Thursday, April 9, 2009

Good for Mukhriz... and KJ too

Its a 'clean' Cabinet lineup, that's what many say. Having Mukhriz as deputy minister is good. Not having KJ is also good as he can focus on efforts to rally Pemuda members behind him. Call it a full time job for him.

Najib has said during the press conference that he himself will help KJ to reorganise the Umno wing (read Rockybru and Mana-Mana in their postings) which is now in a split after the general assembly last month that saw KJ won. (Also read Sakmongkol and Nobisha.)

The premier has called and discussed it with KJ on Wednesday and the young man agreed that at 33, opportunity awaits him as long as he redeems himself and proof that he has all it takes to advance in politics.

KJ also needs to avoid any askance towards him as this may jettison Najib's effort to uphold Umno as the pillar for Malaysian politics. I personally believe Mukhriz and others will be there to give assistance.

Many would say that Najib has had to 'employ' Mukhriz for his 'bin' but I dont agree with such allusion. As KJ has been assigned to shoulder the task to consolidate all factions in Umno, someone from the wing has to be represented in the Cabinet.

As far as Mukhriz appointment is concerned, I dont want to believe that Tun Dr Mahathir has got a hand in it. Its Mukhriz 'rezeki' and Najib's decision instead.

Let the new Cabinet carry out its duty to the rakyat. Those appointed must deliver while those axed should continue contributing ideas and support to the government. Please remember that a Cabinet position is transient. Najib did not make anybody a hangdog.

Those on the list, too must not lose their heads that they are now the corkers or the nation until they proof themselves. On the other hand, those who failed to make the cut are not supposed to be treated like persona non grata or bete noire.

You are appointed not because of your godly character or what. You are there as a big team. Should any of you falter, you may face the axe. Najib was considered smart in planning this lineup as he dared to drop giants like Syed Hamid Albar, Mohd Zin and Azalina to try many new faces.

Let us give them a chance and time. As none of them is faultless, they need all the help and advise available to serve the country. I believe Najib's choice should be fully-respected and accepted.

Time will show and tell...

19 comments:

tetikus said...

what good? both of them? both are no good la bro.

mukhriz got it because of his father while kj because of the rasuah thing.

najib should make his own decision, not under others influence.

PAUL KARAM said...

SOMETHING IS NOT RIGHT HERE. THE CABINET STILL RETAINS PEOPLE LIKE KHALED NORDIN, SHABERY CHIK, ABU SEMAN AND NOR YAKCOB.

THESE LOTS WILL BE 'DURI DALAM DAGING' KABINET.

Anonymous said...

tahniah kepada tokpa dan awang adek.

ado gok orghe klate dale kabinek najik nih!

singah, KL said...

apa nak heran. kabinet ni macam sama je dengan yang dulu. selagi rais, abu seman, khaled dan si mata lebam tu ada, takda bezanya.

silap2 aribulan, boleh runtuh ekonomi negara.

kembara 77 said...

bujai,

cara kau tulis ni macam dah give-up je sebab kj tak dapat jawatan apa2.

rilex bro. kalau umur kau panjang, dapat la tengok kj jadi presiden umno.

hehehehehehe....

Anonymous said...

bang. dua anggota polis yang dituduh bunuh altantuya dan pun dijatuhkan hukuman gantung, pada hari yang sama najib umum perlantikan kabinet.

Walk D Talk 09 said...

Betul ke ini kabinet rakyat atau kabinet remote control Tun. Ada yg muka dah kena reject seperti Rais yatim masih ada di dalam , sbb org kuat Tun , apa istimewa Mukhriz , siapa itu Datuk Raja Nong Chik , Bukan susah nak jadi ahli kabinet Najib, tak payah bertanding MT , Tak payah bertanding Parlimen , lantik sanator saja beres, nak kat bersih , plezzzzzzzz lah ,semua org tahu , tahu sama tahu sudah lah...... to know more

Keylee Daud said...

tidak cukup bagus untuk khairy..mengapa perlu jadi yang pertama kali KP xmasuk kabinet?mengapa KJ ..tak cukup bagus untuk KJ...ish ish ish macam penghapusan legasi saja

ChengHo said...

many peoples do not know Mukriz was the product of look east policy , speak and graduated from Japanese university . He developed his fibre optics factory from conceptual on his owned.

zelot66 said...

you talk cock bro.

Anonymous said...

kau ada saham ke? Defend Najib. Memanglah rezeki Mukhriz dilantik. Jangan lupa, itulah Tun Mahathir dulu pun dilantik jadi Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri and he shines. Moga2 anaknya ini berjaya macam bapanya.
Tapi ada orang kata Mukhriz kalah kepada KJ sebab dia enggan jawab telefon berbanding KJ yang sanggup layan semua orang tidak kira pangkat dan darjat.- (Jai ada RM300)

ShokorBotak said...

Bro,

Baru dan Lama adalah satu gabungan yg terbaik..kalau tak ada yg lama mana ada yg baru kan.
Yg lama patut menerima idia-idia yg baru juga, jgnlah pikirkan awak aja yg makan garam dulu, dan didiklah yg baru nie kejalan yg lurus, kesilapan lama jgn dibuat lagi. Peluang telah diberi,buatlah yg terbaik utk rakyat dan sedarlah diri. Jgn pikir kocek sendiri aja.
Rakyat akan menjadi mata dan telinga utk DS Najib. Dan rakyat akan menjadi penentut hidup mati nya UMNO dan kerajaan. Ini adalah peluang terakhir.
Selamat menjalankan tugas utk rakyat kepada menteri2 dan timbalan2 menteri yg dipilih.

Kool Jantan rox! said...

"As far as Mukhriz appointment is concerned, I dont want to believe that Tun Dr Mahathir has got a hand in it. Its Mukhriz 'rezeki' and Najib's decision instead."

Kalo sdr percaya tu, sdr nak beli jambatan ke? LOL.

If you claim Youth Wing is not represented, well, KJ's deputy is in the cabinet.

What exactly has Mini Mahathir shown so far that he should be considered Cabinet Material? Can someone give me an answer?

When Mahafiraun blasted Pak Lah for what he claim is "nepotism" and "Cronyism" how come now he is silence on Mini Mahathir's appointment to cabinet? As Sham Rais would say, "Kah kah kah". Orang tua tu pun memang dikenali dgn "flip-flop"nya.

-Supporter of Kool Jantan (KJ)-

ctannie said...

salam
the govt forever think rakyat so stupid, alwys insult our intelligence.

A Voice said...

I have no issue with taking anyone not MT or party position holder. The criteria doesn't matter as long there is sound justification. However there has to be consistency.

If KJ is required to consolidate the Pemuda wings, what about Rosnah and Shahrizat? I do not have much confidence for young Rosnah to be Deputy Minister. Shahrizat lost to a novice, thus she should focus on her politicla relevance.

If KJ is denied because JK Disiplin UMNO found him guilty, then Ali Rustam shoudl not hold teh CHief Minister post.

If it is becasue of corrupt image, what about Nor Mohamad Yakcop who Daim said in an interview with Sakmongkol, his son is driving a Lamborghini.

What about Khaled Nordin whose synonymous with TRC Synergy and a UniKL campur?

May I ask about Shaziman (while in TNB), Zahid (Yayasan Gerakbakti's Kretam shares, other allegations), Jo Baharum (case consultancy at a pub in The Curve), etc.?

bujai said...

a voice,

latest news is that, the MACC might call u up for some 'interviews'...

be prepared!

Anonymous said...

YANG DILANTIK NI BOLEH DIKATAKAN SEMUA ADA KES YANG DIKAITKAN DENGAN RASUAH.

MACAM MANA NAJIB BOLEH PILIH DIORANG NI?

BRO JINGGO said...

Salam Ziarah

Khairy menyeru semua ahli pemuda memberikan sokongan padu kepada YAB Perdana Menteri

Satu pertemuan dan majlis ringkas minum pagi telah diadakan pagi tadi di mana YB Khairy Jamaluddin telah menjemput penyokong beliau dan juga Exco Pemuda UMNO Malaysia untuk bersama beliau bagi bertukar pendapat dan mendengar pandangan dari ahli-ahli Pemuda. Dalam ucapan ringkas YB Khairy telah menjelaskan kedudukan sebenar dan menyeru agar semua penyokong beliau untuk menerima keputusan Kabinet dan membantu beliau untuk melaksanakan kerja parti yang telah di amanahkan oleh Perdana Menteri. Beliau juga menyeru agar ahli UMNO tidak melabelkan diri mereka sebagai orang-orang pemimpin pemuda tertentu dan perlu membuang anggapan berkenaan kerana semuanya adalah Pemuda UMNO . Mereka mesti bersatu dengan semangat setiakawan sebagai Pemuda UMNO dibawah satu payung.

YB KJ juga menyeru agar semua ahli Pemuda UMNO untuk memberikan sokongan padu kepada YAB Datuk Seri Najib Tun Razak Perdana Menteri Malaysia kerana beliau juga selaku Ketua Pemuda UMNO Malaysia akan terus setia dan memberikan sokongan yang padu kepada YAB Perdana Menteri. Beliau juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada yang telah membantu dan menyokong beliau semasa pemilihan dahulu dan baliau benar-benar berharap semua penyokong beliau jangan merasa kecewa… Meminjam kata-kata Ali Rustam , Dunia Belum Kiamat, Esok Masih Ada.

Beliau juga mengucapkan Syabas kepada dua pemimpin pemuda yang telah dipilih sebagai Timbalan Menteri dan beliau amat berbangga kerana pemuda diwakili oleh dua orang Timbalan Menteri. Beliau berkata , beliau sebenarnya tidak meletakkan harapan untuk menjawat jawatan dalam kerajaan ketika bertanding untuk merebut kerusi Ketua pemuda UMNO dan kerana itu beliau tidak merasa kecewa apabila dipanggil oleh Perdana Menteri sehari sebelum penamaan senarai kabinet.

Pemuda akan menjadi sebuah pertubuhan yang tidak terikat dan bebas untuk menyuarakan apa juga permasalahan yang diperjuangkan kerana beliau tidak terikat didalam kerajaan dan beliau berharap Pemuda akan menjadi sebuah sayap yang digeruni oleh kawan dan lawan seperti di zaman Datuk Harun Idris dahulu. Untuk mencapai matlamat ini pemuda perlu bersatu dan memupukan semangat setiakawan. Beliau juga berharap agar semua yang hadir untuk menyampaikan apa yang telah beliau nyatakan dan berharap semua ahli Pemuda memahami akan pendirian beliau .

Salam Setiakawan

BJ

Anonymous said...

DSN should just appoint Razali to represent the youth wing. There is not a single logic to appoint Mukhriz as deputy minister unless with intervention from TDM.

Not that I don't like him but Mukhriz supporters should not disagree with TDM factor for his appointment.

MUKHRIZ IS APPOINTED DUE TO TDM.

Setiakawan