Friday, February 27, 2009

Controversy over ALLAH

Here's another controversy. The move by the government to soften an earlier ban on the use of the world ALLAH by Christian publications to refer to God, is being contested and opposed by some quarters, especially the Muslims.

An SMS received from a Malaysian who is now in Jakarta called for all Muslim non-governmental organisations (NGOs) to oppose the revised order signed by Home Minister Syed Hamid Albar on Feb. 16 as it may confuse Muslims who might think Allah refers to the Christians' God.

"We want all Muslim NGOs to issue a statement objecting the goverment's decision to allow the use of Allah, Baitullah, Kaabah and Solat for the Christians. We would like to call for the government to rectract the gazette immediately.

"This is against the Development of Non-Muslim Religions Enactment and contradicts the Cabinet decision on May 19, 1986," according to the SMS, quoting the president of Syarie Council, Zainul Rijal Abu Bakar.

The Herald publishes weekly in English, Mandarin, Tamil and Malay with an estimated readership of 50,000. The ban on ALLAH concerns mainly the Malay edition, which is read mostly by indigenous Christian tribes in the eastern states of Sabah and Sarawak. The other three editions usually do not use the word ALLAH.

The dispute has become symbolic of increasing religious tensions in Malaysia, where 60 per cent of the 27 million people are Muslim Malays. A third of the population is ethnic Chinese and Indian, and many of them practice Christianity.

Well, has the Cabinet discussed this too?

I better not say anything about it...

32 comments:

ayub el-islam, PJ said...

bujai. aku rasa tak salah. banyak kali kalau kita cakap dengan orang bukan islam, ramai yang sebut tuhan sebagai 'tuan alah' atau 'tuan allah'.

apa salahnya orang kristian guna istilah tu?

apa pun, allah memang tuhan sekalian alam, yang menjadikan segala yang di langit dan di bumi!

apek said...

ingat tak filem MADU 2 p ramlee masa apek tu nak terjun pokok?

dia cakap '....... sampai ati lu tinggal sama gua, dalipada wa ilup, libeh baik wa mati... ya tuan allah, ampunilah wa punya losa!'

apa salahnya agama lain gunakan kalimah ALLAH?

janganlah kita perbesarkan isu ini.

mat benut said...

aku rasa2 pun begitu.

apa buat orang islam nak baca bible atau ke gereja nak mendengar paderi berucap?

kan lagi baik dia membaca al quran atau ke masjid aje.

lagi pun sejarah nabi2 hampir sama kecuali nabi Muhammad saw.

SiamangBukit said...

Kalau tuan-tuan perhatikan isu begini tidak di sentuh langsung oleh PAS. Ini lah politik PAS tunggu UMNO buat keputusan dan lepas itu dijadikan isu2 besar. Kerana apa ini boleh terjadi. Kerana Melayu dah berpecah. Melayu tak kuat. Bila UMNO mempertahankan isu ALLAH, PAS buat tak reti dan tidak menyokong sebab takutkan DAP dan tidak ada pendirian. PAS pada saya sudah hilang pertimbangan dalam memperjuangkan Islam. PAS tidak lagi relevan dalam soal2 perjuangan Islam.

buta hati said...

apa nak dikesal dan dibantah? saya rasa syed hamid pun tak berbincang dulu dengan zahid hamidi pasal isu ni. hamid ingat dia pun menteri yang jaga hal-ehwal islam jugak. nak bantah pun dah terlewat. nasi dah jadi bubur.

suatu hari nanti ada orang cina minta guna lambang bulan dan bintang kat atas tokong mereka atau orang hindu minta guna logo muhammad kat kuil mereka, kita terpaksa bagi jugak.

tak salah kan? kita pun boleh la guna gambar buddha, jesus dan sai baba kat dalam masjid.

ni dah jadi agama huru-hara namanya. elok bagi jawatan menteri dalam negeri kepada ayah pin je...

Anonymous said...

aku setuju dengan siamang bukit. pas yang sepatutnya memperjuangkan islam ni dah mula tutup mulut sebab nak jaga hati dap dan orang lain.

ini ke parti islam?

karen, kuching said...

bro,
is it really wrong to refer god as allah?

i like to study religions. all that i know is that, allah is the god for everybody.

so, is it wrong if any christian, hindu or followers of other religions to refer god as allah?

i am confused!

noy, KL said...

SATU LAGI SIKAP TOLAK ANSUR ORANG MELAYU DAN ISLAM DI MALAYSIA NI.

JADI, KEPUTUSAN NI PERLU DIHORMATI.

ELOK JUGA JIKA SEMUA PENGANUT AGAMA LAIN MERUJUK ALLAH SEBAGAI TUHAN MEREKA. LAMBAT LAUN, MEREKA AKAN SEDAR BAHAWA ISLAM TU MEMANG AGAMA YANG BENAR DAN SEJATI

Anonymous said...

since adam and eve, the word allah has been used as god. whether we are muslim or not, allah is the common god for all mankind.

pls dont make a fuss out of it.

shafiq said...

SAYA MEMBANTAH KERAS GAZET MEMBENARKAN MAJALAH KRISTIAN MENGGUNAKAN ALLAH SEBAGAI MERUJUK KEPADA TUHAN MEREKA.

SAYA KESAL DENGAN TINDAKAN KERAJAAN, KHUSUSNYA KEMENTERIAN DALAM NEGERI YANG MEMBUAT KEPUTUSAN TANPA MENGIRA SENSITIVITINYA.

KERAJAAN SEPATUTNYA BERBINCANG DAHULU DENGAN PELBAGAI PIHAK YANG BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP AGAMA ISLAM, MISALNYA MAJLIS FATWA DAN PERSATUAN ULAMA SEBELUM MEMBUAT KEPUTUSAN SECARA BERSENDIRI.

WALAUPUN ADA PIHAK MENGANGGAP ADALAH TIDAK MENJADI KESALAHAN BAGI PENGANUT AGAMA LAIN MENGGUNAKAN KALIMAH ALLAH, SAYA KHUATIR IA AKAN MEMESONGKAN AKIDAH UMAT ISLAM.

MUNGKIN MEREKA YANG RAPUH IMANNYA AKAN MENYAMAKAN KRISTIAN DENGAN ISLAM, LANTAS MENGAMBIL KEPUTUSAN UNTUK BERTUKAR AGAMA.

INIKAH YANG ORANG MELAYU HENDAKKAN?

zarina, BAHAU said...

bang, saya sokong pandangan APEK yang merujuk kepada filem p ramlee tu.

selama ni adakah kita menyalahkan orang bukan islam jika mereka menggunakan 'tuan allah' apabila bercakap mengenai tuhan?

malah kita harus menggalakkan mereka. manalah tau kalau2 ada yang terbuka pintu hatinya untuk memeluk islam dan menyembah tuhan yang betul

USIN GOMBAU said...

bujai,

yang den tau, ilmu islam dan bahaso arab kau memang buleh tahan. kau ponah jadi anak angkat ulama tekona sudan, hassan al-turabi pada tahun 1996, duduk dengan dio. kau pun ponah jadi pengikut al-arqam sebolom kau sendiri keluar sobab kau cakap petubuhan tu dah memesong.

apsal kau sendiri tak bagi pendapat kau?

usin gombau

bujai said...

usin, edan memang ado la belaja dongan hasan al turabi tapi tak abih la pulak.

edan tak begani nak komen pasal bondo2 macam ni sobab edan bukan ulama.

ana mushtak-laik!

Anonymous said...

presiden mahkamah syarie tu tak patut hasut ngo islam agar memprotes keputusan ni.

ini keputusan yang baik, melambangkan betapa islam tu bukan agama yang jumud dan tidak bertolak ansur.

islam agama yang mudah dianuti

lunchai said...

I THINK THE GOVT DID NOT REALLY LOOK INTO THIS MATTER.

OR DID SYED HAMID HIMSELF TAKE THE EFFORT TO COME UP WITH THE GAZZETE?

johanna said...

what's d big deal if everybody refers to god as allah?

allah is the god for us, whether we are muslim or not.

dont be silly to protest!

mujahid said...

ALLAHU AKHBAR!

ALLAHU AKHBAR!

ALLAHU AKHBAR!

KITA MESTI BERSATU MENGHAPUSKAN KEMUNGKARAN SEPERTI INI!

bujai said...

sdr mujahid,

harap sdr tidak terikut-ikut dengan intifadah rakyat palestin.

di malaysia, amalan tolak ansur dan musyawarah patut diutamakan.

mungkin ada baiknya pihak yang berwajib berunding sesama sendiri bagi menyelesaikan masalah ini.

janganlah mengeruhkan suasana.

pendapat kita tidak semestinya dipersetujui orang lain, dan begitulah sebaliknya.

sabar itu sebahagian daripada iman orang islam.

alice sound said...

sir,
i hope this issue will not lead to confusion or uneasiness among muslims and non-muslims.

we should maintain social harmony dan not to incite anything that may mar stability.

there must be reasons why the government allows the christian magazine to use the word allah.

all that we need to hear from them is a good explaination.

wak-wak, melaka said...

saya hairan kenapa ia diluluskan begitu saja tanpa merujuk pihak lain, misalnya majlis ulama?

apakah ini kerja syed hamid atau paklah? tidakkah ia patut dirujuk dan dihuraikan di peringkat jemaah menteri terlebih dahulu?

atas kapasiti apakah kelulusan ini diberikan?

saya tidak faham langsung!

Anonymous said...

PLS LA! DONT MAKE A BIG ISSUE OUT OF IT.

ALLAH IS GOD. EVERYBODY'S GOD!

SOYA BEAN said...

i am getting sick of all this. karpal singh and pemuda umno, the toll rates, perak controversy and now the allah thing.

cant you guys live as true malaysians?

tong kosong, JB said...

PEGI JAHANAM SAMA SYED HAMID, SI KEPALA BOTAK YANG CAKAP BESAR DAN TIDAK SEPATUTNYA JADI MENTERI DALAM NEGERI.

MINTAK2 DIA KALAH DALAM PEREBUTAN KERUSI NAIB PRESIDEN UMNO BULAN DEPAN.

KEPALA JE BESAR, OTAK KECIK!

larry king said...

bujai,

who ever wants to take this as an issue, they are the stupid ones.

nothing is wrong if all mankind refers allah as their god.

isnt it a good thing?

melayu lama said...

saya sokong presiden peguam syarie agar kita membantah keputusan kerajaan ini.

ini melambangkan kerajaan tidak peka langsung dengan perasaan umat islam malaysia.

kita terlalu bertolak ansur di dalam hal-hal yang sepatutnya kita pertahankan.

lambat laun, majlis raja-raja pun akan ada orang cina dan india!

Anonymous said...

suruh je syed hamid duduk kat gereja, jadi paderi!

Anonymous said...

tujuan sebenarnya orang kristian hendak guna perkataan Allah adalah untuk mengeliru dan mengKristiankan orang Islam di M'sia ini. Artikel di sini memberi penjelasan yang jelas.

http://deminegara.blogspot.com/2009/02/oh-tuhan-wont-you-buy-me-mercedes-benz.html

-koku

Anonymous said...

Bujai, whilst some are concern that some muslims might be confused and convert to another religion, it did not occur that it could happen vice versa.
If Allah is used by other religion, a non muslim could easily be convinced to convert to be a muslim too.
That is just my personal opinion on the matter.
What do you think ?

Apocryphalist said...

Sesetengah melayu, apabila mempunyai kepicisan intellek dan wawasan dan visi tidak jauh, beginilah jadinya. Senang kalah dan mengalah dalam wacana diskusi politik. Tahap pemikiran yang layak hanya dalam membincangkan hal-ehwal Erra Fazira, Afundi dan Sure Heboh, sekarang mahu digunakan untuk memberi pandangan dalam isu akidah. Ada yang mencedok dari filem P Ramlee bagi pemangkin hujjahnya. Ada yang berhujjah Islam ugama mudah dianuti jadi boleh jadi liberal sikit hal-hal ni.

Tuan-tuan. Sapa kata menggunakan Allah dalam pengertian Tuhan itu salah? Sapa kata Allah itu bukan Tuhan untuk semua manusia? Tetapi mahukah Tuan-tuan semua juga mengakui bahawa Allah ini jugalah mempunyai anak yang bernama Jesus Kristus, dan dia mati di salib untuk mencuci dosa semua manusia. INIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII lah yang mahu diperjuangkan oleh puak-puak Kristian ini, fahammmmm? Langkah kedua setelah memenangi kelak penggunaan nama ini, adalah untuk menyebarkan risalah untuk memperkecilkan ketauhidan Tuhan ini dan mula menyebarkan bahawa ianya mempunyai anak dsbnya. Oleh kerana NAMA nya sudah sama, maka jarum menyesatkan lebih mudah dicucuk: half the job is already done.

To Karen from Kuching. I am not surprised that you are confused, because the INTENT of the Catholics, in all this shenanigan, is to confuse anyway, starting with the low-minded malays, as is evidenced by just reading some ravings here. At least that’s the initial purports, before going on to a more frontal assaults. No it is not wrong for any Christian, Hindu or followers of other religions to refer to god as Allah. What IS wrong, however, is to associate characteristics to this Allah something TOTALLY opposite to what this Allah teaches. For example, the fact that he has a son and the only way to paradise is by believing that this Son of his died on the cross for the pupose of forgiving the sins of the entire mankind. Now did Allah teach us this? No!

Ok maybe here’s something that could make you comprehend your confusion a little better, Karen, since you also mentioned hinduism in the same breath. There is a statue of a deity sitting in hindu temples with 8 arms, an elephant trunk as a nose, and whose body is dyed in blue. Now we Malaysians have been living with this image with no problem at all for as long as the hindus had been here in this country. But how about suddenly it is to be propelled to you, to be legally fought in the courts that this entity now has a name. And it is Allah. And this Deity was the one who created the universe, and has a son named Jesus Christ who came to save the world. In short, this blue guy IS WHAT THE GOD OF THE CHRISTIANS LOOK LIKE. Or at least these are the characteristics of the biblical God. What now, Karen. How do you think the POPE would react to this?

Do you understand now? The idea about the triumvirate of Godhoods who has a son and mother, instead of a Singular, Tauhid and Allah yang Esa is as much a despicable idea to the muslims as it is to call that blue-colored Krishna as the god that sent Jesus Christ to the Christians. And to top it all up, the name Allah is to be put ONLY in the malay-language bible, and NOT in all other bibles in the entire world. Meaning to say, they share the name Allah only within the confines of Malay Muslim Malaysia. In global christianity, not only they do not want to put the name Allah in their bibles, they even DISBELIEVE that Allah is the name of this God. If not, the pope had used the word Allah for so long time already. He doesn’t!

Putting in the name Allah in the Malaysian bible has One and only One purpose: to confuse the malay muslims, thereby making efforts of preaching to them simpler! However hard you look at it, you can’t help but arrive at this conclusion.

Salam Apocryphalist.

p.s. Bagi mereka-mereka yang “baru” nampaknya dalam isu ini, topik ini sudah lama dikupas dengan penuh logika di tempat-tempat berikut:-
Nama Allah dan Richard Cranium .
Nama Allah dari segi Linguistik .
Nama Allah dan surat kepada Paus .
Nama Allah dan Kebencian kepada Melayu .
Nama Allah dan Pendakyahan orang2 Cina .

Anonymous said...

dia dah tarik balik dah bang. katanya nak keluarkan gazet yang baru.

kenapa pulak ni? kejap jadi, kejap tak jadi, nak buat yang baru.

apahal syed hamid ni? keje apa yang dia buat ni?

pendeta, KB said...

wahai umat islam malaysia! janganlah kamu bertolak ansur dengan kerajaan seperti ini. sudah sampai masanya kamu memperjuang dan mempertahankan hak keislaman yang ada. jangan biarkan ia dirampas, dihina dan dipermainkan oleh sesiapa pun, biarpun oleh saudara islammu sendiri!

ShokorBotak said...

Bro

Sebelum nie pasal isu TOL nak di naikkan..last2 cancel..tak dapat persetujuan dari PM..now isu nie pulak..Aku rasa mereka2 nie cuma nak test water color kot..
Nak tengok kot pembaca2 blog/media2lain - membaca/ikut perasaan membabi tuli atau membaca ikut otak dan panduan..