Tuesday, May 5, 2009

Of Tun, Tan Sri and Datuk...

I was with someone whom I described as 'orang lama' in the Federal Government. He was once attached to the Palace and was involved in arranging Federal accolades to many honoured recipients.

However, he was quite intrigued at how the Federal's 'darjah kebesaran' are being awarded since the last 5 years.

"If we study the Federal Constitution, the recipient of Tun must not exceed 10, Tan Sri 25 while Datuk should not surpass 315.

"At the moment, we have 13 Tuns if I'm not mistaken, about 50 Tan Sri and more than 400 Federal Datuks."

To make someone a new Tun, he must wait for any vacancy. In other words, he gotta wait until a Tun dies.

"I dont know what are the criterias being used now," he said.

I got no comment. However, I understand that such accolades were given at the advise of the Majlis Raja-Raja Melayu and the Prime Minister.

Yeap... there are thousands of Datuks in Malaysia at the moment, most of whom got it from the State Governments. What about Datuk Sulu or some other Datuks?

13 comments:

bekas pegawai kanan said...

sdr,
pingat kebesaran seperti ini hanya diberi oleh Istana Negara dan Yang di-Pertuan Agong. Kecuali Datuk dan pingat lain pemberian kerajaan negeri dan Sultan atau Yang Dipertua Negeri, kita tidak iktiraf geralan dari Sulu atau lain-lain.

kriterianya bersandarkan jasa dan sumbangan seseorang kepada bangsa, negara dan agama. Sumbangan kepada masyarakat juga diutamakan.

memang betul, ada penerima gelaran ini pada mulanya dihormati tetapi akhirnya dipertikaikan kerana pelbagai masalah dan kesilapan. ini lumrah. bagaimanapun, pernah ada gelaran yang dilucutkan oleh sultan dan istana negara kerana moral rendah yang ditunjukkan oleh si penerima. ingat lagi kes lee kim sai?

memang terlalu ramai penerima datuk sekarang sehingga rakyat menganggap pemegang gelaran datuk ini sudah tidak ada nilainya, kecuali ia diberi oleh Yang di-Pertuan Agong.

mungkin kerajaan persekutuan dan negeri patut mengkaji semula kriteria penganugerahan ini agar ia tidak menimbulkan prasangka di kalangan rakyat.


wallahualam

Anonymous said...

bang, betul ke senang nak dapat datuk melaka? khabarnya cuma 200,000 je...

labi-labi, seremban said...

SAYA SETUJU DENGAN SARANAN BEKAS PEGAWAI KANAN AGAR KRITERIA PENGANUGERAHAN PINGAT KEBESARAN INI DIKAJI SEMULA.

SETIAP INDIVIDU YANG DISYORKAN SEBAGAI PENERIMANYA JUGA PERLU DISIASAT DARI A KE Z AGAR BENAR-BENAR LAYAK.

SAYA TAU ADA ORANG TAK SENONOH PUN DAPAT JADI DATUK NI

zulkifli said...

Jai,

How about DATU MINDANAO title, I was informed that, there are a lot of big shot buying this title and change the honorofic datu to datuk.

Sad to say, this MINDANAO title is for sale, I was approached by a Malaysian broker, who says he can arrange the title for a sum of RM10K.

Bro, I heard that, MALACCA state will confer you a DATUKSHIP, next year to commensurate your 50th birthday. best of luck.

tok jering said...

aku punya memang DATUK ori. aku dah ada sorang cucu!

hehehehehehehe!!! nak pertikai ke?

kuchai said...

bro,

bila pulak lu nak dapat title dato' ni?

bujai said...

zulkifli,

kau memandai-mandai je...

jadi datuk bercucu pun ok gak!


thanks bro

Anonymous said...

datuk shah rukh khan tu pun datuk gak.


yang herannya, ada yang dapat datuk pada usia terlalu muda, dalam 20-an. untuk apa?

donplaypuks® said...

These titles have been cheapened by beind sold to the highest bidders, to maintain the facade that our top politicians are honiurable men and to so called captains of industry most of whom have misused use it to con th epublic.

'Brutus is an honourable man; so are they all, honourable men!'

Where are our real heroes?
http://donplaypuks.blogspot.com

Anonymous said...

Sdr,

Bagaimana kita menyebut seseorang yang bergelar? Mengapa kita menyebut gelaran ayah orang yang sedang kita bicara? Misalnya:

Bila kita berbicara mengenai Najib, mengapa kita harus menyebut
Datuk Seri Najib Tun Razak? Mengapa tidak hanya Datuk Seri Najib Razak?

Bila kita berbicara tentang ayah Najib maka gelaran Tun patutlah disebut.

Banyak Dato-dato, Tan Seri dll yang
tidak di sebut gelaran ayahnya. Mengapa? Misalnya: Dato Seri Isa Samad. (Tak pernah disebut Datuk Seri Isa Datuk Samad).

Satu penyelarasan tentang penggunaan gelaran-gelaran ini mestilah ditetapkan.

Ex NST reader

Anonymous said...

datuk lu laaa!!!!

kudo tuo said...

ramai datuk yang korup hari ni. ada yang bankrap dan papa kedana pun ada.

semua tak boleh harap.

gelaran tu setakat nak kelabukan mata orang ramai je

din mastana said...

jai,

kau gaso2 lah kan, dtk brahim yahaya yang dapek datuk melako tu layak jadi KP ko? dio menulih pun tak pandai....