Thursday, April 29, 2010

Ezam... a Senator?

Ezam Mohd Noor, the Senator?

I dont know whether we are making the right choice now but I think he should be given another few years. After being with Anwar for so long and once one of his strongest aides, he eventually re-joined Umno more than year ago when Pak Lah was the Prime Minister.

No, I am not questioning Datuk Seri Najib rights in making the selection nor am I talking for those who share similar thought.

I just think this guy should be given more time. After all, he is just an ordinary Umno member. The only thing that differs him from the rest of Umno 'ordinary' member is, he used to serve Anwar and a lot of people know him. Contribution to the party is average as there are still many Umno members who have dedicated their live to the party.

His appearances in some BN or Umno 'ceramah' during by-elections were mostly slotted to hammer Anwar. After a few 'ceramah', people were blase with his '6 boxes of evidence'. I covered most of the by-elections where he was invited as a guest speaker. Didnt you list listen to the what the rakyat said?

We make decision from time to time but when we think we are making the right ones, some of it are actually not wise as it backfires easily.

No further comment. Just wishing him.... congratulation for the easy passage!

36 comments:

hashim chonel said...

Jai,

I totally agree with you on Ezam, it's seem that the person who nominated him thinks that in order to be taken seriously in politic, you must leave UMNO join opposition than come back to UMNO.

This defectors and "Pengkutuk Umno"later become hero when they kutuk opposition. I just don't get it. Apa jasa Ezam, sebab dia berani kutuk Anwar? Masa dia kutuk UMNO dulu apa cerita?

Yalah Najib suka orang ludah jilat balik, kira dah bertaubat lah ya..., jom kita masuk PKR, lepas tu DAP, buka cerita kain dalam UMNO, londehkan kain dalam Najib...., masuk UMNO terus jadi menteri kut?????

Habis, orang yang selama ini setia dengan perjuangan UMNO apa cerita?

Ezam tu pengkianat, kalau semua orang dia kianati, satu hari nanti dia tak boleh kianat Najib ke? Belajarlah dari sejarah si Kitul...

Anonymous said...

I dont like Ezam, but I disagree with you that Ezam had an easy passage. Not many MPs or senators representing been have been detained under ISA. As for you Jai, grow some testicles bro ... if you disagree with Najib or Muhy just say so, no need to AMPU habe. NAMPAK sgt hang ni kahki bodek.

Anonymous said...

Michael Chick goes back to old Arabic maps to find that Tanah Melayu was actually called Barr Chin or Tanah China . So who is the Pendatang?

dr duck said...

bro,

he helps umno by smashing up pkr from the inside.

he helps many by-elections that we lost

he helps to persuading some pkr members to leave the party

he helps najib in man ways....

he deserves it although he doesnt!

Anonymous said...

tak lama lagi, najib akan lantik dr halili sebagai senator pulak, pastu bagi jawatan timb menteri di JPM.

orait jugak!

kawan ezam said...

ezam ni oportunis. masa dengan pkr, dia tak nampak ada peluang untuk kaya walaupun dah memang kaya. dia tahu kalau dia duduk dgn anwar, takda harapan tambah harta.

sebab tu dia kuar pkr, bagi macam2 alasan dan kutuk anwar.

lepas tu masuk semula umno, dapat publisiti satu malaysia. paklah dan pemimpin umno bukan main puji ahli baru ni.

dia pun mulalah diundang jadi penceramah sana sini walaupun ramai makin meluat dengan kisah 6 kotak misterinya tu.

datuk najib pulak mungkin nak gunakan dia untuk sakitkan ati anwar dan ahli kanan pkr yang lain tapi dia ni akan jadi duri dalam daging umno suatu hari nanti!

lonesome said...

bro, u have your rights too.

however, i think the prime minister got his own reason to make ezam a senator.

Anonymous said...

ezam boleh jadi pm suatu hari nanti. hehehehehe

Anonymous said...

anwar pun turut bangga.

sebab tu lah dia suruh ezam kuar pkr dan masuk umno.

silap2 mamat ni ada tugas untuk anwar dalam umno

Sra said...

Salam Jai,

The answer is simple that is to rebut Anwar on APCO issue. Nevertheless, most of the people in UMNO may not agree with PM's decision on this. But what to do...Just see the drama.

Wassalam
Srazali ARIPIN

hashim chonel said...

Jai,

I am really baffled as to why Ezam is nominated as a Senator. Perhaps is lacking credible persona to be appointed as a Senator.

Education wise, he is not as brilliant either. Okay, I assume that, one of the criteria to be appointed as a senator is you must know to badmouth people, talk rubbish and always treated UMNo members as foolish people who can just accept monkeys to be appointed as Senator. Congratulation to UMNO leaders especially Najib-hidup 1 Malaysia.

BTW, Ezam was nominated based on his UMNO membership or based on his bullshitting that he has six boxes of document about Anwar.

kacang putih said...

memang agak pelik perlantikan ezam ni. tak tau lah apa kriteria yang digunakan. kalau nak sebut pasal jasa, ramai lagi orang lama dan bekas pegawai kanan kerajaan yang banyak menabur jasa tetapi dilupakan dan dipinggirkan.

ezam baru je masuk semula umno. dia pun dah kaya.

setakat bagi ceramah hentam anwar dan pembangkang, ramai lagi yang lebih baik tapi tak diumpamakan langsung.

anchor man said...

i agree with hashim chonel that a former defector and pengkutuk umno later becomes a hero for umno... in about a year after he rejoined the party...

Anonymous said...

kes ezam ni sama je macam yang berlaku kat petronas sekarang.

apa nak jadi dengan malaya ni, lantik orang yang pernah kutuk kerajaan dan orang yang terkenal membenci kerajaan!

botol kicap said...

hashim,

orang yang setia kepada parti ada satu tugas je hari ni, iaitu menyokong apa saja yang dibuat oleh pemimpin.

untuk jadi hero, kena jadi crook sikit, mulut celupar dan pernah kena ISA.

mereka yang setia tak payah buat apa walaupun ada yang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. sokong je

susu said...

palanivel pun tak layak. dia dah pegang macam2 jawatan, cukup lah tu!

lingkup said...

ada seekor itik

di depan seekor itik ni, ada seekor itik

di belakang seekor itik ni pun ada seekor itik

di depan seekor itik ni jugak ada dua ekor itik

dan di belakang seekor itik ni pun ada dua ekor itik


so, bila itik2 ni dah bergaul, dia pun dah tak tau semuanya ada berapa ekor dan siapa jadi ketua. jadi, diorang main belasah je lantik siapa2 yang dia suka jadi ketua.

Anonymous said...

btol la bro,

kadang2 pemimpin kita ni rasa dia dah buat keputusan yang betul walhal itulah yang tidak disukai rakyat

Anonymous said...

bila dah join semula umno dan dilantik sebagai senator, suatu hari nanti dia akan jadi menteri dan lepas tu bertanding jawatan dalam parti.

maknanya najib dah pilih siapa barisan kedua umno selepas ni...

putat said...

bujai,

why dont u ask kj what does he think about ezam's appointment?

punggok said...

eh, apa yang peliknya?

najib memang macam tu, lantik orang macam ni ke jawatan tinggi.

nuraina samad yang terang2 sokong anwar pun boleh balik semula ke NST jadi editor kanan!

apa nak dihairankan?

dr mahathir pun dah biasa buat macam tu.kalau tak, takkanlah dia lantik paklah sebagai TPM dan PM walaupun pernah hentam dia bagai nak rak masa paklah dalam semangat 46 dulu?

Anonymous said...

dah adat melayu.

orang jahat, pembelot, penderhaka dan pengkianat sentiasa akan diangkat sebagai hero akhirnya

Anonymous said...

something is not right here...

Anonymous said...

keh keh keh

lepas ni ramai la ahli umno akan kuar parti, lepas dua tiga tahun masuk balik dan dapat jawatan.

JOM!

Anonymous said...

keh keh keh

lepas ni ramai la ahli umno akan kuar parti, lepas dua tiga tahun masuk balik dan dapat jawatan.

JOM!

WCL said...

i dont think it wise and proper for the prime minister to honour this guy who once was against him.

given time, he will become a liability to umno and the government. why? once we give him this chance, he will ask for more.

knowing ezam, he wont be satisfied with just one opportunity... that's why he left anwar

Anonymous said...

after this will be zahrain, zul nordin, others...

zainal abidin awang kechik said...

UMNO TAK TAK BERGUNA LAGI,KETUA PEMUDA PUN TAK DI PEDULI UNTUK BERI JAWATAN,NAJIB PUN DAH BUTA,DAN MENINDAKAN KUASA YANG ADA PADA UMNO,TAK PERLU BERJUANGAN DENGAN UMNO,JALA PUN JADI MENTERI,KITA MAKI UMNO...LEPAS ITU KITA MASUK UMNO,JADI SENATOR,TPM...DIAM SAHAJA BIAR NAJIB BUAT SALAH..

Anonymous said...

Give Ezam a chance to proof his capabalities.Habuan dia!

......wawa

Anonymous said...

kamon lah korang, takkan tak nampak lagi. ezam patah balik ke UMNO sebab dijanjikan post senator ni lah, kalau tak ingat senang2 ke nak pancing die... everyone has his price.

Anonymous said...

siapa ezam ni, bang?

bintang hindustan ke?

nampak macam orang tibet je...

geng69 said...

alaaaa.... dulu geng 46 pun jadi macam pengkhianat kepada umno jugak... tapi lepas tu ada pemimpinnya yang jadi PM plak tu.

apa la korang ni.... benda macam ni pun pelik ke.

dalam filem apa pun, watak crook lebih popular daripada hero. sebab tu si mamat ni berjaya pikat hati najib

Anonymous said...

jai,
umno memang mudah melupakan jasa ahlinya yang setia...

Anonymous said...

jangan dilawan keputusan ketua. durhaka namanya bro.

kalau pun dia lantik bini dia jadi senator, kita mesti sokong.

sebabnya, apa saja yang dibuat oleh pemimpin adalah BETUL!

BETUL kan?

paktam said...

It seems that PM is alone. Non of the ministers are getting aboard. So who can you trust? State your case and name names, rather than trying to be rich at peoples expense. Expose yourself to the enimies, then you are real. Thats how Ezam got his senatorship, for better or for worse. MELAYU SENANG LUPA, MENGATA DENGAN LIDAH TAPI TAK BUAT APA APA. TUNJUK KEJANTANAN MU KALAU SEDIA.

red1 said...

I have a friend before who came back from overseas studies and claim to want to join UMNO and fight for reform for rakyat. I told him, 'don't lie that much lah. Say la you are fighting for yourself to be rich. Then when you are rich, then you can help people. That is more honest".

He coyly smiled and agreed, "Ya!".