Wednesday, April 8, 2009

KJ and Mukhriz MUST join Najib's team

Prime Minister Datuk Seri Najib Razak will announce his list of Cabinet ministers and deputies at 3pm Thursday. Who gets the boot and who comes in is his prerogative rights upon the list submitted to him by leaders of BN component parties.

We should by now have listened to variety of versions - that Rais, Syed Hamid, Azalina and a few more will be dropped while Mukhriz and Razali will get full minister posts, that Najib will not give anything to Pemuda chief Khairy Jamaludin, etc... etc... etc.

What about this - Khazanah's Azman Mokhtar and Amirsham were also tipped to take over the finance portfolio. I dont want to imagine this.

However, I will be happy to see Mukhriz appointed member of Najib's Cabinet. The indications were so strong that he will be at Sports and Youth.

Nevertheless, what about KJ? My bloggers friends - including the hardliners and 'anti-KJ' agreed that the young man should be given the Foreign Minister portfolio or at least a deputy minister position as his background points more to it.

I believe Najib is a wise leader. Better give the opportunity to both of them or none at all. Otherwise, Umno will be shaken up again... believe me.

As Rockybru said it here, Najib did not consult any good bloggers like him or others who are much closer to many domestic issues than any other leaders are.

My view is that, it is time for Najib to appoint a panel of at least 5 leading bloggers to assist him with his new administration, like what South Korea, the US, Italy, Spain and some other countries are doing.

We must admit the facts that some bloggers can team-up better in running the administration and are more knowledgeable than most of the Cabinet members...

13 comments:

LANGAU said...

kalau aku jadi najib, inilah orang yang akan aku gugurkan:

syed hamid albar
azalina othman said
rais yatim
noraini ahmad
khaled nordin
muhd taib
nor yakcup
nazri aziz
shabery chik

ni semua tak boleh bikin kerja punya!

tebing tinggi said...

mukhriz jadi menteri belia dan sukan, kj jadi menteri luar. bagus idea kau tu bro... tapi najib baca tak blog kau ni?

aku setuju dengan saranan agar najib bentuk panel 5 bloger ni. banyak faedahnya. aku baca mengenai korea selatan punya panel bloger, berkesan bantu kerajaan.

Anonymous said...

just wait and see.

kj should be in as he is pemuda chief. if najib appoints mukhriz alone, there will trouble in umno.

tina, KL said...

i object to kj being a minister. he;s too young. perhaps a deputy will do.

mukhriz too should start as deputy as he got no experience.

KELAMBU said...

dah tiba masanya melayu terima kedua-dua mukhriz dan kj. kalau betul la kj ada buat hal, biar undang2 je tentukan kemudian. tapi bila dah jadi ketua pemuda, dia perlu ada jawatan. macam kau cakap, kalau najib nak bagi, bagi pada kedua-duanya. kalau tak, tak payah sorang pun masuk kabinet. masuk kelambu lagi elok

aaaaannnnneeee said...

i want to see mohd nor yakcop DROPPED!

his eyes are swollen already, cannot work one!

Anonymous said...

if ever najib has a team of bloggers to consult, he should include the likes of you and syed akbar and haris etc etc. but rocky and nuraini should not be. they have shown that they are not truly objective.

imagine, rocky imagining that people think he is influential enough for najib to consult before creating a cabinet. i think he just make story only. he wants us to believe that. in his dreams , maybe.
these days he only cut copy and paste and pretend to ask probing question. bah!

-sound of silence-

Walk D Talk 09 said...

Surat terbuka buat ayahanda Tun Mahathir

Assalamualaikum Ayahanda Tun Mahathir Tun Mohammad.

Izinkan saya menyusun jari yang sepuluh kerana menulis surat terbuka kepada Ayahanda yang mana saya terpanggil untuk menulis bagi meluahkan perasaan hati saya yang terbuku selama ini sehingga saya membuat keputusan untuk terus menulis kepada Ayahanda. Ayahanda sememangnya pemimpin amat kami sanjungi dan setahu saya ,BN adalah parti yang disokong oleh keluarga kami sejak dari zaman arwah datuk saya lagi. Kini arwah datuk dan arwah ayah telah pun meninggal dunia, ayahanda adalah pemimpin idola arwah ayah dan juga arwah ayah. Tidak hairanlah kami sekeluarga sanggup bertikam lidah , bertekak dengan saudara mara yang menghina dan mengherdik Ayahanda ketika ayahanda masih menjadi Perdana Menteri dahulu.

Ketika Ayahanda membuat pengumuman untuk bersara , kami sekeluarga bagaikan tidak percaya dan kami sekeluarga begitu sugul dan amat bersedih. Sukar untuk mencari Ayahanda ketika menjadi Perdana Menteri dahulu. Namun setelah Ayahanda bersara dan jika saya tidak silap Ayahanda hanya berehat tidak sampai setengah tahun, Ayahanda sudah mula berpolitik kembali . Kami ketika itu sememangnya menyokong segala apa yang Ayahanda cakapkan , sememangnya Ayahanda adalah seorang yang bijak yang mempunyai daya fikir yang kuat dan matang. Pemikiran ayahanda sememangnya menjangkau ke hadapan sekurang-kurangnya 10 tahun ke hadapan. Sememangnya sukar untuk kita mencari pengganti seorang lagi Tun Mahathir Mohammad. Memang sukar untuk kita mencari dan tidak mungkin akan kita ke temui lagi.

Maaf Ayahanda jika saya terkasar atau mana-mana ayat saya yang akan menyinggung perasaan Ayahanda selepas ini. Segala keistimewaan Ayahanda yang kami sanjung dahulu kini telah perlahan-lahan bertukar menjadi satu kejelekan dan kejijikan dalam hati saya . Saya cuba untuk tidak menanam perasaan kejelekan itu di hati saya , tetapi saya tidak berdaya kerana setiap hari Ayahanda menanam telah melakukan sesuatu yang membuat saya merasa jelak. Ini semua bermula hanya kerana dengan jambatan bengkok di mana di sini lah tersingkap the Through colour of Tun Mahathir.

Apa yang saya maksukan adalah :

1. Terserlah sikap dendam Ayahanda kepada Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (kini Tun Abdullah) Ayahanda telah menghina , mengherdik , mengaibkan orang yang Ayahanda pilih sendiri. Tidak cukup dengan Tun Abdullah, seluruh keluarga beliau menjadi mangsa sehingga anak perempuan Tun yang tidak pernah bersalah dan tidak langsung mencampuri urusan politik dijadikan bahan untuk Ayahanda aibkan. Menantu Pak lah yang tidak pernah menjawab atau memberikan respons terhadap setiap penghinaan Ayahanda dijadikan 'punching bag ' . Mujur Anak pasangan ini yang masih kecil ini tidak dijadikan bahan kutukan. Rakyat hanya memerhatikan sahaja dan menyimpan apa yang mereka lihat dihati mereka.

2. Ayahanda sanggup bersekongkol dengan pembangkang untuk memusnahkan UMNO kerana presiden UMNO pada ketika itu ialah Pak Lah dan akhirnya sebahagian sumbangan Ayahanda kita hampir tersungkur pada pilihan raya yang ke 12 dahulu. Tentu Ayahanda bersorak ketika itu. Akhirnya Ayahanda menekan Pak Lah untuk melepaskan jawatan. Di pendek kan cerita Pak Lah telah pun selamat menjalankan peralihan kuasa, tetapi Ayahanda masih tidak pas hati masih menyerang Pak Lah sehingga saat akhir beliau mahu melepaskan jawatan. Selepas pak Lah melepaskan jawatan Ayahanda kini menyerang pula menantu beliau setiap hari sepanjang masa hanya kerana anak Ayahanda tewas di tangan menantu Pak Lah. Untuk pengetahuan Ayahanda , keputusan lembaga disiplin UMNO yang telah diumumkan langsung tidak menjadi kudis kepada perwakilan UMNO untuk memilih Khairy Jamaluddin kerana bagi mereka , semua itu adalah susunan pengaruh Ayahanda yang baik dengan mereka di lembaga disiplin , tidak perlu saya sebutkan nama. Tujuan sebenarnya adalah untuk memburukkan nama Khairy Jamaluddin dan untuk mengenakan Khir Toyo supaya anak Ayahanda yang pada masa itu tidak mendapat sokongan agar menang tanpa bertanding. Allah SWT itu maha kaya hasrat Ayahanda tidak kesampaian. Allah lebih berkuasa untuk menentukan segala Qada' dan Qadar.

3. Ayahanda terus tidak berpuas hati dan hampir setiap hari Ayahanda mengaibkan menantu Pak Lah. Saya tidak kenal dengan YB Khairy Jamaluddin , tetapi tiba-tiba perasaan simpati saya terhadap beliau kian tertanam dan saya jangka ini bukan berlaku hanya kepada saya tetapi mungkin benih simpati itu mula tumbuh dihati ramai rakyat Malaysia. Ayahanda perlu menerima hakikat bahawa Mukhriz Ayahanda sebenarnya a sore losser dan sebenarnya bukan merupakan calon yang popular kerana di cop sebagai masih menetek dan tidur dibawah ketiak Ayahanda. Benih yang baik akan menjadi pulau jika dicampakkan ke dalam laut. Tapi kalau benih itu tak baik , siramlah baja banyak mana pun tidak mungkin akan tumbuh .

4. Ayahanda sepatutnya berehat dan melunaskan alasan yang Ayahanda berikan ketika Ayahanda mahu bersara dahulu. Mahu menghabiskan masa dengan keluarga dan anak cucu, mahu berehat dan tidak lagi mahu memikirkan perihal politik dan kepimpinan kerajaan. 22 tahun Ayahanda memimpin , rakyat sudah boleh baca apa yang mahu Ayahanda lakukan. Bila Ayahanda bercakap jujur dan ikhlas , bila Ayahanda mereka cerita, bila Ayahanda tipu sunat , bila Ayahanda tipu beragenda, mereka sudah boleh baca. Memanglah mereka akan berlumba-lumba untuk bersalaman dengan Ayahanda bila bersua dengan Ayahanda , ini adalah kerana perasaan hormat dengan jasa yang tidak siapa boleh nafikan yang telah Ayahanda berikan ketika Ayahanda memimpin negara, itu di other siide of Tun Mahathir. Tetapi the other side of Mahathir yang lagi satu membuat mereka rasa jelek dan ada kala sudah sampai ke tahap yang agak merimaskan.

5. Ayahanda mahukan perubahan, tetapi Ayahanda sendiri yang tidak berubah , sudah hampir seminggu perubahan kepimpin berlaku , Ayahanda tidak berubah barangan sehari pun. Bukti kecilnya , kita gagal didalam dua pilihan raya baru- baru ini, bukan saya mahu kata yang kita kalah kerana Ayahanda, yang ingin saya katakan adalah kehadiran Ayahanda menyokong kerajaan baru tidak merubah kan apa-apa. Ini bermakna Ayahanda tidaklah istemewa sangat dalam senario politik morden ini, Ayahanda sudah tidak relevan lagi. Rakyat sudah bosan, hari ini Ayahanda keluar parti , lepas tu masuk balik, mana tanggungjawab dan kasih sayang Ayahanda kepada parti . Bagi saya Ayahanda lari dari parti kerana tewas dengan kesabaran Pak Lah.

6. Memang betul Mukhriz tidak berkecimpung dalam politik sewaktu Ayahanda menjadi PM , tetapi Mukhriz tidak pula tidak diberikan keistimewaan dalam perniagaan, anak-anak Ayahanda semuanya mendapat keistimewaan sebagai anak Perdana Menteri, buat apa mahu berpolitik , lebih baik berniaga. Mukhzani adalah di antara 40 orang yang terkaya di Malaysia. Mukhriz kerana kini berkecimpung dalam politik tidaklah pula dapat kita trace kekayaan beliau, pasti mereka ini kaya raya. Inilah yang selalu Ayahanda ulangi , anak saya tidak dibenarkan berpolitik ketika saya memerintah, Apa salahnya jika mereka berpolitik , as long mereka tahu asas perjuangan. tetapi politik bukanlah sesuatu yang digemari oleh anak-anak Ayahanda.

7. Pak Lah sudah bersara, mungkin tidak lama lagi jambatan bengkok akan disambung kembali, kita tunggu saja dan lihat. Saya tak pasti tapi saya rasa mungkin. UMNO perlukan perubahan , jika UMNO tidak berubah maka UMNO akan diubah , jika UMNO mahu berubah tapi UMNO dipaksa berubah cara Ayahanda , tak ada maknalah perubahan itu, Ayahanda juga perlu berubah. Marilah kita sama-sama berubah. Kami sudah letih , kami sudah bosan , bergaduh sesama sendiri. Tolonglah Ayahanda.

8. DS Najib patut diberikan peluang untuk mencari identiti beliau sendiri, DS Najib patut diberikan peluang untuk merubah UMNO. DS Najib tidak patut diberikan bebanan dengan perpecahan sesama ahli parti. DS Najib patut diberikan ruang untuk berfikir sendiri. DS Najib patut diberikan masa dan waktu untuk mencorakkan kepimpinan beliau tanpa gangguan. Tidaklah perlu Ayahanda mencuri limelight dari beliau . Baru 5 hari beliau mengambil pucuk pimpinan , suara Ayahanda hampir sama banyak di dengar dari suara beliau. Sehingga kami kompius , siapa yang mengambil peralihan dari Pak Lah.

9. Biarlah DS Najib tentukan pasal Khairy, Tak payahlah hari hari Ayahanda berikan komen pasal Khairy yang sedikit sebanyak akan mempengaruhi keputusan DS Najib. Perpatah Melayu ada berkata , Kalau betul Ayahanda benci biarlah berpada-pada , kita sesama umat islam. Sedangkan nabi lagi memaafkan. Tak perlulah Ayahanda menghebahkan orang ini rasuah , orang ini tidak baik , orang ini jahat , orang ini baik. Anak aku baik , anak orang jahat , menantu orang tuh jahat , menantu aku baik. Tidak ada sesiapa yang sempurna di dunia ini dan tuah kini membayar secara tunai. Takut nanti tuhan itu terbalikkan apa yang kita cakapkan .

10.Permintaan kami mudah saja, berihatlah Ayahanda, Tentu Ayahanda letih by now. Ketika Pak Lah sibuk sebagai PM , Ayahanda pun sibuk jua nak menjatuhkan Pak Lah. Pak Lah sudah berundur, beristirehatlah Ayahanda. Cukuplah kita sudah berpecah banyak kali, apa yang akan tinggal dalam UMNO nanti jika ini berterusan. Khairy juga ada penyokong. Kita berpecah pada semangat 46, kita berpecah semasa UMNO baru, ramai yang disingkir. Kita berpecah ketika Keadilan ditubuhkan, kita berpecah unoficial sewaktu kemelut Ayahanda dengan Pak lah, mampukah kita berpecah lagi, Kita ini sebenarnya sudah nazak. Ubat yang paling mujarab dan telah dikompromi olah Pak Lah adalah perubahan. Berubahlah kita.

Akhirkata , saya menyusun jari yang sepuluh, saya sedar siapalah saya mahu meulis kepada Ayahanda tetapi inilah akibat desakan hati dan nurani yang tidak tertahan lagi menunggukan perubahan dalam UMNO. Assalamualaikum.

daripada :
Mawarku Berduri.

http://www.walkdtalk09.blogspot.com

KiJang said...

Alamak, ko ni giler ke nak KJ jadi menteri? Dia rasuah lah. Guilty verdict! Umno mungkin boleh terima tapi Malaysia tak boleh. Kabinet DS NTR bukan untuk Umno tapi untuk Malaysia oi.

donplaypuks® said...

KJ & Muk should not be appointed Ministers. Why?

KJ is there because a deal was done. KJ has been proven to be corrupt and should not be even an MP, let alone UMNO Youth Head!

Muk is there as a puppet for his daddy. He knows nothing about Economics, Politics, Finance, Education or Business. Sports? You got to be joking!

Neither will serve the PEOPLE; they will serve their own political agenda, interests and UMNO to stay in power.

As for Mod Nor Yapkop, he was the guy directly responsible for Bank Negara $6 billion forex 'gambling' losses in the '90's, was forced to resign. More than that, just before GE 2008, he announced that M'sia's Economy had grown by 40$ over 4 years, making it higher than China's and India's growth, which as everyone in the World knows, is IMPOSSIBLE! He should be sacked!
http://donplaypuks.blogspot.com

Anonymous said...

KJ has bigger task in Pemuda and let him have full go at it. After all Pemuda need to clean up their act and KJ should take the task to strengthened the wing.

Kalau dia jadi menteri nanti PEMUDA tak sempat nak tengok. Susah.

Dia kena fokus satu-satu lah. Dah dia nak sangat jawatan PEMUDA sampai sogok duit byk2, hah, ambillah...

Mukhriz dapat timbalan menteri tu cukup bagus. Portfolio tu memang cukup bagus berganding dengan Tok Pa. Dua-dua ni educated..

Kalau lepas ni KJ kena tindakan disiplin atas rasuah politik, walaupun telah diberi amaran ( tapi degil),
Maka tak boleh tolong lagi. Dato' Razali take over as pemangku...

JomoSamaTuaran said...

Sometimes...our leaders decisions only good for them, but..problems for people like me...and you all. We only wanna give them what `orang kecil' or semut merah said... but, they ignored it...

What can we do...another `clown' is coming to town!!!

Anonymous said...

Yeah right, nowadays, everybody is better. Suddenly they are more legal experts, more ulamaks and more administrators among us.