Thursday, February 18, 2010

Bila KALAKAU buat KELAKAR...

Blog Anwar Ibrahim melaporkan bekas Timbalan Menteri Buruh, Kalakau Untol sudah pun melepaskan semua jawatan dalam syarikat berkaitan kerajaan dan menyuarakan sokongan terhadap Pakatan Rakyat.

Tidak ada apa yang menghairankan mengenai keputusan beliau meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Superpanel (Sabah) Sdn Bhd, sebuah subsidiari milik penuh Lembaga Pembangunan Perumahan Bandar (LPPB) serta sebagai ahli Lembaga Pengarah Perbadanan Pembangunan Ekonomi Sabah (Sedco).

Ini dinyatakannya dalam satu sidang akhbar di Tamparuli, Sabah hari ini.

Ketika menjadi anggota Kabinet Tun Dr Mahathir di antara 1986 dan 1990, beliau tidak berapa menyerlah. Malah, perlantikannya sebagai salah seorang wakil negeri Sabah sedikit membingungkan kerana Kalakau bukanlah seorang ahli politik gred 1. Sepenggal sebagai timbalan menteri pun tidak menampakkan beliau menyumbang apa-apa terhadap pembangunan tenaga kerja dan penyelesaian masalah perburuhan ketika itu.

Kalangan wartawan dan politikus ketika itu hanya melihat Kalakau sebagai seorang 'seniman' berprofil tinggi kerana kasutnya yang adakalanya berlainan warna setiap sebelah.

Saya sendiri pernah mengajukan soalan mengenai isu pekerja dan jawapan yang diberikannya sering tidak memuaskan hati wartawan sehingga ada yang menggelarnya ahli politik tangkap muat negeri Sabah.

Sama ada beliau akan menyertai PR atau tidak, itu haknya sebagai individu tetapi tidak ada apa yang dapat ditawarkannya kepada rakyat Sabah memandangkan beliau sendiri sudah terlalu lama 'tenggelam' di negeri itu.

Kalakau, 55, juga pernah menjadi Ketua Pemuda Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko) negeri selama 12 tahun sejak 1985. Bagaimanapun, kekalahannya pada pemilihan pucuk kepimpinan pada 1997 seakan-akan menutup terus pintu gelanggang politiknya.

Blognya, kalakau.blogspot.com banyak berkisar kepada usahanya membela nasib rakyat Sabah ketika menjadi timbalan menteri, bagaimana beliau kecewa dengan segala tuntutannya untuk Sabah tidak dipenuhi semuanya oleh Kerajaan Persekutuan ketika itu.

Saya harap Tun Dr Mahathir dapat mengulas mengenai Kalakau agar rakyat Malaysia, khususnya di Sabah faham kenapa perlantikannya ketika itu hanya satu penggal.

Biarlah Kalakau dengan kelakarnya...

18 comments:

Anonymous said...

Hahaha.. kalakau.. kalakau.. orang semua dah nak keluar Pakatan, dia pi masuk Pakatan pulak...memang kelakar betul kalakau nie..
-Art-

Anonymous said...

jai,

ni memang la episod kelakau, hawau!

mamat ni dah frust giler sebab dah takda tempat lagi dalam politik sabah.

sebab tu dia cari jalan lain untuk naikkan semula nama dia. jalan yang ada cuma join pkr je la

KENAbatangan said...

no room for pakatan rakyat in sabah. let kalakau join anwar, sooner or later he will regret it

christine, tawau said...

ahh haaaaa...


i like this guy but not as a politician.

as u said, he's a 'seniman' for his colorful shoes.

isnt he special?

ntah apa2 ntah! said...

hahahahaha...


kau memang siot la bujai.

kau pandai main headlines.


aku ingat lagi kau punya bukit gampang dan manek terburai

betul2 sial la lu!

Anonymous said...

hahahahahahaha!

kah kah kah kah kah!

jinnah said...

hanya sepenggal jadi timbalan menteri. memanglah takda kesan langsung.

ni nak sokong anwar pulak sebab dah takda jawatan politik apa2 kat sabah.

sepatutnya dia sedar bahawa survival politiknya boleh diperbaharui macam isa samad kalau dia betul2 setia kepada barisan nasional dan membantu pemimpin yang ada.

ni tak, asik nak pikir naik smeula. nak naik jadi apa?

takda pelluangnya pr jadi kerajaan malaysia!

memanglah kelakau!

APAI said...

HELLO,

JANGAN CUBA CAMPUR HAL POLITIK ORANG SABAH.

KAMU PATUT JAGA HAL DI SEMENANJUNG.

SABAH ADALAH HAK ORANG SABAH

bujai said...

APAI,

sabah adalah sebahagian daripada malaysia. seperti mana orang sabah boleh ke sarawak dan semenanjung, begitu jugalah sebaliknya.

pakatan rakyat bukan isu sabah tetapi isu nasional. kita harus berfikiran terbuka untuk menerima hakikat bahawa politik sabah juga adalah politik nasional, terutamanya yang jadi komponen barisan nasional.

janganlah kita terlalu bersikap kenegerian. kita hidup di bawah satu negara malaysia.

bukankah kalakau sendiri pernah jadi timbalan menteri kerajaan persekutuan?

tin kosong said...

hoi apai,

apa kau cakap ni? kalau kau ingat sabah tu kau punya, kenapa tidak kau saja yang ganti kalakau ni?

kau pun kelakau jugak!

Anonymous said...

kalakau is frustrated of his political future. as he is not an MP anymore, there's nothing in store for him.

his political future in sabah looks very bleak.

thats why he got to find another avenue and he saw anwar ibrahim as his saviour.

sabahans dont need politicians like him, a person who only thinks of his popularity buut sidelining the objective of politics

air bah said...

KENAPA KAU BAH?

KENAPA KAU BUAT KELAKAR BAH?

KENAPA PULA KAU NAK SOKONG PR BAH?

APA SUDAH JADI BAH?

KAU SUDAH BERUBAH BAH!

APA ANWAR SUDAH KASI SAMA KAU BAH?

APA YANG KAU DAPAT BAH?

ABAH KAU BAH!

Anonymous said...

i tried reading his blog.


sooooooooo boooooring!

KUDA PENCEN said...

memang kelakau sungguh kalakau ni. dah la orang sabah pun tak terima dia, ni nak join cifut babi pulak.

apa istimewa dia? mungkin nak bantu pr tubuh kerajaan negeri di sabah pulak ke?

heran gak, kalau dia timb menteri yang baik, takkan satu penggal je?

pikir la balik, kalakau!

Anonymous said...

elok dia jadi mr bean malaysia, lagi menghiburkan.

buat apa main politik lagi, bah?

jawa bajau said...

si apai ni budak atau orang tua?

kalau budak, senang ajor sikit tapi kalau dah tua bangka, bakar je rambut dia!

dari dulu sampai sekarang buat kelakau tak abis2.

dah ramai orang kanan anwar keluar pkr, dia pulak ngada2 nak sokong. apa ke jadahnya!

ShokorBotak said...

kah..kah..kah..

Mari-mari...masuk masuk PKR..banyak lagi tempat kosong yang telah di kosongkan.. Mari-mari..jgn malu-malu..depan kosong belakang pun kosong...

king brutal said...

wei apai... mana ada org Sabah pakai nama apai.. tu di sarawak la... ko mau buyuk kamiorang ka??? Sabah memang orang Sabah punya tapi Sabah masih dalam Malaysia, so orang Malaysia lain pun ada hak untuk bersuara. kalau ko tidak puashati.. get lost from here... muahahahaha

Si Kalakau ni pun satu... sapa mau sama ko? kah ko pon mau kasi jubur ko sama itu Anu??? mulau.. muahahahahaha