Sunday, January 3, 2010

May 'ALLAH' bless Augustine Paul

Federal Court judge Augustine Paul passed away yesterday, a day after Tok Mat left us.

I only got this to pray for Augustine -
semoga 'ALLAH' mencucuri rahmat ke atas rohnya.

Why? As Malaysian Muslims, Christians and other religions are now allowed to use the word Allah, may as well we start using it more often in any religious ritual.


Dont blame me. Blame the judiciary, the Majlis Fatwa and those who are supposed not to make a fun out of it.

27 comments:

Anonymous said...

bro, dont play with fire!

kubota said...

bujai,

tulisan kau kali ni macam menyindir je.

tapi aku setuju. apa salahnya bacakan yasin sekali untuk dia. kan? kan?

renny chia said...

sir,

i think the govt should address this issue quickly before it explodes.

when you yourself make fun of this "ALLAH" issue, many parties will get offended.

although your intention is to ring the alarm, you better be more careful

Anonymous said...

WAAAA....

JEMPUTLAH MANA2 IMAM KITA BACAKAN TALKIN SEKALI.


UWAAAAA HAAA HAAAA!

Anonymous said...

jai,

lu nak kena tumbuk ke?

Anonymous said...

As a humble christian, i CHOOSE not to use it in my sincere 'pray & worship' to my father GOD !
Since 'justice' is being served & christians are allowed to use it, pls let's be sensitive for the sake of true 'love & harmony' for all
humans, ok ....GODbless to all !!

Anonymous said...

Sebelum berlangsungnya Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU-12) iaitu pada Januari 2008, Dewan Ulamak PAS Pusat (DUPP) sudah pun ‘menggadai’ kalimah ALLAH untuk ditukar dengan undi-undi kepada calon Pakatan Rakyat (PR). DUPP telah mengeluarkan “fatwa politik” seperti berikut:

******
Tidak Salah Penganut Kristian Guna Kalimah Allah – Dewan Ulamak Pas Pusat

Ditulis oleh Harakah, Khamis, 03 Januari 2008
Oleh: Azamin Amin

KUALA LUMPUR: Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, YB Dato’ Ustaz Haji Mohamed Daud Al-Iraqi menjelaskan, tidak menjadi kesalahan kepada penganut Kristian dan Yahudi menggunakan kalimah ‘Allah’ malah ia sering digunakan oleh umat Kristian dan Yahudi sejak dari dahulu.
****

“Fatwa politik” untuk raih undi PRU-12 pada Mac 2008 ini sememangnya mendapat pujian dari bukan Islam, secara spesifiknya dari pihak gereja Kristian. Malah, pihak gereja Kristian secara terang-tarangan telah menyatakan sokongan politiknya kepada PR dalam PRU-12 yang lalu.

Surat-surat sokongan politik oleh pihak gereja Kristian dikeluarkan dan boleh didapati secara meluas menjelang hari pengundian PRU-12 menyeru diberikan sokongan kepada PR. Dan kita semua tahu hasilnya — PR berjaya menafikan penguasaan 2/3 Barisan Nasional (BN) dalam Parlimen dan berjaya menguasai 5 buah negeri +1 — Pulau Pinang, Selangor, Perak, Kedah, Kelantan, dan Wilayah Persekutuan.

Pengundi sebenarnya tidak sedar bahawa undi dan sokongan padu yang diberikan oleh pihak gereja Kristian bukanlah secara percuma. Sokongan pihak gereja Kristian demi memastikan kemenangan PR sebenarnya melibatkan kos yang sangat tinggi. “Lampu hijau” penggunaan perkataan “ALLAH” oleh Pas dijadikan hujah oleh pihak Gereja Kristian dengan memetik bahawa perjuangan Gereja Kristian turut disokong kuat oleh PAS.

Sokongan Pas itu dicanang oleh pihak Geraja Kristian dalam laman sesawang Herald Malaysia Online. Berikut sedikit sedutan petikan:

******
The Malaysia Islamic Party (PAS) says it supports the Catholic Church’s fight to overturn a government ban on the use of the term ‘Allah’ to describe God in Christian texts. “I personally believe and Pas as well believe the way forward for a mutually respecting religious relationship, especially in a plural, multi-racial and multicultural society like Malaysia, is not to deny the right of others to use the name of Allah,” Zulfikar Ahmad, a PAS official said.
****

Penghujahan hakim menentang perintah KDN yang yakin bahawa penggunaan kalimah Allah akan menyebabkan ketidak tenteraman awam ditolak kerana ‘lampu hijau’ yang diberikan oleh Pas dan segelintir Islam ini.

Hakim nampaknya melihat ’sokongan’ yang diberikan Pas dan PR ini tidak menyalahi Perlembagaan Persekutuan yang menggariskan bahawa agama lain selain Islam boleh diamalkan dengan syarat diamalkan secara aman di Malaysia. Hakim mungkin sengaja melihat bahawa orang Islam dilihat tidak mempunyai masalah dengan penggunaan perkataan 'Allah' oleh orang bukan Islam semata-mata adanya ‘fatwa politik’ pancing undi oleh Dewan Ulamak Pas Pusat ini.

Inilah yang berlaku apabila PAS sudah hilang kewarasan berfikir secara lebih mendalam dan jauh apabila sudah dikuasai nafsu terlalu obses ingin berkuasa.

Pas gagal membaca (kerana dibutakan oleh sikap bencikan UMNO) agenda tersembunyi pihak yang sememangnya tidak pernah redha akan agama Islam.

-antihipokrit-

eXception said...

Ha ha ha ha baca talkin sekali pun boleh... Aiman tak kisah...

eXception - Bukan Sekadar Blog Picisan

eekaa said...

He he he, the word allah there should be in small letter, because that allah has a son, a baby, a wife, a concubine, or many more,

The word for true believers is Allah.

Danm.

Anonymous said...

go to HELL

Anonymous said...

Sdr,
Pesanan saya jangan bersenda dengan perkara ini kerana ia melibatkan akidah. Majlis fatwa dah buat keputsan bahawa perkataan Allah hanya boleh digunakan dalam perkara yang merujuk kepada Allah Yang Maha Esa saja.

Tanyalah orang alim tentang tentang cara dan perkataan yang wajar digunakan bagi mendoakan mereka yang bukan Islam.

Bagaimanapun, saya dapat selami niat baik sdr.

Bukan Pelawak Senario

ajimsan said...

Good for you... every muslim should pry for others... Augustine Paul is Allah's creation... if he has done good... may Allah bless him.

lebai said...

AMSTERDAM - A Roman Catholic Bishop in the Netherlands has proposed people of all faiths refer to God as Allah.......



go to http://paklebai.blogspot.com

Anonymous said...

All muslims in this country are answerable for this ruckus. Who'd elected Khalid Samad to the position where he is now? For "Allah" sake, he is a MP. This is a new beginning for muslims in this country in which all religions are the same; as visualise and envision by PAS, PKR, UMNO, etc. Never mind PKR and UMNO but the act of turban-clad 'ulamas' and beard-spotting 'Tok-Guru' in PAS tells everything. Islam has been reduced to a laughing stock and the persons who are responsible for this are muslims themselves.

Anonymous said...

kerajaan lemah...unperfectstone53

Ghani janggut, Melaka said...

MELAYU pun salah juga..ramai tidak ingat Allah..Islam saja bila nak nikah, cukur jambul..gi Makkah.
Ramai celebrate Tahun Baru 1 Januari...itukan dicipta Paderi Katolik Paul Gregory pada 1582. Hari Kekasih pun ramai Melayu-Islam terjebak semula.
Minum arak dan berdansa di kelab malam semakin jadi2.
walaupun syariat Kristian kita tolak tapi syiarnya kita rayakan. Pada 1511 dulu akhirnya penjajah Portugis paksa kita tukar daripada kalender Muharram kepada kalender kristian diubah dpd kalender Julius Caeser.
sedarlah Melayu-Islam kita cuti 25 Dis...perayaan krismas..ada ustaz kata kita syirik senyap2 - habis pahala puasa kita digunakan bayar dosa rayakan perayaan kristian.
saya pernah lihat melayu kita dalam longkang hari cuti perayaan tahun baru dan tahun baru cina!dia orang tu mabuk gila...

bila ada orang tuduh melayu tak solat di masjid malas solat jumaat asyik ke hatyai... ramai marah tapi inilah hakikatnya...!

Mujur ada juga perayaan sambut Muharram..patut lebih meriah kerana tulah tahun baru Islam...ayoh tu kalangan yang kini asyik nak bergaduh fasal tauliah, wahabbi. tengoklah apa dah jadi. Melayu-Islam junjung syiar Kristian. kita perkukuh syiar ikhwanul muslimin.

Anonymous said...

Saudara Renny Chia, Anon 2.42 pm,

Inilah sebabnya, kami yang tidak menyokong penggunaan nama Allah, menyuarakan bantahan. Isu ini mungkin akan menimbulkan konfliks yang lebih buruk, sekiranya tidak ditangani secara berhemah!

Mereka yang tidak bersetuju mungkin akan mengeluarkan pendapat seperti bujai, Anon 2.39 pm dan 2.41 pm. 'Make fun out of it'! Saya berpendapat ia lebih baik dari caci mencaci dan mengeluarkan perkataan-perkataan yang kesat! Seperti kata saudara renny akan melukakan hati pihak tertentu!

Walau apa pun siapakah yang memulakan ini semua? Agama Roman Katolik telah lengkap mengikut kepercayaan pengikutnya. Tanpa menggunakan istilah Allah ianya telah diterima sepenuhnya oleh umat mereka.Mengapa hendak rebut hak orang lain?

Perlu diingat Islam mempunyai konsep ketuhanan yang berbeza sekiranya dibandingkan dengan konsep ketuhanan agama lain. Hayati surah Al-ikhlas. Perlu diingat agama samawi yang asalnya dari rasul-rasul Allah sebelum Nabi Muhammad saw mempunyai konsep ketuhanan yang sama dengan Islam. Maka istilah Allah digunakan!

So atas dasar toleransi agama, demi keaamanan dan keharmonian kaum, saya berharap pihak yang bermati-matian untuk menggunakan Allah dalam penulisan agama mereka versi BM menarik balik tuntutan mereka.

Rakyat Setia

Habib RAK said...

Bujai, Its perfectly fine. There is nothing wrong with it. Glad that this whole episode has enlighthen many muslims. After all learning is part of our faith. Allah-hu-Akbar.

Anonymous said...

Does Augustine Paul needs the blessing of God ? Tell you a secret ,as he is being judged by ALLAH and not the other way around!
Evil judges will pay their dues mate!

Anonymous said...

pergi jahanam la sama lo orang blogger. menysuahkan kepala aku nak baca.

loyang said...

i think let us leave it to the government to address this.

no point of us bickering at it

Damansara said...

Saya juga mendoakan Allah mencucuri rahmat kepada roh mendiang.

Beliau amat berjasa kerana menjalankan tugas dengan amat berani dan mendapati Anwar adalah seorang Penjubur.

Anonymous said...

So, bujai... are you saying that Augustine Paul will be judged by another "god" if you can't say that he's gone to meet Allah? So, kalau bukan Allah yang akan "mencucuri rahmat ke atas rohnya", atau condemn the guy to hell, "tuhan" mana yang ko pikir akan buat?

Dlm kata lain, bila ko tak menerima bahawa dia akan diadili oleh Allah, tidakkah ko telah mensyirikkan Allah?

InMine said...

To Anon (jan 6, 6:50am), exactly! I agree with your comment. Similar comments I have made in facebook about this 'allah' issue.

Gembala katak said...

semoga 'ALLAH' mencucuri rahmat ke atas roh 'ALLAHYARHAM'AUGUSTINE PAUL.

peace_lover86 said...

setuju ngan inmie..x yah la kita bergado pasal hal ni..apa kita dapat??pertumpahan darah macam 13 mei kot..sedar la saudaraku,x lgkap iman seorang mukmin tnpa mgakui kebenaran agama lain..sebab agama lain turun dari Allah juga..tidakkah kita nampak persamaan antara semua agama??semua mnyeru mmbuat kebaikan,mnjauhi keburukan..jadi knapa perlu bergadoh siapa yg paling btol sapa yang salah??itu suma bakal dihisab nnti..yg pnting,kita bramal time hidup ni..berbuat baik sesama manusia,binatang,alam..susah sangat ka??jgan la kita buta sangat menilai agama..agama bukan diturunkan untuk manusia bergaduh.agama diturunkan untuk membimbing manusia.sayangnya,manusia sndri menutup mata,menolak kebenaran..sedih..ini la akhir zaman..mudah2an kita suma berada di bawah lindungan Allah agar x tergolong dalam golongan kafir..aminnnn

Anonymous said...

Agustin Paul will be found guilty by Allah. He will get his dues.


Imam.