Tuesday, March 30, 2010

Wisma Putra 'KUAT TIDUR!'

I dont know what is wrong with our Foreign Minister and his diplomats at the Wisma Putra. I am also not sure whether Anifah Aman is fit to be a foreign minister. If he really is the man for the job, he shouldnt let our foreign policy looks so loose and incompetent.

I am not a diplomat but when I was with the Business Times, I had my weekly column 'Diplomatically Writing'. I browsed well with the diplomatic circle in Malaysia and I knew all ambassadors, high commissioners and most of their diplomats. Rockybru was my editor then. I even took some of them to the National Press Club to mingle with our media reps. I remember US Ambassador then Lynn Pascoe (now UN deputy sec-gen for political affairs) calling me 'ambassador at-large' for being so attentive to any world issue. I enjoyed the job as I had the privilege to call them anytime, even after midnight, for comments.

And here we are, having a foreign minister whom I think only acts on advice from his officers. Or does he need to refer to the Prime Minister each time Wisma Putra wants to issue any statement on global issues? Then, may as well we abolish the FM portfolio.

When Israel announced on March 10 that it would build new Jewish settlements in the West Bank, most Islamic countries and others, including the United Nations issued statements objecting and condemning it. I waited and hoped for similar action from our government.

Finally, it came... 20 days later when Anifah issued a statement that Malaysia condemns the Israeli plan. It came when US President Barack Obama avowed his objection to visiting Israel Prime Minister Benjamin Netanyahu last week, which soured US-Israel relations for the first time.

I dont understand how our foreign policy comes into effect and how Wisma Putra executes it. We were always late in reacting to any major global issues. Our statement on Israel atrocities on Gaza last year came three days later, and so was our statement on the earthquake in Haiti.

Maybe I understand why yesterday's statement 'had to be issued' - because Rosmah Mansor had earlier in the day announced our medical aids to the Palestinians! Or am I wrong? Or do we need to wait for Najib or Rosmah to comment first before we are allowed to issue an official statement?

Remember when more than 50 Australian MPs protested against Anwar Ibrahim's sodomy trial? Wisma Putra reacted a few days after I blogged suggesting Malaysians to protest at the Aussie High Commission!

I still have high regards for Tun Dr Mahathir's foreign policy, especially when Tun Abdullah Ahmad Badawi was his foreign minister. We were fast in reacting to any world issue and Malaysia gained respect at the UN for speaking for the developing countries, the Palestinians and others. Our voice was heard! Remember TDM speech at the UN Security Council?

We were once the chairman of the OIC, the champion of the G77 and also the South-South cooperation. What happened after that is history.

Najib should address the weakness at Wisma Putra, notably with regard to boiling and running international issues. We are the friends of many and many are our friends. If our foreign policy is just a set of signatures in the guest book, may as well we close it.

30 comments:

sleep alone said...

not only wisma putra,bro. so many other senior officials and minsiters also kuat tidur. so many things are unsettled, so many rakyat are unattended to, so much money wasted.

najib got to do something about it. let;s see who he will drop in the coming cabinet reshuffle

Anonymous said...

better late than never.

anifah issued the statement, YES, because rosmah made the announcement to assist the palestinians. otherwise, our minister and diplomats will just play golf

diploma 2 said...

i like the phrase kuat tidur.

let us be realistic here. kuat tidur leads to many unhealthy results. if the pm also kuat tidur, the whole country will also tidur.

if our ministers kuat tidur, non of the development plans will kick off

at the dewan rakyat, some members of the parliament also kuat tidur. while others are busy debating, a few didnt take part at all except for listening and makan elaun buta.

i dont blame anifah aman. maybe he is not aware of the running events on the international front or maybe he got to refer every statement to the prime minister. as u said, if such a statement needs approval from the pm or cabinet, may as well the pm holds all portfolios.

sipitak said...

jai,

uwaaahhh!!!! berani kau hentam anifah. kang dia tak bagi kau pegi sabah, baru padan muka kau.

tapi aku memang setuju, diplomat kita, baik di dalam negeri atau luar negara, memang kuat tidur!

Anonymous said...

i was also wondering why did the statement was issued 20 days later.

was anifah waiting for pm approval? or rosmah's approval?

ex-diplomat said...

seorang menteri luar mestilah seorang yang pantas berfikir dan membuat keputusan. dia harus mengikut perkembangan semasa dunia dan mengeluarkan kenyataan secepat mungkin, jika perlu.

isu-isu sejagat seperti palestin, iraq, afghanistan, ekonomi, tarif, peperangan dan sebagainya adalah tumpuan masyarakat antarabangsa. jika kita berdiam diri atau lambat memberi reaksi, maka kita akan dianggap tidak memperdulikannya.

kita adalah anggota pelbagai pertubuhan dunia. oleh itu, kita harus memikul tanggungjawab yang sama dipikul oleh anggota lain. kita perlu tegas dalam sesuatu isu dunia dan bukan setakat mengambil sikap berat sebelah.

adalah penting untuk memberi reaksi secepat mungkin terhadap isu seperti palestin kerana kita adalah antara negara paling lantang memperjuangkan nasib rakyatnya. sikap berdiam diri dan lambat memberi reaksi tidak mencerminkan kesungguhan kita dalam menuntut agar rakyat palestin dibebaskan dengan segera daripada cengkaman israel.

saya tidak faham kenapa menteri luar kita lambat membuat kenyataan dalam beberapa isu, termasuk rancangan israel menambah penempatan baru yahudi di tebing barat. saya juga merasakan adalah tidak perlu sesuatu kenyataan seperti ini perlu dirujuk terlebih dahulu kepada perdana menteri. walaupun perdana menteri sendiri boleh membuat kenyataan mengutuk israel, wisma putra mempunyai bidang tugasnya sendiri dalam menentukan perlu atau tidaknya ia mengambil keputusan sendiri.

faraza said...

ELOK RASANYA DATUK NAJIB MEMPERKENALKAN SLOGAN BARU UNTUK MENTERI DAN KAKITANGAN AWAM - JANGAN KUAT TIDUR!

Anonymous said...

i dont think he is fit as a foreign minister.

najib should change his portfolio or no position at all

zackry said...

bujai, aku setuju bahawa dr mahathir memiliki pendekatan dasar luar yang cukup berkesan.

pak lah ialah menteri luar yang terbaik pernah kita ada, kecuali bila dia jadi pm.

Anonymous said...

anifah is a non-performer.

semua menteri pun tidur!

kocok said...

kuat tidur is good what!

let everybody tidur. government servants also can tidur.

let the rakyat save them in the next general elections

Anonymous said...

we need someone more qualified as a foreign minister.

i have been following anifah's performance. he is below par

mastana said...

BUJAI!

APA BISING2 NI?

SUSAH2, KAU JE LA JADI MENTERI LUAR. LAGIPUN KAU DAH PEGI BANYAK NEGARA.

AKU BOLEH JADI DREBA KAU, NAK?

phua said...

this is the worse group of diplomats we ever have. they are very naive and incompetent. they need to be re-send to school

Anonymous said...

we are always late in everything since pak lah became pm. the hope for najib to change that also didnt happen

han sai said...

that shows how strong and influential rosmah is to the administration.

did she say she wasnt the hidden hands?

liam said...

soon, we woldnt be needing a foreign ministe anymore.

let jpm handles everything

Anonymous said...

a fast growing economy needs a competent foreign minister to assist the cabinet. a good, strong and effective foreign policy will augur well in placing the country on the right footing

Anonymous said...

tido laaa! tido laaaa!!!

tak lama lagi seluruh negara ni runtuh pun, tak sedar

pedati said...

dengar2 kabinet akan ada perubahan tak lama lagi.

datuk najib kena buat reshuffle yang benar2 berkesan. mana2 menteri, timbalan menteri dan pegawai kanan kerajaan yang KUAT TIDUR patut digugurkan dan diganti dengan mereka yang lebih berwibawa.

jangan biarkan kepincangan seperti ini menjejaskan perjalanan dan program pembangunan negara kerana yang rugi besar adalah rakyat yang mengundi mereka.

Anonymous said...

kah kah kah

i agree for the new slogan JANGAN KUAT TIDUR.

i think it will have a positive impact

Anonymous said...

Lepas PR kecil Hulu Selangor PM kena buat rombakan besar kalau hendak menang PRU 13. Sekarang terlampau ramai sangat Senator2 jadi Menteri bila ada ramai yang menang dan layak selepas PRU 12 tidak diberi peluang menjadi Timbalan atau Menteri penuh. Mungkin jawatan Menteri yang kritikal yang tidak ada calun yang layak bolih dilantik Senator memegangnya....ini setengah daripada Menteri2 dan Timbalan2 adalah daripada Senator2 yang tidak layak tapi dilantik atas sebab tertentu. Ini menunjukkan kurang percaya olih PM kepada calun2 yang menang atau BN sudah ketandusan wakil2 yang ada. Sudah semestinya timbul rasa cemburu dan iri hati dikalangan mereka yang berjaya pada PRU 12 yang lalu yang disisihkan. Menteri Luar Negeri adalah antara mereka yang patut digugurkan kerana sangat kurang prestasinya dan Kementerian itu sangat penting untuk menjaga dan menaikkan image Malaysia diperingkat dunia. Mungkin bukan salah dia kerana tiada pengalaman dalam jawatan tersebut. PM tiada sepatutnya timbang dari segi memberi peluang kepada ahli2 party politik dalam BN pegang jawatan Menteri atau Timbalan tetapi beliau patut pegang kepada meritokrasi dan penerimaan rakyat ramai untuk mendudukki Kabinetnya....kalau yang kalah atau tidak bertanding pun bolih jadi Menteri apa gunanya bertanding dan bertungkus lumus dalam politik. Ini merupakan kelemahan yang amat ketara pada PM sekarang. Kalau ini bolih diperbetulkan maka Najib akan jadi PM yang terbaik pernah kita ada.

Anonymous said...

Siapa kata Wisma Putra kuat tidur? Mereka berkerja 24 jam. Siang malam. Walaupun kau dah tidor, ada sahaja staf Wisma Putra yang masih berkerja.

Kenapa? Sebab pejabat dia beroperasi diseluruh dunia dan pada satu-satu masa akan ada perhubungan di antara pejabat luar negeri dengan pejabat di Malaysia. So bukan la kuat tidor.

Kalau kau pelik atas sesuatu perkara, kau jangan la pulak bantai orang tak tentu hala. Ada perkara-perkara tertentu yang orang malas nak cerita pada kau sorang. Mungkin cerita pada orang lain lebih elok.

Kalau nak bantai seseorang individu jangan la kenakan semua. Kau nak hentam mamat seko, kau main bantai semua.. susah kau nanti nak jelaskan ...

ciko said...

cara kerja wisma putra mcmana eh? sibuk ke tak?

Waris Malaya said...

Aku pernah bagitau Najib selepas terkejut dengan perlantikan Anifah sebagai menteri luar. Aku dah agak dia tak boleh perform berdasarkan historical events. Orang Wisma Putra pun dapat rasakan bahawa Anifah adalah boss yang terburuk pernah dilantik. Mujur dia tidak mengiringi Najib ke Amerika dan Jepun, kalau tidak entah apalah statement merapu yang keluar. Syabas Rais Yatim.

Anonymous said...

before you make sweeping statement and accusation, please know that we diplomats go days and nights without sleep when we have issues at hands. indeed we have duty officers on duty and will answer to your call after all of you go to sleep. so siapa yang kuat tidur sekarang?

Anonymous said...

Tidor..tidor..hahhaa..remind me zaman Pak Lah jd PM, org sibuk berucap kat depan, dia sibuk tidur hahaha...

Rasanya government mmg dari dulu ada masalah ni. Semua lambat bertindak.

Masuk kerja jam 8/8.30. pergi breakfast.

10.30am keluar minum kopi

1-2pm lunch

4pm tea break

5pm balik. tp selalunya jam 4.45pm dh ready kat punch machine.

So, byk masa kat mana agak2nya?

Anonymous said...

Tu la..orang kita ni tak suka tidur malam..suka tidur lambat2, dah tu siang mengantuk..apa lagi tidur ditempat keja la..bila mengantuk..otak jadi lembab,,badan pun lembab..malas buat kerja..tengok apa jadi dengan rakyat kita kat Mesir. Jiran kita Singapura, awal2 lagi dah angkut rakyatnya keluar.Kita? Terhegeh-hegeh..Cuba kalau ada anak2 mereka belajar di sana..tentu secepat kilat mereka bertindak..tak kan berlaku anak2 mereka tu nak belajar kat Mesir..kurang2 London ya tak?

Anonymous said...

Mmg tak dinafikan kuat tido...dlm erti kata lain malas...sembang kopi je byk...klu dah bangsa sendiri kutuk, mmg elok la tu...bangsa tu mmg terkenal pemalasnya pon...

PTD...Pi TiDur...wakwakwak.

tapi tak semua mcm tu...ada jg yg mmg "pekerja"...rajin...tapi ruginya bila mana budaya tu sendiri tak diubah...macam mana sebatang atau seikat ranting batang kayu kering menahan arus ombak yg besar?? sapa la kita ni yg kerdil nak melawan arus deras....so yg rajin tu pulak, nak tak nak terpaksa la mengikut arus tu....moralnya, budaya kerja perlu diubah...amalan kerja perlu dinilai...pemikiran perlu diperbaiki.....

berfikir sebelum bercakap, jgn nak komen tak tentu pasal...nnt tak pasal2 komen tu terpelanting kat muka sendiri.........

Anonymous said...

Bukanlah Kementerian Luar hebat disebabkan Pak Lah tu yang terbaik masa jadi Menteri Luar dulu, TAPI disebabkan Pak Lah berada dalam Kerajaan pimpinan TUN MAHATHIR.

Bukanlah nak dibandingkan Najib dgn Mahathir...tapi hanya nak betulkan apa yg kurang tepat bahawa Pak Lah Menteri Luar terbaik masa tu sebab berada di bawah pimpinan Mahathir. tapi bila dah jadi PM...hancusss.

Jangan la nak hentam Anifah, beliau pun kena ikut prosedur dan dari PM...Wisma Putra nak keluarkan kenyataan pun kenalah selari dengan pendapat Pentadbiran Pusat...bayangkan kalau tak selari dgn pentadbiran pusat, tak pasal2 jadi modal politik pembangkang pulak kan...

kita pun tau Tun Mahathir memang terbaik...tegas dan lantang bersuara di peringkat antrabangsa...Mahathir nak keluar kenyataan pun beliau ikut prosedur melalui Wisma Putra...secara tidak langsung nama Wisma Putra pun naik...Najib pula tak sama dengan Mahathir...Najib tak selantang Mahathir...so memang kena la tu klu kenyataan keluar lambat...

perlu diingat...Najib tak akan sama dengan Mahathir....so cara pendekatan pun tak sama bro....berbeza...