macam ni, awal2 lagi kita dah boleh agak keputusannya.... kan?

Anonymous said...

Datuk Noh Omar, menteri pertanian minta AMPUN sama orang Cina. Noh takut sama orang Cina... Melayu apo ni'eh???

Noh minte AMPON khas untuk akhbar Cina di kafeteria Parlimen.

Noh PONDAN

Anonymous said...

Brother Jai,
PM buat keputusan atas dasar setiakawan dan ikhlas. MIC juga patut ikhlas dan atas seangat setiakawan, jika tidak mampu memberi kemenangan hendaklah serahkan kawasan Hulu Selangor kepada komonn parti BN yang boleh membawa kemenangan. Dalam seneriao politik sekarang terutama di Hulu Selangor, rata-rata orang bercakap bawa MIC tidak akan diterima oleh mojoriti pengundi bukan sahaja orang Melayu, China dan juga India. Majoriti orang asal (Asli) akan sokong dacing tetapi yang lainnya berbelah bagi dan lebih cenderong tidak menyokong MIC. Jika G.Palanivel juga diletakkan snbagai calon, BN pasti akan kalah teruk. pada tinjauan saya dan rakan-rakan, PKR tidak kuat tetapi BN tidak kukuh dan tidak satu suara, terutama di Batang Kali. Pengundi atas pagar juga lebih berminat kepada PKR daripada BN (MIC khasnya).

Anonymous said...

Dear Jai,
If Zaid Ibrahim is PKR candidate, then we have NO WORRIES!
Zaid is as good as putting a Non-Malay.
What does a drunk lawyer with liberal views about Islam and Malay Rights have in common with the Malays of Hulu Selangor?
Answer: - NOthing!
Nope,I'm not worried if Zaid is the candidate.

BarabumKabum.

Anonymous said...

saya anak jati hulu selangor...sesungguhnya memang terkejut dengan keputusan PM...kami nakkan calon melayu...jika ditanya majoriti bakal pengundi akan mengatakan sedemikian.Saya bukan bersikap perkauman, tapi sudah sekian lama kami pengundi di Hulu Selangor inginkan calon dari Melayu, berilah peluang pula pada kami pula.. apa pun kita tengoklah percaturan sape yang menang atau kalah...jgn nanti dah kalah, kami dipersalahkan..sedangkan mereka yang diatas telah diberi pilihan...renung2kan..

Pembayar Cukai dan Pengundi Maya said...

Isu utk pilihanraya:

i)myPRocurement - siapa budak umo23tahun ni; kroni saper, siaper yng kenyang..aku bayar cukai, kerajaan mesti amanah belanjakan duit aku

2)APCO - kita sumua tahu pengintip ada dimana-mana, come clean, perlu independent investigator (hati hati jgn guna tali barut Mossad, ShinBet, SCIA (Singapore CIA) dan agensi sewaktu dgnnya.

dsbnya..

Anonymous said...

Setuju ... KT kalah sebab salah pilih calon ... tapi tu zaman Tun Lan ... skrg DSNTR jadi PM ... tak leh nak banding ... tak gitu.

Kalau tak silap ade yg kata ... we learn history, so that we will not repeat the same mistake.

Mana 'mistake' nye ... calon ke ... yg pilih calon ke ... yg umum calon ke ... yg undi calon ke ... yg mati-mati nak calon yg sama ke ...

Lu fikirlah sendiri.

Nani Cheras

budak sekolah said...

apa-apa pon dato sri belom buat pencalonan..masih ada masa untuk tukar