Sunday, March 28, 2010

Who is the ULTRA here...?

Tun Dr Mahathir Mohamad officiated the Perkasa AGM Saturday, which was attended by about 10,000 people, as grand as any Umno general assembly. TDM is an Umno member while Ibrahim Ali is an ex. The objectives of Perkasa, among which is to uphold the rights of the Malays (including 'ketuanan Melayu' and the role of the Malay Rulers) is not only a challenge to Umno under the presidency of Najib Tun Razak but a rivalry to that of any other similar organisations.


Lim Kit Siang was fast to lament the gathering, calling TDM an ultra-nationalist (read h e r e) and labeling Ibrahim as building Perkasa on stilts of lies when he accused the DAP's 'Malaysian Malaysia' as the main cause for the May 13, 1969 riot.

TDM, according to LKS has come full circle, starting 'as an ultra and back to an ultra-nationalist' for throwing his support for Perkasa.

"Its a lie that DAP and the Malaysian Malaysia slogan were among the main factors that caused the May 13 riots”, he said questioning the Pasir Mas MP for taking 41 years after the 1969 riots to make the 'discovery'.

“If DAP and Malaysian Malaysia were the causes of May 13 in 1969, DAP would have been banned long ago and DAP leaders would have languished in jail and unable to participate in Malaysian electoral politics in the past nine general elections. Or is Ibrahim suggesting that the Special Branch and the past five prime ministers had been remiss in their national duties in failing to take action against DAP, which he alleged as a threat to national security and perpetrator of May 13 riots?”

No comment but I believe what Kit Siang was trying to say is, Ibrahim who once sought his help when the latter was under detention, is now turning his back on his 'old friends' in effort to elevate his politics.

And I personally dont label anyone as 'ultra' for reasons like that. Ibrahim formed Perkasa on the ground that Umno is getting weaker (read Rockybru) and was not able to protect the interest of the Malays as it used to be. Is Umno really weak now? Najib got to answer that.

Again, Ibrahim wouldnt have mooted the idea if Umno really is in its original position... or is it anything to do with 'the Malays being deprived under 1Malaysia' ?

36 comments:

voltan said...

who is ultra?

only one person....

ULTRAMAN!

kasturi said...

jai,
ultra or not, someone has to do the job and deliver. umno under najib is not performing but lagging in its approach and steam to safeguard the interest of the malays.

perkasa is not a political party but an organisation that looks after the well being of the malays, without taking away what the non-malays already have and achieved. so, lim kit siang is wrong if he thinks perkasa is trying to be racist.

as dr mahathir said, perkasa is there at the right time when umno is weakening in many aspects. it is there to look into the problems plaguing the malays and not to deprive others of their rights.

nobody should accuse perkasa or dr mahathir as being ultra. kit siang too is not an ultra.

let us be rationale about it

pakngah said...

bro, mengaku je la yang brahim ali tu sebenarnya bukan nak perjuangkan hak melayu tapi benang basah dia.

bukan saja nak cuba naik semula dalam politik tapi nak ambil hati orang melayu yang dia sendiri pernah ketepikan suatu masa dahulu

Anonymous said...

alamak bro.

ibrahim ali pun dah cium keris. sama macam hisham jugak.

apa makna semua ni?

kulitkraf said...

umno must look into this matter. looks like perkasa can become its alternate if umno is no longer relevant.

veteran umno said...

apabila NGO melayu bersatu di bawah naungan perkasa, ia encerminkan betapa seriusnya isu yang membabitkan orang melayu hari ini. tidak dapat tidak, ia juga memberi tanda betapa lemahnya umno dalam memperjuang dan menegakkan hak serta martabat melayu di negara ini.

konsep 1malaysialah yang mendorong kepada wujudnya kesedaran mengenai perkara ini. perdana menteri dan presiden umno, datuk seri najib tidak harus memandang mudah akan kewujudan dan fungsi perkasa apabila ia berjaya menghimpunkan sebegitu ramai penyokong dan ahli dalam tempoh yang amat singkat.umno sendiri tidak mampu berbuat demikian walaupun sudah lama wujud.

beberapa dasar yang diperkenalkan oleh najib haruslah dikaji di segi keberkesanannya. ada pihak menganggap konsep 1malaysia - dalam menyatupadukan seluruh rakyat sebagai sesuatu yang amat baik - ia memberi lebihh banyak peluang kepada bukan melayu untuk mengukuhkan penguasaan mereka di bidang yang sudah lama dimonopoli mereka, misalnya kewangan dan perkhidmatan sedangkan pegangan orang melayu terus merosot.

ada pihak menuding jari ke arah najib sebagai mengutamakan bukan melayu di dalam konsep 1malaysia walaupun matlamatnya ingin melihat melayu lebih bersaing di semua bidang ikhtisas, sedangkan pada hakikatnya ia meminggirkan melayu.

1malaysia memang murni dan perlu diteruskan tetapi kajian semula harus dibuat ke atas keberkesanannya ke atas pencapaian orang melayu.

sejak najib menjadi perdana menteri, makin banyak suara bukan melayu kedengaran dalam membuat pelbagai tuntutan sehinggakan umno sendiri seolah-olah tenggelam. jika tidak kerana perhimpunan agungnya, umno hanya menjadi melukut di tepi gantang dalam menyuakan hasrat melayu. makin banyak sentimen perkauman dimainkan oleh pihak tertentu tanpa tindakan sewajarnya. akhbar berbahasa cina makin berani menghentam melayu dan umno tanpa tindakan tegas dikenakan ke atas mereka seperti menggantung penerbitan atau ditarik balik lesen.

memang melayu terkenal dengan tolak ansurnya tetapi perkasa nampaknya ingin menukar pegangan itu yang ternyata merugikan melayu sendiri. apabila ada cubaan pihak tertentu ingin mencabar ketuanan melayu dan menghapuskan institusi raja-raja melayu, ia adalah satu tanda bahawa melayu mungkin akan menjadi seperti palestin suatu hari nanti.

jadi, sebelum ia berlaku, perkasalah harapan yang ada sekarang jika umno terus leka dan lewa dalam memperjuangkan nasib orang melayu

di pinggiran said...

kehadiran dan komitmen dr mahathir di dalam perkasa adalah sesuatu yang perlu direnungi oleh pemimpin umno hari ini.

jika seorang bekas presiden umno dan ramai lagi tokoh penting melayu sudah menyokongnya, apakah pertanda dan mesej yang dapat kita kaut darinya?

Anonymous said...

hidup melayu! hidup melayu!

umno dah tak relevan dah. dah jadi UM NO MORE!

jamil ayob said...

ultra is for chauvinist and extremist. calling dr mahathir an ultra makes lim kit siang himself an ultra.

kit siang should admit that malaysian malaysia has never included any of the malay clauses in its chapter

the fact that 95 per cent radical chinese make its membership, shows that the party too is practices ultra politics.

Anonymous said...

ibrahim ali cannot be trusted, man! he was never sincere in politics

x-rated man said...

let us see after this if the chinese and the indians form their own perkasa-like organisations.

what will the malsya say about it?

Anonymous said...

najib ni nak famous terlampau cepat hingga lupa bahawa orang melayu masih jauh ketinggalan.

1malaysia ni saja nak ambil hati orang bukan melayu je gamaknya

mamu said...

NI SEMUA KARUT. NI SEMUA AKAN MEROSAKKAN PERPADUAN DAN MENJEJASKAN 1MALAYSIA YANG INGIN MENYATUPADUKAN SEMUA RAKYAT MALAYSIA.

SAYA TAK NAMPAK FUNGSI PERKASA NI DALAM MEMPERJUANGKAN NASIB MELAYU KERANA IA RATA2 DIANGGOTAI DAN DINAUNGI OLEH AHLI DAN BEKAS AHLI UMNO YANG KECEWA DALAM POLITIK.

goBLOG said...

good la.

perkasa seems to be more powerful than umno itself.

after this, they can take over the government in next election.

what happens next, only the lord knows!

Anonymous said...

pemimpin umno hari ini dah makin lalai.

kerana nakkan populariti, bangsa sendiri diketepikan.

cakap berdegar-degar tapi abuk pun tarak!

Anonymous said...

what will perkasa do to champion the rights of the malays?

provoke another riot?

Anonymous said...

terlalu banyak pihak yang bercakap mengenai hak melayu ni.

dah lama dah bercakap... tapi takda hasil.

CAKAP JE BESAR, LANCHAU KECIK!

kuyup said...

tak kisah la perkasa ke, umno ke, perkosa ke, perkara ke... yang aku nak tanya ni, diorang boleh bagi famili aku dan suku-sakat aku yang miskin ni makan nasik ke.

lebai apong said...

jai,
dulu kau rapat dengan brahim si katak lompat ni.

kenapa kau sendiri tak join perkasa?

usin tempayan said...

hahahahaha.

kelakar betul bila ibrahim ali pegang, hunus dan kucup keris.

macam KATAK ATAS LESUNG!

hahahahaha kehkeh keh!

ramai pengikut dia pun macam dia... mat angguk je semua tu, termasuk la beberapa bloger yang aku kenal macam husin lempoyang dan parpukari lahanat tu. dua ekor ni badan je besar tapi otak kecik.

kau pun sama jai sebab sokong jadi kawan diorang!

tiongnam said...

i personally dont agree TDM joins perkasa.

perkasa groups some ex-umno seniors who are frustrated with the party, like roslan kassim.

it doesnt look good for a former PM and umno president to join such a group of people and NGOs

Anonymous said...

the chinese have so many groupings.

the indians too

now the malays.

sooner or later, the whole nation will break up into so many groups of own interest

konco darat said...

kit siang tak sedar dap selama ini gagal menarik penyetaan orang melayu. jika betul dap juga perjuangkan hak melayu, kenapa kit siang dan konco2nya sibuk mahu menghapuskan hak raja2 melayu seperti yang disarankan oleh anwar ibrahim?

Anonymous said...

NI PEHAL BRAHIM KATAK TU UNGKIT KISAH 13 MEI NI? NAK MAMPUS KE APA DIA NI?

BENDA DAH LEPAS, SEMUA KAUM DAH AMBIL IKTIBAR, SO BUAT APA NAK UNGKIT BALIK?

BODO BTOL!

Anonymous said...

gua setuju dengan voltan bahawa yang ultra tu cuma ultraman

ajak je ultraman jadi pm kita, mesti adil punya la

dalian chow said...

is it so difficult to administer malaysia?

we have been together for more than 50 years now. why only now perkasa relive the may 13 and blame it on dap and the chinese?

not good for national unity.

ibrahim should retract what he said or we can expect some trouble after this...

N MASIR said...

sdr,

saya setuju dengan veteran umno bahawa zaman najib sebagai pm dan presiden umno semakin mencabar, malah mungkin akan lebih teruk daripada zaman paklah.

bangsa lain makin berani mencabar kewibawaan kerajaan bn pimpinan umno, membuat pelbagai tuntutan tidak munasabah dan memperkecil-kecilkan orang melayu.

akhbar bukan melayu pula makin berani dan secara terbuka menghina orang melayu, agama islam dan institusi beraja.

jadi, saya juga tidak menyalahkan orang seperti ibrahim ali yang menubuhkan perkasa atas kesedaran umno semakin lemah dan tidak lagi berupaya mempertahankan hak serta kepentingan orang melayu.

kalau najib gagal mengesan masalah ini, umno akan tinggal nama saja tidak lama lagi...

Anonymous said...

suatu hari nanti Melayu akan merempat ditanah air mereka sendiri
dari itu jangan dah terantuk baru nak terngadah ....

WCL said...

only hardliners joined perkasa. it wont be surprise if they also wear the outfit of umno...

malay propaganda!

secawan kopi said...

tak payah la susah2 perjuangkan hak melayu.

melayu dah sukar diperjuangkan.

kenapa? pemimpin melayu sendiri dah tak pedulikan bangsanya. melayu bawahan pun terbahagi dua - yang kaya dan miskin, masing2 dah jadi enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing2.

kalau pemimpin melayu benar2 bekerja keras untuk bangsanya, dah lama dah hasilnya tercapai.

cuma dr mahathir sorang je pernah berjaya, itu pun mengambil masa jugak.

perkasa ni cuma perhimpunan radikal melayu. bila2 je boleh menjejaskan perpaduan kaum kalau terus bersifat ultra dalam perjuangannya.

jangan kisah la apa bangsa lain cakap tapi kalau bangsa cina dan india buat persatuan yang sama, orang melayu tentu tak senang hati punya.

Anonymous said...

buat apa la tun dr mahathir join perkasa....

sudah sudah laaaa!

Anonymous said...

perkasa is nothing but a chauvinist organisation.

nikmatullah said...

sepatutnya pertubuhan ni diberi nama PERKATAK agar sesuai dengan sifat pemimpin dan sebahagian besar ahlinya.

manakan tidak, pemimpinnya memang jenis katak, kejap masuk umno, kejap keluar umno, kejap sokong kerajaan, sekejap jadi pembangkang, sekejap ada parti, sekejap jadi bebas

mereka ni adalah kumpulan tidak berpendirian tetapi hanya mementingkan tempolok sendiri.

yang jadi ahli pula ialah ahli dan bekas ahli umno yang kecewa tidak mendapat jawatan dalam parti, yang digugurkan atau sebagainya.

kalau orang macam inilah jadi ikutan kita, pasti lagi jahanam masa depan orang melayu!

Anonymous said...

my words to ibrahim ali - may 13 is long gone and history. we all have learnt a lesson there. why must u bring it back, u stupid frog!

atanjamilselamat said...

The ULTRAMAN is of course the FROGMAN.

Anonymous said...

Ibrahim Ali dah habis modal.....this is his last platform to project his image and for survival. Dia tak bolih bertanding atas tiket Pas,PKR atau UMNO dan atas tiket Bebas mesti kalah, mungkin 2-3 undi saja! Jadi supaya dia masih bolih bercakap dalam akhbar PERKASA dikudakan. Tun Mahathir tu asalkan nama dan gambar dia keluar dalam akhbar apa pun dia buka sekarang....maklumlah dah kurang siongnya, dia tak kisahlah....kalau dia masih PM dan President UMNO mungkin dia orang yang pertama akan komen negatif pasal PERKASA. Saya sokong DYMM Sultan Selangor kerana enggan melibatkan diri baginda dengan PERKASA.