Sunday, November 8, 2009

Unclaimed money everywhere

RM3 billion in unclaimed cash is a BIG sum. Whether the money is at the banks, the EPF or other depositories, the amount is quite alarming.

It either reflects of carelessness, unawareness or selfishness or depositors to name their next of kin or whoever as their inheritors (read h e r e).

Such an amount can finance quite a number of government projects like schools, hospitals and others for the rakyat.

Lets open up our eyes and mind on this.

However, there were cases where inheritors found it not easy to make claims on behalf of the deads. Some took a few years although their names really appeared on the documents.

The government should also look into this.

Money doesnt come that easy anymore...

9 comments:

Anonymous said...

Dera Sir

having read your profile, I wonder who was your Editor-in-Chief, whom you termed an idiot?

sri hartamas

down sindrome said...

bujai, not easy for inheritors to make claim. it takes a long and one hell of prosedures.

that's why the money is left there. people get sick and tired to claim what is supposed to be theirs!

wan, SETIU said...

sdr,
banyak kisah yang saya lalui mengenai hal menuntut wang daripada perkeso.

abang saya meninggal enam tahun lalu kerana kemalangan di tempat kerja. dia hanya menamakan ibu saya sebagai pewaris dalam borang penamanya.

jumlahnya pula ialah dalam lingkungan RM20 ribu.

malangnya, setahun selepas itu, ibu saya tidak sempat mendapat wang itu walaupun sudah banyak kali turun-naik ke pejabat perkeso kuala lumpur. macam2 alasan diberikan, pelbagai dokumen diperlukan sedangkan sepatutnya bila ibu saya menunjukkan kad pengenalannya, sudah memadai.

ibu saya meninggal dunia setahun setengah kemudian.

selepas itu, saya (adik si kepada pencarum) cuba membuat tuntutan kerana diberitahu saya layak menggantikan arwah ibu saya,.

arwah abang saya bujang, tidak ada anak bini. ketika ke perkeso, saya dimaklumkan agar membuat tuntutan kerana sayalah waris terdekatnya selepas ibu meninggal.

malangnya sudah enam tahun berlalu, saya diketepikan. pegawai pekeso bekata saya tidak layak kerana tidak ada nama sebagai pewaris yang sah.

saya rasa, inilah antara punca banyaknya wang tidak dituntut dari bank, kwsp, perkeso dan lain-lain badan amanah.

yang kenyangnya ialah kerajaan dan pegawai tertentu.

Anonymous said...

suruh najib bukak kasino je dengan duit banyak tu. kat pekan ke, langkawi ke...

untuk pelancongan

bujai said...

anon 9.53,

sorry sir, can reveal. if you were there during that era, you should know who....

thanks

tier-2 guy said...

that much ka?


i dont believe it,


its more than that!

some already whacked by the people in charge!

usop rimbun said...

bujai, jom kita mintak duit tu. kita beli pulau kat tganu ke sebijik...

bujai said...

sop,
takyah la. duit kau dah banyak. aku memang la takda duit.

beli pulau? hehehhe.... aku tau apa niat tak elok kau tu!

Anonymous said...

bagi tempoh tertentu, kalau takda yang claim, salur je kat baitulmal ke atau jadikan tabung khidmat masyarakat, bantu orang susah macam aku ni