Saturday, February 20, 2010

Sorry Anwar, no Parliament special session!

NO, we cannot allow the legislative to interfere in the judiciary. That's ridiculuos, said DPM Muhyiddin (h e r e). And for that, Najib said we cant allow the Dewan Rakyat to convene an emergency session to discuss Anwar's case.

The Parliament belongs to the people and the democracy. However, it wont be that democratic to discuss Anwar's case as it is a personal matter (h e r e). His trial has nothing to do with the Parliament and is not politically-orchestrated as claimed by Kit Siang. Its not a political trial as it involves only Anwar, Saiful and the Court.

For a seasonal MP like Kit Siang, he should understand the Parliament better. Exploiting the institution for personal and political reasons envisages an extreme avid for something which he himself is not so sure of. To cover a hangdog?

A special sitting can be called only to discuss matters of national interest e.g disaster, subversive etc. Anwar's case is of course a 'national interest' in the sense that it draws attention not only from Malaysians but the whole world. If Anwar is not the Opposition Leader, nobody would bother.

Anwar doesnt own the Parliament, neither does Kit Siang, Najib, Muhyiddin, Nik Aziz or Saiful. Even the government has to push for our legislators to table, debate and vote for any new Act before it becomes into effect.

Anwar himself has failed in his bid to throw out his sodomy charge (h e r e), he got to continue going to court until a verdict is reached. The government doesnt interfere, except for some foreigners who are his friends and sympathisers. If he is innocent, he will be a 'free, clean guy'. Just let the law takes its due course.

No matter how many judges he wishes to change and instal, it wont change the decision of the court if he's guilty or innocent. The Aussies cant help. Not even U.S. Senate Foreign Relations Committee Chairman John Kerry can do anything about it...

All that Anwar needs is tangible evidence to proof his innocence... and God!

18 comments:

teropong said...

sebenarnya kit siang yang mempolitikkan kes anwar untuk kepentingan dap dan bukan untuk pkr atau pakatan rakyat.

dia buat tu pun bukan untuk anwar jugak tapi semata-mata untuk survival dap. cara dia buat tu seolah-olah dap memperjuangkan nasib anwar.

sebenarnya tidak. bukan anwar yang diperjuangkannya tetapi dap dan nasib orang cina. dengan mempolitikkan isu anwar, dia dapat menarik perhatian antarabangsa terhadap perjuangan dap.

anwar bukan aset bagi dap. malah anwar ialah liabiliti berat bagi dap. selagi anwar ada, dap susah meneruskan cita2 politiknya. bagi dap, anwar tetap melayu dan melayu pada fikiran dap ada niat tak baik terhadap orang cina.

sebab tu nasib melayu pulau pinang nak diendahkan oleh pentadbiran dap di bawah guan eng. anwar pulak berasal dari penang, jadi tak banyak tidak kesan dap terhadap melayu pulau pinang turut memberi impak kepada politik anwar dalam usahanya menawan parlimen.

kit siang pandai main sandiwara. cakap je lebih tapi satu kerja pun tak berhasil dalam konteks perpaduan malaysia

pua29 said...

anwar should defend himself. i believe he is innocent

Anonymous said...

btol la. kalau bukan anwar yang dituduh liwat saiful, takda sapa pedulik pun.

lantak la

kit siang pun takkan sudi bela nasib dia

Anonymous said...

bujai,

u are a mother....ke...r!

why are u suddenly so pro-govt?

i dont like your blog anymore!

sapian said...

SURUH JE KIT SIANG BUAT RUMAH KAT DALAM PARLIMEN TU!

nyok sebatang said...

podah jai!

dok ampu sangat najib tu, apa hang dapat?

dulu hang ada jugak kritik kerajaan, la ni bukan main angkat lagi.

sapa dok bayaq hang?

ketubi said...

just like his son, kit siang is a chauvinist!

he actually doesnt care much about anwar. he only cares about his stupid ideology

bugger!

bujai said...

anon 2.45,

i u dont like my blog, stop visiting. u too are another MF!

bujai said...

nyok sebatang,

aku bukan tak kritik. kritik tetap kritik. yang mana betul, aku sokong. yang tak betul, aku hentam.

hang pikiak kalu pohon nyok tu tumbang atas kepala hang, ok tak?

wee phu khee said...

the prblem with kit siang is he is already too old to politicise. after so many years, he achieves nothing... his only gain is anwar!

hehehehe

Anonymous said...

apa susah. suruh anwar buat macam nizar tahun lalu.

buat sidang parllimen kat bawah pokok.

dia boleh pilih pokok mana.

ISENG said...

HIDUP ANWAR!

HIDUP PAKATAN RAKYAT!

pendeta said...

ingatlah. dewan rakyat adalah dewan berdaulat. ia adalah lambang kemerdekaan, lambang demokrasi, lambang suara, pengorbanan dan keutuhan institusi beraja di malaysia. ia adalah simbol perpaduan kaum, kunci keramat yang memelihara kepentingan semua rakyat secara muafakat, musyawarah dan kesepakatan. ia lambang harmoni, simbol kekuatan bangsa yang merdeka, berdaulat dan berwibawa.

oleh itu, janganlah kita menidakkan undang-undang tubuhnya hanya kerana ingin memelihara kepentingan politik dan peribadi seseorang, dengan membelakangkan fungsi mutlaknya sebagai pelindung dan payung masyarakat majmuk di negara ini.

orang seperti lim kit siang, anwar ibrahim dan sesiapa saja tidak patut menginjak lunas perlembagaan yang ada, hanya kerana hasrat tersembunyi mereka. sudah sampai masanya mereka mengakui hakikat bahawa parlimen bukanlah gelanggang mencari untung peribadi tetapi medan memperjuangkan rakyat yang mereka wakili, dengan adil dan tanpa prejudis.

ingatlah, negara ini sudah cukup lengkap sistem perundangannya. rakyat mempunyai hak yang cukup ampuh untuk mencari keadilan di mahkamah. parlimen bukan mahkamah tetapi badan yang menggubal undang-undang secara suara majoriti.

janganlah kita menghina sistem yang selama ini melindungi dan memelihara segala hak kita untuk bersuara dan bernaung.

janganlah jadi penderhaka kepada diri sendiri dan negara!

pendeta said...

ingatlah. dewan rakyat adalah dewan berdaulat. ia adalah lambang kemerdekaan, lambang demokrasi, lambang suara, pengorbanan dan keutuhan institusi beraja di malaysia. ia adalah simbol perpaduan kaum, kunci keramat yang memelihara kepentingan semua rakyat secara muafakat, musyawarah dan kesepakatan. ia lambang harmoni, simbol kekuatan bangsa yang merdeka, berdaulat dan berwibawa.

oleh itu, janganlah kita menidakkan undang-undang tubuhnya hanya kerana ingin memelihara kepentingan politik dan peribadi seseorang, dengan membelakangkan fungsi mutlaknya sebagai pelindung dan payung masyarakat majmuk di negara ini.

orang seperti lim kit siang, anwar ibrahim dan sesiapa saja tidak patut menginjak lunas perlembagaan yang ada, hanya kerana hasrat tersembunyi mereka. sudah sampai masanya mereka mengakui hakikat bahawa parlimen bukanlah gelanggang mencari untung peribadi tetapi medan memperjuangkan rakyat yang mereka wakili, dengan adil dan tanpa prejudis.

ingatlah, negara ini sudah cukup lengkap sistem perundangannya. rakyat mempunyai hak yang cukup ampuh untuk mencari keadilan di mahkamah. parlimen bukan mahkamah tetapi badan yang menggubal undang-undang secara suara majoriti.

janganlah kita menghina sistem yang selama ini melindungi dan memelihara segala hak kita untuk bersuara dan bernaung.

janganlah jadi penderhaka kepada diri sendiri dan negara!

Anonymous said...

pi pilih parlimen india ka, maldives ka, amerika ka, australia ka untuk adakan sidang khas ni.

akai tarak!

subra said...

why dont the govt just allow him to have that special session. let all mps vote - of course the vote against it will prevail

Anonymous said...

I'm new around here, seems like a cool place though. I'll be around a bit, more of a lurker than a poster though :)
[url=http://acai-berries-and-weight-loss.wetpaint.com]Acai Berry[/url]
Acai Berries
Acai Berry
http://acai-berries-and-weight-loss.wetpaint.com
Acai Berry

Anonymous said...

Sometimes I wonder why Karpal, GOrbind, Zulkifli and all these other lawyers in the opposition even bother to continue practicing when they do not believe in our judicial system.
They must be there only for the money.
Ms. Eu Mei Fatt