Thursday, March 5, 2009

'Perangai buruk orang Melayu' (PART 1)

Syed Hamid Albar said Umno needs a physological warfare task team to weed out baseless allegations from the opposition against the party and Barisan Nasional.

Interesting indeed, and true enough, Umno needs such a taskforce more badly to defend itself and the leaders against unscrupulous remarks, allegations and unfounded accusations made by its own members - 98 per cent of whom are the Malays.

I may sound a bit too much but as a Malay myself, I am well-versed about my own people, especially when they join a political party like Umno. What they like most? Nothing else than listen to rumours, add some weight to it and dissemminate it to others.

Its a sad thing that 'umpat-keji', 'memfitnah', 'memburuk-burukkan pemimpin', 'menghasut' and 'hasad dengki' are their dominant characters. When someone says a leader buys a Proton Perdana for RM100,000 through a bank loan, the guy who listens will tell others that the car was purchased cash!

Then the story will be rehatched and branched out like 'it wasnt a Perdana... it was a Merc instead... or a BMW 520i or a Lexus worth few hundred thousand ringgit...' So much so, the story will be twisted in such a way to punish the leader and tarnish his good image.

The Malays are good at this. After more than 50 years of Independence, nothings changed. The Malays, too cannot be criticised much. Why? It will draw anger and in some instances will demoralise them.

This is the actual facts. In Umno itself, leaders and members alike are so fond of making up 'stories' about others. At grassroot level, its even worse! Just because someone borrowed money from the bank to invest, he became the centre of despicable remarks. 'This guy got a few billion ringgits in oversea banks!'

When we talk about proof or any tangible evident, those who scorned him had none to show. They will say that they heard about it... hearsay! They've got nothing better to do but to find other people's fault. The Malays have forgotten that they are still lacking and lagging behind, economically.

Have you heard about this? 'Bagi orang Melayu ni, kalau ekonomi tak naik, takpa. Kalau taraf hidup tak naik, takpa... tapi kalau benda tu tak naik, tak boleh!'. Who started this, nobody knows but it suits them well. No wonder too many 'ubat kuat' industries are given licences to operate.

Run-up to the general assemby, people on the streets are already preparing 'hot stuffs' to tell others during the gathering on 24-29 March. After travelling to eight states, most of the talks were focussed on candidates for top posts.

It seemed that nobody is 'clean' to them. Each and every aspirant has a 'bad track record'. But why in the first place you nominated them? May as well you wait for angels to come down from the sky and make them your party leaders!

Syed Hamid may propose this to his boss and to the party. Forget about the bad mouths of the opposition. That's what they are there for and they are very good at it. In the States where BN is the opposition, they play the same role like the Pakatan Rakyat in Dewan Rakyat. So, focus on the party.

I would like to take this opportunity to write more about the Malays bad characters. Call in the curtain raiser for Umno General Assembly or whatever you prefer but my intention is clear. I want the Malays to be more matured and get rid of this bad habits.

For the Malays to excel, Umno leaders and members should cooperate in a more positive manner, transparent, dare to form a new leadership and put aside any differences.

I deserve to speak for my fellow Malays and my party. Our biggest task is to get rid of the enemies within, not from outside!

36 comments:

JEMBALANG TANAH said...

bagus bro. hentam je melayu ni walaupun aku pun melayu.

hasad dengki tu dah memang sebati dalam jiwa melayu ni. misalnya, tak boleh berniaga sebelah-menyebelah dan jual benda yang sama, dah sure ada yang main santau punya atau main bomoh nak bagi jiran dia bungkus.

memang memalukan tapi ini hakikat yang perlu orang melalu akui dan perlu ubah.

mereka pun suka pilih pemimpin tapi suka pulak jatuhkan pemimpin. tuduh-menuduh dan memfitnah dah macam mainan dari dulu lagi.

kerajaan melaka roboh pun sebab fitnah. hang tuah dijatuhkan hukuman mati pun sebab fitnah yang tidak ada bukti.

melayu, melayu... bila la bangsa aku nak sedar...

wak dikon, pontian said...

wow wow bujai,

you are so daring maaa... but i admit the facts that the malays are such!

lucky i am a jawa!

hehehehehe keh!

CHINA MAN said...

THE MALAYS ARE STUPID, GREEDY AND UNTRUSWORTHY TOO!

I WAS CONNED BY A FEW UMNO MEMBERS WHO CLAIMED TO BE GOOD FRIENDS OF A MINISTER, FOR A CONTRACT.

AFTER GIVING THEM ABOUT 150K ABOUT 6 MONTHS AGO, THEY ARE NOWHERE TO BE TRACED!

ROTTEN BROKERS!

bujai said...

china man,

that has nothing to do with umno or malays.

they are just brokers. there are so many of them out there - malays, chinese, indians..

why in the first place you gave them money? its your own fault!

bujai said...

wak dikon,
ramai orang jawa jadi ahli umno ni. wak parti apa? mana ada parti jawa kat malaysia ni?

dr melayu, ampang said...

sdr,

memang elok sdr bentangkan kelemahan dan sifat buruk orang melayu kita ni.

setidak-tidaknya ia dapat membuka mata mereka untuk terus berusaha ke arag kemajuan, bukan sebaliknya.

saya akan terus membaca blog sdr dan menanti bahagian ke-2 kisah melayu ni.

syabas,

dr melayu

adik, UM said...

bang,
saya setuju agar umno menubuhkan pasukan khas untuk parti agar ahli tidak sesuka hati melemparkan tuduhan dan memfitnah mana-mana pemimpin sesuka hati tanpa sebarang bukti kukuh.

ini tidak baik untuk umno dan orang melayu sendiri.

teruskan bang bujai!

babey, KB said...

bro,

yang makin memburukkan melayu ialah sikap buruk mereka menogok arak depan orang ramai, bercerita pasal pompuan, kisah pergi hatyai, berjudi dan sebagainya.

zina, arak dan judi ni pun dosa besar jugak.

kenapa BABI jadi pantang besar mereka?

pelik kan?

AWE ANOK SOH said...

ambo stuju sangat dgn BABEY. orghe melayu ni kuak jugok buat doso besar tapi bilo tibo part babi ni, tokleh nok kato pate dio.

lagu ni ko melayu kito haghi ni?

ambo ni buke la wali ko gapo tapi ambo stuju sangat dgn demo pasa kutuk bangso sndghi ni.

meme melayu perluke perubahe kalu nok maju. jange dok kato ni tokleh, hok ni buleh tapi dok buak jugak bendo2 hok tak bulehnyo!

nate!

shah jahan, penang said...

BRO,
GO ON WITH THIS POSTING. I WILL SUPPORT U AS WHAT U SAY IS TRUE.

THE MALAYS SHOULD CHANGE FROM NOW ON. THE NON-MALAYS ARE ACTUALLY ENJOYING OUR BACKWARDNESS IN MANY AREAS.

WHAT WE SHOULD DO FROM NOW ON IS TO FOCUS ON HOW TO UMPROVE OUR STANDING IN OUR OWN COUNTRY.

WHETHER WE ARE IN UMNO, PAS OR KEADILAN, ITS TIME TO CONSIDER TEAMING UP TOGETHER FOR THE BENEFIT OF THE MALAYS.

shah jahan, penang

bujai said...

shah jahan,

only if the malay parties can be united...

i suppose it will be the end of the world...

Anonymous said...

inilah namanya MELAYU BARU, bro!

melayu yang ingin menjatuh dan menjahanamkan bangsa sendiri!

Anonymous said...

sdr bujai,

ini sesuatu yang berani, tulus dan bermaksud baik.

teruskan dengan kritikan sdr agar ia mampu menyedarkan orang kita

lutut singh said...

bro,

who do u mean by ',,, savings a few billion in oversea banks'?

bujai said...

lutut singh,

u better ask those who created and spread the news...

i am not a malay who likes to make blind allegation.

bohor patra!

nuar, kampar said...

aku sokong jembalang tanah. memang betul apa dia kata, melayu ni suka sangat main bomoh.

baru-baru ni, makcik aku kena busung, kononnya buatan orang.

dah mati pun dia kat spital minggu lepas.

apsal yang pandai berdukun tu tak tilik nombor ke, boleh jadi kaya!

Anonymous said...

ehem...satu lagi kena tambah dalam komen tu patutnya macam ni : orang Melayu menjadi kuda tunggangan bangsa lain untuk tujuan kuasa. tambah teruk bangsa lain itu menjadi gila talak apabila kehilangan kuasa..lalu orang Melayu yang beragama Islam menggunakan masjid untuk kepentingan politik mereka untuk memberontak bangsanya sendiri. Lalu mereka meneruskan episod demi episod semata-mata untuk menjaga tuan-tuan kuda mereka..

Anonymous said...

aaik..nape komen aku tak masuk? agaknya kerana tak sokong kamu ke? memang kamu pengikut yang tolol dan tak terbuka kepada kritik..

ctangang said...

Iya, betul setuju sangat dengan tuan.

vinnan said...

When extreme paranoia sets in the witch hunt begins. Usually it is the beginning of the end. Eventually all organizations will turn on itself once it is unable to cope with a changing external environment. The French revolution ate the children of the revolution and the Soviet Union eventually purged itself to death from the fear of internal enemies. The time for UMNO has come.

mat benut said...

Syahbas bujai

apa yang u katakan itu PHD peyakit orang2 melayu (Peyakit Hasad Dengki). Mudah mudahan orang2 kita buka mata dan mengubah sifat2 yang tak baik ni. Stand firm!

Jai, saya tunggu part 2.

Anonymous said...

Bujai, apa hang cakap ni? Hang dulu masa kat B.Harian and B.Times selalu tuang kerja. Hang memang malas. La ni hang suruh orang buat itu, buat ini, cakap tak serupa bikinlah bro.

Ex-NST

bujai said...

ex-nst,
adakalanya kita syak orang tu ponteng tapi sebenarnya dia buat keja.

bila nak jumpa?

samad posmen said...

this malay episode is leading us to nowhere, bro.

give them another 50 years, they will be left far behind the chinese and the indians in this country.

sometimes i am ashamed to be a malay, just to observe how they bicker over nothing.

selimut usang said...

suatu ketika dahulu, orang melayu adalah bangsa yang mudah melatah bila mendengar khabar angin. hari ni pun sama jugak, malah mereka sendiri makin suka menyebar khabar angin.

tak ada gunanya kita bercakap mengenai ketuanan melayu jika perangai melayu sendiri lebih menjurus kepada merencanakan kehancuran sendiri.

kita patut cakap mengenai penyatuan semua orang melayu, merapatkan jurang di antara melayu kaya dan yang miskin. ini tidak, yang kata bertambah kaya dan yang miskin makin terhimpit.

lihat sajalah di kelantan dan terengganu, ramai rakyat melayunya masih miskin sedangkan yang kaya sebab masuk politik, tidak sedar diri jadinya.

lihat saja contoh orang cina. kalau berniaga benda yang sama sebelah-menyebelah, mereka saling membantu tanpa rasa curiga dan dengki.

kalau benda kecil pun orang melayu tak boleh atasi, tak usahlah cakap mengenai hak melayu dan ketuanan melayu. elok pastikan keluarga masing-masing cukup makan dan pakai!

KANTUIT said...

bro,
gua tunggu sambungan kisah melayu ni. elok lu tulis dalam bahasa malaysia je sebab ramai melayu yang dah tak paham inggeris hari ini.

sebabnya - diorang tak suka belajar sains dan matematik dalam bahasa inggeris, takut terjejas bahasa melayu.

ini namanya melayu dungu!

chin piang said...

melayu ka?

apa itu melayu?

itu bangsa yang suka merayu ka?

Anonymous said...

the malays are the pathetic lot! everything they buy will get discount... car, house etc.

even that also they cannot save money.

how maaa??

SURIYATI said...

UMNO PERLU MENUKAR SELURUH PUCUK PIMPINAN YANG ADA SEKARANG.

PILIH ORANG BARU. KALAU BOLEH, NAJIB PUN TAK BOLEH JADI PM. SEMUA MENTERI KABINET MELAYU PERLU DITUKAR KEPADA ORANG YANG LEBIH MUDAH DAN BERWAWASAN.

YANG ADA SEKARNAG DAH TERLAMPAU BANYAK LEMAK DAH....

ciput laut said...

hoi bujai! pehal kau bantai bangsa sendiri ke? aku terasa sebab aku melayu. kau tak payahlah ajar melayu ni buat apa yang patut. sebabnya - memang diorang ni tak makan ajar! kah kah

prof, UKM said...

bro,

harap dapat tulis dalam bahasa melayu sebab ia akan lebih disenangi dan difahami.

oleh kerana hal ini menyentuh melayu, ada baiknya guna bahasa kita.

saya rasa ramai yang membaca tulisan ini.

teruskan. setidak-tidaknya sdr ikhlas dengan pendapat sendiri terhadap bangsa sendiri

ayam laga, senai said...

bro,
sundal2 kat chow kit dan mana-mana pun ramai melayu.

kau sedar tak hal ni?

agak2nya apa yang mendorong mereka berbuat demikian?

mestilah keruntuhan rumahtangga dan EKONOMI!

Semangat Mantan said...

Bujai,

Contoh Melayu klasik perosak bangsa ada kat sini:

http://suarasukj.blogspot.com/

Anonymous said...

Memang betul amat sedih dengan bangsa melayu.Kalau ada duit sikit tunjuk sana tunjuk sini.Tak tahu belajar dari bangsa lain.Bangunan-bangunan di KL,Penang dll kalau nak kira kepunyaan melayu hanya tinggal padang jarak padang terkukur! Pemimpin melayu tolonglah sedarkan anak bangsa anda!Jangan hanya mahu merebut kuasa untuk menunjuk-nunjuk!

Melayu Deli said...

Bagus Bro, bagus kau tolong pecah tembelang golongan so called Malay Elits yg kunun nya ingin jadi Pemimpin tapi sepanjang hidup mereka tak pernah rasa susah. Juga kau tolong kupas hati perut MahaKhinzir yg telah memporak peranda masyarakat Malaysia amnya khasnya melayu, bermula dia rampas kuasa hakim, Raja2 melayu, bela anak bini tapi last2 tinggalkan jawatan atas pentas tapi terus bercakap dan main jarum meruntuhkan UMNO sendiri.

Anonymous said...

I'm gone to inform my little brother, that he should also go to see this blog on regular basis to obtain updated from most recent reports.
Feel free to surf my web site :: erinmore