Friday, April 16, 2010

Are we dancing to the American tune?

The Nuclear Security Summit which concluded two days ago was a success, not only in exploring new doors to Malaysia-US ties but in dragging some countries which had earlier opposed sanctions on Iran to dance to the American tune. We are of no exception.

When Petronas halted its gasoline delivery to Iran last month (here), we joined the likes of most Western and anti-Islamic nations in their propaganda against what is described as 'Iran's nuclear weapon program'. Teheran has reiterated that its uranium enrichment program is strictly to generate electricity for its industries. Even the International Atomic Energy Agency (IAEA) had in December confirmed that Iran had no intention whatsoever to develop the program into weapon of mass destruction (WMD).

In fact, Iran has been opposing WMD, the theory created by former British premier Tony Blair that gave permission to the US-led assault which devastated Iraq in 2003. And now, the US has come out with its own theory that Iran might shut the international oil passage in Shatt el-Arab and the Persian Gulf once its nuclear arsenals are ready and in place (here).

While countries like Turkey, India, Brazil and Venezuela are either opposing the sanctions or pressing for a more effective diplomatic solution, Malaysia chose to align itself to the US-style of confronting Teheran, knowing well enough that Iran has been under international sanctions for so many years that any additional measures would not harm its economy.

Latest investment figures show that foreign investments in Iranian oil-related business soar from USD8 billion in 2008 to USD12.7 billion last year. Ironically, most of the companies were from the US and other Western economies.

Malaysia's move might also jeopardise few contracts already awarded by the Iranian authorities to Malaysian companies. Among which is the USD2 billion sealed by a Bumiputera company for the Iran Metro Central project, which is similar to KL Sentral.

Our bilateral trade with Iran is also improving, and so are in politics and diplomatic. As co-members of the Organisation of Islamic Countries (OIC), Malaysia and Iran share some common grounds toward international issue.

I think it is time to review our stand on issues like this before making abrupt decision just to please others. Malaysia has many friends throughout the globe, most of which look high upon us for our effective roles in many international forums.

We also need to accept the fact that the United Nations 'belong' to the Americans as the host nation and for being the largest single donor to the world body. And of course, Washington would love to have the whole world dancing to its tune!

30 comments:

yamseng said...

that's why some developing countries are losing faith in malaysia.

we dance to so many tunes set by american and the west. even the south countries once found a champion in tun mahathir are no longer having high respect for us.

ex-diplomat said...

dulu paklah bersungguh-sungguh nak berbaik dengan bush, skrg ni najib lak dengan obama.

memang elok niat tu agar malaysia dan amerika menjalin hubungan lebih baik, ia menguntungkan kedua-dua pihak.

bagaimanapun jika kita asyik terima dan sokong apa yang disarankan amerika tanpa mengambil kira kesan jangka panjangnya, kita tak ubah macam burung kakak tua, main ikut je apa orang lain kata.

kita perlu tegas dan mengambil sikap berhati-hati sebelum membuat keputusan membabitkan dasar luar kita.

bukan semua yang ditaja oleh amerika itu baik kerana semuanya mempunyai motif menjaga kepentingan washington dan sekutunya

croc said...

so what!

iran should be thought a lesson to stop its uranium enrichment programme!

it can destabilise the gulf area and others too!

Anonymous said...

najib himself is a good dancer!

kacip gangsa said...

no difference from paklah foreign policy. both are so eager to befriend the US

mandin said...

HEBAT LA MACAM TU, BRO!

MALAYSIA AKAN JADI MACAM AUSTRALIA - DEPUTY SHERIFF KEPADA AMERIKA.

JIKA AMERIKA SERANG IRAN, KITA PUN BOLEH HANTAR TENTERA BANTU DIORANG

TAK SALAH, KAN?

Anonymous said...

apa pendapat tun mahathir dalam perkara ni agaknya....

moy mee said...

improving bilateral relations is a good move. we commend that.

but to support whatever the US propagate is not nice lor...

belum potong said...

dancing hor? i also dance what. my wife is a good dancer. she makes me dance and tango everyday. although i am the boss, she asks me to dance to her style so that she too can interfere in my job. i like it, its ok maa

syaaban said...

jai,

najib membuat perkara yang betul dalam merapatkan hubungan malaysia dan amerika. sokongan terhadap rancangan mengenakan sekatan ke atas iran tu pun betul, bertujuan memaksa iran bekerjasama dengan agensi antarabangsa agar membenarkan loji nuklearnya disiasat

zenith said...

croc, u are so naive about the issue. plse read more newspapers and surf the internet. iran is not developing its nuclear resources for war. its only for power purposes!

Anonymous said...

amerika sebenarnya tidak mahu melihat iran bangkit sebagai satu lagi kuasa tentera di rantau teluk parsi. alasan yang digunakan untuk mengenakan sekatan ekonomi tehadap iran juga amat longgar dan boleh dipersoalkan kesahihannya, malaysia sendiri harus mempertikaikan pendekatan ini kerana IAEA sudah pun membuat kenyataan bahawa pembangunan nuklear iran hanyalah untuk menjana kuasa elektrik kepada industri dan rakyatnya.

amerika sebenarnya sengaja mencipta isu ini, sama seperti blair berbohong mengenai WMD iraq. hari ini, industri iran pesat membangun dan memerlukan aliran tenaga yang berlipat kali ganda. selama ini pun iran sudah berada di bawah sekatan ekonomi dunia tetapi tidak terjejas teruk. ia sebaliknya mampu bangkit sendiri dengan menggunakan segala sumber dalaman yang ada.

inilah yang membimbangkan amerika dan sekutunya. jika di bawah tekanan pun iran mampu bangkit, inikan pula jika ia bebas berdagang. selepas menghancurkan iraq, amerika berasa perlu menghapuskan kuasa baru arab dan islam yang dianggap mampu menggugat keselamatan sekutu paling utamanya di rantau itu, israel.

ini semua kerana israel. walaupun obama nampaknya seperti bermasam muka dengan netanyahu kerana isu pembinaan penempatan baru yahudi di tebing barat, hubungan amerika dan israel makin kukuh dengan penambahan bantuan kewangan washington kepada tel aviv.

kita juga perlu stabil dengan pendirian dasar luar yang ada. menyokong apa saja tindakan amerika akan menyebabkan kita dipandang serong oleh negara sahabat yang lain.

mungkin perdana menteri berbuat demikian dari sudut hubungan baik dengan amerika. ia amat baik tetapi tidaklah sebijak mana.

si pitak said...

waaaa.... lu berani komen pasal PM haaa????

nanti dia suruh lu pulak berjoget, baru padan muka!

ontot said...

inilah kerajaan yang ada sekarang, pengampu kuasa besar yang ternyata penyokong kuat israel.

kenapa datuk najib tidak desak saja obama agar bertegas dengan israel jika malaysia benar2 peka dengan masalah palestin?

Anonymous said...

si croc ni nak kena tembak dengan peluru berpandu nuklear ni. tarak akai punya worang!

jamil ayob said...

syaaban,

kau ni nampaknya orang tak berilmu langsung mengenai hal2 dunia.

kalau kau semak balik fakta yang ada, IAEA sendiri sudah mengesahkan bahawa iran membangunkan teknologi nuklearnya untuk menjana kuasa letrik, bukannya sebagai senjata.

jika loji nuklear yang sama ada ribuan jumlahnya di amerika dan ribuan lagi di negara eropah dan negara lain, kenapa iran didesak menghentikannya? inilah double standard dalam urusan bangsa2 bersatu dan kita pun terikut-ikut cara amerika.

kapal selam nuklear amerika juga berselerak di merata dunia. ia membawa senjata nuklear dalam erti kata yang sebenarnya. kenapa tidak ada pihak yang membantah?

janganlah kerana ingin bermuka=muka dengan negara barat, maka kita terpaksa menyokong dakyah dan pembohongan mereka, seperti yang berlaku di iraq.

Anonymous said...

another paklah's approach of foreign policy. make friends with the americans first, then let them dicate you.

PKMT said...

US is no.1 in many things. that's why najib was left to no choice but to play the game as well. that also you cannot understand ar!

leopard said...

the truth is, the US is very protective of israel.

iran military might is able to wipe out israel within 2 hours.

so, in order to secure israel security, the US got to find excuses to draw world attention against iran.

i thought our PM knows that...

Anonymous said...

BIASA LA BRO,

JADI PENGAMPU NI LEBIH UNTUNG DARIPADA BEKERJA DENGAN ORANG YANG KITA AMPU.

Anonymous said...

I LIKE OBAMA!

I DONT LIKE NAJIB

balan said...

after all the effort, americans are still looking down at us!

what a waste of time

Anonymous said...

many things are not right about our foreign policy.

i agree with your earlier posting that wisma putra KUAT TIDUR!

Anonymous said...

apa boleh buat bro. dah dapat pemimpin yang berkiblatkan amerika. kita follow je la

Anonymous said...

Ntah la..Sekarang ni banyak berlaku perkara2 ajaib di Malaysia, yg dilakukan oleh segelintir org2 yg meng'kategori'kan diri mereka sebagai `pemimpin' / juara rakyat. Antaranya:

1. Manusia `bertukar' menjadi Katak.
Katak betul/ori melompat ke sana ke sini. Tapi katak jelmaan (manusia `menjadi' katak) plak melompat keluar parti.

2. Ini tak termasuk yang jadi kaki ampu/kaki bodek.Suruh angguk dia angguk, suruh geleng dia geleng.Macam lembu dicucuk hidung.

3. kalau dah lalang tu, lalang jugak. Jangan pula mengharap negara2 lain nak respect kita, kalau kita tidak respect pandangan rakyat negara kita sendiri.

prof M said...

sdr jai,
saya sebenarnya tidak gemar dengan cara kita menjalin hubungan dengan amerika, apa lagi jika ia dijuruskan kepada sifat menunduk terhadap apa saja yang disarankan oleh washington.

saya sedih dengan dasar luar malaysia yang terikut-ikut dengan cara singapura dan negara pro-amerika kerana mereka ini, dalam memerlukan amerika sebagai sekutu, gagal mempertahankan dasar masing2 terhadap persoalan antarabangsa, terutamanya isu palestin.

kita seakan-akan terkongkong untuk menunjukkan sedikit rasa bantahan dan tidak puas hati terhadap gagasan amerika di timur tengah, termasuklah isu nuklear iran.

inilah yang menjadikan kita sama taraf dengan singapura, australia dan sekutu amerika yang lain...semuanya sekadar bermuka-muka

Anonymous said...

what it means? it means we will support the US should they decide to attack iran and other countries

good job, najib!

lee bt gajah said...

bro,

our tun mahathir is undoubtedly the best diplomat we ever had...and the best prime minister too!

Anonymous said...

First you dance,then you sing and lastly you strip and got yourself screwed.

Strangely Tun Mahathir has not said anything about Petronas decision. And pro BN blogger like Kadir Jasin,Big Dog and Rocky Bru found themselves conveniently quiet on Najib's kowtowing to the US.

Personally I am not surprise that Najib is such a bloody coward.Sooner or later Malaysia will be like Singapore...an ally of USA.

Anonymous said...

Salam Jai,

Dasar luar negara Malaysia sekarang ini dibuat mengikut panduan dan nasihat APCO.Penggunaan khidmat nasihat syarikat dari US itu sendiri telah membuktikan kecenderongan DS Najib untuk merapat dan mengabdikan diri dengan kuasa besar US.Olih sebab itulah DS Najib telah ,dengan begitu bangga,menyatakan bahawa lawatan beliau ke US itu amat berjaya dan berhasil yg akan membawa perubahan yg positif dan amat baik dalam hubongan diantara US dan Malaysia.

Jika itulah hasrat dan impian DS Najib maka sudah tentulah beliau terpaksa akur dan sentiasa ikut segala kehandak US,walaupun ianya bercangah dengan kepentingan umat Islam sekali pun.

Askar Tua