Thursday, April 15, 2010

BN vs Zaid

I agree with what DPM Tan Sri Muhyiddin said - that BN has an equal chance of winning the Hulu Selangor Parliamentary seat on April 25, and that the ruling party must not be over confidence.

He made the comment a day before announcing the BN candidate for the by-election. Pakatan Rakyat has announced few days ago that former Minister in the Prime Minister's Dept Zaid Ibrahim will be 'parachuted' from Kelantan to Selangor for the job.

If I am Muhyiddin, I will not take Zaid lightly. The Umno-deserter was once a recognised figure with the government before quitting on personal reasons, only to join his mentor Datuk Seri Anwar Ibrahim after that. I dont know him that much but Kota Bharu Umno members do, notably for the mess he left behind.

Who will stand for BN in Hulu Selangor is not important. The scenario now is BN against Zaid, and not MIC or Umno vs the 59-year old who owns the largest legal firm in the country. BN must choose someone of Zaid's credibility or the ruling party may have to add Hulu Selangor to its list of defeat.

Another factor which DPM said is the quest of Hulu Selangor voters is yet to be ascertained. Many had raised the point that its time for BN to switch it from the 'traditionally-must-be a MIC candidate' to Umno as the majority of voters there are Malays, whom we cant still detect which party do they favor most - BN or PR.

Some raised the issue of 'a secure victory' if BN fields an Umno candidate while some predicted a slalom for MIC choice.... to Samy Vellu's choice of candidate, to be precise.

And again, the question here is whether the government should go all out for a win or just to satisfy the MIC for the sake of 1Malaysia. Zaid is not a newcomer, bear that in mind. He knows how to cripple any effort to bring him down in politics.

Our DPM seemed to acknowledged the difficulty prior to the by-election. I believe he knows Zaid well enough as not to make any statement that would provide the Opposition with some good edges.

However, we must not discount the fact that the country is getting much better under the premiership of Datuk Seri Najib Tun Razak. The economy is improving fast and steady as compared to some other countries in the region.

Our level of security, too has been enhanced while the development plan has began to show positive results nationwide. IMalaysia is getting more appreciation from all sectors of the community, including foreigners.

The only problem now is to read the minds of Hulu Selangor's voters... who will do such readings for the BN?

19 comments:

wal=hasil said...

bro,
kalau dulu kementerian kerja raya dikhaskan kepada MIC, tradisi itu sudah pun dipecahkan dan diganti dengan menteri dari Umno.

jadi, apa salahnya sesekali orang umno dicalonkan di kawasan yang selama ini jadi kawasan tradisi MIC.

kita sudah lama maklum bahawa orang melayu hulu selangor mahukan wakil rakyat melayu. bukan kita nak rebut kawasan orang tapi cuba lah kita renung-renungkan bersama

terompah said...

hehehe... zaid will win. pakatan rakyat will win again... and again... and again.

i am from umno but i dont agree with the selection made by umno

setong said...

jgn pedulik sama ini zaid, melayu kota baru pun dah tak suka dia, banyak projek umno dia pulun sendiri. lu tanya la ahli umno kota baru kalau nak tau kisah dia ni!

geng69 said...

bujai,

dah ada sponsor ke sibu ke? tadak kalu, we go dutch

blue horn said...

susah la kalau kita asyik kena dengar dan ikut cakap pemimpin. pemimpin lak susah nak terima pendapat dan pandangan rakyat.

majoriti pengundi melayu hulu selangor mahukan calon melayu, jadi tidak salah ssekali letak calon melayu. dulu kita letak calon mic, kalah jugak.

kalau nak kekalkan tradisi agihan kerusi mengikut parti ni, saya rasa bn akan kecundang pada pru13

kreng said...

zaid ibrahim is not a threat to bn in hulu selangor.

now that the whole country knows what kind of a person he is, it will be easy to defeat him and put his politics to and end!

Anonymous said...

bodo la anwar ni letok zaid di hulu sgor.

orghe klate pong dok beci ko dio, ni pulok nok masuk kawase orghe.

dio ingak dio tu sapo? wali?

rahman T said...

hulu selangor sama macam kt jai. memang kau betul. kami nak calon yang kami pilih sendiri, bukan yang ditentukan pucuk pimpinan. kami nakkan calon melayu walaupun kawasan ni dikhaskan kepada mic. apa salahnya tukar sekali-sekala. bila lagilah pemimpin nak dengar dan tunaikan permintaan rakyat? rakyat didahulukan, konon!

Anonymous said...

i dont think bn will win.

zaid is not a 'cabok' politician. he must got reasons to leave umno and join pkr.

suresh said...

bn badly needs a win here to boost najib's 1malaysia. as we all know, a candidate from MIC will stand for the by-election. if the malays who form the majority of voters in hulu selangor can throw support behind him, then it augurs well for najib and his vision.

let us hope...

Anonymous said...

ni apahal ke jadahnya letak zaid ibrahim kat situ? dah takda orang lain ke yang layak. dah takda ke anak tempatan selangor boleh betanding?

ni semua anwar punya haprak!

iskandar 62 said...

jai,

i dont think the people in hulu selangor will vote for zaid. although the malays had asked for a malay candidate, they wont vote for zaid, a kelantanese who screwed umno to join pkr.

the people are not stupid to vote for an arrogant like him. after all, he doesnt belong to hulu selangor.

i am putting my money on bn

Anonymous said...

hahahahaha....

lucu la pakatan rakyat ni.

aku cadangkan pada pru akan datang, anwar bertanding di tawau, kit siang di kota bharu, azmin di pekan, karpal di sg siput....

diorang ingat calon bidan terjun macam ni baik ke?

ndak pula si zaid ni.... hancusss!!

Anonymous said...

siapa yang datang ke kuala kubu baru, jangan lupa bawak seluar dalam tebal sebab anwar akan berkempen kan sini

solo said...

what's so special about zaid?

he is a traitor!


one of these days, he will turn his back on anwar too!

Anonymous said...

JAI aje lah jadi calon... kita x mau calon yg buas nafsu kat Romania dgn pelacor... betui tak, Jai... Ingat lagi, bro... gamber hang pun siap sediaaa.

BOTAK_KOMENG said...

Bro

Siapa kata Zaid tak boleh...Zaid boleh...BOLEH DEPAN DAN BELAKANG JUGA...seperti tok guru dia...B.A.B.I....

Siapa setuju..jom VOTE...

Anonymous said...

Saudara Bujai,
Kalah menang tidak jadi hal kepada MIC kerana mereka telah menang hari ini, G.Palanivel dijanjikan jawatan Senator dan timbalan menteri. MIC bukan parti politik yang memperjuangan rakyat tetapi mereka sebagai parti pendesak untuk dapat jawatan dalam kerajaan.Mereka pandai main wayang tamil, act macam mau gadoh, gertak mau baikot PRK jika calon Presiden MIC tidak dipilih tetapi bila janji jawatan senyum besarlah Samy Velu dan palanivel. Ramai MP UMNO menang pilihanraya tetapi kekal jadi backbencher termasuklah Ketua Pemuda UMNO sendiri. Saya sangat-sangat berharap agar BN tewas dengan teruk kali ini, supaya pada PU 13 nanti, UMNO pula desak agar kerusi Hulu Selangor diberikan kepada UMNO. UMNO tidak harus bertolak ansur lagi kerana MIC main taktik kotor dn wayang tamil untuk mendapat jawatan dalam kerajaan. Saya akan turun padang, tolong kempen kepada sauadara mara dan jiran-jiran serta sahabat handai, supaya jangan undi BN kali ini, atas alasan yang saya katakan di atas. Kita tidak lagi mahu berlembut lagi, kita mesti berani "biar puteh mata jangan puteh tulang".

Matt Piah Batang Kali

bat8 said...

Bujai,

Aku rasa DSAI mentor zaid tak tepat. Nama si zaid ni mula timbul awal 80an dulu sebagai anak buah Daim Zainuddin kat Peremba. Zaid, halim saad, wan azmi, din wahab dan beberapa orang lagi merupakan budak-budak deaim amsa tu.

Budak-budak ini digunakan oleh daim sebagai proxy aka directors apabila daim yang jaga harta UMNo dulu mula beli syarikat-syarikat sakit di bskl.

Daim beli syarikat-syarikatsakit ni,tukar core business dengan inject projek-projek kerajaan. Bila company ni dah sihat, dia jual companies ini for huge profit.

Halim saad, wan azmi, zaid ibrahim diguna sebagai directors diperingkat daim take over syarikat-syarikat tersebut.



bat8