Friday, February 13, 2009

Give Paklah a peace of mind, will you?

Prime Minister Datuk Seri Abdullah Badawi who was trapped inside an elevator at the Putrajaya Convention Centre today, will keep to his words to pass on the baton to Datuk Seri Najib Razak by end of March.

Those who come up with theories that it will only happen between May and November 2009 should consider many things before taking the jump.

Paklah will vacate his office on March 28, immediately after the Umno general assembly is concluded.

I met few of his top aides in Putrajaya yesterday and they confirmed that the premier was serious. "He always honor his words and promises. Why must some people doubt it? After pressuring him to step down, they still pasteur him. Why not let him have a peaceful mind before saying goodbye?

"We don understand it. Some say Paklah will leave in May as he didnt want to be Malaysia's shortest term PM. Its absurd. He has decided and that's final.

"Dont you know that he is sad not to leave office but for all the scrupulous remarks people made against him... and now they are playing around with the exact date he will make Najib a new prime minister.

"Cummon. Give him a break. Its only less that two months away. Why cant we be fair to him? He is just another human being who err sometimes. If someone out there feels he is a perfect man to lead this country, then come forward.

"At one time, Paklah was disgusted with the way you people manipulated his last day in office. Even his whole family was perturbed."

During that conversation at Putrajaya Lake Club, I only kept quite. Why should I say anything?

11 comments:

CEMARA, JB said...

bro.

i agree with you. we must just let paklah fnish his job and leave with full respect from the rakyat and country.

why must we speculate when he's leaving as everything as been set to proper.

he has also done some good jobs for the country. he wouldnt have become a prime minister if god didnt see some good values in him.

pls laaaa, u malaysians. this is the same guy we supported during his early days of becoming no 1 and the same guy you politically whacked over some unfounded accusations.

like u said, bro, he is just human.

those people out there who like to criticise him, i got a question - are u a better person than paklah?

kantuit said...

peace of mind?

yea laaaaa bang. apa nak kacau2 dia sgt. tak lama lagi dah.

apa pun, bila dia dah takda dalam kabinet, nama dia akan tercatat gak sebagai pernah jadi perdana menteri malaysia.

fujimori said...

ha ha ha!

will najib become better than this guy?

I DONT THINK SO!

Anonymous said...

bujai,

some people are good, same are bad.

however, paklah did some good things too. he is a good man, the only thing is that, those around him were the spoilts!

BUDAK15 said...

ORANG MELAYU DAH TAK SUKA BANGSA DIA JADI PERDANA MENTERI AGAKNYA.

LEPAS NI NAJIB, TAK TAU PULAK APA AKAN JADI DAN BERAPA LAMA DIA BOLEH BERTAHAN.

ELOK KITA LANTIK KIT SIANG JADI PM JE, BARU LE ORANG MELAYU BOLEH HIDUP PUAS HATI KAT NEGARA NI

Anonymous said...

btol tu. buat apa nak ganggu paklah lagi? tak sampai 2 bulan je lagi. biar la dia berkemas elok-elok. lain la kalau korang nak tlg dia berkemas!

musafir kelana said...

sdr,
saya sedih dengan bangsa saya sendiri, bangsa yang dahulunya terkenal dengan sifat menyanjung dan menghormati pemimpin. inilah sifat utama orang melayu.

bagaimanapun, selepas lebih 50 tahun merdeka, orang melayu mula melupakan asas tunjang adat dan tertib sendiri. pemimpin dikeji, dihina dan dibelakangkan walaupun pemimpin inilah yang mereka pilih sendiri.

ini bukan soal radikal tetapi budaya terikut-ikut dengan tradisi negara lain yang mengangkat pemimpinnya hari ini dan kemudian menghumbannya esok hari. orang melayu sudah mula hilang pertimbangan dalam hal-hal yang kabur dan tidak ada asas.

ke mana hilangnya semangat musyawarah orang yang terdahulu daripada kita, yang sanggup berbincang, mengenal pasti kelemahan dan memperbetulkannya tanpa menghina pemimpin yang mereka sendiri lantik?

ke mana perginya kewarasan dan pertimbangan tolak-ansur orang melayu dalam menangani masalah pemimpin melayu itu sendiri?

kita perlu sedar bahawa pemimpin yang kita lantik bukanlah malaikat, sebaliknya insan biasa. salah dan silap boleh diperbetulkan tetapi menyertai bangsa lain dalam mengecam pemimpin sendiri bukan lagi mencerminkan keperibadian orang melayu itu sendiri.

abdullah badawi ada kelebihan dan kekurangannya, sama juga seperti pemimpin umno silam, termasuklah dr mahathir sendiri. bukan semua pemimpin memiliki cara dan pendekatan yang sama. ini perlu kita akui.

janganlah kerana tohmah dan fitnah yang tidak mampu kita buktikan, menjadikan bangsa melayu itu menjadi bangsa yang biadap terhadap pemimpin. ini termasuklah terhadap raja-raja melayu.

usahlah disebabkan perkara kecil, kita sanggup menggadaikan maruah bangsa dan menidakkan hak parti untuk memperolehi seorang pemimpin berwibawa dan mampu menerajui negara.

SAM, KL said...

bujai. i believe paklah will just go on.

i doubt najib will become our new pm very soon.

dogol, muar said...

pemimpin datang dan pergi.

kita hormati paklah di atas kepemimpinannya selama ini.

sebaik mana atau seburuk mana pun dia, dia tetap pemimpin orang melayu dan namanya akan terpahat dalam sejarah tanahair.

janganlah kita mencerca dia hanya kerana kesilapan yang belum tentu kita dapat buktikan.

krishnan, MERU said...

i dont understand it. you people out there are still saying bad things about him.

dont tell me that he never contributed anything good to the nation...

what's so good about yourself anyway!

ADIK, UM said...

bang,
macam yang abang cakap, biarlah paklah berundur dengan cara yang kita hormati.

mesti ada jasa beliau untuk kita kenang, kan?

mana ada pemimpin yang tak buat silap.

adakah orang melayu sudah hilang sifat pemaafnya?

apakah dosa besar paklah sehingga beliau dicerca sedemikian rupa?

ingatlah, kita ini melayu, pemimpin kita melayu dan negara ini tanah melayu!