Saturday, August 9, 2008

Bar Council gets its leeway...

Are we too lenient? Too soft?

The Bar Council will proceed with its public forum on 'Conversion to Islam' today, belittling the warnings issued by Home Minister, Datuk Seri Syed Hamid Albar and others.

It was only last month that the Council caused a public uproar, especially among the Malays, when they organised a similar event on 'Social Contract'.

Where is our balance of law and order? When journalists or bloggers wrote something 'strong' about the government, they were taken in.

Are members of the Bar Council bear any immunity from prosecution? This two events are already seditious, inciting uneasiness among the Malays and Muslims, and could lead to public riot.

We had the bad experience of May 13, 1969. The communal riots has taught us how to respect each others' religion, race and tradition as strictly provisioned under the Constitution. Enough of that.

Why are we so tolerant when it comes to the conduct of the Council and not with the Press? The country has sufficient 'point of order' to execute the law on any individual or organisation trying to provoke racial and religious sentiments.

What is so great about the Bar Council when some of its members, too, have been proven guilty on various charges.

What's so great about being a lawyer when they are the ones 'who will walk first into hell'... as the saying goes...

13 comments:

si pitak said...

not that the govt did want to take action, bro, but they are the ones who set the precedent of not to take quick action against the hindraf. i believe sooner or later, the bar council committee members will be summoned by syed hamid

pegawai KDN said...

sdr bujai,
kerajaan kita bukannya lemah dan bukan tidak mahu menggunakan undang-undang yang ada.

sebelum sesuatu tindakan diambil, banyak perkara perlu diteliti terlebih dahulu, misalnya kesahihan tindakan, mengkaji kesesuaiannya serta menilai akta yang sesuai dikenakan terhadap sesuatu pertubuhan atau orang perseorangan.

kecuali ada pihak yang membuat laporan polis terlebih dahulu, barulah tindakan segera boleh diambil.

harap sdr faham mengenai situasi yang dihadapi oleh kementerian dalam negeri dalam menangani kes-kes seperti ini

bujai said...

sdr PEGAWAI KDN

saya faham tentang kedudukan ini. bagaimanapun, saya ingin menyentuh satu perkara yang mudah.

rancangan ini sudah diketahui oleh kerajaan lebih awal, malah menteri dalam negeri sendiri sudah mengarahkan agar majlis peguam membatalkannya.

begitupun, ia diadakan juga walaupun sekejap.

tidakkah ini sesuatu yang dianggap mencabar kredibiliti kerajaan, khususnya KDN?

jika tiada tindakan diambil, tidakkah saudara terfikir bahawa majlis peguam akan merasa bebas untuk berbuat apa saja selepas ini?

erena, tawau said...

yes, the government is too relax in dealing with 'subversive' matters like this.

if we dont take any kind of action, other organisations will use it as a platform for other unhealthy gatherings.

dont u think so?

bujai said...

erana,
i am with u.

we cannot let the law being toyed around...

anti-bias, mukah said...

the bar council, a body entrusted to be non-bias, is now becoming a political organisation.

it is not sensitive towards racial harmony in the country.

something needs to be done about it. if the govt is too soft, we will see chaos soon

Anonymous said...

what is happening to the country should be blamed on the government of prime minister abdullah badawi. he himself cannot decide whether to take action on the bar council or not. even syed hamid, the home minister, has been soften by the fact that the council members, most of them, are his good friends

MAT BONET, sungkai said...

bro,
kita sendiri yang bagi muka kat majlis peguam. dulu paklah jugak yang tak berapa betul sebab try lawan agong bila tuanku lantik ahmad said sebagai MB terengganu. bila orang lain tengok orang melayu sendiri dah mula berani lawan raja melayu, apa lagi... diorang pun makin beranilah. jangan salahkah majlis peguam

Anonymous said...

KALAU KERAJAAN TAKUT BERTINDAK KE ATAS MAJLIS PEGUAM, LAMBAT LAUN NEGARA KITA AKAN HURU-HARA OLEH PERBUATAN MENGHASUT SEPERTI INI.

BANGKITLAH MELAYU! JGN BIARKAN BANGSA DAN AGAMA KAMU DIPERSENDAKAN OLEH PENGKHIANAT YANG HANYA MAHU MENGKUCAR-KACIRKAN KAMU SEMUA

TIDAK ADA GUNANYA MEMPUNYAI PELBAGAI PARTI MELAYU SEKIRANYA AGAMA KAMU DIKOTAKKATIKKAN OLEH MAJLIS PEGUAM DAN KUMPULAN TERTENTU YANG ANTI-ISLAM DAN ANTI-MELAYU.

GUNAKAN AKAL DAN FIKIRAN UNTUK BERSATU SESAMA UMNO, PAS DAN KEADILAN...

bujai said...

anon,
kenyataan sdr juga berbau perkauman. janganlah disebabkan majlis peguam, satu negara huru-hara. negara ini milik kita semua yang dilahirkan di sini. kita mesti terima hakikat bahawa negara ini majmuk. memang perbuatan majlis peguam itu boleh dianggap biadap tetapi kita mesti bersabar. negara kita ada undang-undang

lim, USM said...

tak bolehkah kerajaan menahan beberapa pemimpin majlis peguam yang ternyata mencabar kedaulatan undang-undang dengan tindakan berupa hasutan ini?

adakah kerajaan tidak berani bertindak hanya kerana mereka ini semuanya peguam?

bujai said...

sdr lim,
kita seranhkan kepada kerajaan. syed hamid pun dah cakap malam tadi bahawa majlis peguam mesti bersedia menghadapi tindakan.

serahkan undang-undang di tangan mereka yang arif.

Le Emile said...

nak tindak macam mana ? hari tu zaid baru bagi duit kat salleh abas.kerajaan sekarang nak manja-manja dengan peguam dengan hakim.nak take action apa ?

PAS pulak dah bersekongkol dengan PKR.Nak bising apa ? dah tentu-tentu lawyer kebanyakkan PKR.

semua nak buat baik dengan Bar Council.Akhirnya depa buat apa depa suka.Peduli apa dengan orang melayu.

orang melayu sekarang orang dah tak takut dah.walaupun kat tanah melayu ni ha.