Thursday, February 25, 2010

What songs?

Minister of Information, Communication and Culture Rais Yatim has compelled all radio stations to air local songs (is it local songs ONLY?) beginning March (read Bernama), a move equally lauded and chided.

Really? Only local songs? Or more local than foreign songs? No elaboration, actually. Ex-minister Zainuddin Maidin said he tried to do it but the authority was with another ministry.

What's wrong with foreign songs? How about the Indonesian songs which are hits among many Malaysians? What about those from other countries like Thailand, the Philippines, Japan, Korea, the West and others?

Are foreign songs so bad for our youths to listen? Some songs are very educating and informative. Even our present genre of songs, too duplicate their kind of music. So, what kind of local songs are good or us?

And then, the Arabic songs from Egypt, Sudan and others which inspire many Malays who all this while bear the perception that anything about Arab is Islam. Not many Malays understand Arabic. Do we need to discard that too?

And... which radio station in particular only air foreign songs?

Hope the ministry can explain further. We are living in a borderless world now. Afterall, we have people from all over the world working, studying and settling in Malaysia!

21 comments:

taurus79 said...

what is wrong with our ministers nowadays?

looks like everybody wants to become popular by introducing nonsense!

yes, what is wrong with good educative and informative foreign songs?

dont tell me rais only listens to sharifah aini and p ramlee!

soman gagap said...

bujai,
lopeh ni bila kito bukak jo radio, kito donga dondang sayang, langgam, dikir barat, ghazal and lagu2 asli jo.

takdo radio pun tak apo lah. kito ado internet, tv, stesen bayar dan macam2 lagi. donga cd pun buleh.

macam2 la kerajaan nak buek. aposal tak buek konsep 1song jo?

Anonymous said...

kahkah kah!

memang la kelakar rais ni. kenapa tak syaratkan siar lagu nasyid je?

badigol punya menteri!

haji pop said...

sdr,

kementerian perlu berterus terang sama ada penyiaran lagu tempatan perlu diutamakan atau cuma lagu tempatan boleh disiarkan. semuanya masih samar.

apa yang bekas menteri cakap mengenai stesen radio tidak berfungsi dalam pembentukan remaja, adalah tidak tepat sama sekali. kita tidak boleh menyamakan selera remaja dengan orang dewasa. muzik diperolehi dalam bentuk yang pelbagai.

kalau lagu tempatan sekalipun banyak yang ada hip-hop, raggae dan sebagainya yang bukannya keaslian kita. rock juga bukan budaya muzik tempatan. jadi, apa kategori lagu tempatan yang ditakrifkan sebagai baik ini? rais perlu jawab dengan ikhlas dan jujur. zainuddin pula jangan cakap tangkap muat je hanya kerana nakkan namanya disebut dalam akhbar dan media.

lagu kita pun banyak yang berunsur tidak baik. kebanyakan lagi tempatan pula berunsur cinta, satu ciri yang banyak mempengaruhi remaja kita.

janganlah kita ingin popular dengan memperkenalkan sesuatu yang boleh dipertikaikan. kajilah dahulu.

lagipun saya setuju dgn pendapat sdr bahawa negara kita ni ada rakyat dari seluruh dunia

SYIKIN, KB said...

I DONT UNDERSTAND WHAT ACTUALLY IS MEANT BY LOCAL SONGS? MALAYSIAN SONGS, MAYBE?

THE MINISTER GOT TO DELIBERATE FURTHER OR IT MAY CAUSE CONFUSION

Anonymous said...

otak rais ni dah buntu agaknya!

adik, UM said...

ok. ni saranan saya pulak.

semua stesen tv hanya boleh menyiarkan drama dan filem tempatan, muzik tempatan, iklan barangan tempatan dan berita tempatan je.

Anonymous said...

benda dari luar tak semestinya tak elok manakala benda tempatan pula bukan semuanya elok.

lu pikir la sendiri!

budak juaseh said...

waghih, lopeh ni kito banyakkanlah donga lagu rakyat, lagu asli dan muzik zaman tok nenek di radio. best tu kan?

kito buleh kona r azmi, momok latip, p ramle, aishah dan sebagainyo.

kito kono caghik la radio zaman jopon untuk donga lagu tu, baghu la cun!

Anonymous said...

this is yet another senseless idea!

whats the name of this minister?

tiongnam said...

rais kena cakap yang betul la. kalau suruh semua stesen radio cuma main lagu malaysia je, memang tak patut. apa tujuan dia buat macam tu?

Anonymous said...

nonsense!

bad idea, bad brain!

dungu said...

apa susah2,

lepas ni bagitau rais tak payah la dia ke luar negara lagi. kalau lagu pun tak boleh dengar, buat apa lawat jepun ke, thai ke....

lagi satu, takyah la kita beli barang2 asing, semuanya tak elok. hanfon rais pun kena tukar dengan buatan tempatan. kot dia ke, baju dia ke....

angkasapuri tu pun kena tukar banyak barang, terutama set studio dia. buat barangan sendiri untuk konti dia, buat apa beli dari negara lain?

bangang bin bahlol!

Anonymous said...

hehehehehe....

takda keje, cari keje. dah dapat keje, buat lak keje bodo.


rais, rais.....


hehehehehehe!

Anonymous said...

BUAT APA ANAK MAIDIN TU TIBA2 JE MENYAMPOK HAL ORANG LAIN?

DULU TAK PUAS JADI MENTERI KE?

dolah selama said...

meh kita ramai-ramai pegi kementerian, kita gigit rais yatim ni!

helen said...

my advise to datuk najib,

get rid of this minister quick or he will become your liabilities.

whats wrong with good foreign songs anyway? rais is also in charge of culture. music is another arm of culture.

looking at our own songs, not too many are outstanding!

rais too is not so outstanding!

FORM3 said...

BUAT APA DENGAR RADIO?

BAIK DENGAR MAK AKU BERLETER

FORM3 said...

BUAT APA DENGAR RADIO?

BAIK DENGAR MAK AKU BERLETER

ajimsan said...

Rais is so ancient, Fred Flintstone is modelled after him.

Rais is so ancient, people queue at his house to see the cave man.

Anonymous said...

u want to be popular? go back on the day u were born!