Friday, January 1, 2010

Al-Fatihah!

Journalists, politicians, friends and diplomats lost a dear friend today. Tok Mat or Tan Sri Mohamed Rahmat, ex-Info Minister and BN's sec-gen, dies in his sleep at 8am.

At 72, he leff us just 3 days short of his birthday.

I believe my journalist friends of my generation will agree with me that he was among the best and friendliest senior minister we ever dealt with. Known for his diplomacy in speaking, he was once our ambassador to Indonesia.

His generosity, too made him 'a father' to many, especially 'naughty journalists like me. I used to 'rob' him RM500 at the Dewan Rakyat some years ago. Few of my fellow journalists, I believe will miss him sadly.

Al-Fatihah, may Allah finds you a place in his Jannah... amin!

10 comments:

kawan lama 85 said...

jai, kita sama2lah berdoa untuk arwah.

kita dulu pun sama2 'menyamun' dia gak dengan beberapa kawan wartawan yang lain. dia seorang yang amat baik walaupun kadang2 tak tahan dengan mulut dia.

semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya.

al-fatihah

tiara gan said...

yes, i agree the late tan sri was among the best ministers during his time.

god bless him

Anonymous said...

al-fatihah. tok mat memang patut dikenang

BHSB 88 said...

bro,

kau ingat tak dia pernah suruh kita buat apa masa kita jumpa dia di angkasapuri masa dia jadi menteri penerangan?


hahahahaha.... kalau kau lupa, kau menang tak boleh pakai punya!

kalau aku sebut 'KAMARI', kau mesti ingat punya,

tok mat memang best.

AL-FATIHAH

Anonymous said...

he's a true malaysian, no doubt about it...

bujai said...

BHSB 88,

aku rasa macam aku masih ingat je apa dia suruh kita berempat buat... hehe....

dia seorang tokoh yang hebat.

al-FATIHAH

jidin said...

HOI BUJAI DAN BHSB 88!


DIA SURUH KORANG BUAT HAPA, HAH?

BAGITAU LAAAAAA!!!!

bujai said...

jidin,

sori arrrr...

putrawaja said...

Salam Binjai. Hot air rises.Masa aku d SMSJ Parlimen aku Parlimen Pulai d bawah dia. Adalah perubahan kampung aku bawah dia dulu tapi masa Lokman, Salehuddin dan Alimor p rumah bapak aku kami menapak dari Pekan Kayu Ara Pasong kira2 3km. Jalan tanah merah.Seronok bila ingat cerita2 lama. Tempuh hari Lokman dan Hanif ada bertandang kerumah aku, tapi sekarang kawasan ini dah bawah Parlimen Pontian bawah YB Dato' Ahmad Maslan ex- SMSJ. Dah banyak berubah.Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Al-Fatihah

eXception said...

Innalillahi wa'innaillai'hi rroji'un...

eXception - Bukan Sekadar Blog Picisan