Monday, November 2, 2009

SME BANG!

This is the second time I'm writing about SME Corp (formerly known as Smidec) and SME Bank. Both are related. What Rockybru wrote h e r e a few days ago inspired me to add more...

Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

What is 'pencapaian diutamakan' if potential local companies, some with their world's first, are being neglected.

I hope the propagator of this motto reads this pathetic episode of a Bumiputra company, whose owners were doomned to choose between closing down their business or to just let it rot and spree from their responsibility.

With an asset of almost RM10 million, Hot Can Sdn Bhd has spent some RM6 million in a research to produce 'shake-and-get-hot' cans of mocha, chocolate and other blends. What you got to do is shake the can for about 20 seconds, wait for a minute before it gets real hot, open it up and drink it.

That's what I described as a world class achievement or 'pencapaian'. They received orders of about RM6 million a year from Australia, New Zealand and other countries. All they need is a RM2 million loan from the SME Bank via SME Corp to buy aluminium from Germany, to produce enough cans.

However, SME Corp said they are not qualified as they have an outstanding RM500,000 loan with Maybank. However, Maybank has agreed to reschedule the loan, provided that Hot Can gets the fund from SME Bank.

Its over a year now. They have even met with Datuk Mustapa Mohamad at MITI and the minister promised to sort it out.

Well, everthing turns out to be anti-climax. Hot Can received a rejection letter, again and again and again from SME Corp and the Bank. The reason stays - an outstanding loan with Maybank.

If the company has enough money, they wouldnt have gone to see SME Corp officials for help. SME Corp function is here under question. Who do they actually help? Many see no reason for such a rejection.

The company has been striving to make Malaysia a R & D and development centre for high-tech and high end products but in return, we force them to close shop.

Where is Datuk Najib and his 'pencapaian diutamakan?'

16 comments:

Anonymous said...

sALAM


Rakyat diutamakan, my foot.

kita ada proposal baik, panggil ah chai sapu
Business kita baik, kasi susah, lepas tu panggil ah chai sapu.
Buat RD juta juta, lepas tu jual kat Ah Chai ribu ribu.

Itulah semangat, saya bukan PM untuk Melayu

Rocky's Bru said...

Bro,

I heard they are going to change the company's name to Hot Cannot. SME punye pasal ... Tak jolok, kot?

Abdul Jalil said...

dear bujai

SME Bank? nama ini pernah mengecewakan saya semasa memohon modal atas surat setujutera tender 5 tahun lepas, malah bank perdagangan cina dari singapura lebih memahami, sekarang saya tak perlukan SME lagi dan tidak akan percaya kepada retorik mereka
Kes terbaru seorang individu melayu pengusaha alat musik GAMBUS juga dikecewakan..alangkah sedihnya kerana kepercayaan pegawai dan prosedur megatasi matlamat sebenar mengapa SME diadakan..harap mereka reka yg pernah dikecewakan berikan pengalaman mereka

editorsemasa.net said...

Buying something from Germany? Where got money.........!!

Read my posting about this at http://www.semasa.net

editorsemasa.net said...

Buying something from Germany? Where got money.........!!

Read my posting about this at http://www.semasa.net

Anonymous said...

Kenneth Warren Kolb, a Cuban American who has been in and out of Malaysia. The Express Group. And what is your interest in Hot Can bro? Is it personal??? Are you blogging for $ or to make $ by highlighting Hot Can. I agree with you on Hot Can and SME but you have to make your position clear on Hot Can, less people have doubts on your sincerity???

Bujai Lapok

Anonymous said...

Ketua Pegawai Eksekutif Express Asia Bhd, Datuk Kenneth Warren Kolb, berkata produk itu merupakan hasil kajian dan penyelidikan beliau selama lima tahun mulai tahun 1998 bersama-sama Universiti Sains Malaysia.
Hot-can merupakan tin yang mampu memanaskan kandungan cecairatau minuman di dalamnya dengan kadar segera iaitu tiga minit selepas menekan bahagian bawah tin itu.

BETUL KAH IN JAI? BETULKAH YANG ORANG DARI CUBA YANG BUAT?? Anggaran pelaburan yang hang beri dan yang orang CUBA ni beri pada UTUSAN 2006, adalah berlainan. Siapa yang TIPU???
Jaylani

Anonymous said...

Everybody must follow the banking rules. Dato Najib please NO political meddling.

SAY no 2 JAI, SAY no 2 CORRUPTION.

buyong said...

sdr,
saya adalah antara usahawan yang tidak mendapat keadilan sewajarnya daripada pegawai2 smidec.

saya menubuhkan sebuah syarikat lebih setahun lalu dan kemudian menggunakannya untuk membuka sebuah restoran di kuala lumpur.

tiga bulan selepas itu, saya memohon bantuan kewangan sme corp sebanyak rm30,000. mengikut pegawainya, saya memang layak tetapi audit yang dibuat ke atas restoran dan syarikat saya telah merosakkan segala.

puncanya - pemerhatian sambil lewa pegawai yang ditugaskan datang ke premis perniagaan saya.

salah satu peraturan sme corp menyebut bahawa saya layak mendapat pinjaman berkenaan jika restoran itu baru beroperasi enam bulan ke bawah.

apa yang dibuat oleh pegawai terbabit ialah menulis dalam laporannya bahawa saya sudah lebih setahun beroperasi. dia gagal meneliti fakta bahawa restoran itu baru beroperasi tiga bulan. yang dimaksudkan setahun ialah sejak saya menubuhkan syarikat.

saya berjumpa semula pegawai berkenaan tetapi saya diberitahu tidak boleh merayu walaupun saya sebenarnya layak dan pihaknya sudah melakukan kesilapan dalam laporan audit lawatannya.

di manakah keberkesanan sme corp dalam hal2 seperti ini.

saya memang tidak puas hati tetapi kerajaan kita sendiri, terutamanya kementerian perdagangan antarabangsa dan industri bersikap acuh tak acuh dengan masalah seperti ini.

saya setuju dengan kata2 hikmat sdr - inikah yang dinamakan rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan?

KABUL said...

sme corp is a hopeless organisation. its bank too doesnt contribute much in helping out our businessmen.

they only know how to impose percentage on each loan they approve.

peniaga kecil said...

REVAMP JE SME CORP DAN SME BANK NI. SEMUANYA MENTEDAHGAH DUIT. BAGI JE LOAN, MINTAK DUIT.

RAMAI DAH KENA. AKU PUN DAH KENA. BAGI KELULUSAN RM50,000, MINTAK 10 PER CENT.

APA SEMUA NI? INIKAH KERAJAAN BERJIWA RAKYAT?

Anonymous said...

bro, u got any interest in hot can?

sounds hot enough... err... i mean, the issue ler!

brousey said...

najib never bother to ask what;s wrong with out system, bro.

so, forget about it and do your job as an editor and journalist.

unlike mahathir...

chia hoi said...

is it true that sme corp only approves loan to more chinese than the malays?

some say many of its officers are also on the take.

i dont know as i never asked anything from sme corp because i only operate a small workshop but i would like to try one day.

Anonymous said...

bujai,
sme corp sudah banyak membantu pengusaha negara ini. jadi, janganlah disebabkan satu isu, kita membusukkan terus sme corp ni.

samson said...

Brother,

No need to buy Al from Germany...buy local pun ada! Some more can hutang 30-60 days, rolling the cash a bit! Do not understand why they need the money from SME Bank when many other banks can provide the loan...

cheers.